Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00147 - Bibliotheek - aanpassing dienstreglement 2022 - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Sandrine De Crom; Sandra Wintein

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00147 - Bibliotheek - aanpassing dienstreglement 2022 - goedkeuring. 2022_GR_00147 - Bibliotheek - aanpassing dienstreglement 2022 - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Een overzicht van de voorgestelde wijzigingen (zie de bijlage voor het volledige voorgestelde dienstreglement):

1. Aanpassingen omwille van een gewijzigd en uitgebreider dienstenmodel

- IBL-verkeer wordt vanaf eind april op een andere manier georganiseerd als onderdeel van het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS). Voor het publiek betekent dit dat een IBL-aanvraag vanaf dan ook van thuis kan gebeuren via Mijn Bibliotheek. Het kostenmodel voor de bibliotheek verandert. Een deel van de verhoging wordt doorgerekend aan de lener als filter voor een zorgvuldig gebruik van deze dienst. We willen dit tegelijkertijd beschouwen als een democratische dienst in aanvulling op het eigen aanbod. 

- Ook aanvragen voor werken uit het magazijn zullen online kunnen gebeuren door de leners. Hiervoor wordt geen extra kost aangerekend. De reservatiekost voor aanwezige werken uit open kast blijft behouden.

- Sinds eind vorig jaar is het mogelijk om zich online in te schrijven, lidmaatschap te verlengen en online openstaande kosten te betalen

- We voorzien in 2022 de implementatie van de mogelijkheid om leners in de bibliotheek te laten printen vanaf hun eigen toestel. De voorwaarden (lid zijn van de bibliotheek en kostprijs) blijven dezelfde.

2. Aanpassing retributies 

- tarief koffie in de hoofdbibliotheek wordt vastgelegd op 1 EUR.
Er werd via een lopend raamcontract een nieuw contract afgesloten voor aanbod koffie en warme dranken in de hoofdbibliotheek. Het aanbod, service en workflow is grondig gewijzigd. De inkomsten van de verkoop worden vanaf nu geïnd door de bibliotheek.

- aanpassing tarief bibliotheektas.
Tot voor kort boden we plastic wegwerptassen aan met een algemene opdruk in verband met bibliotheken. Ondertussen hebben we herbruikbare, duurzame tassen laten maken, met gepersonaliseerde opdruk. De kostprijs ligt echter hoger per stuk, vandaar het voorstel om de verkoopprijs op te trekken van 0,50 EUR naar 1,00 EUR.

- aanpassing tarief IBL.
De tarieven wijzigen, om hoger genoemde reden, als volgt: aanvraag bij een andere openbare bibliotheek zal 5 EUR kosten i.p.v. 1 EUR. Aanvragen bij niet-openbare bibliotheken blijven afhankelijk van wat de leverende bibliotheek aanrekent. Doorgaans is dit een hoger tarief. Hier laten we de administratiekost van 1 EUR vallen. 

3. Aanpassing uitleenvoorwaarden:

Omwille van een heldere communicatie en zo eenvoudig mogelijke praktijk stellen we volgende aanpassingen voor in verband met uitleenvoorwaarden:

- Het maximum aantal uit te lenen materialen dat over het gehele netwerk kan uitgeleend worden blijft behouden en is beperkt tot 25 items per lenerspas. Voor volgende materialen -die gelijke uitleenvoorwaarden hebben- wordt geen aparte beperking meer opgelegd per materiaalsoort, voor zover de 25 in totaal niet overschreden wordt. Het gaat om: boeken, luisterboeken, strips, tijdschriften, cd's, informatieve dvd's of muziekdvd's.

- Het aantal uit te lenen sprinterspeelfilm wordt van 3 naar 2 gebracht, naar analogie met sprinterboeken en kamishibai. 

Uitbreiding omwille van nieuwe materialen:

- Het Taalpunt werd in de voorbije twee jaar met succes verder uitgebouwd. Deze collectie werd uitgebreid met taalspellen. Naar analogie met vb. kamishibai-vertelplaten en taalcursussen wordt de uitleen van taalspellen beperkt tot 2 items per lenerspas. De uitleentermijn bedraagt 4 weken, verlengen is niet mogelijk.

4. Verduidelijking in de tekst en actualisering

- We ondervinden dat extra toelichting nodig is bij de uitleenmogelijkheden voor groepen en professionele gebruikers (onderwijs, kinderopvang, ...).

- Bij de  terugvorderingsprocedure via een nota voor laattijdig ingeleverde materialen is het technisch enkel mogelijk om een administratiekost per nota aan te rekenen, en niet per materiaal zoals oorspronkelijk voorzien was.

- Recent werden enkele adreswijzigingen doorgevoerd: wijziging adressen bibliotheekfilialen Xaverianen, Daverlo en Sint Andries wordt opgenomen.

- We schrappen de bepaling dat het noodzakelijk is om lid te zijn van de bibliotheek om boeken, tijdschriften en kranten ter plaatse te kunnen raadplegen. Dit is een aanpassing aan de reële praktijk.

Tijdens het overleg, op 9 maart 2022, verleende het Beheersorgaan van de Openbare Bibliotheek gunstig advies aan het voorgestelde dienstreglement (zie ook de bijlagen beheersorgaan).

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanpassingen van het dienstreglement van de Openbare Bibliotheek worden goedgekeurd en treden per 1 mei 2022 in werking.