Terug
Gepubliceerd op 01/12/2021

2021_GR_00507 - Preventiedienst - reglement ontlenen virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Charlotte Storme; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Heidi Hoppe; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Sandra De Schuyter; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Colin Beheydt

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2021_GR_00507 - Preventiedienst - reglement ontlenen virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden - goedkeuring. 2021_GR_00507 - Preventiedienst - reglement ontlenen virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Voor de zomer 2021 vond al een wetenschappelijk onderzoek plaats met een 250-tal leerlingen uit het zesde leerjaar van diverse basisscholen in Assebroek. Carl Boel, expert VR-leren aan de Thomas More-hogeschool en UGent én bedenker van deze toepassing, onderzocht in zijn doctoraatsstudie het effect op de theoretische kennis en de rijvaardigheid van de leerlingen. Uit de studie bleek duidelijk dat leerlingen heel wat geleerd hadden en dat hun leerresultaten met maar liefst 28 procent stegen. Op hun praktijktest haalden de leerlingen gemiddeld een score van 88 procent. Hun interesse voor verkeerseducatie steeg met 34 procent en ze vonden de VR-app ook 14 procent meer nuttig voor hun fietservaring dan een gewone les. Tot slot kregen de leerlingen ook iets meer zelfvertrouwen in hun eigen rijvaardigheid, een stijging met 2 procent. Met deze studie konden we niet alleen aantonen dat het gebruik van VR leidt tot betere leerresultaten en -motivatie, maar we weten nu ook hoe we die VR-les best inzetten”, aldus de onderzoeker.

In totaal kunnen 5 sets uitgeleend worden, 1 set bestaat uit 4 brillen en accessoires.  4 brillen werden aangekocht door de lokale politie, 8 brillen door stad Brugge en nog eens 8 brillen werden door Imec geschonken aan het stadsbestuur.  

De VR brillen worden uitgeleend aan:

  • het zesde leerjaar van de Brugse lagere scholen die in het lopende schooljaar zullen deelnemen aan het fietsexamen
  • de eerste graad BUSO die intekenden voor de opleiding FietSOmeter

Omdat de sets gratis worden uitgeleend werd een reglement ontlenen virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden opgemaakt. Er wordt gevraagd aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad om dat reglement goed te keuren.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement voor het ontlenen van virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.