Omschrijving van de aanvraag
Met voorliggende aanvraag wenst men een bestaande ingekokerde waterloop, de Kerkebeek, open te leggen en het openbaar domein rond de (nieuwe) open waterloop op te waarderen.
Het projectgebied bevindt zich tussen de Dorpsstraat en de Alfons De Baeckestraat te Sint-Michiels en de waterloop wordt hier over de volledige lengte (310 m) in open bedding gebracht. De waterloop krijgt hierbij een licht gewijzigde inplanting.
Langs de waterloop wordt een vlonderpad aangelegd, er wordt inheemse beplanting en bomen voorzien, een amfibiepoel wordt aangelegd, petanquevelden …
Ook de verkeerscirculatie wordt aangepast: dit heeft vooral lokaal een beperkte impact, maar in het project worden de nodige maatregelen genomen om alle aanwezige functies bereikbaar te houden bv. brug over de waterloop ifv circulatie vuilniswagen.
De bestaande fietsroute langs het Kerkebeekpad blijft behouden.
De parkeerplaatsen langs Ter Beke worden weggenomen en de zone wordt bij het park gevoegd, ter compensatie wordt een nieuwe parkeercluster aangelegd.
Het deel het dichtste bij de Dorpsstraat wordt opgenomen in Ten Boomgaarde, waar een fietsstraat wordt ingericht. De bestaande verbindingen blijven behouden.
De aanvraag kadert binnen de brede context van het Europese project Nature Smart Cities (NSC). De werken zullen bijdragen tot een verhoging van de lucht- en waterkwaliteit, de biodiversiteitstoename en de aantrekkelijkheid van het openbaar domein, daarnaast zal het stroomgebied van de Kerkebeek beter beschermd worden tegen de huidige en toekomstige overstromingsrisico’s.
De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:
Het openbaar domein wordt uitgebreid (d.m.v. grondverwerving) met volgende percelen:
- 343C - eigendom van Stad Brugge;
- 324G - eigendom van Stad Brugge;
- 342C – eigendom van Stad Brugge;
- 322K - eigendom van Stad Brugge;
- 318H - eigendom van Stad Brugge;
- 345E - eigendom van OCMW Brugge;
- 347M - eigendom van Stad Brugge - perceel niet volledig opgenomen in OD, zie rooilijnplan.
Bovenstaande percelen hebben op heden reeds een openbaar karakter.
De rooilijn zal hierbij wijzigen want volgens Art.2.9° van het gemeentewegendecreet geldt het volgende: de rooilijn is de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen wanneer er geen rooilijnplan is.
Bij de aanvraag is een plan met de nieuwe rooilijn toegevoegd: ‘Rooilijnplan Dorpsstraat – Ten Boomgaarde – Ter Beke – Alfons De Baeckestraat (002)’.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, het rooilijnplan en de verantwoordingsnota.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van gemeenteraad.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (volgens advies van de dienst Mobiliteit van 28/4/2022).
De dienst Mobiliteit wenst een advies uit te brengen vanuit een reflectie naar de zaak der wegen, cfr het Decreet Gemeentewegen en haar artikels 3 en 4 in bijzonder. …
Wordt de toets gemaakt aan de doelstellingen inzake de uitbouw van een trage wegen-netwerk dan kan vanuit een reflectie naar de netwerk-kwaliteiten volgend geponeerd worden:
- voorliggende aanvraag en het nieuwe rooilijnplan en plan der wegenis ambieert de opwaardering van het Kerkebeekpad te Sint-Michiels.
- naar fijnmazigheid van het netwerk zal dit een verbetering vormen ten aanzien van de huidige inrichting van het pad daar er bijkomende en kwalitatievere paden geïntegreerd worden.
- het project stelt bovendien ook zachte mobiliteit expliciet centraal en zal door o.m. een circulatie-ingreep op Ten Boomgaarde (segment nabij Dorpsstraat) als door een downscaling van de verkeersinfrastructuur de rol van fietser en voetganger nog versterken.
- naar multiscalair karakter kan gesteld worden dat voorliggende aanvraag een versterking betekent van de rol die het pad kan spelen op niveau van de deelgemeente Sint-Michiels als op het niveau van de omliggende straten - wijken, hierbij zal het pad zowel verbindend werken (o.m. de connectie makend naar het station, de scholencampus Spoorwegstraat/Rijselstraat en bij uitbreiding het stadscentrum) alsook op niveau erftoegang (o.m. door een sterkere relatie met het WZC en de assistentie-woningen Ten Boomgaarde) én dit zowel vanuit een functioneel (o.m. woon-school (cfr scholen langsheen het tracé) als woon-werk (zie o.m. de aantakking op de stationsomgeving en de inbedding in het ruimtelijk-economisch weefsel van Sint-Michiels en bij uitbreiding Brugge)) als vanuit een recreatief (dankzij de transformatie van de groenzone in een attractief park) oogpunt.
- het project onderschrijft ook op een exemplarische wijze de multifunctionaliteit die een trage weg geïntegreerd in haar omgeving kan spelen, het project kan immers terecht bestempeld worden als een demonstratieproject rond de opwaardering van blauw-groene infrastructuur waarbij het volledige scala aan ecosysteemdiensten (mobiliteit, ruimte voor water, ruimte voor recreatie, …) wordt ingevuld.
Aan artikel 3 wordt tegemoet gekomen.
…
Wordt de toets gemaakt aan deze principes dan kan gesteld worden dat ook deze toets principieel gunstig is:
- aan lid 1 wordt beantwoord:
- het project en het nieuwe rooilijnplan onderschrijft de doelstellingen van het decreet als gevat in artikel 3 als gevat in de bespreking hoger;
- het project onderschrijft o.m. dankzij het omstandige voortraject naar communicatie en participatie (Kerkebeekcontract, Kaderplan Kerkebeek, …) ook de beginselen behoorlijk bestuur.
- aan lid 2 wordt ook beantwoord daar het project een versterking van het trage wegen-netwerk ambieert via een fijnmaziger – uitgebreid netwerk als vanuit een kwalitatieve opwaardering van de fiets- en voetgangersinfrastructuur.
- aan lid 3 wordt ook beantwoord daar de verkeersveiligheid verbetert door de in het plan gevatte maatregelen om het gemotoriseerd verkeer te ontmoedigen (o.m. circulatie-ingreep op Ten Boomgaarde) als om de rol van dit gemotoriseerd verkeer af te zwakken door een aangepaste inrichting (o.m. karrenspoor Ter Beke), wel zijn op detailniveau diverse optimalisaties mogelijk (vanuit oogpunt comfort als vanuit een ambitie naar vergevingsgezinde inrichting) en welke voorgesteld worden op binnen de OMV-procedure op te leggen als last.
- de noodzaak tot onderbreking grasdallen-verharding ter hoogte van de aantakking van het gemengd voet/fietspad naar het WZC (dit in nadering van de kleine brug).
- de noodzaak tot een logisch aansluitend voetpad tussen het voetpad en de zuidelijke parkeerpocket, thans is er een doorsteek naar Ter Beke, wat maakt dat voetgangers op weg naar / van hun voertuig hetzij door de groenzone hetzij op de rijweg dienen te lopen wat uiteraard niet wenselijk is.
- de noodzaak tot bijkomende verhardingen (cfr richtlijnen naar bochtstralen) in de oksel van het kruispunt Kerkebeekpad x Ten Boomgaard, thans is de bocht 90° wat niet aanvaard kan worden.
- aan de toets aan lid 4 kan verzaakt worden daar het Kerkebeekpad werkt op niveau Sint-Michiels (en op een lager schaal-niveau, i.e. wijk en straat).
- de toets aan lid 5 is positief daar het project als een good practice bestempeld kan worden naar een duurzame inrichting van een trage weg gevat in een blauw-groen netwerk (cfr. blootleggen Kerkebeek, het doorbreken van het jaren 1970 monofunctionele ontwerp (ingekokerde beek en fietspad) door een attractief en veelzijdig project, …). Ten overvloede kan ook gewezen op een gunstige toets aan artikel 1.1.4 VCRO welke gevat is in het verslag van de GOA en welke heden reeds blijkt uit de begeleidende nota’s maar welke ook triviaal is in voorliggende aanvraag waar een weinig ambitieuze en monofunctionele jaren 1970 inrichting van het Kerkebeekpad op de schop gaat en vervangen wordt door een kwalitatief trage wegen-netwerk ingebed in een opgewaardeerde beekvallei welke hoge verblijfskwaliteiten (incl. sport en spel-elementen) kent.
Advies: voorwaardelijk gunstig
- de toets aan het decreet Gemeentewegen en haar artikels 3 en 4 is gunstig.
- als last is op te leggen – i.e. door te vertalen in de omgevingsvergunning – en dit vanuit een reflectie naar artikel 4 en het facet ‘verkeersveiligheid’.
- de overgangen tussen voetpad/fietspad en rijweg dienen drempelloos uitgevoerd te worden.
- ter hoogte van de doorsteek naar het WZC is de zone met grasdallen over 1m50 te onderbreken.
- ter hoogte van het kruispunt Kerkebeekpad x Ten Boomgaarde zijn de hoeken van het kruispuntvlak vorm te geven conform de geëigende bochtstralen.
- de 5m haakse parkeerplaatsen in de westelijke parkeerpocket zijn niet te weerhouden, ter hoogte van deze locatie zijn langsparkeerplaatsen te realiseren.
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
Het volledige projectgebied dient op te worden genomen in het openbaar domein.
Voorwaarden
- de overgangen tussen voetpad/fietspad en rijweg dienen drempelloos uitgevoerd te worden.
- ter hoogte van de doorsteek naar het WZC is de zone met grasdallen over 1m50 te onderbreken.
- ter hoogte van het kruispunt Kerkebeekpad x Ten Boomgaarde zijn de hoeken van het kruispuntvlak vorm te geven conform de geëigende bochtstralen.
- de 5m haakse parkeerplaatsen in de westelijke parkeerpocket zijn niet te weerhouden, ter hoogte van deze locatie zijn langsparkeerplaatsen te realiseren.