Volgende overeenkomsten worden aan de gemeenteraad voorgelegd:
Overeenkomst actie P+Bus Brugge (zie bijlage)
= gratis ticket heen en terug tussen Brugge Station en de centrumhaltes binnen de stadspoorten voor bezoekers aan de binnenstad die hun wagen parkeren in parking Centrum Station. Het ticket is geldig op de dag van afgifte en voor alle inzittenden van de auto (max. 4 personen). Ook houders van een parkeerabonnement of de P-card hebben recht op een gratis ticket volgens de voorwaarden en tarieven vermeld in het contract.
Per type biljet worden tot 30 juni 2022 volgende tarieven aan Stad Brugge aangerekend:
De tussenkomst start dus aan de bovenstaande tarieven en voorwaarden.
In de overeenkomst wordt opgenomen dat de prijs per biljet h/t tot maximum 4 personen vanaf 1 juli 2022 tot 31 december 2022 € 2,20 incl. 6% btw zal bedragen en de prijs voor het abonnement € 30,80 incl. 6% btw.
Vanaf 1 januari 2023 wordt de prijs dan per biljet h/t tot maximum 4 personen € 3,08 incl. 6% btw en de prijs voor het abonnement € 40,04 incl. 6% btw.
Maandelijks wordt door De Lijn een factuur opgemaakt op basis van het aantal biljetten en de vastgestelde prijs. De maximumfactuur voor 2022 bedraagt hiervoor sowieso € 210.000 incl. 6% btw. Dit bedrag werd reeds vastgelegd en kan nagezien worden in het meerjarenplan 2020-2025 van de Mobiliteitsdienst.
Overeenkomst tussenkomst exploitatiekosten (zie bijlage)
= gedeeltelijke en vaste tussenkomst van Stad Brugge in de exploitatiekost van volgend aanbod:
Historiek
Lijn 12 verzorgt de verbinding tussen Katelijneparking en centrum. Bij het invoeren van goedkope parkeerabonnementen in P Station - begin jaren ’90 - werd beslist om de capaciteit van het station tot het centrum te verhogen. Er werd aangenomen dat de meeste extra reizigers (vanuit de parking) niet verder dan het centrum meerijden.
Er werd toen overeengekomen tussen het stadsbestuur en De Lijn om de meerkost van de capaciteitsuitbreiding gezamenlijk te dragen (nog steeds een niet-geïndexeerde kostprijs). Indien het extra aanbod zou stopgezet worden, zijn er capaciteitsproblemen aan het station in volle ochtend- en avondspits.
Normaalgezien rijdt lijn 12 een 20’ frequentie. Destijds werd beslist om deze te verhogen naar een 10’-frequentie met een gedeeltelijke tussenkomst van de stad Brugge (omwille van het feit dat dit ook in de spits voorzien wordt en niet enkel gericht is op recreatief/toeristisch verkeer).
De Lijn is gestart met het voorzien van ad hoc extra ritten op momenten van capaciteitsproblemen maar - gezien het stijgend gebruik - heeft De Lijn deze uiteindelijk ingebed in de dienstregeling van lijn 12 in functie van duidelijkheid naar de reiziger toe.
Momenteel komt De Lijn (in het algemeen) niet meer tussen in een extra aanbod op vraag van een partner.
De exploitatiekosten van lijn 12 zullen - bij de invoering van basismobiliteit - wegvallen omdat deze dan meegenomen worden in het basisaanbod van De Lijn (kernnet/aanvullend net).
Lijn 47
De NMBS besliste destijds om niet meer te halteren aan station Zwankendamme. Daardoor ontstond een mobiliteitsprobleem. Na vraag van het stadsbestuur legt De Lijn buslijn 47 in.
Als buslijn 47 niet meer ingezet wordt, hebben tal van inwoners, bezoekers,… geen rechtstreekse verbinding meer met het centrum van Brugge (de belbus heeft zijn eindpunt aan AZ Sint-Jan en de reiziger moet dan overstappen om het centrum te bereiken).
Er werd toen tussen het stadsbestuur en De Lijn overeengekomen om elk de helft van de extra exploitatiekosten te dragen (in totaal toen € 75.000).
De exploitatiekosten van lijn 47 zullen - bij de invoering van basismobiliteit - wegvallen omdat deze dan meegenomen worden naar Vervoer op Maat.
De totale factuur voor 2022 hiervoor bedraagt dus € 82.500 incl. 6% btw. Facturen worden eind december van het contractuele jaar door De Lijn opgemaakt. Dit bedrag werd reeds vastgelegd en kan nagezien worden in het meerjarenplan 2020-2025 van de Mobiliteitsdienst.
Advies juridisch adviseur op beide contracten
Beide contracten werden, na enkele aanpassingen op vraag van dienst Mobiliteit (cfr. mail in bijlage), voorgelegd aan de juridisch adviseur.
De onduidelijkheden vastgesteld door de juridisch adviseur (cfr. mail in bijlage) werden door De Lijn in beide contracten weggewerkt.
De gemeenteraad verleent goedkeuring voor volgende overeenkomst 2022, inclusief de gewijzigde tarieven voor 2022, tussen de Stad Brugge en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn:
Het bedrag van € 210.000 is te benemen op AR 61471000, BI021001, RB021001 en werd reeds vastgelegd in het meerjarenplan 2020-2025 van de Mobiliteitsdienst.
De gemeenteraad verleent goedkeuring voor volgende overeenkomst 2022 tussen de Stad Brugge en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn:
Dit bedrag van € 82.500 incl. 6% btw is te benemen op AR 61471000, BI021001, RB021001 en werd reeds vastgelegd in het meerjarenplan 2020-2025 van de Mobiliteitsdienst.