Stad Brugge kiest ervoor om het aantal laadpalen pro-actief op te schalen. Zo wordt laadinfrastructuur voor de Bruggeling een hefboom en geen belemmering, om over te schakelen naar elektrisch rijden. Om aan de laadbehoeften van de toekomst te voldoen, is een slimme mix aan laadoplossingen noodzakelijk.
De stad zal samen met haar partners (MOW, Fluvius, Interparking,...) prioritair inzetten op een sterk netwerk publieke laadpalen, zowel bovengronds als ondergronds. De aanpak en visie werd beschreven in 2022_CBS_00030.
Semipublieke laadpalen bevinden zich op private parkeerterreinen van bedrijven (bijvoorbeeld parkings buurtwinkels, horeca,...) maar zijn minstens 10 uur per dag toegankelijk voor een breder publiek. Naast de publieke laadpalen (op het openbaar domein) zijn ook semipublieke laadpalen een interessante piste om onze doelstellingen te bereiken. Dit omwille van verschillende redenen:
Vanaf 2025 moeten alle parkeerterreinen met meer dan 20 parkeerplaatsen verplicht twee laadpunten voorzien. Op kleinere parkeerplaatsen geldt deze verplichting niet. Op deze locaties kunnen we het aantal semipublieke laadpalen versneld opdrijven door het geven van subsidies. Concreet stellen we voor om kleine ondernemingen (met maximaal 20 parkeerplaatsen - al zijn uitzonderingen mogelijk) een tegemoetkoming van 500 euro per laadpaal te geven wanneer deze minstens 10 uur per dag opengesteld wordt voor het brede publiek.
In het budget van de Dienst Mobiliteit is hiervoor 25.000 euro per jaar voorzien tot 2025. In totaliteit is er dus 100.000 euro voorzien in het meerjarenplan, goed voor 200 laadpalen. De focus van deze ondersteuning ligt op kleinere ondernemingen in of rond de binnenstad, waar de laadnood en uitdagingen het grootst zijn.
Beknopt subsidiereglement
Procedure
Aanvraag: De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de Stad Brugge. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen. Na indiening en goede ontvangst van de aanvraag krijgt de aanvrager een ontvangstmelding via e-mail.
Beoordeling: De Dienst Mobiliteit beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig. Er is een controle ter plaatse mogelijk. De Dienst Mobiliteit adviseert het college van burgemeester en schepenen.
Beslissing: Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van een advies van de Dienst Mobiliteit. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager.
Uitbetaling: De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.
De gemeenteraad keurt het reglement inzake subsidiëring van semipublieke laadpalen goed.