Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_GR_00039 - Openbaar domein - heraanleg van de Sint-Pieterskerklaan - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring .

Gemeenteraad
ma 31/01/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Johan Coens

Afwezig

Franky Demon; Stefaan Sintobin; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Johan Coens

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00039 - Openbaar domein - heraanleg van de Sint-Pieterskerklaan - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring . 2022_GR_00039 - Openbaar domein - heraanleg van de Sint-Pieterskerklaan - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring .

Motivering

Motivatie

Toelichting van het ontwerp:

In het project zal voorzien worden in een gescheiden rioleringsstelsel.

Met de vragen van de bewoners, hoofdzakelijk over de parkeerdruk, snelheid en de bushalte ter hoogte van het kruispunt met de Vaartstraat werd zoveel mogelijk rekening gehouden en werd het voorontwerp aangepast en gefinaliseerd.

Er wordt gestreefd naar een optimale ontharding van de straat rekening houdend met de parkeerdruk en de verkeersbelasting.

Gezien het een doorgangsstraat is voor de Lijn is een minimale breedte van 5m80 exclusief goten vereist.

Als snelheidsremmende maatregelen is er voorzien in:

  • Een middengeleider ter hoogte van de uitleendienst en gebouwendienst.
  • Andere materialisatie ter hoogte van de middengeleider en de kruispunten.
  • 3 wegversmallingen met veilige fietsachterdoorgangen.

Het aantal parkeerplaatsen is afgestemd op de parkeerdrukmeting. Het ontwerp voorziet minstens 1 parkeerplaats in de directe omgeving ervan iedere woning zodat de bewoners in de toekomst hun elektrische wagens zullen kunnen opladen via hun eigen privatieve elektriciteitsaansluiting (door middel van gebruik te maken van kabelmatten). Om dit aantal parkeerplaatsen te halen is op plaatsen waar het mogelijk is ook voorzien om voor de oprit of poort te parkeren, haaks op de as van de weg. De parkeerstroken worden voorzien in kasseien.

Materialisatie:

  • De rijweg is voorzien in bitumenverharding.
  • Aan de kruispunten en de middengeleider is er gekozen voor een accentuering in mozaïekverharding.
  • De parkeerstroken worden voorzien in kasseien.
  • Voetpaden in betonstraatstenen.

Het ontworpen groen is onderhoudsvriendelijk voorzien met gazon met bloembollen, en vaste planten en kleine heesters (enkel indien de breedte van de groenstroken > 1.5m). Langs de parkeerstroken wordt de beplanting afgezoomd met een grasstrook b=1m.

Voor de maximalisatie van het groen werden alle onnodige verhardingen tussen voetpad en rijweg weggelaten. De bomen staan op 10 à 12m van mekaar ingeplant, behalve enkele gecombineerde exemplaren.

Enkel waar strikt noodzakelijk is het groen doorbroken. De voetgangers kunnen van het voetpad tegenaan de gevellijn naar de straatkant via de brede toegangsverhardingen voor de aanwezige opritten/garages, en daar waar noodzakelijk via speciaal voorziene toegangspaden.

Aan het kruispunt met de Palingstraat zijn enkele spelprikkels voorzien.

Zitelementen zijn om de 100 à 150m voorzien.

De goedkeuring en ondertekening van de orderbevestiging voor het geraamd bedrag van € 1054,84 excl. btw (0,11% van de goedgekeurde inschrijvingsprijs van het project) voor de veiligheidscoördinatie uitvoering door Structuur, Dorpsstraat 90 te 9800 Deinze (btw BE 0872274280) via de raamovereenkomst CREAT (FARYS) wordt gevraagd.

Beheer:

Er is deels intensief gemaaid gazon, met bloembollen, en deels extensief te onderhouden beplanting voorzien. Tussen de beplanting zullen stropellets voorzien worden om het onderhoud tot een minimum te beperken. Heesters zijn zo gekozen op minimaal onderhoud/snoeiwerken, en de gekozen bomen krijgen plaats om uit te groeien. Enkel de eerste jaren moeten ze voldoende water krijgen om te kunnen groeien/starten.

Aanleg: 

Uit te voeren via openbare aanbesteding. Het betreft een occasioneel gezamenlijke aanbesteding waarmee Farys en Stad Brugge deze opdracht in de markt zullen plaatsen en waarbij Farys als beheerder van de opdracht zal optreden.

Momenteel zijn de nutsmaatschappijen bezig met het aanpassen van hun leidingnetwerk ter voorbereiding van de riolerings- en wegenwerken.

De werken starten zo spoedig mogelijk na het afronden van de aanbestedingsprocedure, na het paasverlof en in het voorjaar van 2022.

De uitvoeringstermijn is 190 werkdagen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het ontwerp voor de heraanleg van de Sint Pieterskerklaan en de wijze van gunnen, via een occasioneel gezamenlijke aanbesteding waarmee Farys (TMVW-Aquario) en Stad Brugge deze opdracht in de markt zullen plaatsen en waarbij Farys (TMVW-Aquario) als beheerder van de opdracht zal optreden, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De kosten worden geraamd op € 1.210.534,32 incl. btw voor het aandeel in de werken van de Stad Brugge en € 1.891.628,16 btw medecontractant voor het aandeel in de werken voor TMVW. De kredieten zullen voorzien of verschoven worden binnen de investeringsenveloppe.

Artikel 3

De orderbevestiging voor het geraamd bedrag van € 1054,84 excl. btw (0,11% van de goedgekeurde inschrijvingsprijs van het project) voor de veiligheidscoördinatie uitvoering door Structuur, Dorpsstraat 90 te 9800 Deinze (btw BE 0872274280) via de raamovereenkomst CREAT (FARYS) wordt goedgekeurd en mag ondertekend worden.