Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00148 - Informatica - ontwikkeling stadsapp fase 2: ontwikkeling en ondersteuning - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Sandrine De Crom; Sandra Wintein

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00148 - Informatica - ontwikkeling stadsapp fase 2: ontwikkeling en ondersteuning - goedkeuring. 2022_GR_00148 - Informatica - ontwikkeling stadsapp fase 2: ontwikkeling en ondersteuning - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Klantgerichtheid staat centraal in de digitale strategie van de stad. Bewoners, bezoekers en ondernemers moeten op een gebruiksvriendelijke, laagdrempelige en toegankelijke manier vlot online toegang hebben tot alle diensten van de stad.

Om dit te toetsen voerden de diensten Huis van de Bruggeling, Communicatie & Citymarketing en Informatica in de eerste helft van 2021 een gebruikersonderzoek uit (dossier 2020_CBS_04992). Het bracht ook in kaart dat het maken van meldingen en afspraken een goed startpunt zijn voor de ontwikkeling van een stadsapp. 

Voor een heldere en efficiënte communicatie naar de burger in de app werd eind 2021 een blauwdruk gerealiseerd (dossier 2021_CBS_04483). Hierin werden processen van inkomende communicatie van afspraken en meldingen geoptimaliseerd en uitgewerkt in high-level schermen en flows. 

Stad Brugge wenst op korte termijn, namelijk gedurende april 2022, over te gaan naar de uiteindelijke realisatie van deze blauwdruk in een stadsapp. De lancering is voorzien in november 2022 met de functionaliteiten van het maken van meldingen en afspraken. 

Binnen het raamcontract (perceel 4 - softwareondersteuning) werd een voorstel en bijhorende pitch opgevraagd bij Cronos. Het voorstel en pitch van hen sluit duidelijk aan bij de verwachtingen van de ontwikkeling van de stadsapp. De duurzaamheid, uitbreidbaarheid en kwaliteit werd duidelijk aangetoond door de aangeboden referenties, een duidelijke motivering van technologische keuzes, de connectie met Digitaal Vlaanderen, een plan van aanpak waarin co-creatie centraal staat en een team met veel ervaring.

Kostprijs
De kostprijs voor de ontwikkeling van de app komt uit op 194.687,79 euro inclusief btw.

Het onderhoudscontract voor de stadsapp bedraagt 26.659,05 euro inclusief btw per jaar.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Fase 2 m.b.t. ontwikkeling van een stadsapp - ontwikkeling en ondersteuning wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De ontwikkeling van de stadsapp (fase 2) wordt afgenomen binnen het raamcontract gegund aan Cronos Public Services NV, Veldkant 33A, 2550 Kontich, BE0458085765 voor 194.687,79 euro inclusief btw. 

Deze uitgave wordt geboekt op beleidsitem BI011906, actie SA00018 en rekeningnummer 24020001. Budgetjaar 2022.

Artikel 3

Het onderhoudscontract voor de stadsapp wordt (na oplevering) afgenomen binnen het raamcontract gegund aan Cronos Public Services NV, Veldkant 33A, 2550 Kontich, BE0458085765 voor 26.659,05 euro inclusief btw. 

Deze uitgave wordt geboekt op beleidsitem BI011906, een nog aan te maken actie, en rekeningnummer 61465000. Budgetjaar 2022.