Terug Gemeenteraad

di 30/05/2023 - 18:30 Stadhuis

Open zitting

Dirk De fauw

Politie/verkeerszaken

Politie/middelenbeheer

  • Wegens interne verschuivingen en personeelswijzigingen binnen de lokale politie Brugge dienen 2 bureeltafels, 1 vergadertafel met 8 vergaderstoelen, 4 rolluikkasten en 2 rolcontainers aangekocht te worden. Voor de vervanging van defecte en versleten stoelen zullen 45 ergonomische bureelstoelen aangekocht worden. Ook de 6 stoelen in het onthaal van het Politiehuis zullen vervangen worden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van divers kantoormeubilair goed te keuren.

    Uitgave: 24.728,90 euro incl. btw.
    Wijze van gunnen: aankoop door middel van raamcontracten FOR-CMS.

  • De lokale politie wenst voor de dienst middelenbeheer over te gaan tot de aankoop van een nieuwe lichte vrachtauto ter vervanging van het afgeschreven voertuig wegens gebruikelijke slijtage.

    Wijze van gunnen: via het vigerende raamcontract DSA 2021 R3 026 perceel 64.
    Raming: 43.870,97 euro btw incl.

  • Voor haar SAU (Special Assistance Unit) ‘COBRA’ is de Lokale Politie Brugge op zoek naar een performante SUV voor de uitvoering van haar reguliere geplande evenals niet-geplande opdrachten. 

    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
    Raming: 100.000,00 euro incl. btw.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel en de wijze van gunnen.

Politie/financieel beheer

  • 1) Jaarrekening 2022

    De jaarrekening 2022 wordt voor voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.  
    Deze rekening omvat de begrotingsrekening, de balans, de resultatenrekening en de door de Koning voorgeschreven documenten die bij de begroting en rekening van de politiezone moeten worden gevoegd: 

    I. De begrotingsrekening 2022:

    Begrotingsresultaat gewone dienst: € 9.339.152,74.
    Boekhoudkundig resultaat gewone dienst: € 12.800.722,74.
    Begrotingsresultaat buitengewone dienst: € 0,00.
    Boekhoudkundig resultaat buitengewone dienst: € 15.168.786,66.

    II. De balans 2022: totaal der activa en passiva: € 78.328.166,65.

    III. De resultatenrekening 2022: boni van het dienstjaar: € 3.260.860,66.

    IV. De toelichting 2022 bij de jaarrekening 2022.

    2) Begrotingswijziging 1/2023

    Jaarlijks wordt een begrotingswijziging opgemaakt voor de Politiezone Brugge om het begrotingsresultaat van de jaarrekening in te brengen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de begrotingswijziging 1 2023 vast te stellen.

    3) Kasnazichten 2022

    De kas op 31 maart, 30 juni en 30 september 2022 werden geverifieerd door de Bijzondere Rekenplichtige. De kas op 31 december 2022 zit verwerkt in de jaarrekening 2022.
    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

    4) Delegatiebevoegdheid

    De delegatiebevoegdheid van de gemeenteraad/politieraad om de bevoegdheden voor overheidsopdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de lokale politiezone over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen/politiecollege loopt tot het einde van de legislatuur en vervalt op 31 december 2024. 

Secretarie

  • Door een wijziging in het Decreet Lokaal Bestuur moeten alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. Dit moet zowel in de gemeente als het OCMW. Deze wijziging van de deontologische code met de aanvulling met de oprichting van een deontologische commissie werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 april 2023.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de samenstelling van de deontologische commissie. 

Subsidiewerking

  • De stad Brugge werd door Milan Urban Food Policy Pact (MUFPP) gecontacteerd om deel te nemen aan de Horizon Europe call 'Fair, healty and environmentally-friendly food systems from primarcy production to consumption (Horizon-CL6-2022-Farm2Fork-01) '.  De deadline voor indienen was 23/02/2022. Op 2/12/2022 kreeg de stad bericht dat het project is goedgekeurd.

    Er is geen financiële tegemoetkoming (subsidie) in dit dossier voor de stad Brugge, wel gaat het om kennisuitwisseling en delen van expertise.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring van het project en de commitment letter te ondertekenen.

Mathijs Goderis

Jeugddienst

  • Vzw Groep Intro diende een projectvoorstel in in het kader van het coördineren en ondersteunen van het divers aanbod van vrije tijds- en ontmoetingsactiviteiten voor maatschappelijk kwetsbare +25-jarigen, dit naar aanleiding van de onderzoeksresultaten van het 'co-creatie traject 25+'.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst met vzw Groep Intro voor het uitvoeren van de opdracht 'Coördinator 25+' goed te keuren.

  • De bestaande conceptnota van Jong Ding, goedgekeurd op 9 maart 2020, werd omgezet naar een subsidiereglement. Met het reglement wordt een duidelijk kader geboden met concrete voorwaarden en regels omtrent het toekennen van de Jong Ding-subsidie.

    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

Preventiedienst

  • Onder de voorwaarden die vermeld worden in het reglement 'ontlenen van age-checkers' stelt het stadsbestuur een aantal mobiele age-checkers ter beschikking aan diverse organisatoren van evenementen. Door het doelgericht inzetten van onze mobiele age-checkers kan er een gerichte toegangscontrole worden gegarandeerd. Deze toegangscontrole zorgt ervoor dat jongeren onder de 16 jaar geen alcoholische dranken kunnen aankopen dan wel geen toegang kunnen krijgen tot het evenement. Daarnaast krijgt de organisator een duidelijk beeld van de verschillende leeftijdsgroepen op zijn evenement en kan hij aan de hand van die kennis op een consequente manier leeftijdsbandjes verdelen onder het publiek.
    In totaal kunnen er 4 mobiele age-checkers uitgeleend worden. Deze kunnen ofwel in paar ofwel apart gebruikt worden. Het maximum per evenement wordt op 2 exemplaren gehouden. 
    Naast het ontlenen van age-checkers heeft de preventiedienst 2 mobiele blaastoestellen in het bezit. Onder de voorwaarden die vermeld worden in het reglement 'ontlenen van mobiele blaastoestellen' stelt het stadsbestuur een aantal mobiele blaastoestellen ter beschikking aan diverse organisatoren van evenementen.
    Door het inzetten van de blaastoestellen kan de organisator aandacht besteden aan een veilige uitstroom van het evenement. De test is geheel vrijblijvend maar toont wel de bezorgdheid van verschillende organisatoren in de nood aan veilig verkeer.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de reglementen 'Ontlenen van age-checkers' en 'Ontlenen van mobiele blaastoestellen' goed te keuren.

Mercedes Van Volcem

Algemeen bestuur

Eigendommen

Openbaar domein

  • Voor het uitvoeren van allerhande mobiliteitswerken zoals het leveren en plaatsen van nieuwe signalisatie wordt beroep gedaan op de raamovereenkomst mobiliteitswerken.  De uitvoeringsmodaliteiten van het algemene mobiliteitscontract zijn algemeen opgesteld waardoor de uitvoering van een relatief eenvoudige signalisatieopdracht lang kan aanslepen.  Door een afzonderlijke raamovereenkomst te voorzien voor het uitvoeren van signalisatieopdrachten kunnen de opdrachten veel sneller uitgevoerd worden.

    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking.
    Raming: 140.000,00 euro incl. btw.

    De overeenkomst kan één maal stilzwijgend verlengd worden.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het ontwerp en de wijze van gunnen.

  • Op de markt van Zeebrugge, in de Zeemansstraat, Marktstraat en in de Ploegstraat liggen er nog oude gemengde rioleringsstelsels die aan vervanging toe zijn. Van de gelegenheid wensten we ook gebruik te maken om de vermelde straten en de markt op te frissen, te ontharden en te vergroenen. Daartoe werd in het college van burgemeester en schepenen reeds een eerste voorontwerp goedgekeurd.

    De opgemaakte bemalingsstudie heeft echter grote risico's met zettingen blootgelegd. Bijkomende stabiliteitsstudies zijn absoluut noodzakelijk om de rioleringswerken veilig te kunnen uitvoeren en de stabiliteit van de woningen te kunnen respecteren. Bijgevolg wordt voorgesteld om in eerste instantie de markt te ontharden en te vergroenen en parallel bijkomende stabiliteitsstudies te laten uitvoeren. 

    Hierbij wordt het ontwerp en aanbestedingsdossier (bestek en plannen) voor de ontharding en vergroening ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Streefdoel is de werken uit te voeren in het najaar 2023 en het voorjaar 2024.

  • De samenwerking voor de kandidatuur van de Zwinstreek-partners heeft geleid tot het kandidaatsdossier voor de erkenning en voor de indiening op uiterlijk 31 mei 2023, dat bestaat uit volgende deelproducten en afspraken:

    • de landschapsbiografie voor de Zwinstreek;
    • het masterplan voor het Landschapspark Zwinstreek (2024-2047);
    • het operationeel plan voor het Landschapspark Zwinstreek (2024-2029);
    • de overeenkomst met afspraken over de indiending en over de aanpak van de verdere samenwerking.

    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

Franky Demon

Ruimtelijke ordening

  • Voor een groot deel van Sint-Jozef (tussen de Pannebekestraat en R30/ringvaart) wordt een RUP opgemaakt: het RUP Fort Lapin. Dit RUP zal de verouderde BPA's hier vervangen. Over het voorontwerp RUP Fort Lapin kregen we verschillende adviezen van overheidsadministraties (op de plenaire vergadering) en opmerkingen/vragen van bewoners/eigenaars (tijdens en na de infomarkt). 

    Op basis hiervan werd het voorontwerp aangepast tot ontwerp. Deze aanpassingen werden op 8 mei 2023 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp RUP Fort Lapin voorlopig vast te stellen, zodat het openbaar onderzoek kan worden opgestart.

  • Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP Woonparken door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2022 werd hierover een tweede openbaar onderzoek georganiseerd. Er werden 2 adviezen en 29 bezwaarschriften ontvangen. De GECORO-B bundelde en coördineerde al deze adviezen, opmerkingen en bezwaren en bracht hierover op haar vergadering d.d. 8 maart 2023 een gemotiveerd advies uit aan de gemeenteraad. Met deze nota wordt dit advies toegelicht en wordt voorgesteld om dit advies te volgen, behalve voor wat betreft het opleggen van een afstand om op voldoende van de aanpalende percelen te bouwen en dat de nodige groenafscherming/groenbeplanting aanwezig zijn teneinde de privacy en het woonpark-karakter voor de aanpalende eigendommen/percelen te verzekeren. 

    Het ontwerp RUP werd in die zin aangepast zodat het voor definitieve vaststelling kan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

    Binnen dit RUP zal ook een buurtweg worden verlegd, dit maakt expliciet deel uit van deze nota.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het RUP Woonparken definitief vast te stellen alsook het verleggen van de buurtweg goed te keuren, dit naar aanleiding van aanpassingen gemaakt na het eerste openbaar onderzoek. 

  • Blaarweyde bvba heeft een aanvraag in gediend voor het bouwen van 6 aaneengeschakelde eengezinswoningen en 1 alleenstaande eengezinswoning met aanleg van wegenis en groen. De aanvraag werd op 29 december 2022 volledig verklaard.

    Het betreft een project waarvoor overeenkomstig artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet het college van burgemeester en schepenen of de gemeentelijke omgevingsambtenaar bevoegd is.

    De aanvraag werd tussen 10 januari en 8 februari 2023 aan een openbaar onderzoek onderworpen, in het kader waarvan 2 bezwaarschriften werden ingediend waarvan 1 in naam van 17 personen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de resultaten van het openbaar onderzoek en in te stemmen met het rooilijnenplan en de zaak der wegen.

  • Stad Brugge heeft een aanvraag ingediend voor de aanleg van een vrij liggend fietspad in de Kolvestraat tussen de Blankenbergse Steenweg en de spoorweg. De aanvraag werd op 6 maart 2023 volledig verklaard.

    Overeenkomstig artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen of de gemeentelijke omgevingsambtenaar bevoegd.

    De aanvraag werd tussen 16 maart en 14 april 2023 aan een openbaar onderzoek onderworpen, in het kader waarvan geen bezwaarschriften werden ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de resultaten van het openbaar onderzoek en in te stemmen met het rooilijnenplan en de zaak der wegen.

  • JPB Building heeft een aanvraag ingediend voor het slopen van 5 gebouwen in functie van een verkaveling met 30 loten waarvan 2 voor meergezinswoningen, 21 loten voor eengezinswoningen en de resterende loten zijn toegangen tot een ondergrondse garage. De aanvraag werd op 23 januari 2023 volledig verklaard.

    De aanvraag werd tussen 27 januari tot en met 07 maart 2023 aan een openbaar onderzoek onderworpen, in het kader waarvan 45 bezwaarschriften werden ingediend. Één bezwaarschrijver heeft tweemaal een bezwaar ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:

    • Niet over te gaan tot goedkeuring van het rooilijnenplan;
    • Niet in te stemmen met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV_2022135978;
    • Niet te beslissen tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen.

Sportdienst

Mieke Hoste

Toerisme

Jasper Pillen

Onderwijs

Hoogdringende punten toe te laten op de zitting

Nico Blontrock

Uitleendienst

Cultuurbeleidscoördinator

Musea

Minou Esquenet

Stadsgebouwen

Hoogdringende punten toe te laten op de zitting

Klimaat en milieu

  • Het VLAIO subsidieproject ImpaC3t kadert in het thema 'Living Labs circulaire economie'. ImpaC3t staat voor 'Integreren van een Mens- en milieuvriendelijke Proces-Aanpak in Circulaire, Constructieve, Co-creatieve renovatie-Trajecten. 

    Impac3t wil het toepassen van circulair bouwoplossingen in collectieve stadsvernieuwingstrajecten versnellen. Het voorgestelde Living Lab zal bestaande strategieën en oplossingen inzake circulariteit verbreden en verdiepen naar stadsvernieuwing op wijkniveau en daarbij de benovatiegolf richting 2050 van het bestaand patrimonium versnellen op een future-proof en dus circulaire manier, en dat voor en met een diversiteit aan doelgroepen, van de meest kwetsbaren tot de sterkste schouders.

    Het project zal een beslissingskader ontwikkelen voor het hanteren van circulaire oplossingen bij collectieve renovaties en voor de toekomst verankeren. Het doet dat middels co-creatie met relevante stakeholders en een mix van doelgroepen met zowel particuliere eigenaars bewoners, eigenaars/verhuurders, vastgoedontwikkelaars, autonome gemeentebedrijven voor stadsontwikkelingen, en huisvestingsmaatschappijen. Hoe dat beslissingskader er in werkelijkheid zal uitzien wordt bepaald in overleg met alle partners. Er wordt rekening gehouden met de noden en input van de partners.

    Het project zal maximaal inzetten op complementariteit tussen technische, financiële en juridische oplossingen om circulaire economie in collectieve stadsvernieuwingsprojecten een boost te geven. De nodige kennis wordt gehaald bij de expertengroep van het consortium en uit verschillende real-life cases. Concreet wordt in diverse reeds geïnitieerde stadsvernieuwingsprojecten (in Brugge, Gent en Tienen) de in ontwikkeling zijnde aanpak afgetoetst.

    De subsidie van ImpaC3t (met subsidiecode VLIMPAC3T) betreft € 72.000 en een cofinanciering van € 18.000, samen € 90.000.

    Voor dit VLAIO-project werd door KUL, penvoerende partij, een samenwerkingsovereenkomst tussen de deelnemende partners opgesteld. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Pieter Marechal

Strategische cel

  • Om Brugge toegankelijk te maken voor iedereen, moeten we aan de slag op 4 inhoudelijke werven: 1) openbare ruimte, 2) gebouwen, 3) informatie en communicatie, 4)  dienstverlening en vrije tijd.

    Hiernaast zijn er ook 4 fundamenten die ervoor moeten zorgen dat toegankelijkheid structureel opgenomen wordt: 1) beleidsmatige verankering, 2) samenwerking ervaringsdeskundigen en partners, 3) communicatie over toegankelijkheid, 4) dataverzameling.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het toegankelijkheidsplan 2023-2025 goed te keuren.

Pablo Annys

Werk en ondernemen

BMCC

  • Aan de Algemene Vergadering worden volgende agendapunten ter goedkeuring voorgelegd:

    • het verslag van de Algemene Vergadering van 20/12/22;
    • het jaarverslag 2022;
    • de jaarrekening 2022 en het verslag van de revisor;
    • aanstelling revisor.

    Aan de Algemene Vergadering wordt voorgesteld om kwijting te verlenen aan de bestuurders voor handelingen in 2022. Voor elk punt dat aan de algemene vergadering wordt voorgelegd, wordt een nota in bijlage toegevoegd. Deze nota’s (met voorstel tot beslissing) worden samen met de agenda van de Algemene Vergadering aan de leden bezorgd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een vertegenwoordiger aan te duiden voor deze vergadering en die mandaat te geven om in te stemmen met alle punten op de dagorde.

Nico Blontrock

Hoogdringende punten toe te laten op de zitting

Interpellaties

  • Volgende voorstellen en interpellaties worden aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd:

    1. Toewijzingsprocedure voor middelbare scholen in Brugge. – door raadslid Sandrine De Crom.
    2. Verkavelingswijziging Titecastraat. – door raadslid An Braem.
    3. Voorstel van beslissing: Canon van Brugge. – door raadsleden Martine Bruggeman, Ilse Coopman en Pol Van Den Driessche.
    4. Fietsveilig Brugge - nieuw onderzoek VeloVeilig Brugge. – door voorzitter Annick Lambrecht.
    5. Stadiondossier. – door raadslid Stefaan Sintobin.
    6. Vieren van vrijheid, vrede en verdraagzaamheid op 8 mei (V-day) in Brugge – “Vrij op 8 mei!” – evaluatie en toekomst. – door raadslid Karin Robert.
    7. De bruggen van Brugge. – door raadslid Joannes Logghe.
    8. PFOS, plan van aanpak voor de sanering. – door raadslid Andries Neirynck.
    9. MOODS. – door raadslid Andries Neirynck.
    10. Hotelstop Brugge. – door raadslid Nele Caus.
    11. Verfraaiing van nutskasten: op naar een nog kleurrijker Brugge! – door raadslid Martine Bruggeman.
    12. Kritiek nieuwe bussenplan. – door raadslid Ilse Coopman.
    13. Voorstellen voor een autismevriendelijkere stad. – door raadslid Ilse Coopman.
    14. Advies m.b.t. Ventilus. – door raadslid Stefaan Sintobin.
    15. Kéérde ki wére! – door raadsleden Alexander De Vos en Olivier Strubbe.
    16. Nieuwe verkeerssituatie in de Julius & Maurits Sabbestraat. – door raadslid Janos Braem.

Akten en mededelingen

Franky Demon

Ruimtelijke ordening

Besloten zitting

Dirk De fauw

Secretarie

Politie/arbeidsongevallen

Politie/personeelsbeheer

Personeel & organisatie

Pieter Marechal