Terug
Gepubliceerd op 29/03/2022

2022_GR_00086 - Onderwijs - basisonderwijs - wijziging lestijdenpakket 2021-2022 en aanwending van extra punten administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning per 1 januari 2022 - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 28/03/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Florian De Leersnyder

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00086 - Onderwijs - basisonderwijs - wijziging lestijdenpakket 2021-2022 en aanwending van extra punten administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning per 1 januari 2022 - goedkeuring. 2022_GR_00086 - Onderwijs - basisonderwijs - wijziging lestijdenpakket 2021-2022 en aanwending van extra punten administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning per 1 januari 2022 - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Wijziging Lestijdenpakket van het Stedelijk Basisonderwijs Brugge naar aanleiding van de toekenning van extra punten voor administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning per 01 januari 2022.   

Het lestijdenpakket van het Stedelijke Basisonderwijs schooljaar 2021-2022, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2021 (dossier 2021_GR_00574), dient aangepast te worden naar aanleiding van de toekenning van extra lestijden voor administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning. Deze extra lestijden werden door de scholen ontvangen op 21 december 2021 (zie ook de dienstbrieven van AGODI in de bijlagen) en kunnen worden aangewend vanaf 01 januari 2022.  

Aangepast lestijdenpakket na toekenning van extra punten voor administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning van het Stedelijk Basisonderwijs Brugge:

STEDELIJKE BASISSCHOOL DE GELUKSVOGEL

 

2019-2020

2020-2021

2021-2022

 Directeur zonder onderwijsopdracht

KLEUTERONDERWIJS

 

 

 

Kleuteronderwijs (schalen)

188

178

151

SES-LT Kleuter

10

10

12

Additionele lestijden kleuterond.

0

0

0

LAGER ONDERWIJS

 

 

 

Lager onderwijs (schalen)

368

346

359

SES-LT Lager

20

16

20

Additionele lestijden lag.ond.

3

4

2

PARAMEDISCH PERSONEEL

 

 

 

Kinderverzorgster

12

11

18

 

 

 

 

Aanvangsbegeleiding

5

5

6

ICT

9/36

9/36

14/36 

Administratief medewerker

 

56/36

 

53/36

 

58/36
 

Beleidsmedewerker

 

 

5/36 

(met restpunt DG)
 

ZORG

35/36

44/36

46/36 (1 restpunt)

Ondersteuning kerntaak

 

 

6

  Samen school maken

 

 

  2

LEVENSBESCHOUWING

 

 

 

NCZ

20

22

22

KGD

20

22

22

ISLAMITISCHE GODSDIENST

20

18

18

PROTESTANTSE GODSDIENST

4

8

6

ORTHODOXE GODSDIENST

-

-

 

 


 STEDELIJKE BASISSCHOOL BRUGGE-NOORD

 

2019-2020

2020-2021

2021-2022

Directeur zonder onderwijsopdracht

KLEUTERONDERWIJS

 

 

 

Kleuteronderwijs (schalen)

98

85

84

SES-LT Kleuter

4

4

3

Additionele lestijden kleuterond.

0

0

0

LAGER ONDERWIJS

 

 

 

Lager onderwijs (schalen)

172

180

161

SES-LT Lager

12

14

13

Additionele lestijden lager ond.

0

0

0

PARAMEDISCH PERSONEEL

 

 

 

Kinderverzorgster

10

10

13

 

 

 

 

Aanvangsbegeleiding

3/36 in zorg

3/36 in zorg

3

ICT HOKT

4/36

4/36

 

5/36 (1 restpunt)

 

Administratief medewerker

 

25/36

 

25/36(1

restpunt)

 

27/36 

(1 restp)
 

ZORG

17/36

22/36

20/36 (1 restpunt)

     Ondersteuning kerntaak                            

 

 

  3

  Samen school maken                                    

 

 

  1

LEVENSBESCHOUWING

 

 

 

NCZ

10

10

8

KGD

10

10

8

 ISLAMITISCHE GODSDIENST

 

 

  4

 


 STEDELIJKE BASISSCHOOL BLO – DE GANZENVEER

 

2019-2020

2020-2021

2021-2022

Directeur zonder onderwijsopdracht

Telling 1/2/2021 

 

Telling 1/10/2021 

 

Lestijden Onderwijzer ASV

198

lestijden

178 lestijden + 7 afwijkende lestijden

216

279

Lestijden aanvangsbegeleiding

3 lestijden

2 lestijden

2 lestijden

3 lestijden

Uren para

67

62

79

111

ICT

1/36

1/36

2/36 (1 restpunt)

 

2/36 (1 restpunt)

 

SES

--

--

 

8

Administratie

 

18/36

 

17/36

 

19/36

 

21/36 (1restpunt)

1 punt naar GV

Ondersteuning kerntaak

 

 

 

2

Samen school maken

 

 

 

2

Katholieke godsdienst

8/22

8/22

10/22

10/22

Niet-confessionele zedenleer

8/22

8/22

10/22

10/22

Islamitische godsdienst

4/22

6/22

6/22

6/22

Protestantse godsdienst

0/22

0/22

 

 

Orthodoxe godsdienst

0/22

0/22

 

 

Ondersteuningsnetwerk No²W

53 uren para

74/22 ASV

74 uren para

120/22 ASV

74 uren para

120/22 ASV

74 uren para

120/22 ASV

Ondersteuning SBLO De Ganzenveer

1/10/2019

1/02/2020

1/10/2020

1/02/2021

1/10/2021

1/10/2021

32 BE

36 BE

32 BE

46 BE

3 LU

5 LT

28 BE

28 BE









 

  STEDELIJKE BASISSCHOOL DE TRIANGEL

 

2019-2020

2020-2021

2021-2022

Directeur zonder onderwijsopdracht

KLEUTERONDERWIJS

 

 

 

Kleuteronderwijs (schalen)

171

150

155

SES-LT Kleuter

6

5

7

Additionele lestijden kleuterond.

0

0

0

LAGER ONDERWIJS

 

 

 

Lager onderwijs (schalen)

244

253

254

SES-LT Lager

7

10

13

Additionele lestijden lag.ond.

2

0

0

PARAMEDISCH PERSONEEL

 

 

 

Kinderverzorgster

9

9

17

 

 

 

 

 

Aanvangsbegeleiding

3

3

4

ICT HSO

9/36

9/36

15/36 

 

Administratief medewerker

 

41/36

 

40/36

 

50/36
 

ZORG

27/36

35/36

36/36 (1 restpunt)

  Ondersteuning kerntaak

 

 

  4

   Samen school maken

 

 

  1

LEVENSBESCHOUWING

 

 

 

NCZ

12

14

14

KGD

12

14

14

 

Aanwending restpunten 2021-2022

1 restpunt zorg De Geluksvogel + 1 restpunt zorg De Triangel = 1/36 zorg De Triangel

1 restpunt administratie De Ganzenveer + 1 restpunt ICT De Ganzenveer = 1/36 administratie De Ganzenveer 

1 restpunt zorg Brugge-Noord + 1 restpunt administratie Brugge-Noord = 1/36 reaffectatie zorg Brugge-Noord

2 restpunten stimulus = 1/36 zorg Brugge-Noord 

1 restpunt ICT Brugge-Noord  => wegens stopzetting ICT-platform niet meer overdraagbaar naar de andere basisscholen. Voorlopig kan dit restpunt niet aangewend worden in Brugge-Noord. 

 

Vergelijking middelen PERSONEELS WERKINGSBUDGET

 

2019-2020

2020-2021

2021-2022

SBS De Triangel

9/24 of 13/36 ICT  HOKT

 19/24 onderwijzer   
  15/36 adm. 
  medewerker HSO 
  2/36 ICT HSO

9/24 ICT HOKT

17/24 lag.ond. 5/24 kleuterond. 15/36 adm. HSO

  2/36 ICT HSO

22/24 onderwijzer 

3/24 kleuteronderwijzer
6/24 of 9/36 ict hokt

6/36 adm HSO 

 

SBS De Geluksvogel

4/36 ICT

2/36 administratie 25/24

  kleuteronderwijzer   

  42/24 lager     

  onderwijzer 

  1/36 zorg

 

4/36 ICT

3/36 ZORG

5/36 adm.HSO

1/32 kinderverzorgster 53/24 lag.ond.

2/36 ICT

0/36 zorg 

0/36 adm 

38/24 onderwijzer 

6/24 + (24/24 vanaf 10/01 t/m 06/03) + (8/24 vanaf 07/02 t/m 30/06) kleuteronderwijzer

 

SBLO De Ganzenveer

37/22 onderwijzer ASV 8/36 (4/22) ICT

27/22 ASV

  3/36 administratie  

    8/36 (4/22) ICT

 

5 /36 (ICT)

10/22 (ASV)

3/36 (ADM)

SBS Brugge-Noord

16/36 beleid zorg

  8/36 administratie  

  HSO
 2/24 lager   

  onderwijzer 
   4/24 
    kleuteronderwijzer

10/24 kleuterond.

 2/24 lager ond. 

  11/36 zorg
   8/36 adm. HSO

9/24 kleuter

9/36 zorg

6/36 administratie 

1/24 LO lager

1/24 onderwijzer

2/24 beleidsondersteuner

 

Aanwending van deze verhoging van punten voor administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning: 

In alle basisscholen lossen de extra punten vooral TBSOB op en verminderen de ingezette PWB-middelen. Enkel in de Stedelijke Basisschool De Geluksvogel worden er bijkomende uren gecreëerd in het ambt van beleidsondersteuner. 

OVERZICHT :

De Triangel: 72 > 88 (+16 punten)
Administratie:
16 punten = 9/36 administratief medewerker hso
Totaal administratief medewerkers: 50/36

PWB-middelen: 
Onderwijzer 4/24 i.p.v. administratief medewerker: 15/36 > 6/36 


Brugge-Noord : 41 > 49 (+8 punten)
Administratie:
7 punten (4/36) (2 u TBSOB/PWB en 2u PWB)
1 restpunt
Totaal administratief medewerkers: 27/36

PWB-middelen:
2/24 beleidsondersteuning i.p.v. administratief medewerker 10/36 > 6/36


De Geluksvogel: 91 > 113 (+22 punten)
Ambt administratief medewerker:
11 punten (6/36) (6u TBSOB opgelost en besparing van 6u PWB)
Totaal administratief medewerkers: 58/36

Ambt beleidsondersteuner:

11 punten + 1 punt DG (5/36)

PWB-middelen:
0/36 (zorgcoördinator)
0/36 (administratie)
34/24 + 4/24 (in combinatie met de beleidsondersteuners-uren) (onderwijzer)
6/24 + (24/24 vanaf 10/01 t/m 06/03) + (8/24 vanaf 07/02 t/m 30/06) (kleuteronderwijzer)


De Ganzenveer: 36 > 37 (+1 punt)
33 punten administratief medewerker in juni – 36 punten vanaf september en effectief 36 na hertelling oktober
1 punt wordt geschonken aan De Geluksvogel


Het gewijzigde lestijdenpakket werd voorgelegd en goedgekeurd in het ABOC van het Stedelijk Onderwijs Brugge (zie protocolakkoord ABOC 25 januari 2022 in de bijlagen).

Aan de gemeenteraad wordt voor deze wijzigingen in het lestijdenpakket en voor de aanwending van deze lestijden van het Stedelijk Basisonderwijs goedkeuring gevraagd. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De wijziging van het lestijdenpakket en aanwending van de extra punten (lestijden) van het Stedelijk Basisonderwijs per 01 januari 2022 naar aanleiding van de extra punten voor administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning, worden goedgekeurd.