Toelichting samenwerkingsovereenkomst
De samenwerkingsovereenkomst die ter goedkeuring voorligt regelt de wederzijdse rechten en plichten van de stad Brugge en Infrabel voor de studie, de bouw, de financiering, de eigendom en het later beheer en onderhoud van een nieuwe onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer (met een tractor met oplegger als maatgevend voertuig), fietsers en voetgangers.
De SO geeft uitwerking aan volgende algemene afspraken - hoofdlijnen (quote) :
Infrabel staat in voor de kosten m.b.t. de ruwbouw van het kunstwerk en de bijhorende procedures.
De Stad neemt de kosten voor de grondverwerving (grondafstand, onteigening – inclusief de nodige procedures) ten hare laste. De grond komt dan ook in het bezit van de Stad.
Alle wegenis wordt kosteloos overgedragen door Infrabel aan de Stad die dan eigenaar wordt van de wegenis en op haar beurt het onderhoud en beheer op zich neemt. De gronden die van Infrabel zijn, blijven eigendom van Infrabel. Er gebeuren geen grondoverdrachten van Infrabel naar de Stad of omgekeerd.
Voor het gebruik van de wegenis door het publiek, wordt een publieke erfdienstbaarheid gecreëerd.
Voor de specifieke taakverdeling verwijzen we naar de documenten in bijlage.
Het stadsbestuur benadrukt dat slechts tot afschaffing van de huidige spooroverwegen kan overgegaan worden als de tunnel reeds gerealiseerd is. Zo wordt een optimale bereikbaarheid van de woningen, hoeves en landbouwpercelen ten noorden van de spoorlijn gewaarborgd.
Bespreking samenwerkingsovereenkomst
Het stadsbestuur bevestigt eerdere beslissingen die het college nam. Het ontwerp van spoortunnel dat Infrabel thans presenteert stemt overeen met de zienswijze van het college en de stadsadministraties en lokale politie die het dossier begeleidden. In bijzonder verwelkomt het stadsbestuur de bevestiging van Infrabel voor een 8m brede tunnel (incl. voetgangerszone) wat ook een extra budgettaire inspanning (geschatte meerkost à 23%) impliceert.
Wat de taakverdeling behelst waar naar het stadsbestuur wordt gekeken kan volgende reflectie gemaakt :
- het onderhoud van de wegenis : anno 2021 is dit met de gelijkvloerse overwegen ook zo, m.u.v. de eigenlijke overwegzone t.h.v. de rails, dit is aanvaardbaar daar het structurele onderhoud - de instandhouding tunnelconstructie bij Infrabel blijft
- de inrichting (m.u.v. de pompkamers welke gevat zijn in de tunnelconstructie), het beheer en het onderhoud van de pompinrichting : Infrabel maakt de analogie naar andere tunnels waar een lokaal bestuur of een partner (in casu Farys) deze taakstelling op zich neemt
- de inrichting, het beheer en het onderhoud van de openbare verlichting : dit is een taakstelling eigen bij het beheer van gemeentewegen waarbij het stadsbestuur terug zal vallen op de afspraken met - de taakstelling van Fluvius (dit zal wel een mininkomst op de jaarlijkse verrekening van dividenden betekenen geraamd op (grootte-orde) 25.000 EUR)
- de grondverwerving * (geraamd door Infrabel op ca. 16.000 EUR) : het stadsbestuur gelieve te beslissen daar dit ingaat tegen een eerdere vraagstelling (2020_CBS_03557) echter dit wordt vanuit de stadsadministratie als aanvaardbaar bestempeld gelet op
- het manco dat als Infrabel dit zou dienen te verzorgen, quod non, dit een vrij omslachtige procedure vergt
- de bijkomende inspanning die Infrabel levert door het typeprofiel 8m
- het gegeven dat de wegenis de iure en de facto te beschouwen is als gemeenteweg (cfr. Decreet Gemeentewegen)
- het gegeven dat heden de wegenis leidend tot de eigenlijk overweg ook gemeenteweg is
- de verwijzing naar precedenten (o.m. te Buggenhout) door Infrabel
- de studie en de uitvoering van DWA en nutsleidingen : dit is een taakstelling eigen bij het beheer van gemeentewegen waarbij het stadsbestuur terug zal vallen op de afspraken - de taakstelling met de respectievelijke partners - nutsmaatschappijen (in casu DWA en de pompinrichting is dit via Aquario)
- de uitbraak van de huidige wegenis leidend tot de gelijkvloerse overwegen (uiteraard beperkt tot de wegenis behorend tot het domein van het stadsbestuur) : dit wordt geraamd op 10.000 EUR (ca. 1.500 m² x 6 EUR / m² en marge)
- de administratieve en communicatieve ondersteuning : dit is een triviaal engagement voor een lokaal bestuur gelet op haar eerstelijnstaakstelling als gelet op haar decretale taakstellingen (o.m. gevat in het Decreet Gemeentewegen als gevat in het Decreet Omgevingsvergunningen).
* op te merken is dat dit slaat op zowel de eigenlijke grondverwerving als de eventuele pachtverbrekingen alsook de vergoedingen voor de tijdelijke werfzones, bovendien is te onderstrepen dat de grondverwervingen een onzekere factor en alzo een zeker risico naar de gewenst timing inhouden, desgevallend zal bij ontstentenis van minnelijk(e) akkoord(en) een procedure cfr het Onteigeningsdecreet te volgen zijn, het spreekt voor zich dat het stadsbestuur inzake dergelijke gebeurlijke vertragingen niet aansprakelijk gesteld kan worden
Zo positief naar overname grondverwervingstaakstelling
- krijgt de dienst Eigendommen het mandaat om - ondersteunt door Infrabel - de gesprekken voor grondverwerving te initiëren, dit behelst gesprekken met zowel eigenaars als zo aanwezig de pachters
- wordt de vraag aan Infrabel gesteld om de dienst Eigendommen te ondersteunen zo overgegaan dient te worden tot de opmaak van een onteigeningsnota (cfr Onteigeningsdecreet) waarbij Infrabel de nota, plan en schatting aanreikt
- zal het budget (30.000 EUR - zie hoger, incl. marge) geput worden uit de MJP-post "mobiliteitsaannemer" (beleidsitem BI020001 - actie SA00679 - rekening 22500007).
In navolging van de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst :
- de Cluster Openbaar Domein zal de opvolging naar de nutsmaatschappijen (cfr geëigende werkafspraken) verzorgen voor de aanpassingen aan DWA en het beheer van de pompinrichting (via Aquario), nutsleidingen en openbare verlichting (via Fluvius - geraamd in grootte-orde 25.000 EUR) waarbij de nutsmaatschappijen instaan voor het toekomstig beheer als gestipuleerd in de SO
- de dienst Mobiliteit zal in samenspraak met andere stadsdiensten (o.m. Cluster Omgeving en dienst Communicatie) instaan voor de ondersteuning van Infrabel bij de vervolgstappen leidend naar de omgevingsvergunningsaanvraag
- de lokale politie zal - gekoppeld aan de realisatie van de tunnel - haar aanvullende reglementen actualiseren aan de nieuwe feitelijke toestand, het snelheidsregime voor de tunnel en aanpalende wegenis (o.m. hellingbaan) wordt vastgelegd op 30 km/u
- de dienst communicatie voorziet volgende acties op korte termijn
- het verspreiden van een persbericht en bewonersbrief daags na de gemeenteraadsbeslissing (opgemaakt als gezamenlijk initiatief Infrabel - Brugge)
- de ondersteuning van een infomarkt georganiseerd door Infrabel voorjaar 2022.
Inzake de toekomstige herbestemming van de huidige wegenis leidend tot beide overwegen neemt het stadsbestuur volgend principieel standpunt in :
- vooreerst is uiteraard de geëigende procedure uit het Decreet Gemeentewegen tot - in casu - het verplaatsen van de gemeentewegen te volgen (cfr afspraken SWO)
- aan zijde Hogeweg : de wegenis is op te breken en in te richten als groene berm (Grote Moerstraat) en als groene berm met doortrekken baangracht (Pastoriestraat)
- aan zijde Koestraat : de wegenis is op te breken waarbij de bedding kan gedesaffecteerd worden i.f.v. een toevoegen aan een naburig landbouwperceel (dan wel een vergroenen als berm - kleinschalig landschapselement), dit principe kan meegenomen worden bij de toekomstige gesprekken over de grondverwerving noodzakelijk voor de tunnel en aanpalende wegenis.
- de kosten voor het uitbreken van de wegenis en de herinrichting komen ten laste van het stadsbestuur dienen geïntegreerd te worden in het dossier bij uitvoering (zie hoger).
Reflectie op adviezen
- De ontvangen adviezen zijn gunstig
- Eigendommen : de vraag tot ondersteuning van de dienst Eigendommen (zo de procedure Onteigeningsdecreet te volgen is) werd bijgetreden en is gevat in de motivatie, dit zal desgevallend als vraag gesteld worden aan Infrabel
- Cluster Openbaar Domein : geen advies ontvangen binnen de geëigende termijn, gelet op het voortraject (incl meerdere adviezen) geacht gunstig
- Cluster Omgeving : geen advies ontvangen binnen de geëigende termijn, gelet op het voortraject (incl meerdere adviezen) geacht gunstig