Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_GR_00353 - Omgevingsvergunning - Sint-Pieters - Lentestraat 3-5 - West-Vlaamse Intercommunale - slopen van 2 vrijstaande boerderijgebouwen en bijgebouwen, verwijderen verharding en aanleggen nieuwe wegenis en riolering, bouwen van brugje en tunnel, bufferbekken, rooien van bomen, reliëfwijziging - rooilijnenplan - zaak der wegen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 26/09/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins; Jasper Pillen; Benedikte Bruggeman

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00353 - Omgevingsvergunning - Sint-Pieters - Lentestraat 3-5 - West-Vlaamse Intercommunale - slopen van 2 vrijstaande boerderijgebouwen en bijgebouwen, verwijderen verharding en aanleggen nieuwe wegenis en riolering, bouwen van brugje en tunnel, bufferbekken, rooien van bomen, reliëfwijziging - rooilijnenplan - zaak der wegen - goedkeuring.

Aanwezig

Annick Lambrecht, Dirk De fauw, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Franky Demon, Nico Blontrock, Minou Esquenet, Pieter Marechal, Pablo Annys, Hilde Decleer, Yves Buysse, Martine Matthys, Paul Jonckheere, Jean-Marie De Plancke, Wouter Bossuyt, Dolores David, Jos Demarest, Pascal Ennaert, Sandrine De Crom, Pol Van Den Driessche, Mieke Hoste, Martine Bruggeman, Geert Van Tieghem, Sandra Wintein, An Braem, Alexander De Vos, Karin Robert, Stefaan Sintobin, Carlos Knockaert, Nele Caus, Raf Reuse, Karel Scherpereel, Doenja Van Belleghem, Brigitte Balfoort, Joannes Logghe, Olivier Strubbe, Janos Braem, Dirk Barbier, Florian De Leersnyder, Andries Neirynck, Chris Marain, Barbara Roose, Arnold Bruynooghe, Katrien Cattoor, Colin Beheydt
Stemmen voor 35
Dolores David, Geert Van Tieghem, Jean-Marie De Plancke, Martine Bruggeman, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Minou Esquenet, Pablo Annys, Pascal Ennaert, Paul Jonckheere, Pieter Marechal, Sandra Wintein, Sandrine De Crom, Alexander De Vos, Jos Demarest, Brigitte Balfoort, Dirk Barbier, Wouter Bossuyt, Nele Caus, Carlos Knockaert, Joannes Logghe, Karel Scherpereel, Olivier Strubbe, Doenja Van Belleghem, Pol Van Den Driessche, Nico Blontrock, Dirk De fauw, Hilde Decleer, Mieke Hoste, Martine Matthys, Franky Demon, Florian De Leersnyder, Barbara Roose, Chris Marain, Annick Lambrecht
Stemmen tegen 5
Karin Robert, Janos Braem, Raf Reuse, Andries Neirynck, Katrien Cattoor
Onthoudingen 4
Arnold Bruynooghe, Yves Buysse, Stefaan Sintobin, An Braem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00353 - Omgevingsvergunning - Sint-Pieters - Lentestraat 3-5 - West-Vlaamse Intercommunale - slopen van 2 vrijstaande boerderijgebouwen en bijgebouwen, verwijderen verharding en aanleggen nieuwe wegenis en riolering, bouwen van brugje en tunnel, bufferbekken, rooien van bomen, reliëfwijziging - rooilijnenplan - zaak der wegen - goedkeuring. 2022_GR_00353 - Omgevingsvergunning - Sint-Pieters - Lentestraat 3-5 - West-Vlaamse Intercommunale - slopen van 2 vrijstaande boerderijgebouwen en bijgebouwen, verwijderen verharding en aanleggen nieuwe wegenis en riolering, bouwen van brugje en tunnel, bufferbekken, rooien van bomen, reliëfwijziging - rooilijnenplan - zaak der wegen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Omschrijving van de aanvraag

Het project omvat de aanvraag voor het aanleggen van nieuwe wegenis, fietspad en groenbuffer in functie van de aanleg van een toekomstig bedrijventerrein De Spie.

Volgende handelingen worden voorzien:

  • Slopen van twee vrijstaande boerderijwoningen en bijgebouwen.
  • Opbreken van de bestaande openbare infrastructuur en aanleggen van nieuwe wegenis en afwateringssysteem. 
  • Bouw van een brugje ter vervanging van een bestaand tijdelijk brugje. Dit brugje maakt de westelijke onderhoudsstrook (5m) van het Lisseweegse Vaartje bereikbaar voor de onderhoudsdiensten van de waterloopbeheerder.
  • Bouw van een tunnel voor fietsers, onderdoor de nieuwe ontsluitingsweg, inclusief afwatering ervan.
  • Inkokering van de WZ 1.1.5 voor de aanleg van de fietsostrade aan de bestaande verharding.
  • Bouw van een betonnen kuip voor tijdelijke regenwateropslag (buffering).
  • Vellen van de bomen met een stamomtrek ≥ 0,5m binnen de zone van het projectgebied.
  • Het dempen van diverse grachten en een wateringgracht (WZ 1.7), het aanleggen van een compenserende verlaagde bekken en bufferbekken en het ophogen van het noordelijke deel van het projectgebied (o.a. op vraag van Elia, ter bescherming tegen een duizendjaarlijkse storm)..

Het plan voorziet het verplaatsen van de buurtweg (chemin) 10. Heden loopt deze buurtweg, gekend als Lenteweg, doorheen de Spie die actueel een agrarische invulling kent. In functie van de ontwikkeling van het regionaal bedrijventerrein is deze buurtweg niet te behouden op eenzelfde locatie daar hier de vestiging van bedrijven wordt voorzien. Daarom wordt gevraagd om primo over te gaan tot de desaffectatie van de wegzate van de Lentestraat en secundo over te gaan tot de creatie van nieuw openbaar domein (in essentie 1° een fietspad – deel van de F31-fietssnelweg en 2° wegenis voor het gemotoriseerd (vracht)verkeer). Dit zal kortom ook een verplaatsing van de buurtweg impliceren. Dit gaat tevens gepaard naar de verplaatsing van de rooilijn. 

In functie van een kwalitatief traject (i.e. vermijden van scherpe bochten) voor de F31 wordt tevens een erfdienstbaarheid van openbaar nut gelegd op een perceel van Infrabel. 

Voor meer duiding verwijzen we naar de bijlage in het Omgevingsloket met het plan inzake de Zaak der Wegen. 

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.

Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

  • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

Advies dienst mobiliteit hierop:

We citeren ter ingeleide het Decreet en haar artikel 3: 

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

In reflectie kan een toets gemaakt worden naar gewenste kenmerken van een netwerk aan trage wegen: 

  •  de fijnmazigheid van het netwerk, deze is bewaakt: 
    • was immers de buurtweg eertijds gevat als deel van een functioneel netwerk werkzaam op het niveau van het platteland en de polderdorpen, is door de realisatie van infrastructuren (in bijzonder de spoorlijnen en de A11) anno 21e eeuw sprake van een afgebakend gebied (vandaar ook het toponiem “spie”) waarbij de buurtweg heden als enige “verkeersader” te bestempelen is.
    • in voorliggend project wordt vanuit een reflex naar verkeersveiligheid (zie verder) geopteerd voor een dubbele wegenis:
      • afgestemd op het fietsverkeer wordt de F31 op de westelijke grens van het bedrijventerrein gesitueerd, waardoor deze hier met zicht op het watersysteem een zekere ruimtelijke kwaliteit zal krijgen ;
      • afgestemd op het vrachtverkeer wordt wegenis voor het bedrijventerrein voorzien die aantakt op de Arthur Vierendeelweg die als een afdoende uitgeruste weg ten behoeve vrachtverkeer met directe aantakking op het hogere wegennet (in casu N31) bestempeld kan worden;
      •  het multiscalair karakter, ook deze werd in bewaakt, het project functioneert immers op meerdere schaalniveaus.
        •  lokaal: de wegenis dient immers ter structurering en ter ontsluiting van het bedrijventerrein met – vanuit perspectief gemotoriseerd verkeer - een optimale aansluiting naar het hogere wegennet (N31) als met – vanuit perspectief fietser – een optimale ontsluiting richting de woonkernen Sint-Pieters en Sint-Jozef 
        • stadsregionaal: de wegenis is immers te situeren in een groter verhaal
        • inzake het fietsen: het fietspad maakt deel uit van de F31 (zie Visienota F31 en zie Unieke Verantwoordingsnota), de fietssnelweg tussen Zeebrugge en Brugge en verbindt kortom woongebieden met de bedrijventerreinen ten noorden van Brugge en uiteraard ook het havengebied
        • inzake het gemotoriseerd verkeer : het bedrijventerrein functioneert als regionaal terrein wat een optimale ontsluiting naar het hogere wegennet (N31, A11 ea) noodzaakt welke aanwezig is dankzij de aantakking van de wegenis rechtstreeks op de Arthur Vierendeelweg 
      • het multifunctioneel karakter, ook dit werd in dit project bewaakt
        • er is vanuit een verkeersveiligheidsreflex een ontvlechting van het (doorgaand) fietsverkeer en het (bestemmings)vrachtverkeer 
        • tevens is in de grotere omgevingsvergunningsaanvraag ook aandacht voor o.m. de watertoets wat zich vertaald in attractieve waterpartijen gesitueerd langsheen de F31 
      • het dynamisch karakter is weerspiegeld in voorliggende analyse 
        • zoals hoger uit de voorgeschiedenis blijkt is het de uitdrukkelijke beleidswens om hier een regionaal bedrijventerrein te realiseren, de wegenis weerspiegelt deze veranderende context 
        • andermaal kan gewezen worden op de ruimtelijk – landschappelijke en socio – economische transformatie die hier sinds de Atlas der Buurtwegen (1841) is gebeurd: 
        • van een landschap eigen aan een agrarisch pastorale samenleving wordt immers de sprong gemaakt naar een bedrijventerrein – modern landschap waardoor het gebied functioneert binnen het stedelijk gebied 
        • belangrijk is te benadrukken dat deze sprong reeds ruim een eeuw geleden is ingezet met de realisatie van het Boudewijnkanaal, de realisatie van diverse spoorlijnen, de realisatie van de haven alsook de bedrijventerreinen Herdersbrug en Blauwe Toren als recentelijk nog de realisatie van de A11 
        • we verwijzen voor een analyse op macro-niveau naar deze gevat in bijlage bij “2019_GR_00111 - Mobiliteit - voornemen tot afschaffing van buurtwegen in zeehavengebied en in Zeebrugge Dorp”. 

Aan artikel 3 wordt tegemoet gekomen. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

  • Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  • Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  • Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  • Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Advies dienst mobiliteit hierop:

We citeren ter ingeleide het decreet en artikel 4 

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Wordt een reflectie gemaakt: 

  • lid 1: zoals gevat bij de bespreking van artikel 3 is voorliggend dossier te situeren binnen een groter beslist beleid als gevat in o.m. het GewRUP, de Visienota F31, … en werd vanuit een omstandig voortraject (met o.m. de opmaak van een unieke verantwoordingsnota) voorliggend voorstel van inrichting van de bedrijvenzone uitgewerkt 
  • lid 2: een verplaatsing is noodzakelijk omdat er een spooraantakking komt voor een bedrijf, hierdoor zou het behoud van de wegzate op eenzelfde locatie de realisatie van een lange tunnel impliceren wat negatief beoordeeld werd vanuit o.m. een budgettaire reflex alsook een reflectie naar sociale veiligheid, in de unieke verantwoordingsnota is een omstandige toelichting bij het inrichtingsonderzoek gevat waar dit in extenso in geduid werd
  • lid 3: het facet verkeersveiligheid werd tijdens het proces van de opmaak van de unieke verantwoordingsnota in extenso onderzocht en doorvertaald in voorliggend plan, wordt abstractie gemaakt naar de hoofdlijnen  
    1. De ambitie fietssnelweg werd – cfr het Vademecum Fiets – vertaald in voorliggende aanvraag getuige de dimensionering van het fietspad (breedte 4m, aangepaste bochtstralen, …) en de aanwezige kunstwerken (incl. de nodige schrikafstanden) alsook de materialisatie. 
    2. Gelet op de specificiteit van het regionaal bedrijventerrein met vrachtverkeer werd maximaal de kaart getrokken van verkeersveiligheid wat resulteerde in de keuze voor vrijliggende fietspaden als voor een kunstwerk – tunnel die een ongelijkvloerse kruising van de toegangsweg tot de site mogelijk maakt. Door het hanteren van een afdoende afstand tussen fietspad en rijweg, door het gebruik van zachte – vergevingsgezinde bermen belendend aan het fietspad, door het voorzien van verlichting langsheen het fietspad, … is dit ook als conform de goede praktijkregels te bestempelen. 
  • lid 4 : van een gemeentegrensoverschrijdend perspectief is geen sprake, door de realisatie van de infrastructuren (sporen, wegenis, kanaal, edm) in het verleden zijn de eertijdse relaties met andere dorpen verdwenen en fungeert de Lentestraat vandaag de facto op niveau van de Spie, ook in de toekomst zal dit zo zijn
  • lid 5 : de beslissing tot inrichting van de Spie kent een omstandige voorgeschiedenis waarbij de toets aan de goede ruimtelijke ordening in bijzonder reeds gebeurde tijdens de opmaak van het Gewestelijk RUP, ook bij de inrichting werd dit principe als leidraad gehanteerd getuige de integratie van een fietspad, waterelementen, groene elementen, edm

Aan artikel 4 wordt voldaan. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.

Conclusie 

Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Opname in het openbaar domein

De ruimte aangeduid op het plan ‘bijlage Zaak der wegen’ binnen de rooilijn zal opgenomen worden als openbaar domein. 

Voorwaarden

De voorwaarden van de dienst openbaar domein mbt. de zaak der wegen worden bijgetreden:

  • Het al dan niet supprimeren van onderfundering type II, afhankelijk van de draagkracht van de ondergrond, gebeurt in overleg en mits akkoord van Stad Brugge – Openbaar Domein;
  • Gelet op de te verwachten belasting door bedrijfsverkeer dient de greppel naast de rijweg uitgevoerd met een glijbekisting conform het standaardbestek 250;
  • De aanvrager plant de nieuwe aanplantingen die deel uitmaken van dit dossier strikt volgens het groeninrichtingsplan aan in het eerste plantseizoen volgend op de werken en ten laatste binnen de 3 jaar na het  verkrijgen van de omgevingsvergunning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 44 bezwaarschriften ingediend. De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Artikel 2

De gemeenteraad

  • Gaat akkoord met:
    1. de desaffectatie van de Lentestraat.
    2. de realisatie van nieuwe wegenis (gemotoriseerd en fietsverkeer).
    3. en derhalve de verplaatsing van de historische buurtweg, buurtweg (chemin) 10 naar het tracé van de toekomstige F31-fietssnelweg.
  • gaat over tot goedkeuring van het rooillijnenplan.
  • stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV 2022023256.
  • beslist tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen.
  • verzoekt de volgende voorwaarden op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag:
    1. Het al dan niet supprimeren van onderfundering type II, afhankelijk van de draagkracht van de ondergrond, gebeurt in overleg en mits akkoord van Stad Brugge – Openbaar Domein;
    2. Gelet op de te verwachten belasting door bedrijfsverkeer dient de greppel naast de rijweg uitgevoerd met een glijbekisting conform het standaardbestek 250;
    3. De aanvrager plant de nieuwe aanplantingen die deel uitmaken van dit dossier strikt volgens het groeninrichtingsplan aan in het eerste plantseizoen volgend op de werken en ten laatste binnen de 3 jaar na het  verkrijgen van de omgevingsvergunning.
  • Verzoekt de kosteloze aanleg van de wegenis en de groenzone als last aan de aanvrager op te leggen.