Er werd nagegaan bij de verschillende diensten in hoeverre de eerder door het College goedgekeurde permanentiediensten - en de daarbij horende permanentietoelage - nog actief zijn en/of dienen aangepast te worden aan de huidige werkorganisatie.
Hieruit bleek dat onderstaande permanentiediensten niet meer worden ingericht:
Cluster/Dienst | Omschrijving | Reden |
Openbaar domein | Festivals, tentoonstellingen en andere activiteiten | Niet meer van toepassing. |
Strandreiniging | Niet meer van toepassing. De ploeg moet toch ter plaatse zijn in het weekend voor het ledigen van de vuilnismanden en de afvalcontainers op de transportzone.
| |
Veiligheid/preventie en samenleven | Permanentie door gemeenschapswachten op de dagen met autoluwe straten | Niet meer van toepassing. Het was een tijdelijke regeling in afwachting van de plaatsing van de ANPR-camera’s in het begin van de winkelstraten. |
Facilitair beheer/elektromechanica | Onderhoud pomp- en zuiveringsstations en dringende opdrachten | Niet meer van toepassing. De pompstations zijn overgegaan naar Farys. |
Tevens werd vastgesteld dat er een aantal uitbreidingen van permanentiediensten nodig zijn:
Cluster openbaar domein - Zwanenverzorging
In het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 19 april 2022 werd een proefproject goedgekeurd m.b.t. permanentiedienst voor zwanenverzorging bij openbaar domein. Het proefproject werd goedgekeurd vanaf mei 2022 t.e.m. oktober 2022 en dit enkel tijdens de weekends vanaf vrijdag 18u tot maandag 8u. De goedkeuring werd verleend in afwachting van evaluatie om daarna te bestendigen in het voorgelegde reglement.
Uit de evaluatie van het proefproject van de permanentiedienst zwanenverzorging blijkt dat de huidige beperking tot weekendpermanentie niet voldoende is. Er wordt een aanpassing gevraagd van de permanentiedienst tijdens de weekends en feestdagen, van 8u tot 22u, én een uitbreiding van de permanentiedienst naar de werkdagen, van 16u tot 22u.
Cluster veiligheid - Noodplanning
De permanentiedienst van de noodplanning wordt toegevoegd aan het reglement.
In het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 2 april 2021 werd er reeds een permanentiedienst noodplanning goedgekeurd, bestaande uit de noodplanningsambtenaar van Stad Brugge en twee medewerkers van OCMW Brugge.
De permanentiedienst werd opgericht om stadsmedewerker Tom Dewaele te ontlasten.
Aan Tom werd een opdrachthouderschap toegekend voor de taken rond het programmamanagement van het vaccinatiecentrum, dit werd goedgekeurd t.e.m. 31 december 2022.
Aan de twee medewerkers van het OCMW werd er een opdrachthouderschap tot het einde van de legislatuur toegekend. De kosten hiervan worden gedragen door het OCMW.
Er wordt voorzien in de toekenning van een permanentietoelage voor de stadsmedewerkers die de permanentiedienst voor noodplanning waarborgen.
Medewerkers op A-niveau
In 2013 was er overleg met het bestuur over de toekenning van de permanentietoelage aan medewerkers op A-niveau. Op vandaag is de dienstverlening m.n. bij informatica, noodplanning en openbaar domein in die mate geprofessionaliseerd dat meerdere medewerkers op A-niveau opgenomen zijn in de permanentieregeling. Aangezien in de rechtspositieregeling (artikel 190) enkel de decretale graden worden uitgesloten wordt met huidig voorstel gevraagd te bevestigen dat medewerkers op A-niveau niet worden uitgesloten van de permanentietoelage.
Het voorstel tot aanpassing van het reglement permanentietoelage werd op 8 november 2022 voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité voor de personeelsleden van Stad Brugge/OCMW Brugge.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het bijgevoegde reglement permanentietoelage.
De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de aanpassingen aan het reglement permanentietoelage.