Een beloning voor Bruggelingen die hun auto wegdoen is een duidelijk en krachtig signaal dat Stad Brugge haar klimaatambities waar wil maken. Het is een signaal dat de fiets, het openbaar vervoer en deelwagens de vervoersmodi van de toekomst zijn. De maatregel past ook binnen andere lopend beleid (bijvoorbeeld schrappen van parkeerplaatsen in de binnenstad) en werd letterlijk opgenomen in het Brugs klimaatplan 2030 [1].
Een beloning voor het inleveren van de nummerplaat is echter veel meer dan een symbolische actie. Door het belonen met een mobiliteitsbudget worden Bruggelingen ook op een directe manier gestimuleerd om kennis te maken met nieuwe modi zoals elektrische fietsen of (elektrische) deelwagens. Daarnaast is het uiteraard ook een onrechtstreekse ondersteuning voor aanbieders van deelmobiliteit en lokale fietshandelaars. Voor deze spelers is het een interessant duwtje in de rug, wat het aanbod in Brugge alleen maar ten goede komt.
Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 500 euro per geschrapte nummerplaat.
De subsidie kan enkel bekomen worden wanneer men reeds geïnvesteerd heeft in andere vervoersmodi (bijvoorbeeld een fiets gekocht). De aankopen moeten bewezen worden via facturen. In een eerste fase lijken drie types tegemoetkoming erg interessant voor Stad Brugge:
- Aankopen van een (elektrische)(bak-)fiets. Dit past ook binnen de profilering van de stad als fietsstad. Er zijn grote ambities om iedereen aan het fietsen te krijgen en met de FR30 komt er een interessante route bij voor bewoners en pendelaars.
- Een terugbetaling van het abonnement op het openbaar vervoer. Een trein- of busabonnement zijn zeker voor minder mobiele Bruggelingen een interessant alternatief voor de personenwagen.
- Een terugbetaling van de instapkosten voor deelplatformen (Cambio, Coopstroom, Bluebike,...), aangevuld met een aantal ritten/credits. Deelmobiliteit moet echt ervaren kunnen worden om een succesverhaal te worden. Door het terugbetalen van de inschrijvingskosten wordt alvast één grote drempel weggenomen. Hoe meer mensen (auto-)delen in Brugge, hoe meer deelwagens en-fietsen er zullen rondrijden en hoe meer visibiliteit.
Ook een combinatie van bovenstaande tegemoetkomingen is mogelijk, zolang het maximumbedrag van 500 euro niet overschreden wordt. Op termijn kunnen ook andere vormen van tegemoetkoming verkend worden.
In het budget van de Dienst Mobiliteit is hiervoor 25.000 euro voorzien per jaar van 2022 tot 2025. In totaliteit is er dus 100.000 euro voorzien in het meerjarenplan, goed voor het schrappen van 200 nummerplaten.
Beknopt subsidiereglement
Procedure
Aanvraag: De subsidieaanvraag wordt ingediend door de natuurlijke persoon die de nummerplaat liet schrappen. De aanvragen worden via het webformulier op de stedelijke website ingediend, maximaal 12 maanden na het schrappen van de nummerplaat. De nodige documenten (schrappingsbewijs DIV, kopie van het inschrijvingsbewijs,…) worden aangeleverd. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen. De aanvraag moet vergezeld zijn van de vereiste handtekeningen en factuur/facturen. Waar nodig en wanneer gevraagd kunnen extra bijlagen aan dit aanvraagformulier toegevoegd worden ter verduidelijking van de aanvraag.
Beoordeling: De Dienst Mobiliteit beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig. De Dienst Mobiliteit adviseert het college van burgemeester en schepenen over het al dan niet toekennen van de subsidie. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager en dit na uiterlijk 30 dagen.
Uitbetaling subsidie: De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.
De gemeenteraad keurt het reglement inzake 'mobiliteitsbudget in ruil voor nummerplaat' goed.