Omschrijving van de aanvraag
De omgevingsvergunning omvat de aanvraag voor het bouwen en de exploitatie van een museum- en kunstsite.
Volgende stedenbouwkundige handelingen werden aangevraagd:
De onbebouwde ruimtes gelegen binnen de rooilijn (cfr. plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf) zullen publiek toegankelijke zone zijn voor niet-mechanisch verkeer.
De volledige zone binnen het rooilijnenplan is en blijft stadseigendom. De Stad Brugge zal instaan voor het beheer conform het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Gelet op artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet spreekt de gemeenteraad zich uit, in het kader van de zaak der wegen, over volgende elementen:
Het gaat om een uitbreiding van de bestaande gemeenteweg rond museum Groeninge. Dit is duidelijk te zien op plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf . Door het samenvoegen van beide sites zal er een ruimer doorwaadbaar gebied ontstaan.
Het gaat hier om zones die groen worden aangelegd, maar ook verharde zones.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de betrokken zones toegevoegd, het gaat om plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf.
Op dit plan is het toekomstige publiek toegankelijke gebied aangeduid. De grenzen van deze zone zijn de rooilijnen.
De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van de nieuw te delven gracht naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur, … (zie MvT, Parl.St. Vl.Parl. 2018-19, nr. 1847/1, 43).
Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site, wordt ingericht als volgt:
De hele aanleg van de onbebouwde zones is een totaalverhaal dat het hele project aan elkaar breit. De verharding wordt voorzien in gevlinderde beton met diepe zaagsnedes, dit in combinatie met betontegels van 50x50cm. Hierbij is ook de nodige aandacht geven aan toegankelijk maken van de ruimtes voor bv. rolstoelgebruikers. Er worden groenzones voorzien, zowel met hoogstammigen als met heesters.
Tov de bestaande toestand wordt ingezet op ontharding. De bestaande volwassen bomen worden maximaal behouden, ter compensatie van de gerooide bomen worden nieuwe aanplantingen voorzien.
Er wordt in de ganse site sterk ingezet op een zeer gevarieerde en gelaagde beplanting: bomen (van verschillende grootte orde), struiken, vaste planten, gras… Deze beplantingsstrategie zal zorgen voor de samenhang in de ganse tuin.
Een bloeiende border met een mix van grassen, vaste planten en heesters aan de perceelsgrens van de site sluit aan bij het reeds bestaande groen buiten de site en versterkt zo de groenbeleving in de museumtuin. De beplanting zorgt ook voor voldoende privacy naar aanpalende percelen door gebruik te maken van een mix van groenblijvende en bladverliezende grassen, vaste planten en heesters in combinatie met hoogstambomen.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, de diverse detailplannen en groenplannen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het Gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
De aanvraag voldoet aan alle door het decreet houdende de gemeentewegen gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud van de gemeentelijke rooilijnplannen. Alle elementen uit artikel 16, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen werden opgenomen op het rooilijnplan.
Verder dient geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen te worden bijgevoegd aangezien de gronden reeds in eigendom zijn van de stad.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad:
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling:
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
De site van de nieuwe museumsite BRUSK wordt omringd door de Dijver – Eeckhoutpoort – Nieuwe Gentweg en Groeninge. Bij controle van de Atlas Der Buurtwegen zijn er geen officiële buurtwegen die langs of doorheen de site gaan. Er is bijgevolg geen interferentie met de officiële buurtwegen.
Het is positief om te zien dat er tussen Groeninge, de Eeckhoutpoort en de Dijver een verbinding wordt gecreëerd. Op deze manier wordt er werk gemaakt van de uitbouw van een lokaal fijnmazig netwerk die bovendien autoluw zal zijn. Dit maakt de uitbouw van het netwerk extra veilig. Door de ontwikkeling van BRUSK wordt er 1 toegang via Groeninge voorzien en worden er 2 toegangen aan de Eeckhoutpoort ontwikkeld en 1 aan de Dijver. Gezien het autoluwe karakter van de nieuwe wegenis draagt dit ook bij aan een recreatief netwerk waarbij bezoekers van het museum door een oase van groen de doorsteek kunnen maken. Ook functioneel kan deze uitbreiding van het netwerk voor bewoners een grote meerwaarde betekenen daar zij sneller hun woning kunnen bereiken. In de beschrijvende nota van de architecten op pagina 29 in het hoofdstuk inplanting en op pagina 46 in het hoofdstuk museumtuin wordt toegelicht dat fietsers op de gehele site niet welkom zijn. Het volledige binnenplein wordt een voetgangerszone. Op deze manier zal het de doorwaadbaarheid van de voetgangers sterk ten dienste komen.
Aan artikel 3 wordt tegemoet gekomen. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1: De ontwikkeling van het nieuwe wegennet met diverse wandelpaden staat ten dienste van het algemeen belang. Hiermee wordt onder meer de in artikel 3 aangehaalde doelgroepen bedoeld zijnde buurtbewoners, voetgangers gerelateerd aan het bezoek van de (museum)site zelf, voetgangers gerelateerd aan de omliggende verkavelingen, fietsers gerelateerd aan het park en/of verkaveling, functionele verplaatsingen,…). Ook de niet hierboven opgesomde doelgroepen die zich ook toegang tot de site kunnen verschaffen behoren onder de algehele noemer van het “algemeen belang”. Het is positief dat de uitbreiding van het fijnmazige netwerk op zowel recreatief als op functioneel vlak een effect zal hebben.
4.2: Op of rond de site zijn er geen officiële buurtwegen. Een verdere motivering voor het verplaatsing of wijzigen hiervan is niet meer vereist. Wel worden er nieuwe wegenissen ingetekend. Het intekenen van nieuwe wegenissen staat bovenaan de ladder van Lansink en draagt bij aan de uitbreiding van het fijnmazige netwerk die Brugge reeds rijk is. Een deel bestaande wegenis wordt ook in het nieuwe plan geïntegreerd wat positief is.
4.3: Op de locaties waar de nieuwe wegenis aantakt op de wegenis waar voertuigen kunnen rijden (Dijver, Eeckhoutpoort en Groeninge) zullen echter wel de nodige maatregelen dienen genomen te worden opdat zwakke weggebruikers erop geattendeerd worden dat zij een weg naderen waar autoverkeer kan rijden. Dit kan oa. door bebording zijn. Het is positief dat de aanleverroute voor goederen/kunststukken zo veel mogelijk van het voetgangersverkeer wordt gescheiden. Dit komt de algehele veiligheid van elke gebruiker ten goede. Door de fietser uit de site te halen zullen voetgangers echter meer vrij spel op de site krijgen. Echter wensen we de kanttekening te maken dat, zoals aangehaald in artikel 3, fietsers hier toch zullen doorrijden, maar niet aan grote snelheden gezien het groene karakter rondom de site en het bochtige tracé.
De aangrenzende percelen waar in het verleden reeds een toegang voor de school was zal nu ook gebruikt worden maar dan voor het grote publiek. Aan de aanpalende percelen worden geen wijzigingen doorgevoerd.
4.4: Er worden geen gemeentegrenzen overschreden. De site dient vooral op lokaal schaalniveau te worden gezien waarbij er toegang tot de museumsite wordt verleend en waarbij er doorwaadbaarheid voor de lokale buurtbewoners versterkt wordt.
4.5: Dit facet wordt positief geadviseerd. Het nieuwe BRUSK-museum wordt geënt in het Brugse museumkwartier waarbij de te creëren site nadeloos de aansluiting zal maken op het bestaande Groeninge museum. Door deze aansluiting wordt de museumsite groter en versterkt dit ook het culturele lint doorheen het centrum van Brugge. Mede door de creatie van nieuwe wegenissen op de gehele site komt dit de doorwaadbaarheid voor de buurt en de fijnmazigheid van het netwerk ten goede.
Aan artikel 4 wordt voldaan. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.
Conclusie:
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein:
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als openbaar domein.
Voorwaarden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend.
De gemeenteraad: