Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00133 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van semipublieke laadpalen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Sandrine De Crom

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00133 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van semipublieke laadpalen - goedkeuring. 2022_GR_00133 - Mobiliteit - reglement voor subsidiëring van semipublieke laadpalen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Stad Brugge kiest ervoor om het aantal laadpalen pro-actief op te schalen. Zo wordt laadinfrastructuur voor de Bruggeling een hefboom en geen belemmering, om over te schakelen naar elektrisch rijden. Om aan de laadbehoeften van de toekomst te voldoen, is een slimme mix aan laadoplossingen noodzakelijk.

De stad zal samen met haar partners (MOW, Fluvius, Interparking,...) prioritair inzetten op een sterk netwerk publieke laadpalen, zowel bovengronds als ondergronds. De aanpak en visie werd beschreven in 2022_CBS_00030.

Semipublieke laadpalen bevinden zich op private parkeerterreinen van bedrijven (bijvoorbeeld parkings buurtwinkels, horeca,...) maar zijn minstens 10 uur per dag toegankelijk voor een breder publiek. Naast de publieke laadpalen (op het openbaar domein) zijn ook semipublieke laadpalen een interessante piste om onze doelstellingen te bereiken. Dit omwille van verschillende redenen:

  • De parkeerplaatsen op private parkings worden buiten de openingsuren van het bedrijf vaak niet of beperkt gebruikt.
  • Voor laadinfrastructuur is haaks of schuin parkeren aangewezen. De meeste private parkeerterreinen beschikken over dergelijke parkeerplaatsen.
  • Vaak is het aanwezige elektriciteitsnet sterker dan in woonwijken.
  • Door laadinfrastructuur weg te houden van het openbaar domein wordt het straatbeeld (onder andere van de historische binnenstad) beschermd.
  • De stad wordt voor een stuk ontzorgd in het zoeken naar locaties op het openbaar domein voor het plaatsen van laadinfrastructuur en de bijhorende processen en administratie.

Vanaf 2025 moeten alle parkeerterreinen met meer dan 20 parkeerplaatsen verplicht twee laadpunten voorzien. Op kleinere parkeerplaatsen geldt deze verplichting niet. Op deze locaties kunnen we het aantal semipublieke laadpalen versneld opdrijven door het geven van subsidies. Concreet stellen we voor om kleine ondernemingen (met maximaal 20 parkeerplaatsen - al zijn uitzonderingen mogelijk) een tegemoetkoming van 500 euro per laadpaal te geven wanneer deze minstens 10 uur per dag opengesteld wordt voor het brede publiek.

In het budget van de Dienst Mobiliteit is hiervoor 25.000 euro per jaar voorzien tot 2025. In totaliteit is er dus 100.000 euro voorzien in het meerjarenplan, goed voor 200 laadpalen. De focus van deze ondersteuning ligt op kleinere ondernemingen in of rond de binnenstad, waar de laadnood en uitdagingen het grootst zijn. 

Beknopt subsidiereglement

  • Enkel rechtspersonen met een maatschappelijke zetel of vestiging op het grondgebied van Brugge of natuurlijke personen met een ondernemingsnummer en gevestigd in Brugge komen in aanmerking. 
  • De subsidie bedraagt 500 euro per laadpaal, met een maximum van 2 laadpalen (en dus 1000 euro) per aanvrager per jaar.
  • De laadpaal bevindt zich op privaat terrein.
  • De laadpaal moet gedurende minimaal 5 jaar operationeel zijn, met als sanctie terugvordering van de subsidie.
  • De informatie over de laadpaal moet openbaar zijn zodat gebruikers zowel de locatie als de beschikbaarheid kunnen controleren. De laadpaal moet vóór de aanvraag van de subsidie aangemeld te zijn bij www.openchargemap.org en conform het energiebesluit gemeld zijn bij de distributienetbeheerder.
  • De subsidieaanvraag gebeurt maximaal 12 maanden na de installatie van de laadpaal.
  • De laadpaal is niet gekoppeld aan individuele gebruikers. Iedereen met een elektrische of plug-in hybride wagen kan de laadpaal gebruiken. 
  • De laadpaal moet ten minste tien uur per dag ononderbroken en volledig toegankelijk zijn voor iedereen die wil opladen.
  • Geen van beide laadpunten kunnen geclaimd/voorbehouden/gereserveerd worden tijdens de tien uur per etmaal waarin de laadpaal publiek toegankelijk is.
  • Eventuele bebording op het parkeerterrein op of in de buurt de parkeerplaatsen mogen geen twijfel brengen over het publieke karakter van de laadpaal.
  • De parkeerplaatsen zijn zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk vanaf het openbaar domein.
  • Het minimale beschikbare vermogen is 11 kW per laadpunt. 
  • De laadpaal is conform de geldende normen geïnstalleerd door een erkend installateur. 
  • De laadpaal is interoperabel. 
  • Gegevens van de aanvrager en de laadpaal (locatie, toegankelijkheid,...) mogen gebruikt worden in de communicatie van Stad Brugge.
  • De laadprijs voor de gebruiker moet marktconform zijn. In de praktijk moet deze in verhouding staan met de laadprijs aan de publieke laadpaal het dichtst in de buurt.

Procedure

Aanvraag: De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de Stad Brugge. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen. Na indiening en goede ontvangst van de aanvraag krijgt de aanvrager een ontvangstmelding via e-mail.

Beoordeling: De Dienst Mobiliteit beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig. Er is een controle ter plaatse mogelijk. De Dienst Mobiliteit adviseert het college van burgemeester en schepenen.

Beslissing: Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van een advies van de Dienst Mobiliteit. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager.

Uitbetaling: De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement inzake subsidiëring van semipublieke laadpalen goed.