Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00134 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van elektrische cargofietsen voor goederentransport - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Sandrine De Crom

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00134 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van elektrische cargofietsen voor goederentransport - goedkeuring. 2022_GR_00134 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van elektrische cargofietsen voor goederentransport - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

De elektrische cargofiets is een alleskunner. Ten eerste is het een snel vervoersmiddel omdat er - in tegenstelling tot bestelwagens - geen parking voor gezocht moet worden en ze niet in de file moeten staan. De cargofiets kan dan ook gebruik maken van kortere (binnen)wegen waar weinig verkeer is. Cargofietsen zouden tot 60% sneller leveren dan bestelbusjes. Ten tweede kent de elektrische cargofiets een lage CO2-uitstoot, wat een grote troef is in ons streven naar een emissievrije wereld. Ten derde blijkt uit onderzoek dat de elektrische cargofiets meer pakjes kan leveren dan bestelwagens, wat het een productiever vervoersmiddel maakt voor het leveren van pakjes. Ten slotte is het ook een veiliger vervoersmiddel; het aantal dodelijke verkeersongevallen bij bestelwagens is aanzienlijk groter dan bij elektrische cargofietsen.

Een subsidie voor het aankopen of langdurig leasen van een elektrische cargofiets is een eerste concrete actie onder een verder uit te werken beleid rond stedelijk logistiek. Elektrische cargofietsen zijn immers niet goedkoop. Een basisversie kost al snel 4.000 euro. Een aanzienlijke investering voor lokale (kleine) handelaars en een mogelijkse reden om (nog) niet over te schakelen op een duurzamer vervoersmiddel voor hun goederentransport.

Het geven van een subsidie voor cargofietsende ondernemers werd letterlijk opgenomen in het Brugs Klimaatplan 2030, zie actie 7.7:

"We stimuleren het gebruik van een cargofiets voor professioneel gebruikCargofietsen vormen een interessant mobiliteitsalternatief voor ondernemers met een beperkt goederenvervoer. De cargofietsen krijgen ook groter potentieel met o.a. grotere volumes en koelmogelijkheden. Dit  opent  perspectieven voor professioneel vervoer in het kader van bijvoorbeeld thuislevering, thuisverzorging, kleine aannemingswerken,...  Om  het gebruik  aan  te  moedigen  wordt een aanmoedigingspremie gegeven aan wie overstapt op een cargofiets."

Naast een investering in een duurzamere logistiek kan de subsidie ook gezien worden als een krachtig signaal dat Brugge echt inzet op klimaatneutraal transport. 

In het budget van de Dienst Mobiliteit is hiervoor 30.000 euro voorzien in 2022 en 35.000 euro per jaar in 2023, 2024 en 2025. In totaliteit is er dus 135.000 euro voorzien in het meerjarenplan, goed voor minstens 67 bakfietsende ondernemers. 

Beknopt subsidiereglement

  • Voor de subsidie komt een rechtspersoon met een maatschappelijke zetel of vestiging op het grondgebied van Brugge of een natuurlijk persoon met een ondernemingsnummer en gevestigd in Brugge in aanmerking. 
  • Enkel elektrische cargofietsen komen in aanmerking. Elektrische brommers en speed pedelecs vallen hier niet onder.
  • De aanvrager heeft recht op maximaal 1 subsidie per kalenderjaar. 
  • Bij aankoop wordt 50% van de aankoopprijs gesubsidieerd, tot maximaal 2.000 euro. Bij een lease (van 3 jaar) wordt 50% van de leaseprijs gesubsidieerd, ook tot maximaal 2000 euro.
  • Het aankopen of langdurig leasen van de cargofiets dient volledig geprefinancierd te worden door de onderneming.
  • Bij aankoop komen enkel de kosten van de cargofiets zelf in aanmerking voor subsidiëring.
  • Voor leasen komen enkel leasecontracten met een looptijd van 36 maanden in aanmerking.
  • De cargofiets wordt ingezet op het grondgebied van Brugge. De cargofiets wordt niet overgedragen naar andere filialen buiten Brugge. 
  • De cargofiets wordt actief gebruikt. Wanneer een aangekochte cargofiets binnen de drie jaar terug verkocht wordt, kan beslist worden de subsidie (deels) terug te vorderen.
  • De cargofiets wordt uitsluitend gebruikt voor goederentransport.
  • De cargofiets wordt bestickerd met het logo van BruggeNaarMorgen.

Procedure

Aanvraag: Elke Brugse onderneming kan jaarlijks maximaal één subsidieaanvraag indienen. De subsidieaanvraag wordt ingediend door een verantwoordelijke van de onderneming met goedkeuring van de directie (die de aanvraag ook ondertekent). De aanvragen worden via het webformulier op de stedelijke website ingediend, maximaal 12 maanden na de aankoop of start van het leasecontract. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen. De aanvraag moet vergezeld zijn van de vereiste handtekeningen en factuur/facturen. Waar nodig en wanneer gevraagd kunnen extra bijlagen aan dit aanvraagformulier toegevoegd worden ter verduidelijking van de aanvraag. 

Beoordeling: De Dienst Mobiliteit beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig. Een controle ter plaatse is mogelijk. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van een advies van de Dienst Mobiliteit. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager en dit uiterlijk 30 dagen na de beslissing.

Uitbetaling subsidie: De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.  

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement inzake subsidiëring van elektrische cargofietsen goed.