Sinds de oprichting van het Schadefonds Zeebrugge op 30/06/2020 werden in 2020 4 collegenota's en in 2021 7 collegenota's met aanvragen tot financiële tussenkomst voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Hierin waren in totaal 31 schade-aangiftes opgenomen.
30 aangiftes werden positief geadviseerd door de politie en resulteerden in een totale uitbetaalde tussenkomst sinds de oprichting medio 2020 van 10.547,26 euro. 1 aangifte werd in 2020 negatief geadviseerd door de politie en negatief beslist door het College van Burgemeester en Schepenen.
In de overeenkomst is opgenomen dat het fonds jaarlijks, voor de helft door de stad Brugge en voor de helft door de MBZ wordt aangevuld tot het bedrag van 20.000 euro in dezelfde verhouding als bij de ondertekening. Bijgevolg werd het fonds na 1 jaar, in juli 2021, aangevuld voor een bedrag van 6.431,88 eur tot 20.000 euro.
Het saldo van het schadefonds bedroeg op 31/12/2021 15.884,62 euro.
In bijlage van het dossier wordt een overzicht meegegeven van alle dossiers van 2021. In 2021 zijn 20 aanvragen ingediend en is er in totaal 7.469,60 euro uitbetaald aan schadevergoedingen.
Om de administratieve afhandeling van de dossiers te vereenvoudigen, wordt voorgesteld om kleine wijzigingen aan te brengen aan de overeenkomst. Dit gaat over:
- artikel 4: vervanging 'goede huisvader' door 'als een voorzichtig en redelijk persoon'.
- artikel 7: de bewijslast ingeval van een schadegeval. Er wordt voorgesteld om het opgevraagde bestek of de originele aankoopfactuur of aankoopbon van het betrokken goed te aanvaarden als bewijsstuk. Het derde, vierde en vijfde streepje komt te vervallen.
- artikel 8: aanvulling dat een financiële tussenkomst voorzien per schadegeval voorzien wordt.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering 2021 van het Schadefonds Zeebrugge.
De administratieve aanpassingen aan de overeenkomst Stad Brugge - MBZ worden goedgekeurd.