Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_GR_00022 - Mobiliteit - studie 'vestenstraat wordt fietsstraat (FR30)' - ontwerp - wijze gunnen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 31/01/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Johan Coens

Afwezig

Stefaan Sintobin; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Johan Coens

Voorzitter

Annick Lambrecht

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00022 - Mobiliteit - studie 'vestenstraat wordt fietsstraat (FR30)' - ontwerp - wijze gunnen - goedkeuring.

Aanwezig

Annick Lambrecht, Dirk De fauw, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Franky Demon, Philip Pierins, Jasper Pillen, Nico Blontrock, Minou Esquenet, Pieter Marechal, Pablo Annys, Hilde Decleer, Yves Buysse, Martine Matthys, Paul Jonckheere, Jean-Marie De Plancke, Wouter Bossuyt, Dolores David, Jos Demarest, Pascal Ennaert, Sandrine De Crom, Pol Van Den Driessche, Mieke Hoste, Martine Bruggeman, Geert Van Tieghem, Sandra Wintein, An Braem, Alexander De Vos, Karin Robert, Carlos Knockaert, Nele Caus, Raf Reuse, Karel Scherpereel, Doenja Van Belleghem, Brigitte Balfoort, Joannes Logghe, Olivier Strubbe, Janos Braem, Benedikte Bruggeman, Dirk Barbier, Florian De Leersnyder, Andries Neirynck, Chris Marain, Barbara Roose, Katrien Cattoor, Johan Coens
Stemmen voor 40
Dolores David, Jasper Pillen, Jean-Marie De Plancke, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Minou Esquenet, Pablo Annys, Pascal Ennaert, Paul Jonckheere, Pieter Marechal, Sandra Wintein, Sandrine De Crom, Yves Buysse, Alexander De Vos, Jos Demarest, Brigitte Balfoort, Wouter Bossuyt, Carlos Knockaert, Joannes Logghe, Karin Robert, Karel Scherpereel, Olivier Strubbe, Doenja Van Belleghem, Nico Blontrock, Benedikte Bruggeman, Janos Braem, An Braem, Dirk De fauw, Hilde Decleer, Philip Pierins, Mieke Hoste, Martine Matthys, Franky Demon, Raf Reuse, Florian De Leersnyder, Barbara Roose, Andries Neirynck, Chris Marain, Katrien Cattoor, Annick Lambrecht
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Geert Van Tieghem, Martine Bruggeman, Dirk Barbier, Nele Caus, Pol Van Den Driessche
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00022 - Mobiliteit - studie 'vestenstraat wordt fietsstraat (FR30)' - ontwerp - wijze gunnen - goedkeuring. 2022_GR_00022 - Mobiliteit - studie 'vestenstraat wordt fietsstraat (FR30)' - ontwerp - wijze gunnen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Omschrijving opdracht 

Vanuit hogere achtergrond werd volgende onderzoeksopgave gepuurd voor een externe studie-opdracht: 

    1. hoe het concept “vestenstraat wordt fietsstraat” geoperationaliseerd kan worden:
      • hoe kan dit concept met respect voor de historische waarden en bescherming vertaald worden naar o.m. een aangepaste materialisatie - o.m. het denkspoor “karrenspoor” is te onderzoeken, het staat het studiebureau vrij om ook andere concepten te introduceren;
      • hoe kan hierbij ook gewaakt worden over een minimaal fietscomfort, cfr kwaliteitseisen voor het bovenlokaal fietsroutenetwerk waarbinnen het FR wordt geënt;
      • hoe vertaalt zich dit naar de inrichting van kruispunten en in bijzonder naar een poortlocatie:
        • hoe kan een leesbaar kruispunt bekomen worden?
        • hoe kunnen de erfgoedwaarden niet alleen gerespecteerd maar ook versterkt worden (is bvb. een concept “poortplein” te realiseren)?
      •  hoe kan gewaakt worden over het behoud van het aantal parkeerplaatsen.
    2. in concreto is dit principe uit te werken voor twee case studies:
      • as Boninvest - Gentpoortvest;
      • as Guido Gezellelaan – Hendrik Consciencelaan.
    3. in abstractie vergt dit onderzoek kortom:
      • een verkeerskundige invalshoek;
      • een stedenbouwkundige invalshoek met een sterke erfgoed-stempel;
      • een civieltechnisch - infrastructurele invalshoek.

We verwijzen voor meer duiding naar de technische beschrijving in bijlage

Omschrijving bestek 

Een bestek werd uitgewerkt voor het toewijzen van een overheidsopdracht volgens de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. We verwijzen naar het bestek in bijlage

Daags na de goedkeuring van het bestek zal de dienst Overheidsopdrachten het bestek digitaal publiceren. Tevens zal vanuit de dienst Mobiliteit het bestek overgemaakt worden aan de studiebureaus Vectris, Tractebel, Sweco - BUUR, SUM, Omgeving, Arcadis, West 8 en Artgineering, zie lijst in bijlage. 

De raming van de studie-opdracht bedraagt 100.000 EUR incl. btw. 

Op basis van de studie-opdracht zal ook zicht gekregen zijn op de feitelijke investeringskosten, hiervoor zal wel - gelet op de situering op het BFF - beroep gedaan kunnen worden op hetzij subsidies van het Fietsfonds hetzij subsidies Plan Kopenhagen. Hierover zal nog afzonderlijk teruggekoppeld worden met het college. 

Reflectie op adviezen 

  • vanuit de diensten Openbaar Domein, Omgeving en Strategische Cel werd geen advies tijdig ontvangen, gelet op het voortraject en in bijzonder het principieel gunstig advies op het principe van de studie (zie 2021_CBS_05215 - B-punt - Mobiliteit - terugkoppeling resultaten meetfiets) kan geacht worden dat dit gunstig zal zijn.
  • vanuit de Sportdienst werd reeds op 13 12 2021 n.a.v. de voorbespreking volgend gunstig advies uitgebracht: 

Sport ondersteunt de operationele uitwerking van fietsstraten in de vestingstraten van de binnenstad. Het sluit ook aan bij de doelstellingen van de Stad om zich te profileren als wielerstad en zoveel mogelijk Bruggelingen op de fiets te krijgen, zowel recreatief als functioneel. Het recente WK Wielrennen in Vlaanderen en Brugge kende bredere beleidsdoelstellingen en heeft als legacy dat er een netwerk werd opgebouwd om samen te werken rond fietsbeleid, met andere steden en internationaal (UCI Bike Cities en Regions). De uitbouw van de FR30 past binnen dat kader. Basisvoorwaarde voor zowel sportief-recreatieve fietsers als voor functioneel fietsen is goede en veilige infrastructuur. Met de studie voor onderzoek van de vestingstraten kan gezocht worden naar optimale omstandigheden voor fietsers in deze specifieke straten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp en de wijze van gunnen van de studie-opdracht "vestenstraat wordt fietsstraat (FR30)" goed. 

Artikel 2

De dienst Mobiliteit is gelast met de opvolging van deze studie, dit behelst o.m:

  • de evaluatie van de offertes en het voorleggen van een gunningsbesluit aan het college;
  • de opvolging van het geselecteerde studiebureau, dit in nauwe samenwerking met de Cluster Openbaar Domein en de Cluster Omgeving. 

Artikel 3

Een kopij van het besluit wordt bezorgd aan MOW, het departement Onroerend Erfgoed en het provinciebestuur. 

Artikel 4

Het budget à 100.000 euro (incl. btw) wordt benomen op beleidsitem 'BI020001', rekeningnummer 21400001, planning en studies', actie SRB0200001 (UD006).