De personeelsformatie van het CALog-kader is op heden als volgt samengesteld (goedkeuring gemeenteraad 24 september 2019):
Niveau |
Aantal
|
Niveau A
Gemene graad
Adviseur KLA 2
Subtotaal 10 |
10 |
Niveau B
Gemene graad
Consulent
Bijzondere graden
ICT-consulent Boekhouder Directiesecretaris Technisch consulent Maatschappelijk assistent
Subtotaal 10 |
1
3 2 1 2 1
|
Niveau C Gemene graad Assistent
Bijzondere graad ICT-assistent
Subtotaal 30 |
29
1
|
Niveau D
Gemene graden
Arbeider Vakman
Subtotaal 3 |
3 0 |
Totaal | 53 |
Wijzigingen:
Uitbreidingen:
De onderscheiden functies dringen zich op omwille van verscheidene redenen.
Wat betreft de functies niveau B
Bijzondere graad: ICT-consulent
De ICT-technologie is onmisbaar in de politiezorg en blijft verder toenemen.
Het belang van ICT-toepassingen blijft aan belang toenemen in onze maatschappij. De werking van ICT is onmisbaar voor de dagdagelijkse werking, omdat ICT een vitale functie is binnen de organisatie. Zonder de optimale werking van ICT kan een organisatie niet optimaal functioneren. Zo goed als alle taken van de lokale politie Brugge worden ondersteund door ICT-toepassingen.
Politiewerk is nauw gerelateerd aan informatie en aan het dagelijks gebruik ervan. De tijdige beschikbaarheid en de vlotte toegankelijkheid van informatie is een basisvoorwaarde voor efficiënt en effectief politiewerk. In dit kader is de informatiegestuurde politiezorg een belangrijke pijler van de excellente politiezorg. Een gemoderniseerd en aangepast informatiebeheer is daarvoor absoluut noodzakelijk.
De ICT-omgeving is een zeer technische omgeving. Ook binnen de lokale politie Brugge is de ICT-omgeving zeer specifiek, zeker ook door de eigenheid van het politielandschap. Niet alleen is er een grote kennis vereist op het vlak van ICT, ook ervaring en affiniteit met de politie is een grote troef. Het openstellen van de statutaire functie via mobiliteit verhoogt de kans op ervaring in ruime mate.
Doordat er veel taken van de lokale politie Brugge gekoppeld zijn aan ICT-toepassingen, dringt het waarborgen van de continuïteit zich op, zodat de verschillende diensten hun taken naar behoren kunnen uitvoeren.
De huidige personeelsformatie voorziet 3 statutaire ICT-consulenten en 1 contractuele ICT-consulent alsook een statutaire ICT-assistent (helpdesk). De contractuele ICT-consulent werd de voorbije jaren ingevuld met tijdelijke contracten en tot op zekere hoogte gefinancierd met (oneigenlijke) middelen uit het verkeersveiligheidsfonds. Een organieke invulling van deze functie is dan ook noodzakelijk om de continuïteit in de ondersteunende dienst ICT te blijven garanderen. Hierdoor is het noodzakelijk om dergelijke sleutelfunctie naar het organiek kader te verschuiven.
Er wordt geopteerd om de statutaire ICT-assistent voorzien voor de ICT-helpdesk te wijzigen in een statutaire ICT-consulent. De kennis die een ICT-consulent opbouwt dient meer te worden gegarandeerd en geconsolideerd dan de kennis die vereist is om de taken van de helpdesk uit te voeren.
Door de specificiteit van ICT is het belangrijk dat de kennis in dit domein in de organisatie gehouden wordt. Er is een grotere garantie dat een personeelslid dat statutair benoemd is, werkzaam blijft in de politiezone. Vooral in de zeer volatiele ICT-tewerkstelling is dit van belang.
Bijzondere graad: Technisch consulent: Business analist
De operationele personeelsleden worden geconfronteerd met een exponentiële groei aan informatie die ze moeten verwerken alsook met een even exponentiële (wild)groei aan databanken, applicaties, …
Dit zorgt voor extra druk op de operationele personeelsleden.
Er dient bijgevolg een brugfiguur te komen die inzicht verwerft in alles wat er leeft qua noden op het terrein en deze noden kan vertalen in het adequaat gebruik van databanken/applicaties.
Deze brugfiguur moet ook de vinger aan de pols houden bij de marktspelers inzake nieuwe technologieën en trends die een meerwaarde kunnen vormen voor onze organisatie. Hij maakt tevens deel uit van bestaande politionele netwerken.
De ICT-consulenten hebben geen ruimte om zich hierop toe te leggen. Zij dienen zich toe te spitsen op het verzekeren van de dagdagelijkse werking.
De bestaande personeelsformatie biedt hier m.a.w. geen ruimte voor.
Er dient binnen de personeelsformatie een fulltime functie van business analist te worden voorzien.
Er wordt dan ook voor geopteerd om een statutaire functie niveau C om te zetten in een niveau B- business binnen de personeelsformatie. De statutaire functie niveau C werd ingevuld om te voorzien in de functie van preventieadviseur. De functie van preventieadviseur moet niet meer ingevuld worden gezien deze wordt uitgeoefend door de preventieadviseur van Groep Brugge.
Deze sleutelfiguur zal onderstaande taken moeten behartigen:
De business analist vormt een brugfunctie tussen de medewerkers op de werkvloer en de dienst Facilitair Beheer en ICT. Hij/zij vertaalt de functionele en operationele behoeftes naar de dienst Facilitair Beheer en ICT en de overige medewerkers van de organisatie en geeft mee vorm aan efficiënte oplossingen.
Dit behelst onder andere:
De business analist begeleidt en evalueert de implementatie van digitale en/of technologische oplossingen in het korps.
Dit behelst volgende deelfacetten:
De business analist analyseert de digitale en/of technische mogelijkheden die beantwoorden aan de geformuleerde behoeftes en de optimalisatie van de werkprocessen.
Hieronder worden volgende deelactiviteiten verstaan:
Het uitvoeren van een marktonderzoek naar bestaande IT-oplossingen zowel binnen de geïntegreerde politie als daarbuiten in samenwerking met het diensthoofd ICT.
Het volgen van ontwikkelingen op vlak van technologie en innovatie die bruikbaar kunnen zijn binnen het politiewerkveld.
Het formuleren van mogelijke verbetervoorstellen en innovatieve oplossingen als antwoord op het behoefteplan en deze afstemmen met de dienst Facilitair Beheer en ICT.
Bijzondere graad: Communicatieconsulent
De communicatiecel van de lokale politie Brugge heeft de handen vol met zowel interne als externe communicatie. Heel wat dagelijks werk gebeurt proactief waarbij de dienst zelf op zoek gaat naar de nodige info en bronnen. Andere projecten worden uitgerold op vraag van een bepaalde diensten of maken deel uit van het communicatie plan 20-25.
De communicatiecel speelt ook meer en meer een prominente rol in het aantrekken van werknemers (o.a. employer branding). Hiermee draagt zij ook haar steentje bij aan de uitvoering van punt 120 van het Brugs Beleidsprogramma:
"Stad Brugge zet in op de opmaak en uitvoering van een strategisch Veiligheids-en Preventieplan 2019-2025 in afstemming met het zonaal veiligheidsplan 201-2025, met aandacht voor voldoende capaciteit bij de lokale Politie-en Preventiedienst om het gewenste veiligheids-en preventiebeleid uit te voeren."
De communicatiecel is een vaste partner geworden van de dienst HR-Beheer en de dienst HR Ontwikkeling en Welzijn. Deze diensten steken geregeld de koppen samen om diverse projecten (o.a. rechtstreekse aanwerving,…) alsook punctuele zaken uit te werken (vacatures in de verf zetten via sociale media,…). Er heerst immers een groeiende concurrentie tussen de politiezones onderling om personeel aan te trekken. De inbreng van de communicatiecel biedt hierin een meerwaarde.
De interne en externe communicatie is een continue gegeven en vereist nog heel wat inzet.
Het aanwerven van een communicatieconsulent om de communicatieadviseur bij te staan, desgevallend punctueel te vervangen, dringt zich dan ook op.
Er wordt voor gekozen om een statutaire functie van assistent om te zetten in een niveau B met de bijzondere graad van communicatieconsulent. De taken van de assistent zullen voortaan uitgeoefend worden door een contractuele betrekking via vervangingsovereenkomsten.
Wat betreft het luik externe communicatie kan de communicatieconsulent ingezet worden om de externe communicatie te ondersteunen via diverse kanalen om zo meerdere doelgroepen voldoende te informeren van het imago van de lokale politie en dit nog te verbeteren. Dit kan o.a. door:
Op het gebied van interne communicatie zal de communicatieconsulent als doelstelling hebben om de organisatie meer communicatie-minded te maken en de medewerkers meer met elkaar te verbinden.
Dit kan door:
Tenslotte dient de communicatieconsulent advies te geven over communicatie met betrekking tot organisatiedoelstellingen en beleidslijnen.
Dit impliceert:
Bijzondere graad: Technisch consulent: teamcoach verkeersbelemmeringen
De functie teamcoach verkeersbelemmeringen is cruciaal in onze organisatie omdat de teamcoach onmisbaar is gebleken voor de goede werking binnen de verkeersdienst.
Zo staat de teamcoach niet enkel in voor de leiding over de medewerkers van de unit verkeersbelemmeringen. De teamcoach heeft eveneens een coördinerende rol wanneer grote werkzaamheden worden uitgevoerd op het Brugse grondgebied.
De teamcoach moet instaan voor de kwaliteitsvolle en efficiënte afwerking van de taken binnen de dienst.
Dit behelst o.a.:
De teamcoach moet ook instaan voor het implementeren, coördineren en opvolgen van het beheer van het openbaar domein en dus instaan voor een performante opvolging van het tariefreglement inname openbaar domein.
Dit houdt o.a. in:
Mobiliteit is en blijft immers een belangrijk thema de komende jaren.
Dit blijkt ook ontegensprekelijk uit het Brugs Beleidsprogramma; meer bepaald punt 124:
"Een warme buurt met veel sociaal contact via verenigingsleven, brede school, voldoende verlichting... krikt het veiligheidsgevoel mee op. We verstreken de samenwerking met de Politie op vlak van de integrale aanpak van eenzaamheid, buurtcontact, luisterend oor...maar ook op vlak van verkeersveiligheid."
Dit betreft momenteel een bestaande functie die momenteel contractueel wordt ingevuld.
De dienst verkeersbelemmeringen bestaat hoofdzakelijk uit assistenten die werkzaam zijn op contractuele basis. Hun tewerkstelling wordt gefinancierd door het verkeersveiligheidsfonds.
Het is dan ook niet denkbeeldig dat er personeelsverloop is binnen de dienst.
Bijgevolg is het tevens van primordiaal belang om de know-how te borgen in de dienst via het statutariseren van de functie van de teamcoach verkeersbelemmeringen.
Bijzondere graad: Technisch consulent: HR-consulent
Het Brugse Beleidsprogramma stipuleert dat de Stad Brugge inzet op de opmaak en uitvoering van een strategisch Veiligheids-en Preventieplan 2019-2025 in afstemming met het zonaal veiligheidsplan 2019-2025, in afstemming met het zonaal veiligheidsplan 2019-2025, met aandacht voor voldoende capaciteit bij de Lokale Politie – en Preventiedienst om het gewenste veiligheids-en preventiebeleid uit te voeren (punt 120 van het Brugs beleidsprogramma).
Het is m.a.w. cruciaal om voldoende in te zetten op het aanwerven van politiemensen.
Tot voor kort was de aanwervingsprocedure log en nam ze tevens veel tijd in beslag.
Om hieraan te verhelpen werd door de federale overheid een nieuw aanwervingsconcept gelanceerd.
De nieuwe procedure voor rekrutering en selectie van leden van het operationeel kader wordt geregeld door het KB van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten en het MB van 11 juli 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 december tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten.
De nieuwe procedure geeft de betrokken federale en lokale diensten meer inspraak. De procedure wordt ook doeltreffender georganiseerd waardoor de duurtijd vermindert.
Het verloop van de nieuwe aanwervingsprocedure in een notendop:
Lokale politiezones en federale diensten rekruteren actief kandidaten.
Lokale politiezones en federale diensten publiceren vacatures op de nieuwe website Jobpol.be.
Een kandidaat schrijft zich online in op de nieuwe website Jobpol.be
De kandidaat legt de algemene selectieproeven af: een deel digitaal van thuis uit en een deel bij de Dienst Rekrutering en Selectie (DPRS) van de Federale Politie in Etterbeek. DPRS behartigt deze algemene proeven voor heel de GPI.
De kandidaat die slaagt in de selectieproeven, belandt in een algemene wervingsreserve.
Vanuit de wervingsreserve bekijkt de kandidaat de vacatures die politiezones en federale diensten gepubliceerd hebben op Jobpol.be. En de kandidaat solliciteert bij de federale dienst of lokale zone van zijn of haar keuze.
De federale dienst of zone selecteert de kandidaat en gaat de verbintenis aan dat de kandidaat na haar/zijn opleiding de job krijgt waarvoor zij/hij gesolliciteerd heeft.
De kandidaat begint aan de opleiding en houdt contact met zijn zone of federale dienst van bestemming.
Het werkplekleren en de probatiestage wordt georganiseerd vanuit de lokale zone of de federale dienst van bestemming. Deze zorgt ervoor dat alle basisfunctionaliteiten worden afgedekt.
De kandidaat wordt benoemd onmiddellijk na de basisopleiding en start zijn carrière bij de politie.
In de nieuwe procedure krijgen de politiezones en federale diensten meer inspraak maar ook meer verantwoordelijkheid. Ze selecteren de kandidaten zelf en beslissen wie bij hen komt werken en zorgen ook meteen voor een eerste, nauw contact met een toekomstige werknemer. Ze rekruteren zelf mogelijke kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld via deelname aan jobbeurzen, schoolbezoeken, social media enz. waar ze informatie geven over de grote waaier aan jobmogelijkheden bij de politie, over de gevarieerde jobinhoud, over het teamwerk, over het maatschappelijk engagement enz.
Dit impliceert dat een resem aan taken wordt verschoven van de federale politie naar de lokale politie.
De nieuwe aanwervingsprocedure vereist het aanwerven van een HR-consulent om de continuïteit van het aanwervingsproces te kunnen garanderen.
Door het invoeren van de nieuwe aanwervingsprocedure zal er tevens nog meer intensief moeten worden samengewerkt met de beroepenvoorlichters en de communicatiecel.
Er is immers een nauwe samenwerking tussen HR-Beheer, HR-ontwikkeling en Welzijn en de beroepenvoorlichters en de communicatiecel om het hoofd te bieden aan de groeiende concurrentiestrijd tussen de politiezones onderling om personeel aan te werven.
Wat betreft de functies niveau C
Bijzondere graad: ICT-assistent: LCCU teammedewerker (Local Computer Crime Unit)
Het fenomeen cybercrime heeft de laatste tijd een hoge vlucht genomen.
Cybercrime en cybersecurity vormen één van de 10 veiligheidsfenomenen vastgelegd in het Nationaal Veiligheidsplan waaraan de politiediensten en alle andere betrokken instanties tijdens de komende vier jaar bijzondere aandacht zullen besteden.
Dit veiligheidsfenomeen dient terdege te worden bestreden, maar dit vereist natuurlijk de nodige personeelsinzet. Er werd vastgesteld dat de teamcoach recherche LCCU die hiervoor werd aangeworven zich niet kan concentreren op zijn kerntaken omdat hij overstelpt wordt met uitvoerende taken, zoals het aanvragen voor het uitlezen van gsm’s, PC’s, laptops,…
Het behoeft geen betoog dat dit een onhoudbare situatie is. Er dient opnieuw ruimte te worden gecreëerd voor de Hoofdinspecteur met bijzondere specialisatie om zich te ontfermen over zijn hoofdtaken. Er werd reeds verschillende malen een oproep gelanceerd voor personeelsleden van het operationele kader om technisch bijstand te leveren, doch zonder resultaat.
Het aanwerven van een CALog-personeelslid kan in deze een oplossing bieden.
De teammedewerker LCCU kan de hoofdinspecteur ontlasten door het uitvoeren van volgende taken:
Bijstand en ondersteuning leveren bij forensische analyses van informaticasystemen, bij het voeren van gespecialiseerde onderzoeken inzake informatica-gerelateerde criminaliteit en voert administratieve taken uit eigen aan de dienst.
Dit behelst o.a.:
De kennis van informaticasystemen en toepassingen op peil brengen en houden binnen de dienst LCCU.
Dit behelst o.a.:
Het creëren van een statutaire plaats op de personeelsformatie biedt overigens garanties naar kennisbehoud en geheimhouding in deze delicate materie.
Gemene graad: assistent: teammedeweker onthaal
De Lokale Politie vervult haar rol voornamelijk binnen haar basisfunctionaliteiten: wijkwerking, onthaal, interventie, slachtofferbejegening, lokale recherche, handhaving van de openbare orde en verkeer. Onthaal vormt een belangrijke pijler die tevens bijdraagt aan het positief imago van het korps. De Lokale Politie Brugge draagt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel.
Als eerste aanspreekpunt van de politiezone is de onthaalmedewerker een weerspiegeling van de politiezone. Het is niet enkel een sociale job waarbij men de burgers verwelkomt met een glimlach, men moet ook een warme persoonlijkheid bezitten en mensen op hun gemak kunnen stellen. Gezien de politionele materies die soms aan bod komen is het uitstralen van een groot vertrouwen uiterst belangrijk. Het behouden van een vast personeelsbestand in de poule onthaal kan meebouwen aan een positief onthaalbeleid. Om deze continuïteit en kwaliteit te bewaren dringt een statutarisatie van de functie van “teammedewerker onthaal” zich op. Sinds het oprichten van de poule met teammedewerkers onthaal in het politiehuis werd immers vast gesteld dat de klachten omtrent onthaal als sneeuw smolten voor de zon. Op die manier wordt er op een continue manier voorzien in een kwaliteitsvol en klantvriendelijk onthaal (zowel fysiek, digitaal als telefonisch) van zowel burgers, interne en externe partners. De onthaalmedewerkers zullen eerlang ook instaan voor het centrale telefonisch onthaal van de politiezone.
Het statutariseren van de functie teammedewerker onthaal draagt tevens bij tot het harmoniseren van het administratief en financieel statuut van alle CALog-medewerkers die belast zijn met de functie onthaal. De CALog-medewerkers werkzaam op de regio’s zijn immers reeds opgenomen binnen de bestaande personeelsformatie. Daarenboven wordt verwacht van de teammedewerkers onthaal dat zij in het weekend werken. In contractueel verband worden zij geconfronteerd met een lage verloning, daarenboven worden zij als het ware gestraft als zij in het weekend werken want dan verliezen ze het voordeel van de werkbonus. De werkbonus is een individueel, maandelijks geldelijk voordeel, dat wordt toegekend aan de contractuele personeelsleden door middel van een verlaging van de persoonlijke sociale bijdragen voor lage inkomens. Door het leveren van bijkomende prestaties in het weekend verliezen ze dit voordeel. Hetgeen vanzelfsprekend scheefgetrokken situaties in de hand werkt.
De taakinhoud van de teammedewerker onthaal beperkt zich eveneens niet enkel tot het onthaal van de burgers en externe partners. De teammedewerker moet ook garant staan voor onderstaande taken:
Het voorstel tot wijziging en uitbreiding van de personeelsformatie CALog-kader werd voorgelegd aan de vakorganisaties op het BOC van 22 maart 2022 alsook op het overleg van 30 mei 2022. Er werden dienaangaande geen opmerkingen geformuleerd.
Toetsing aantal CALog-personeelsleden na deze uitbreiding aan de aanbevolen normen
In de aanhef van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie wordt gesteld dat dit minimaal effectief van het CALog in een eerste fase van de politiehervorming van 1998 weliswaar 8 % van dat van het operationeel kader bedraagt, doch dat dit binnen een redelijke termijn moet evolueren naar 15 tot 20 % van het effectief van het operationeel kader.
Het minimaal effectief van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie Brugge telt 31 eenheden (=8% van operationeel kader).
De Omzendbrief CP 2 van 2004 bevat onder andere de aanbeveling om administratieve taken in de politieorganisatie terug te dringen en administratief en logistiek personeel in te schakelen voor de uitvoering van louter administratieve en logistieke opdrachten. Door deze zogenaamde ‘calogisering’ wordt het operationele personeel meer beschikbaar voor “echte” politietaken.
In de omzendbrief wordt gevraagd om het CALog-aandeel in het totale personeelsbestand per politiezone op te drijven naar minimaal 16%.
Vertrekkende van het feit dat het effectief van het operationeel kader voor de lokale politie Brugge 394 zou moeten zijn (er wordt gestreefd om dit maximaal in te vullen door bij de mobiliteitsronde alle plaatsen vacant te verklaren) vormen onze (huidige) 53 statutaire CALog-personeelsleden op vandaag 14,21 % van operationeel kader.
De wetgeving stelt dat binnen een redelijke termijn het aantal “statutaire” personeelsleden moet evolueren naar 15 tot 20% van het effectief van het operationeel kader (394), wat zou resulteren in 59 tot 79 statutaire CALog-personeelsleden.
Na bovengenoemde beoogde wijziging en uitbreiding zal het aantal CALog-personeelsleden 59 bedragen. Dit betreft 14,97 %, dus eigenlijk afgerond 15%, van het operationeel kader.
De gemeenteraad keurt goed dat de personeelsformatie van het CALog-kader als volgt wordt aangepast aan de huidige personeelsnoden:
Wijzigingen
Uitbreidingen
Dit resulteert in onderstaande tabel:
Niveau |
Aantal
|
Niveau A
Gemene graad
Adviseur KLA 2
Subtotaal 10 |
10 |
Niveau B
Gemene graad
Consulent
Bijzondere graden
ICT-consulent +1 Boekhouder Directiesecretaris Technisch consulent +3 Maatschappelijk assistent Communicatieconsulent +1
Subtotaal 10 + 5 =15 |
1
3+1 = 4 2 1 2+3 = 5 1 1 |
Niveau C Gemene graad Assistent -2 +3
Bijzondere graad ICT-assistent -1 +1= status quo
Subtotaal 30- 2 + 3 = 31 |
29-2+3= 30
1
|
Niveau D
Gemene graden
Arbeider Vakman
Subtotaal 3 |
3 0 |
Totaal | 53 + 6 = 59 |