Voor de zomer 2021 vond al een wetenschappelijk onderzoek plaats met een 250-tal leerlingen uit het zesde leerjaar van diverse basisscholen in Assebroek. Carl Boel, expert VR-leren aan de Thomas More-hogeschool en UGent én bedenker van deze toepassing, onderzocht in zijn doctoraatsstudie het effect op de theoretische kennis en de rijvaardigheid van de leerlingen. Uit de studie bleek duidelijk dat leerlingen heel wat geleerd hadden en dat hun leerresultaten met maar liefst 28 procent stegen. Op hun praktijktest haalden de leerlingen gemiddeld een score van 88 procent. Hun interesse voor verkeerseducatie steeg met 34 procent en ze vonden de VR-app ook 14 procent meer nuttig voor hun fietservaring dan een gewone les. Tot slot kregen de leerlingen ook iets meer zelfvertrouwen in hun eigen rijvaardigheid, een stijging met 2 procent. Met deze studie konden we niet alleen aantonen dat het gebruik van VR leidt tot betere leerresultaten en -motivatie, maar we weten nu ook hoe we die VR-les best inzetten”, aldus de onderzoeker.
In totaal kunnen 5 sets uitgeleend worden, 1 set bestaat uit 4 brillen en accessoires. 4 brillen werden aangekocht door de lokale politie, 8 brillen door stad Brugge en nog eens 8 brillen werden door Imec geschonken aan het stadsbestuur.
De VR brillen worden uitgeleend aan:
Omdat de sets gratis worden uitgeleend werd een reglement ontlenen virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden opgemaakt. Er wordt gevraagd aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad om dat reglement goed te keuren.
Het reglement voor het ontlenen van virtual reality brillen voor verkeerseducatieve doeleinden wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.