ma 14/11/2022 - 09:30 Stadhuis
Sinds de werken in de Katelijnestraat zouden de verkeersborden die de doorgang aan beide uiteinden van de Stoofstraat verbieden voor iedere bestuurder verdwenen zijn. Bij nazicht bleek er ook enkel een heel oude politieverordening (1955) te bestaan en geen 'moderner' aanvullend reglement.
Advies Burgemeester: Akkoord
Zoals te lezen is in bijgevoegd besluit zijn fietsers in de Gentpoortstraat tussen het kruispunt met de Boninvest, Oude Gentweg, Gentpoortvest en het begin van de fietspadmarkering richting de R30 momenteel volgens de letter van de wet verplicht om autobestuurders links in te halen omdat ze niet op een fietspad rijden. Nauwelijks enkele meters verderop start een verplicht te volgen fietspad waardoor fietsen dan opnieuw naar de andere kant zouden moeten oversteken.
Om deze toestand te verhelpen werd de fietspadmarkering verlengd tot aan het kruispunt met de Boninvest, Oude Gentweg en Gentpoortvest. Op die manier is de ronduit gevaarlijke dubbele beweging niet meer nodig en hebben bestuurders ook sneller de neiging om zich meer naar links op te stellen. Zij worden immers al net iets vroeger op de aanwezigheid van het fietspad gewezen.
Advies Burgemeester: Akkoord
In maart 2022 ging het College akkoord met het voorstel om in de Barrièrestraat het stuk tussen de Emiel Vanderveldestraat en tegenover huisnummer 37 op geregelde tijdstippen vrij te houden voor schoolbussen (ma-di-do-vrij: 16.00u-16.30u, woe: 12.00u-12.30u), zodat deze niet langer stilstaan op de verhoogde inrichting ter hoogte van de school.
Omdat deze problematiek zich ook stelt tijdens de ochtendspits, ging men binnen het MOVE-overleg akkoord om de maatregel voortaan ook op alle weekdagen te laten gelden van 08.00u tot 08.30u.
Advies Burgemeester: Akkoord
Volgens de huidige signalisatie mogen fietsers en bestuurders van een bromfiets klasse A op het kruispunt van de Boeveriestraat en de Koning Albert I-laan rechts afslaan richting Unescorotonde. Sinds de herinrichting van 't Zand en omgeving is daar echter geen fietspad meer voorzien en het is evenmin wenselijk dat deze bestuurders samen met bus- en taxichauffeurs op de rijbaan rijden.
In mei 2022 keurde het College een nieuw aanvullend reglement goed voor de Boeveriestraat waarin de nieuwe verkeersafwikkeling is opgenomen. Hierbij een rechtzetting om te verduidelijken dat de rechtsafslaande beweging niet meer toegelaten is.
Advies Burgemeester: Akkoord
De ondergrondse parking bij 't Zand telt sinds kort meer dan 600 extra plaatsen. Het College heeft daarop beslist om de reguliere parkeerplaatsen in de Zuidzandstraat op te geven. Deze zijn voortaan enkel nog bestemd voor laden en lossen. Op de vroegere parkeerstrook, links in de verplichte rijrichting, zal dus een parkeerverbod ingevoerd worden.
Advies Burgemeester: Akkoord
Bij dakwerkenbedrijf APOK, gevestigd in de Laconiastraat met een achteruitgang in de Vaartstraat, kent men geregeld problemen omdat geparkeerde voertuigen het efficiënt laden en lossen van vrachtwagens bemoeilijken.
Het MOVE-overleg kwam op de zitting van 24 augustus 2022 tot een gunstig advies om een parkeerverbod in te voeren over een afstand van 12 meter. Langs de aan te brengen gele strepen zullen grotere voertuigen zo lang als nodig opgesteld mogen worden om de laadruimte te vullen of leeg te maken.
Advies Burgemeester: Akkoord
In het gekoppelde dossier valt te lezen dat het College begin oktober besliste om één van de voorgestelde twee fietszones in te richten en in de Leopold II-laan de ingrepen te beperken tot het afbakenen van een parkeerstrook.
Advies Burgemeester: Akkoord
In het gekoppelde dossier valt te lezen dat het College begin oktober besliste om één van de voorgestelde twee fietszones in te richten en in de Leopold II-laan de ingrepen te beperken tot het afbakenen van een parkeerstrook.
Advies Burgemeester: Akkoord
In het gekoppelde dossier valt te lezen dat het College al in 2018 - onder andere - instemde met het voorstel om de bestaande zone 30 in Lissewege uit te breiden "tot het einde van de bebouwde kom". Tot dusver zijn noch op het terrein, noch in het aanvullend reglement de nodige aanpassingen gebeurd.
Advies Burgemeester: Akkoord
Op het kruispunt Blankenbergse Steenweg/ Pleinstraat is aan de kant van huisnummer 84 ruimte om één voertuig te parkeren. Naast het feit dat het verkeerstechnisch niet toegelaten is om hier te parkeren, is ook de zichtbaarheid in dat geval niet optimaal.
Het MOVE-overleg kwam op 24 augustus 2022 met het akkoord van wegbeheerder AWV tot een gunstig advies om het parkeren daar te voorkomen door een verdrijvingsvlak van 4 meter te voorzien.
Nadat het College van Burgemeester en Schepenen zich op de zitting van 12 september 2022 akkoord verklaarde met het voorstel, diende de gewenste maatregel opgenomen te worden in een nieuw aanvullend reglement. Het bijgevoegde reglement zou bij deze, omdat de Blankenbergse Steenweg een gewestweg is, enkel vastgesteld moeten worden.
Advies Burgemeester: Akkoord