Naar aanleiding van de voetbalwedstrijd Cercle Brugge - Beerschot dienen een aantal maatregelen te worden genomen om de openbare rust en veiligheid op Brugs grondgebied te garanderen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het dringend besluit van de Burgemeester te bekrachtigen.
De kas op 30 september 2021 wordt geverifieerd door de Bijzondere Rekenplichtige.
Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van 2 geweren type 300 BLK met toebehoren en geluidsdemper goed te keuren.
Het voordeel van dit type geweer is dat het een grotere stopkracht heeft waardoor er minder omgevingsrisico is. Er werden reeds 4 geweren van dit type aangekocht. Omdat er steeds meer opdrachten met hoog risico zijn voor het bijstandsteam en om een volledig team met gelijke wapens te kunnen uitrusten worden er dit jaar nog 2 bijgekocht.
Uitgave: 17.223,67 euro incl. btw.
Wijze van gunnen: raamcontracten FOR-CMS.
Op 13 september 2021 heeft de Gemeenteraad de procedure goedgekeurd voor het aanstellen van een poule van marketing- en communicatiebureaus voor ondersteuning bij diverse marketing- en communicatieprojecten van Stad Brugge, Brugge Plus en het BMCC.
De opdracht werd in de markt geplaatst via een mededingingsprocedure met onderhandeling. Op 15 december 2021 vond de opening van de kandidaatstellingen plaats via e-tendering.
Op 24 januari keurde het college van burgemeester en schepenen het selectieverslag goed waarin van de 14 kandidatuurstellingen er 7 werden weerhouden.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor het bestek dat in het kader van deze overeenkomst aan de geselecteerde partijen bezorgd zal worden.
Naar aanleiding van de voetbalwedstrijd Cercle Brugge - Beerschot dienen een aantal maatregelen te worden genomen om de openbare rust en veiligheid op Brugs grondgebied te garanderen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het dringend besluit van de Burgemeester te bekrachtigen.
Stad Brugge ondertekende het Burgemeestersconvenant (COM) op 30 juni 2020.
Hierbij engageerde de stad zich om tegen 2030, 40% CO2 reductie te realiseren en lokale acties te ondernemen inzake klimaatadaptatie via de opmaak van een klimaatadaptatieplan.
Op de Gemeenteraad van 30 juni 2020 werd reeds het eerste deel van het klimaatadaptatieplan, nl. voor het centrum van Brugge, ter kennisgeving voorgelegd.
Met deze nota wordt ook deel 2 van het klimaatadaptatieplan, opgemaakt door het studiebureau Sumaqua voor de rest van het grondgebied van de stad Brugge (Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Sint-Pieters, Sint-Jozef, Koolkerke, Sint-Michiels, Sint-Kruis, Sint-Andries, Assebroek), ter kennisgeving voorgelegd aan de Gemeenteraad.
De studie omvat:
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deel 2 van het klimaatadaptatieplan.
De stad Brugge heeft het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekend. Daartoe werd een klimaatplan 2030 opgemaakt. Dit klimaatplan 2030 is beschikbaar en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Het klimaatplan 2030 is gebaseerd op het experten-rapport van het studieconsortium Bruggenbouwers (VITO, Ingenium, Jorn Verbeeck), de insteek van stakeholders en de stedelijke administratie. Het klimaatplan 2030 ambieert klimaatneutraliteit van Brugge tegen 2050 en een reductie van 49% van onze lokale CO2 uitstoot tegen 2030. Daarmee blijft de stad Brugge binnen het ambitieniveau van de akkoorden van Parijs/Glasgow, gericht op het beperken van de globale opwarming tot maximum 1,5°C. Het klimaatplan 2030 draagt ook bij tot de klimaatrobuustheid van de Stad Brugge: daarmee bereidt de Stad Brugge zich voor op de verhoogde risico's van verhitting, verdroging en overstroming. Daartoe werd een uitgebreide risico-analyse en een klimaatadaptatieplan voor het ganse grondgebied Brugge opgemaakt dat integraal deel uitmaakt van dit klimaatplan 2030.
Het klimaatplan 2030 werd opgemaakt in dialoog met de belangrijkste stakeholders, zowel bij de opmaak als het finaliseren van het klimaatplan 2030.
Het klimaatplan 2030 wordt gelanceerd onder de titel 'BruggeNaarMorgen' met als ondertitel 'samen zorgen voor een klimaatneutraal en -robuust Brugge'. Het plan is opgebouwd rond 7 bruggen, 20 pijlers en bevat een 200-tal acties.
Voor de realisatie van de ambities, doelstellingen en acties die in dit klimaatplan 2030 zijn opgenomen wordt zowel van de Stad/Groep Brugge als van de Bruggelingen inzet verwacht. Het klimaatplan 2030 vormt een leidraad en moet verder in dialoog met betrokkenen geconcretiseerd worden.
De verdere uitvoering van het klimaatplan 2030 en het realiseren van de concrete acties is een collectief engagement van het college van burgemeester en schepenen en de stadsadministratie. De beleidsuitvoering wordt maximaal afgestemd op de ambities en doelstellingen die in het klimaatplan 2030 zijn opgenomen.
Voor de interne en externe communicatie over de ambities en inhoud van het klimaatplan 2030 wordt een publieksbrochure voorbereid en gericht verspreid naar stakeholders (maximaal digitaal) en via het Klimaatpunt in het huis van de Bruggelingen dat als een informatie, advies- en contactpunt rond de Brugse klimaatdoelstellingen wordt gepromoot.
In het kader van het mondiaal partnerschap tussen Stad Brugge en Ebolowa, wordt de evaluatie van het actieplan 2021 ter kennisgeving en de planning voor 2022 ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het huishoudelijk reglement van Vakantiewerking Kwibus werd aangepast aan het nieuwe registratiesysteem en betaling op factuur.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het nieuwe huishoudelijk reglement.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkoop van de resterende in eigendom van de Stad zijnde autostandplaatsen met de nummers S20, S22, S23, S24, S25, S26, S27, S28, S32, S34, S35, S36 en S40 in de ondergrondse parkeergarage van de Résidentie Sincfal, gelegen te 8000 Brugge Komvest 34 A, via het online Biddit platform.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkoop van twee oppervlakten grond, gelegen ter hoogte van de Krakeleweg 59 en 63, aan de eigenaar van de aanpalende grond.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkoop van een perceel bouwgrond/projectgrond met een kadastrale oppervlakte van 1.075 m², gelegen Blankenbergse Steenweg, rechts van de woning met het huisnummer 289.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de aankoop van een administratief gebouw en garagestelplaats, gelegen te 8000 Brugge, Boninvest 1-3.
VZW Viro vraagt of de Stad Brugge akkoord kan gaan met de drie-partijenovereenkomst tot de bezwaring van het recht van erfpacht in het kader van een investeringskrediet van € 2.640.000,00 toegestaan aan de VZW Viro door ING België bij kredietbrief van 14/01/22.
Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het contract voor de inhuring van de loods gelegen te 8000 Brugge, Vaartdijkstraat 17B te willen goedkeuren.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de herinrichting en heraanleg van de paden in het Minnewaterpark.
In kader van de herinrichting worden de wandelpaden in het park heraangelegd. Er wordt tevens een nieuw welkomstplein aangelegd ter hoogte van de ijsputbrug en om de link met het Minnewater te versterken wordt het park opengemaakt richting water en wordt een ontmoetingsplein aangelegd.
Raming: € 662.356,83 incl. btw.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
In de Rustenburgwijk zijn vorig jaar alle bomen gerooid. In enkele straten zijn de boomstronken weggehaald en de voetpaden dichtgelegd. In een aantal straten is dit nog niet gebeurd. De voetpaden in deze straten zijn in heel slechte staat en moeten dringend worden vernieuwd.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Raming: 531.865,18 euro incl. btw (ten laste van Stad Brugge).
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het ontwerp en de wijze van gunnen voor het heraanleggen van voetpaden in de Rustenburgwijk.
Jeugdvoetbalvereniging Sint-Andries JVV is een club met meer dan 200 leden en 12 ploegen. Het bestaand veld wordt intensief bespeeld en is regelmatig onbespeelbaar. Gezien de hoge bespeling van het terrein en de staat van de grasmat wordt er gekozen om dit terrein in kunstgras aan te leggen.
Raming: 603.862,60 euro incl. btw.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het ontwerp en de wijze van gunnen voor de opdracht “heraanleg kunstgrasveld JVV Sint-Andries”.
Er wordt een toelage van 18.750,00 euro toegekend als stadstussenkomst voor de herstellingswerkzaamheden aan de straatgevels en moer- en kinderbalken van het pand Noordzandstraat 49.
Deze kunstige herstelling wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd wegens openbaar nut.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de conceptnota als de eerste formele stap binnen het voorgenomen traject naar een goedgekeurd Beleidsplan Ruimte.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de voorgestelde rooilijnen, kosteloze grondafstand en de zaak der wegen voor het inrichten van de Bleekweide en heraanleg van de Langerei (gedeeltelijk).
De aanvraag omvat het slopen van 5 gebouwen in functie van een verkaveling met 30 loten waarvan twee voor meergezinswoningen, 24 loten voor eengezinswoningen en de resterende loten zijn toegangen tot een ondergrondse garage.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de zaak der wegen niet goed te keuren.
De aanvraag omvat omgevingswerken rond de 4 appartementsgebouwen en verbindingsweg tussen fase I en verkaveling Blomme.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van de zaak der wegen.
Mevr. Mieke Hoste wordt aangeduid als vervanger van Dhr. Florian De Leersnyder in de raad van bestuur van Brugge Plus vzw.
Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd mandaat te geven aan de Burgemeester om, als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van Brugge Plus vzw, de begroting 2022 goed te keuren.
Gezien recente personeelsverschuivingen binnen de vzw Kenniscentrum wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de vzw te ontbinden.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het gunningsbestek voor de aanstelling van een team voor het ontwerp en de uitvoering (levering) van de scenografie voor de tentoonstelling ‘Oog in oog met de Dood. Hugo Van der Goes, Oude Meesters, Nieuwe Blikken’.
Het buitenschrijnwerk van het directiegebouw is in zeer slechte staat en dringend aan vernieuwing toe.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het ontwerp voor het vernieuwen en herstel van het buitenschrijnwerk van het Directiegebouw, Dijver 12.
Wijze van gunnen: open aanbesteding.
Raming: 160.412,04 euro incl. btw.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het vernieuwen van de HVAC-installatie in het Brugse Vrije, Burg 11, 8000 Brugge.
Raming werken: 305.179,60 euro excl. btw of 369.267,32 euro incl. btw.
Raming veiligheidscoördinator: 868,81 euro excl. btw of 1.051,25 euro incl. btw.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Met een raamcontract kunnen zowel dringende, niet voorziene werken als geplande elektriciteitswerken en verledding van gebouwen uitgevoerd worden. Snelle verledding van gebouwen zorgt voor een energieverbruiksbesparing.
Raming: 1.464.750,00 euro incl. btw voor vier jaar (excl. prijsherziening).
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het ontwerp en de wijze van gunnen voor het aangaan van een raamovereenkomst voor elektriciteitswerken.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het ontwerp, de wijze van gunnen en de selectieleidraad voor het plaatsen, vernieuwen, onderhouden, wegnemen, opslaan en huren van feestverlichting voor centrum en deelgemeenten voor de feestverlichtingsperiodes 2022-2023, 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026.
Wijze van gunnen: mededingingsprocedure met onderhandeling op Europees niveau.
Raming: 305.000 euro incl. btw, waarvan:
Totaal voor 4 jaar komt dit neer op 1.084.547,20 euro incl. btw.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor de lastvoorwaarden, ontwerp en wijze van gunnen van de heraanbesteding van de "raamovereenkomst voor het aanstellen van bodemsaneringsdeskundigen voor de opmaak van OBO, (O)BBO, BSP en bijstand bij schadegevallen".
Raming: 156.000,00 euro incl. btw met een looptijd van 2 jaar.
Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Op basis van een grondige reorganisatieoefening wordt voorgesteld om volgende diensten te reorganiseren en samen te brengen onder één dienst Bestuurszaken:
Dit voorstel komt er op voorspraak van de huidige leidinggevenden van deze diensten: de Juridisch Adviseur, de Bureauchef Secretarie, het Diensthoofd Algemeen Bestuur, de Coördinator Overheidsopdrachten en de Protocolchef.
Deze diensten worden gereorganiseerd in 5 nieuwe teams, onder leiding van één Diensthoofd Bestuurszaken:
De reorganisatie van alle bestaande functies binnen de nieuwe teams wordt in de nota besproken. Daarnaast worden er ook een aantal extra functies voorzien die ofwel nieuw zijn, ofwel een uitbreiding van het op vandaag voorziene aantal.
Om een zo groot mogelijke budgetneutraliteit te bekomen verdwijnen volgende functies:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de formatie Bestuurszaken goed te keuren.
Sinds 2014 voerde de Stad in het kader van het NENO-traject stapsgewijs het plaats- en tijdsonafhankelijk werken in.
Vlak voor de uitbraak van corona was de laatste fase afgerond, waardoor we onmiddellijk na het afkondigen van de eerste lockdown zijn kunnen omschakelen naar telewerken, zonder dat de dienstverlening in het gedrang kwam.
Zowel de infrastructuur (laptops, VPN-verbinding, servers, …) als de diensten en hun medewerkers (telewerkovereenkomsten, dienstcharters) waren er klaar voor.
Na bijna anderhalf jaar van verplicht/sterk aanbevolen telewerken, werden de bakens uitgezet voor het werken na corona. In zitting van 13 september 2021 keurde het College de visie rond hybride werken goed en de hieraan gekoppelde telewerk- en digitaliseringsvergoeding.
Het dossier werd voorgelegd aan de vakorganisaties en er werd ook een ruling goedgekeurd door de fiscus, zodat de rechtspositieregeling kan worden aangepast.
Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.
Volgende interpellaties worden aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het voorstel van huurovereenkomst voor publiek toegankelijk terrein ter hoogte van het stationsplein (trappenpartij en roltrappen).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opdracht voor 'rioolrenovatie project Nieuwe Sint-Annadreef ' – deel 2.
Dit betreft de renovatie van de bestaande riolering.
De renovatie zal in de volgende straten plaats vinden:
- Nieuwe Sint-Annadreef;
- Dopheidestraat;
- Bremlaan;
- Gagelstraat;
- Krakkestraat.
De renovatie zal uitgevoerd worden door middel van koustechniek.