De studie wordt gekenmerkt door én een hoge ambitie én een hoge complexiteit. Illustratief kan zo gewezen worden op de grootte van het studiegebied, de nood aan interdisciplinair onderzoek (op het raakvlak van mobiliteit, stadsontwikkeling, erfgoed – landschap, …). Weliswaar vond in 2019 een omstandige verkennende studie plaats waardoor het bestek zeer strak gedefinieerd kon worden, in de start- en projectnota-fase is het inherent dat meerdere scenario’s onderzocht worden om doelstellingen en randvoorwaarden aan te scherpen en te vertalen in een preferente oplossing. Gelet op het ambitieniveau en de complexiteit is het onvermijdelijk dat nieuwe gegevens opduiken die een meerkost betekenen welke niet voorzien konden worden in het bestek.
In casu werden volgende meerwerken noodzakelijk bevonden:
Naast kunstwerken ter hoogte van het stationsplein (waarop geanticipeerd werd in het bestek door 2 peilbuizen op te nemen) werd ook een kunstwerk ten noorden van de Unesco-rotonde als preferente oplossingsrichting bestempeld. I.f.v. een correcte inschatting van het grondwaterniveau bleek een bijkomende peilbuis noodzakelijk.
Kunstwerken Unesco en onderdoorgang Vaartdijkstraat: werd in het bestek uitgegaan van één kunstwerk, werd in de startnota geopteerd vanuit o.m. het principe “ontvlechten van het voetgangers en fietsersnetwerk” voor meerdere kunstwerken, i.f.v. het definiëren van een programma van eisen tijdens de huidige projectnota-fase en dit anticipatief op de vervolgopdracht (detailontwerp) is bijkomend studiewerk noodzakelijk.
Het kunstwerk ‘Vestenpassage’ is ook gesitueerd ter hoogte van de Begijnevest, daar het wenselijk is om de ruimtelijk – landschappelijke impact in beeld te brengen werd een bijkomende visualisatie noodzakelijk bevonden (in het bestek werd gefocust op visualisaties ter hoogte R30 en Stationsplein).
Binnen het projectgebied, dat afgebakend werd in de startnota, staan er heel veel waardevolle bomen. Om duidelijkheid te krijgen over de toestand waarin deze bomen zich bevinden wordt er een VTA uitgevoerd. Hierbij analyseert men de uiterlijke signalen die kunnen wijzen op interne mechanische defecten en symptomen van biotische of abiotische problemen.
De input van de VTA wordt gebruikt om de exacte inplanting van de kunstwerken te bepalen, om later ook aangepaste uitvoeringsmethodes te kunnen voorschrijven voor het behoud van de bomen, om beslissingen te nemen rond al dan niet te verplanten bomen, ...
De VTA wordt opgemaakt volgens de criteria die gehanteerd wordt door COD. Op die manier kan ze ook in het GIS-systeem ingelezen worden.
In offertefase was reeds een post opgenomen voor de uitvoering van een VTA voor 10 bomen, maar dat bleek te beperkt. Op basis van de afbakening van het studiegebied (situering van de diverse kunstwerken in de Vesten alsook ter hoogte van groene (midden)bermen van de R30) gaat het om ongeveer 139 bomen.
Het betreft in abstractie studies die zorgen dat de randvoorwaarden van het project beter gedefinieerd kunnen worden. Zo worden kortom onaangename verrassingen in het vervolgtraject vermeden wat tijdsverlies en hogere uitgaven vermijdt.
Aan te stippen is:
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen.
We verwijzen voor meer duiding naar de change orders in bijlage.
De meerwerken bedragen in totaal 103.202,43 euro incl. btw (+ 20,97% t.o.v. het gunningsbedrag van 492.058,60 euro incl. btw). Met de verdeelsleutel bedraag het stadsaandeel 32.263,45 euro incl. btw en het aandeel AWV 70.938,98 euro incl. btw.
De meerwerken cfr. Artikel 38/1 van het KB Uitvoering op de studieopdracht gegund aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34 – 36 te 1000 Brussel (vestigingszetel : Esplanada Oscar Van de Voorde 1 te 9000 Gent), zijnde:
- change order 01 plaatsing bijkomende peilbuis ten bedrage van €1.598,81 incl. btw;
- change order 02 bijkomend studiewerk voorontwerp aftakking Vaartdijkstraat en tunnels Unesco rotonde ten bedrage van €74.376,28 incl. btw;
- change order 03 Overzichtsbeeld/visualisatie met Minnewaterkliniek ten bedrage van €1.861,03 incl. btw;
- change order 04 Uitbreiding VTA (visual tree assessment) ten bedrage van €17.946,72 incl. btw + in vermoedelijke hoeveelheden eventueel noodzakelijk tomografisch onderzoek, trekproef, krooninspectie en bewortelingsonderzoek;
- change order 05 Archeologie vervolgonderzoek ten bedrage van € 7.419,59 incl. btw;
worden goedgekeurd.
Conform de afspraak in de samenwerkingsovereenkomst valt 30% van het totaalbedrag van de meerwerken (met uitzondering van change order 3 die 100% ten laste van Stad Brugge is), zijnde 32.263,45 euro incl. 21% btw, ten laste van Stad Brugge. De overige 70%, 70.938,98 euro incl. btw, van change order 1, 2, 4 en 5 wordt gefactureerd aan en betaald door het Vlaamse Gewest (AWV).
De kosten voor het stadsaandeel worden benomen via beleidsitem BI011915, actie SA01351- Stadsaandelen projecten andere overheden, rekening: 22500000.