Otobong Nkanga wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest beloftevolle hedendaagse kunstenaars. Geboren in Kano (Nigeria), woont en werkt ze sinds 2007 in Antwerpen. Ze begon haar kunstopleiding in Nigeria en studeerde verder aan de École Nationale des Beaux-Arts in Parijs, waar ze o.a. in het atelier belandde van Giuseppe Penone. Verder behaalde ze in 2008 een master in de performance kunst aan DasArts in Amsterdam.
Haar werk is internationaal tentoongesteld in ontelbare groepstentoonstellingen en verschillende belangrijke biënnales, waaronder die van São Paulo (2014) en Dakar (2016). In 2015 ontving ze de 8th Yanghyun Art Prize in het National Museum of Korea in Seoul (Zuid-Korea). In 2017 nam ze deel aan de ‘Dokumenta 14’ in Kassel en Athene en won ze dat jaar ook de Belgian Art Prize. In 2019 was haar werk te zien op de Biënnale van Venetië, waar ze een bijzondere vermelding kreeg van de Gouden Leeuw-jury. Datzelfde jaar won ze de Vlaamse Ultima Cultuurprijs voor Beeldende Kunst. Haar werk is wereldwijd gekocht door de grootste instellingen: Centre Pompidou, Parijs; Tate Modern, Londen; Stedelijk Museum, Amsterdam; Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki; Van Abbemuseum, Eindhoven; …
Haar werk is moeilijk in een paar woorden samen te vatten. Ze vertrekt altijd vanuit het tekenen, maar drukt zich ook uit via andere media, zoals performances, foto’s, installaties, sculpturen en textiel. Als multidisciplinaire kunstenares behandelt ze vrijwel alle grote onderwerpen van deze tijd: de klimaatcrisis, het delven en verdelen van grondstoffen en duurzaamheid. In haar veelzijdige oeuvre onderzoekt ze de ‘sociale en topografische relatie tussen mens en omgeving’.
In 2021 maakte Otobong Nkanga een reeks van vier grootschalige wandtapijten in co-creatie met het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg. De serie heet ‘Unearthed’ en verbeeldt de destructieve aanwezigheid van de mens in de natuur. Het vormt een prangende aanklacht tegen de manier waarop we met de natuur omgaan, maar brengt tevens een boodschap van hoop op een betere toekomst. Musea Brugge heeft de unieke kans twee wandtapijten uit deze reeks aan te kopen: de eerste ‘Sunlight’ en de laatste ‘Abyss’. Van de diepten van de oceaan tot de verzengende hitte van het zonlicht in de woestijn, waar ondanks de grote warmte toch planten groeien, alsof de natuur altijd een manier vindt om door te gaan. Het zijn imponerende werken van 6 bij 3,5 meter met een bijzondere sensibiliteit, waarin Otobong Nkanga speelt met garens, volumes en texturen. Ze zijn gemaakt op basis van Nkanga’s tekeningen en door het Nederlandse TextielLab in Tilburg geweven op een gloednieuw, imposant, innovatief, computergestuurd weefgetouw van maar liefst 3,5 meter breed dat complexe patronen en structuren aankan.
Deze aankoop kadert in het nieuwe beleid van Musea Brugge op vlak van hedendaagse kunst waarbij nieuwe aanwinsten vaak gerelateerd zijn aan het tentoonstellingsprogramma en waarbij we aandacht besteden aan het werk van internationaal gerenommeerde kunstenaars die een betekenisvolle dialoog aangaan met de stad, haar rijke erfgoedcollecties en -locaties. Op die manier wordt de collectie diverser en meerstemmiger en blijft ze maatschappelijk relevant. De aankoop van Otobong Nkanga’s wandkleden biedt Musea Brugge een unieke kans om de collectie 21ste eeuw op een hoger niveau te tillen. Het gaat immers om werken die tot de internationale top van de hedendaagse kunst behoren. Dit is het ambitieniveau dat Musea Brugge nastreeft.
De gemeenteraad aanvaardt het aanbod van Otobong Nkanga om twee wandkleden Unearthed – Sunlight (2021, editie 2/5) en Unearthed – Abyss (2021, editie 2/5) aan Musea Brugge te verkopen voor een totale prijs van €238.500 (incl. 6% BTW).
Het bedrag van € 238.500 (incl. 6% btw) voor de verkoper - vertegenwoordigd door Otobong Nkanga - kan benomen worden van het museaal investeringsfonds BI070000 - SRB070000 - UD114 - KPL 112 - 27500001.