Uit opmaak van het nieuw klimaatplan Brugge 2030 kwam naar voren dat cijfermateriaal over de modal shift, evolutie in voertuigkilometers en uitstoot door voertuigen momenteel ontbreekt. Door de uitbouw van een duurzaam meetnet kan de impact van de modal shift en andere klimaatmaatregelen op luchtkwaliteit (en tevens ook op klimaatdoelstellingen) doorheen de tijd gemonitord worden en kan tegelijk de verbetering van de luchtkwaliteit richting de WHO-richtwaarden gemonitord worden. Het cityTRAQ project zal toelaten aan de stad Brugge om kwalitatieve luchtkwaliteitsdata te verzamelen. De samenwerking met VMM zorgt ervoor dat er ook verkeersdata aan gekoppeld kan worden en dat deze gevisualiseerd en correct geïnterpreteerd kan worden (van data naar argumentatie naar implementatie naar evaluatie). Beleidsmakers kunnen op deze manier een betrouwbare inschatting maken van de impact van verkeersstromen op de luchtkwaliteit en kunnen deze ook linken aan de klimaatdoelstellingen (engagement via Burgemeestersconvenant).
De deelname van Stad Brugge bestaat uit volgende elementen:
- Uitbreiding van het fijnmazig meetnetwerk: Investeringen op het vlak van sensoren en IoT-infrastructuur in onze stad laat toe om (1) meer te meten en (2) sneller na de meting te gaan aggregeren en verwerken. Op die manier wordt het mogelijk om een near real-time component te voorzien in dit verkeersmodel. De near real-time doorrekening van luchtkwaliteitsmodellen is an sich mogelijk, maar momenteel zinloos zonder actuele inputdata. Via verkeerstellingen met slimme camera’s op een aantal te kiezen mobiliteitsknooppunten monitoren we dus de verschillende vervoersmodi en koppelen we deze gegevens aan luchtkwaliteitsmetingen. Beide types data stromen dan door naar een luchtkwaliteitsmodel en dit levert ook input om een inschatting te maken van de voortgang van de klimaatdoelstellingen gelinkt aan mobiliteit. Dit voor een aantal verschillende typologieën (binnenstad, verkeersassen, woonzone en buitengebied). We verwachten ook voor elk gebied een evolutie van de luchtkwaliteit te zien doorheen de tijd, dit zowel via ingrepen door de stad (bv. aanleg fietsostrades) als door de energietransitie (bv. opkomst van zero-emissie voertuigen). Parameters om op te volgen: fijn stof (PM2,5), NOx, en indien mogelijk ook ozon en geluid.
- Op basis van de metingen en de ontwikkelde cityTRAQ tools kan de impact berekend worden van verschillende beleidsscenario's. Dit zal resulteren in een luchtkwaliteitsplan met een lijst van specifieke acties.
- Elke partner in het project neemt de coördinatie op van een van de werkpakketten. Brugge zal dit opnemen voor het werkpakket 'sustainability, replication and exploitation of project results'.
Dit project past binnen de Smart City strategie waarbij mobiliteit en leefmilieu twee prioritaire thema's zijn en zou verder bouwen op:
Meerjarenplan
212. We maken een actie- en stappenplan op om de luchtkwaliteit in de meest kwetsbare zones te verbeteren.
213. We waken over het leefmilieu en communiceren met de inwoners over het milieu op het vlak van lucht, oppervlaktewater, straling en omgevingsgeluid. We bouwen een slim en fijnmazig meetnet uit voor het monitoren van de luchtkwaliteit en de kwaliteit van het oppervlaktewater.
227. We maken van Brugge een slimme stad (Smart City). Voor elke grote uitdaging onderzoeken we welke rol data en technologie hierin kunnen spelen en zorgen zo voor de slimme reflex. We bestuderen de goede voorbeelden in andere steden en over de landsgrenzen heen. We maken diensten efficiënter door de inzet van nieuwe technologieën die het leven van de burger en lokale ondernemingen vergemakkelijken.
Meerwaarde voor de stad Brugge
De stad Brugge neemt deel als demonstratieproject, samen met de steden Gent en Antwerpen. Concreet betekent dit subsidiedossier, indien goedgekeurd, dat de stad Brugge:
Budget
Het projectbudget voor de stad ziet er als volgt uit:
Personnel costs | € 113.344,00 |
Subcontracting (to manage sensor network and data storage + support Air Quality plan for Bruges) | € 90.000,00 |
Travel & subsistence | € 2.500,00 |
Equipment (smart air quality sensors & traffic counting systems) | € 120.000,00 |
Other goods, works and services (communication) | € 2.500,00 |
Indirect costs (overhead) | € 22.984,00 |
TOTAL BUDGET | € 351.328,08 |
De subsidie bedraagt 60% op een totale Brugse projectkost van 351.328,08 euro, namelijk 210.796,85 euro. Dat budget bestaat uit 160.328 euro bestaande kosten (=reeds voorzien in MJP) en 191.000 euro nieuwe kosten (=extra uitgaven ikv MJP). Deze nieuwe kosten worden voor 60% gedekt door de subsidie, nl. 114.600 euro. De overige 40% is onze eigen cofinanciering, nl. 76.400 euro. Dit wordt opgevangen door de 60% subsidie op bestaande kosten nl. 96.196,90 euro (waarvan 68.006,40 euro voor bestaand personeel, 14.400 euro op reeds voorziene werkingskosten en 13.790,50 euro overhead).
Totaal | 60% subsidie | 40% eigen cofinanciering | |
Bestaande kosten | 160.328 euro
| 96.196,90 euro | |
Nieuwe kosten | 191.000 euro
| 114.600 euro
| 76.400 euro |
Het dossier betreft dus geen meerkost. De budgetten (ontvangsten en uitgaven) worden voorzien via de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
In dit dossier wordt samengewerkt met de diensten Klimaat, ICT en mobiliteit en ondersteuning van de Europese Cel.
De gemeenteraad neemt kennis van het goedgekeurde project CityTraq binnen het Life+ programma voor een projectbudget van 351.328,08 euro met 60% subsidie nl. 210.762,85 euro.
De gemeenteraad ondertekent de projectovereenkomst.