Terug
Gepubliceerd op 20/12/2022

2022_GR_00519 - Hoofdcoördinator - overeenkomst voor de samenwerking tussen welzijnsvereniging SPOOR, de Stad Brugge en het OCMW in het kader van het Wijkverbeteringscontract en het Buurtgericht Netwerk Zeebrugge - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Mathijs Goderis; Philip Pierins; Stefaan Sintobin; Brigitte Balfoort; Florian De Leersnyder; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00519 - Hoofdcoördinator - overeenkomst voor de samenwerking tussen welzijnsvereniging SPOOR, de Stad Brugge en het OCMW in het kader van het Wijkverbeteringscontract en het Buurtgericht Netwerk Zeebrugge - goedkeuring. 2022_GR_00519 - Hoofdcoördinator - overeenkomst voor de samenwerking tussen welzijnsvereniging SPOOR, de Stad Brugge en het OCMW in het kader van het Wijkverbeteringscontract en het Buurtgericht Netwerk Zeebrugge - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Het sociaal maatschappelijke karakter is iets wat beide dossier kenmerkt. Vanuit de regierol die door de wijkregisseur wordt opgenomen in dit kader wordt een overeenkomst aangegaan met het SPOOR/OCMW voor de realisatie van sociaal-maatschappelijke doelstellingen. Dit in samenwerking met verschillende stadsdiensten (dienst mobiliteit, jeugddienst, sportdienst, openbaar domein..)

Kwantitatieve cijfers

In vergelijking met andere deelgemeenten heeft Zeebrugge het hoogste aandeel minderjarigen in een gezin met minstens 1 werkloze ouder (11,8%), het hoogste aandeel kinderen dat niet naar de tandarts gaat (23,9% 5-14 jarigen met geen enkel tandartscontact binnen periode van 3 jaar), het op één na hoogste aandeel kinderen en jongeren met een buitenlandse geboortenationaliteit (26,4% bij 0-24 jarigen, net na Brugge-centrum), het derde hoogste aandeel 0-4 jarigen met verhoogde tegemoetkoming (na Brugge-centrum en Sint-Jozef)  (Bron: provincies in cijfers en IMA-atlas).

Zeebrugge is ook de wijk met het hoogste aandeel geboortes in kinderarmoede. Sinds de start van het buurtgericht netwerk in 2019, en dus op relatief korte tijd, steeg de kansarmoede-index in Zeebrugge nog verder: van 27,8% naar 35,7% in 2021. Op drie geboortes is er telkens één kind dat zijn leven in armoede moet starten.

Reeds lopende overeenkomsten tussen de Stad Brugge en het SPOOR

De Stad zet, met partners, reeds op verschillende manieren in op Zeebrugge op het vlak van jeugd- en sportgericht activiteiten. 

Op vandaag zijn er reeds drie overeenkomsten tot eind 2025:

  • tussen de Stad (van uit de sportdienst) en SPOOR voor de organisatie van Buurtsport -een laagdrempelig spel- en sportaanbod -in verschillende Brugse wijken, waaronder Zeebrugge (Overeenkomst ‘Buurtsport’): een laagdrempelig en wijkgericht aanbod aan sport en spel voor elke inwoner van Brugge, met specifieke aandacht voor kansengroepen en jongeren. Er wordt grotendeels gewerkt op Brugse aandachtspleinen en -wijken met de bedoeling om er vindplaatsgericht en dicht bij de doelgroep te werk te gaan.
  • tussen de Stad (vanuit de jeugddienst) en SPOOR  voor de organisatie van Speeldok, door Buurtsport georganiseerde mobiele 4 weken durende vakantiewerking in Zeebrugge voor jongeren tussen 6 en 12 (Overeeenkomst ‘Speeldok’).  De mobiele vakantiewerking gaat tijdens de eerste twee volle weken van de zomervakantie en  tijdens de laatste twee volle weken van de zomervakantie. Ze zijn in de eerste plaats gericht op  kinderen vanaf zes jaar (of het jaar waarin je zes wordt) tot en met twaalf jaar. Er wordt gekeken om elke week minstens 1 activiteit in te richten voor jongeren van twaalf tot en met vijftien jaar in samenwerking met de jeugdwelzijnswerker.
  • tussen de Stad en het CAW rond kansenzoekende jongeren van 12-25 jaar (waaronder de organisatie van een ‘Weg Uit je Kot – WUK’ jeugdwelzijnswerk (Overeenkomst ‘Kansenzoekende jongeren’): voor Zeebrugge betekent dit concreet de wekelijkse ondersteuning op vrijdag van WUK door 1 medewerker.

Onderhavige overeenkomst is aanvullend op hogervermelde overeenkomsten:

De overeenkomst met Spoor

Bepaalde aspecten die ook opgenomen zaten in de proeftuin buurtgerichte netwerken (bv. verkeersveiligheid ten opzichte van kinderen verbeteren) worden in andere pijlers van het wijkverbeteringscontract en de gebiedswerking Zeebrugge opgenomen. Dit dossier omhelst de te sluiten overeenkomst met Welzijnsvereniging Spoor waarmee we heel gericht de grote maatschappelijke kwetsbaarheid van jonge gezinnen in Zeebrugge willen aanpakken. 

In deze overeenkomst wordt overeengekomen dat de Stad Brugge jaarlijks een toelage voorziet aan het SPOOR (2023: 50.000 euro, 2024: 51.000 euro, 2025: 52.000 euro) voor de uitvoering van sociaal-maatschappelijke doelstellingen. 

Welzijnsvereniging Spoort engageert zich hierbinnen voor volgende concrete zorg- en welzijnsacties + jeugd(welzijns)werkacties:

  • Een jaarrond vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren in Zeebrugge realiseren.

Dit omvat buurtsportactiviteiten in Zeebrugge, de jaarwerking actueel gekend als ‘Den droad’ en de zomerwerking ‘Speeldok’.

Output: 

Zomerwerking (Speeldok): vier weken elke weekdag activiteit tijdens de zomervakantie.

Extra jaarwerking naast de buurtsportwerking (Den droad): elke schoolvakantie een activiteit, al dan niet in samenwerking met partners uit het lokaal buurtgericht netwerk. Op verzoek en in samenwerking met de wijkregisseur kan er ook al eens een activiteit buiten de schoolvakantie plaats vinden.

De buurtsportwerking die naar aanleiding van het buurtgericht netwerk opstartte in Zeebrugge, wordt verdergezet: dit betekent een extra activiteit van buurtsport op woensdagen doorheen het jaar. Dit zal in de praktijd vaak samen met WUK zijn. Er is ook de werking in Blankenberge (Sportkarre) waar mee uitgewisseld kan worden om grotere activiteiten of uitstappen mogelijk te maken. Elke schoolvakantie wordt een speciale vakantie-activiteit georganiseerd.

  • Er wordt ingezet op een goede communicatie passend bij de te bereiken doelgroep. De informatie rond dit vrijetijdsaanbod wordt tijdig doorgegeven naar de wijkregisseur en ingepast in het ruimer communicatieplan dat opgemaakt wordt voor Zeebrugge. Het vrijetijdsaanbod wordt bij aanvang van het jaar gebundeld in een overzichtelijke jaarkalender.
  • Ouder- en kindontmoetingen organiseren voor ouders met jonge kinderen, zowel met als doel pedagogische ondersteuning te kunnen bieden (zowel peer-to-peer als professioneel) als om ouders vanuit Huis van het Kind ook beter te kunnen informeren en ondersteunen bij non take up van financiële en sociale rechten:

Output:

Vanaf maart 2023, na een voorbereidings- en wervingsfase, wordt er minstens om de twee weken een ontmoetingsmoment voor ouders met jonge kinderen georganiseerd, m.u.v. de zomervakantie. 

Er wordt ingezet op een goede communicatie passend bij de te bereiken doelgroep. De informatie rond dit aanbod wordt tijdig doorgegeven naar de wijkregisseur:

  • Actie ondernemen om de toegang tot gezondheidszorg voor 0-12 jarigen te verbeteren.
    • Uitrol van het project ‘Ieders mond gezond’.

Output

Vorming mondzorgcoach ‘Ieders mond gezond’ realiseren voor veldwerkers in Zeebrugge.

minstens twee vrijwillige mondzorgcoaches zijn actief in Zeebrugge.

De organisatie van mondscreening in Zeebrugge door mobiele tandartsen.

Aantal gezinnen met kinderen onder 12 jaar onder begeleiding van onze veldwerkers die in contact kwamen met het project en effectief bij de tandarts op bezoek gingen.

Door de Spoor-medewerkers wordt er in Zeebrugge ook extra ingezet op:

  • Het ondersteunen van kwetsbare gezinnen met gratis eersteleeftijdsmelk of de borstvoedingspremie als alternatief, en de bekendmaking van dit aanbod:

Output:

Jaarlijks aantal bij Huis van het kind aangevraagd babykaarten (te gebruiken bij apotheek om eersteleeftijdsmelk te verkrijgen) en borstvoedingspremies door Zeebrugse gezinnen.

  • Overige gezondheidsrechten van gezinnen bekend maken, verkennen en realiseren tijdens contactmomenten met gezinnen (o.a. de verhoogde tegemoetkoming en gebruik derdebetalerssysteem, tegemoetkoming OCMW in medische kosten).

Output:

Zeebrugse veldwerkers nemen deel aan een infomoment en doen aan brede rechtenverkenning inzake gezondheidsrechten/voordelen in samenwerking met GBO Brugge.

  • Meewerken aan de verdere zoektocht naar structurele en duurzame oplossingen inzake opvang en vrije tijd van schoolgaande kinderen in Zeebrugge.

De wijkregisseur (Stad Brugge) staat anderzijds in voor:

  • Binnen het geplande ‘subsidiebudget voor verbindende activiteiten georganiseerd door Zeebruggenaren’, burgers te stimuleren om vernieuwende initiatieven te nemen die zelf ook bijdragen tot de doelen van deze overeenkomst (o.a. projectonderdeel 1 en 4 van het WVC).
  • Als algemeen coördinator, budgetbeheerder en rapporteur op te treden, zowel voor het voldoen aan de vereisten van de subsidie ‘wijkverbeteringcontract’ als de subsidie ‘verlenging buurtgerichte netwerken’. Stad Brugge zorgt er in deze hoedanigheid voor dat ook OCMW Brugge als formele ontvanger van de subsidie ‘buurtgerichte netwerken’ in regel is met de rapporteringsverplichtingen tav Agentschap Opgroeien.
  • Het samenbrengen, faciliteren en voorzitten van de werkgroepen van het Wijkverbeteringscontract, inclusief de werkgroepen die in de schoot van het buurtgericht netwerk werden opgestart: ‘dienstverlening’ en ‘vrije tijd’

 Financiële bepalingen

Voor de uitvoering van bovenstaande engagementen verbindt Stad Brugge zich tot de toekenning aan Welzijnsvereniging SPOOR  van een toelage ten bedrage van:

  1. 50.000 euro in 2023;
  2. 51.000 euro in 2024;
  3. 52.000 euro in 2025.

Deze toelage is gebaseerd op de combinatie tussen personeelskosten (raming voor ½ FTE sociaal werker met sterk pedagogisch profiel) en werkingskosten. De werkingskosten worden geraamd op 15.000 euro jaarlijks, maar de toegepaste verdeelsleutel mag variëren volgens werkelijke personeelskost en werkingsmiddelen in deze jaren. De toelage is voor de werking in Zeebrugge en mag dus niet gebruikt worden voor kosten verbonden aan de algemene werking van Buurtsport overheen de verschillende wijken in Brugge. Mits toestemming van alle partijen kunnen de middelen die aangewend worden om de doelstellingen te bereiken onderling herverdeeld worden. 

De toelage aan Welzijnsvereniging Spoor voor het eerste jaar wordt in 2023 uitbetaald na ondertekening van de overeenkomst en indiening van een ondertekende vordering. 

Vanaf de volgende jaren wordt de toelage uitbetaald na indienen van de bewijslast van het voorgaande jaar, samen met een ondertekende vordering voor het lopende jaar. 

De bewijslast bestaat uit:

  1. Een beknopt jaarverslag met een beschrijving en fotomateriaal van de uitgevoerde engagenten en de gerealiseerde output van het voorbije jaar. 
  2. Een financieel verslag waarin de uitgave van de ontvangen toelage verantwoord wordt (met overzichten van gemaakte loonkosten en bewijzen van werkingskosten).
  3. Een ondertekende vordering. Het sjabloon voor de vordering kan bekomen worden bij de dienst projectcoördinatie.

De overeenkomst in bijlage regelt de verdere details van de samenwerking tussen Welzijnsvereniging Spoor en Stad Brugge en de financiële aspecten van deze samenwerking (waar ook OCMW Brugge een rol in speelt).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Spoor, het OCMW en Stad Brugge goed.