Raadsleden Yves Buysse, Raf Reuse, Sandrine De Crom, Stefaan Sintobin en Pol Van Den Driessche komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
In uitvoering van artikel 10 van het Huishoudelijk Reglement van de gemeenteraad wordt volgende actuele vraag van raadslid Geert Van Tieghem geagendeerd:
‘Gezien de verklaringen van schepen Van Volcem in enkele media dd. 28/5/2022, wensen wij nu maandag 30/5 e.k. toelichting over de situatie van de stadsfinanciën evenals over de plannen voor een fusie met andere gemeenten. Deze bijzonder belangrijke onderwerpen, nu publiek gemaakt door een lid van het College, kunnen niet meer dan een maand lang onbesproken blijven in de gemeenteraad.’
Daartoe nam de Burgemeester op 18 mei 2022 het bijgevoegde besluit waarbij het op zondag 22 mei 2022 van 14u tot 24u verboden is om:
De Gemeenteraad bekrachtigt het Burgemeestersbesluit betreffende veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de viering van het kampioenschap van Club Brugge KV in de Jupiler Pro League 2021-2022 op zondag 22 mei 2022.
Daartoe nam de Burgemeester op 17 mei 2022 het bijgevoegde besluit waarbij de hiertoe duidelijk afgebakende Markt van Brugge, met uitzondering van de horeca-instellingen en hun vergunde terrassen waar dranken op een zitplaats worden verbruikt, wordt ingericht voor een kampioenenviering, die als voetbalevenement wordt beschouwd.
Dit dient bekrachtigd door de eerstvolgende gemeenteraad.
De Gemeenteraad bekrachtigt het Burgemeestersbesluit betreffende de afzondering van Markt als evenementenzone naar aanleiding van de viering van het kampioenschap van Club Brugge KV in de Jupiler Pro League 2021-2022 op maandag 23 mei 2022.
Daartoe nam de Burgemeester op 17 mei 2022 het bijgevoegde besluit waarbij het op maandag 23 mei 2022 van 15u tot 21u verboden is om:
De Gemeenteraad bekrachtigt het Burgemeestersbesluit betreffende veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de viering van het kampioenschap van Club Brugge KV in de Jupiler Pro League 2021-2022 op maandag 23 mei 2022.
De tijdelijke politieverordening dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De tijdelijke politieverordening betreffende het verkeer en de handhaving van de openbare orde en rust naar aanleiding van de Elfstedenronde wordt goedgekeurd.
Raadslid Raf Reuse komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Door zowel locatiefactoren (schoolbuurten, kernwinkelgebied, stationsomgeving etc) aan te geven alsook openingsuren zonder uitzonderingen te stellen (tijdsvork 9h30-22h) samen met alle andere wettelijke bepalingen (moraliteitsonderzoek, aanleveren van de nodige attesten en stavingstukken) wordt gezorgd voor een coherente aanpak van kansspelinrichtingen (dit gegoten in een typeconvenant voor Stad Brugge). Een aanpak waarbij preventie, maatschappelijk welzijn (ihb verslavend karakter, contactzones met risicogroepen vermijden,...) en ontrading centraal staan. Dit samengebracht met een efficiënte werkwijze zorgt ervoor dat er nu een stedelijke visie staat die de spelregels zelf aangeeft aan de sector en niet andersom. Op deze manier wordt er ook duidelijkheid verschaft aan de sector zelf van wat kan en niet kan (per categorie) en wordt de besluitvorming eenvoudiger gemaakt.
De gemeenteraad keurt de algemene visie alsook het typeconvenant goed.
Raadslid Raf Reuse komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Er zijn verschillende soorten kansspelen, zoals bepaald door de kansspelwet. De vergunning voor een kansspelinrichting wordt steeds verleend door de kansspelcommissie. De stad of gemeente heeft bij elke soort kansspelinrichting een bepaalde rol in de procedure tot het verkrijgen van de vergunning bij de kansspelcommissie.
Voorliggend dossier betreft de aanvraag voor een vergunning klasse F2 voor een wedkantoor (klasse IV-kansspelinrichting). Een vergunning klasse F2 houdt in dat, voor een periode van drie jaar, onder bepaalde voorwaarden, de aanneming van weddenschappen (voor rekening van de houder van een vergunning klasse F1) wordt toegestaan in een kansspelinrichting klasse IV.
Een vaste kansspelinrichting is uitsluitend bestemd voor het aannemen van weddenschappen, behoudens:
- de verkoop van gespecialiseerde bladen, sportmagazines en gadgets;
- de verkoop van niet-alcoholische dranken;
- de exploitatie van maximaal twee automatische kansspelen die weddenschappen op soortgelijke activiteiten aanbieden als deze die aangegaan worden in het wedkantoor.
Het gaat in dit dossier om een bestaande zaak. De vergunning dient om de 3 jaar te worden hernieuwd. Huidige vergunning voor het wedkantoor, verleend door de kansspelcommissie, loopt tot 10/07/2022. De uitbater beschikt ook over een vergunning om weddenschappen aan te bieden 'buiten' een klasse IV-kansspelinrichting, nl in de dagbladhandel als nevenactiviteit. (hiervoor dient geen convenant afgesloten)
Rol van de stad bij aanvragen wedkantoren:
1° Advies van de Burgemeester.
2° Nieuw sinds 25/05/2021 : de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater.
Het convenant bepaalt o.a.
- waar de kansspelinrichting wordt gevestigd;
- de nadere voorwaarden;
- de openings- en sluitingsuren;
- wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
De goedkeuring van dit convenant is een bevoegdheid van de gemeenteraad (die kan gedelegeerd worden naar het College van Burgemeester en Schepenen).
De stad dient ook het toezicht te organiseren op de wedkantoren.
De kansspelwet stelt een aantal voorwaarden waaraan door de aanvrager moet worden voldaan om een vergunning klasse F1 of F2 te kunnen verkrijgen, o.a. dat het wedkantoor niet mag gevestigd worden in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.
De stad heeft een beleidsvisie uitgewerkt rond wedkantoren met een type-convenant 2022_CBS_02289 - Beleidsvisie kansspelen en dagbladhandels - algemene visie en organisatorische werkwijze. (gemeenteraad 30 mei 2022) Dit dossier met ontwerp-convenant werd overeenkomstig deze beleidsvisie opgemaakt.
Concreet voor het voorliggende wedkantoor
Hieronder worden de zaken besproken die een belangrijk aspect zijn in afspraak met de uitbater. Een ontwerp werd overgemaakt aan de Papyrus. Over een aantal zaken worden opmerkingen gemaakt.
OPENINGS- EN SLUITINGSUREN:
VOORSTEL OPENINGSUREN DOOR PAPYRUS:
Ma - za: 5h45 – 18h
Zo en feestdagen: 10h - 12h
wanneer bijzondere evenementen plaatsvinen die, omwille van een verschil in tijdszone of eender welke andere reden, buiten deze openingsuren plaatsvinden, is het aan het wedkantoor toegestaan om alsnog te openen in afwijking van deze openingsuren tijdens dergelijke bijzondere evenementen.
Voorstel overeenkomstig beleidsvisie en type-convenant: De uitbater kiest vaste openingsuren met als tijdsvork 9h30 - 22h.
DUS: Ma - za 9h30 - 18h
Zon- en feestdagen: 10h - 18h.
Opmerking hierbij: het wedkantoor is niet altijd open op zon- en feestdagen, afhankelijk van de wedstrijden die er al dan niet zijn.
De uitbater wenst om vroeger open te gaan. Echter verkiest de stad om, overeenkomstig de beleidsvisie, het tijdsvork te hanteren, dus wedkantoor opent vanaf 9h30.
De uitbater wenst ook om op vrijdag open te zijn tot 19h, als er een drukke sportperiode is. (communicatie via mail)
Afwijkingen op de vaste gekozen openingsuren worden niet toegestaan, om het toezicht hierop handhaafbaar te houden.
VOORSTEL VOOR CONVENANT:
Ma 9h30 – 18h
Di 9h30 – 18h
Wo 9h30 – 18h
Do 9h30 – 18h
Vr 9h30 – 19h
Za 9h30 - 18h
Zo en feestdagen 10h - 12h
GEEN UITZONDERINGEN of AFWKIJKINGEN op deze openingsuren.
Gezien de openingsuren van het wedkantoor anders kunnen zijn dan de openingsuren van de krantenwinkel, dient dit duidelijk geafficheerd aan de ingang van het wedkantoor.
LIGGING WEDKANTOOR:
Advies wordt gevraagd aan de preventiedienst, politie en dienst werken en economie.
Bestuurlijk verslag politie in administratief dossier.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde ontwerpconvenant met de heer Maus, Papyrus, voor het wedkantoor in de Sint-Kristoffelstraat 63 goed.
Burgemeester Dirk De fauw brengt verslag uit namens WVI.
Aanduiden vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 8 juni 2022
De gemeenteraad heeft in zitting van 15 januari 2019 de heer Wouter Bossuyt aangeduid om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van WVI voor de volledige legislatuur. Wouter Bossuyt kan aanwezig zijn.
Agenda algemene vergadering van WVI op 8 juni 2022:
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag).
3. Verslag van de commissaris.
4. Jaarrekeningen 2021.
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
6. Mededelingen.
Burgemeester Dirk De fauw brengt verslag uit.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en aan elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de dv WVI die plaatsvindt op 8 juni 2022:
3. Verslag van de commissaris;
4. Jaarrekeningen 2021;
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
6. Mededelingen.
De gemeenteraad geeft aan zijn vertegenwoordiger, de heer Wouter Bossuyt, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van dv WVI die plaatsvindt op 8 juni 2022 mandaat om:
- er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren.
- deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 8 juni 2022 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering te realiseren.
Aanduiden vertegenwoordiger op de algemene vergadering
De gemeenteraad heeft in zitting van 15 januari 2019 drie leden aangeduid om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW voor de volledige legislatuur: de heer Pieter Marechal, de heer Philip Pierins, de heer Jean-Marie De Plancke.
Als plaatsvervanger werd mevrouw Brigitte Balfoort aangeduid.
Naar aanleiding van de recentste statutenwijziging en aandelenverhouding, heeft de stad Brugge sindsdien slechts recht op 2 vertegenwoordigers in de algemene vergadering. Er werd beslist dat de heer Jean-Marie De Plancke niet meer zal zetelen in de algemene vergadering, maar zal zetelen in het adviescomité secundaire diensten in de plaats van de heer Jasper Pillen.
De heer Philip Pierins werd voorgedragen als lid van de raad van bestuur ter vervanging van Dolores David. Daardoor kan hij niet meer zetelen in de algemene vergadering. Voor de algemene vergadering wordt hij vervangen door Dolores David.
Mevrouw Dolores David kan deze algemene vergadering bijwonen.
Agenda algemene vergadering van TMVW op 17 juni 2022:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal.
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021.
4. Verslagen van de commissaris.
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021.
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021.
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
7. Actualisering presentievergoeding.
8. Statutaire benoemingen.
9. Aanstelling commissaris.
Varia.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal.
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021.
4. Verslagen van de commissaris.
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021.
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021.
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
7. Actualisering presentievergoeding.
8. Statutaire benoemingen.
9. Aanstelling commissaris.
Varia.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, mevrouw Dolores David, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Aanduiden vertegenwoordiger op de algemene vergadering
De gemeenteraad heeft in zitting van 15 januari 2019 drie leden aangeduid om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS voor de volledige legislatuur: de heer Pieter Marechal, de heer Philip Pierins, mevrouw Sandrine De Crom.
Als plaatsvervanger werd mevrouw Brigitte Balfoort aangeduid.
De gemeenteraad heeft in zitting van 1 maart 2021 Pieter Marechal vervangen door Carlos Knockaert als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Carlos Knockaert kan de vergadering bijwonen.
Agenda algemene jaarvergadering van TMVS op 21 juni 2022:
Varia
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, de heer Carlos Knockaert, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Schepen Minou Esquenet brengt verslag uit namens IVBO.
Aanduiden vertegenwoordiger op de algemene vergadering
De gemeenteraad heeft in zitting van 15 januari 2019 de heer Paul Jonckheere aangeduid om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van IVBO voor de volledige legislatuur. Als plaatsvervanger werd de heer Olivier Strubbe aangeduid door de gemeenteraad.
De heer Olivier Strubbe kan aanwezig zijn.
Agenda algemene vergadering van IVBO op 22 juni 2022:
Verslag bestuurder:
Mevr. Minou Esquenet, bestuurder, brengt verslag uit.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van IVBO d.d. 22 juni 2022:
De gemeenteraad duidt dhr. Olivier Strubbe aan als vertegenwoordiger en geeft mandaat aan zijn vertegenwoordiger om in te stemmen met alle punten op de dagorde van deze vergadering.
Schepen Pablo Annys brengt verslag uit namens IMEWO.
Raadsleden Janos Braem, Sandra Wintein, Arnold Bruynooghe komen tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Op basis van het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
In de gemeenteraad van 15 januari 2019 werd de heer Florian De Leersnyder aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo tot en met einde legislatuur. De heer Philip Pierins werd aangeduid als plaatsvervanger.
De heer Philip Pierins kan de vergadering bijwonen.
Agenda algemene vergadering van 24 juni 2022:
Verslag bestuurder:
De heer Pablo Annys brengt verslag uit.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 24 juni 2022:
De gemeenteraad duidt de heer Philip Pierins aan om de stad Brugge te vertegenwoordigen.
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Lopende de uitvoering der werken in de kerk werd er bijkomende zwam aangetroffen waardoor er zich aanvullend destructief onderzoek opdrong, ter gelegenheid waarvan is gebleken dat er een belangrijke aantasting is van de hoofdspanten van de dakconstructies, muurplanken, hondjes, goten en metselwerk.
Deze overmachtssituatie leidt niet alleen tot vertraging in de werfplanning, doch eveneens tot hoogoplopende kosten, waarvoor evenwel een tussenkomst door Onroerend Erfgoed mogelijk is. Hiertoe zal de verhuurder pas begin 2022 een erfgoedpremie kunnen aanvragen. De doorlooptijd voor de toekenning van deze premie bedraagt wettelijk gezien 120 dagen. In afwachting van de toekenning van de erfgoedpremie staan de werken noodgedwongen “on hold”. Om de stabiliteit van het dak te vrijwaren heeft de verhuurder intussen wel al op eigen kosten werken uitgevoerd aan de dakspanten. Afhankelijk van de datum van toekenning van de premie door Onroerend Erfgoed zal de binnenafwerking van de kapel (pleisterwerk/ afbraak stelling / afwerking technieken/ schilderwerk / opkuis) en het herstel van de buitengoten nog minstens 125 werkdagen in beslag nemen (onder voorbehoud van bijkomende onvoorziene omstandigheden).
Omwille van voorgaande feitelijkheden is het noodzakelijk om de gemaakte afspraken bij te sturen middels een derde addendum.
Inhoudelijk:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan bijgaand ontwerp van "derde addendum op de huurovereenkomst lokalen en kerk Redemptoristinnenklooster" met de NV Katelijne.
De gewenste oppervlakte grond maakt deel uit van het groter geheel gekend als "Jakobinessenpark". De stad is eigenaar van deze grond ingevolge aankoop onder grotere oppervlakte jegens de Belgische Staat blijkens akte verleden voor de heer Frans Coeman, waarnemend adjunct-commissaris bij het Aankoopcomité van onroerende goederen te Brugge in datum van 8 december 1988.
De Gemeenteraad besliste dd. 26 november 1991 om over te gaan tot de verkoop uit de hand van diverse percelen tuingrond aan de aanpalende eigenaars in functie van tuinuitbreiding voor het verhogen van de woonkwaliteit.
Onderhavige koopvraag is een voortvloeisel van de eertijds genomen beslissingen.
Er werd een metingsplan en een schattingsverslag opgemaakt op 24 februari 2022 door landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert bv, waarbij de venale waarde werd geraamd op € 6.659,40.
Er werd door Dhr. Mommerency en Mevrouw Lowyck op 24 maart 2022 een koopverbintenis ondertekend .
De Gemeenteraad dient in te stemmen met de verkoop.
Er zal worden overgegaan tot de verkoop een perceel grond gelegen te 8000 Brugge, Jakobinessenpark 45, gekend bij het kadaster Brugge, 3e afdeling, sectie C, met het gereserveerd perceelnummer 0441 P3 P0000, met een oppervlakte volgens meting van 40,36 m², aan de heer Roger Mommerency en mevrouw Monique Lowyck, wonende te 8000 Brugge, Oude Gentweg 119, tegen de koopsom van € 6.659,40, en verder volgens de voorwaarden opgenomen in bijgaande koopverbintenis.
De Voorzitter van de Gemeenteraad, de Algemeen Directeur, de Financieel Directeur en desgevallend hun vervangers worden gemachtigd om alle stukken in verband met voormelde verkoop te ondertekenen en om de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de authentieke akte.
Raadsleden Andries Neirynck en Geert Van Tieghem komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De Stad is eigenares van het onroerend goed, gelegen te 8000 Brugge, Carmersstraat 54, gekend bij het kadaster in de 1e afdeling Brugge, sectie A, met het perceelnummer 0085 A P0000, blijkens akte verleden op 12 juli 1974 voor de toenmalige burgemeester van de Stad Brugge.
Over de woning:
Het pand wordt sinds 3 december 1984 verhuurd met een geregistreerde huurovereenkomst aan de Brugse Vereniging voor Geluid- en Beeldregistratie. De vereniging kan verhuizen naar een nieuwe locatie, waardoor het goed na de zomer 2022 desgevallend vrij zal zijn van gebruik.
Op 19 maart 2022 werd een blanco bodemattest van de OVAM ontvangen.
Op 21 maart 2022 werd een schattingsverslag opgemaakt door het landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert, waarbij de venale waarde werd geraamd op € 245.000.
Op 28 maart 2022 werd door Vinçotte een niet-conform attest voor de keuring van de elektrische installaties afgeleverd.
Op 29 maart 2022 werd voor dit goed een EPC met certificaatnummer 20220329-0002573256-RES-1 afgeleverd. De woning kreeg een energielabel F (758 kWh/m² jaar).
Op 30 maart 2022 werd voor deze woning een asbestinventaris door Abesco opgemaakt, rekening houdend met de richtlijnen die OVAM zal
toepassen in het inspectieprotocol. Er werden asbesthoudende materialen vastgesteld.
De gemeenteraad dient akkoord te gaan met de voorgestelde wijze en voorwaarden van verkoop.
Er zal worden overgegaan tot de verkoop via het online biedplatform Biddit van het onroerend goed, gelegen te 8000 Brugge, Carmersstraat 54, thans gekend bij het kadaster in de 1e afdeling Brugge, sectie A, met het perceelnummer 0085 A P0000, mits het behalen van de prijs van € 245.000.
De verkoop zal dienen te gebeuren met volgende bijzondere voorwaarden:
De Voorzitter van de Gemeenteraad, de Algemeen Directeur, de Financieel Directeur en desgevallend hun vervangers worden gemachtigd om alle stukken in verband met voormelde verkoop te ondertekenen en om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de authentieke akte.
Raadslid Jos Demarest komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Na overleg tussen de betrokken partijen Stad Brugge Openbaar Domein en Algemeen Bestuur en CAAAP werd een beheersovereenkomst opgesteld door de Stad Brugge waarin Stad Brugge het beheer van het private binnengebied overneemt; te rekenen in globo vanaf 3 jaar na de voorlopige oplevering.
Overeenkomst:
Artikel 1.
Huidige overeenkomst is verbonden met omgevingsvergunning OMV_2019133643, voldoende gekend door partijen, voor de ontwikkeling van de volgende percelen:
Percelen gelegen Abdijbekestraat 9, bekend op het kadaster onder Stad Brugge, 27e afdeling, Sint- Andries, 1e afdeling, Sectie D, perceel 0420/00A005 evenals een aanpalende zone, zonder kadastraal nummer, zijnde de hoek Abdijbekestraat / Hoog-Brabantlaan.
Hierbij kan worden verwezen naar de plannen van architecten Declerck-Daels uit Roeselare, ingediend op 28 oktober 2019.
Artikel 2.
In navolging van Omgevingsvergunning OMV_2019133643, verklaart de Stad Brugge het onderhoud van de private buitenruimte op zich te nemen, afhankelijk van de hierna gestipuleerde verplichtingen, werken en lasten door de ontwikkelaar:
1.a. Integraal behoud van de gronden in privaat eigendom. Deze gronden gelegen binnen de ontworpen rooilijn en de grens van het project zijn op het plan 3.1 Uitvoeringsplan 20190925.pdf aangeduid. Naast de rooilijnen dienen ook de begrenzingen met het openbaar domein, de perceelsgrenzen alsook de niet door de Stad Brugge te onderhouden private buitenruimtes aangeduid te worden. Het opmetingsplan is door de ontwikkelaar op te maken.
Er zijn in het project twee verschillende zones:
b. Het metingsplan waarvan sprake in 1a dient daarnaast onder digitale vorm toegeleverd. De toegelaten formaten zijn ofwel het standaard dxf-formaat (Autocad) ofwel het standaard dgn-formaat (Microstation). Verder dient de meting gebaseerd te zijn op het Lambert-72 stelsel (Standaard van het N.G.I.). Het plan dient opgemaakt op basis van GRB Skeletmeting en wordt als bijlage aan huidige overeenkomst gehecht.
2. De uitvoering op eigen kosten van de ontwikkelaar van de hierna vermelde werken met inbegrip van de eventuele erelonen:
a. de uitvoering van de grondwerken, zowel binnen de rooilijn als erbuiten, en dit om de percelen vanaf de rooilijn te bereiken.
b. de aanleg van de riolering, de drainage en de afwatering van de weg, met inbegrip van de bijhorigheden en de aansluiting op de bestaande riolering.
c. de aanleg van de wegenis en groenaanleg conform de goedgekeurde plannen en opgelegde voorwaarden.
d. het plaatsen van de signalisatie met borden volgens het standaardbestek 250 en volgens de eisen van de politie.
e. de aanleg van de openbare verlichting met de ondergrondse leidingen, werken uitgevoerd overeenkomstig de voorwaarden van de bevoegde nutsmaatschappij.
f. alle uitgevoerde werken moeten voldoen aan standaardbestek 250; voor alle gebruikte materialen moeten keuringsattesten beschikbaar zijn.
3. Het is uitdrukkelijk vereist dat de bestekken en plannen betreffende in artikel 2 bedoelde werken vooraf aan de goedkeuring van de stad Brugge onderworpen worden. De werken zullen uitgevoerd worden onder het medetoezicht van de Cluster openbaar domein, die in het bezit dient gesteld van een exemplaar van de vergunde uitvoeringsdocumenten. De werfvergaderingen worden belegd door de ontwikkelaar.
4. De ontwikkelaar bevestigt hierbij de voorwaarden opgelegd in de omgevingsvergunning na te leven.
5. Aan de uitvoering van de werken waren/ zijn de volgende voorwaarden verbonden:
a. de werken zijn volledig ten laste van de ontwikkelaar;
b. de richtlijnen van de Cluster openbaar domein op het ontwerp en de uitvoering dienen stipt nagevolgd te worden. De aanvangsdatum van de werken dient minimum 20 dagen op voorhand aan de Cluster openbaar domein te worden meegedeeld;
c. de uitvoerende aannemer moet geregistreerd zijn en over de juiste erkenning beschikken. Hij moet over voldoende eigen materiaal beschikken en bekwaam zijn om de werken goed uit te voeren;
d. de wegonderbreking dient tot het minimum herleid te worden;
f. de Cluster openbaar domein van de stad moet minstens 2 werkdagen vooraf verwittigd worden van de uit te voeren proeven. Hierbij zullen de proefverslagen aan de Cluster openbaar domein worden overgemaakt. De Cluster openbaar domein kan bijkomende proeven laten uitvoeren. De kosten hieraan verbonden zijn ten laste van de ontwikkelaar;
g. de werken zijn uitgevoerd ten laatste op 31/12/2022, waarna de waarborgperiode kan starten.
h. de waarborgperiode start bij de voorlopige oplevering en bedraagt 3 jaar;
Artikel 3.
Na volledige uitrusting van het project zal de ontwikkelaar de Stad Brugge uitnodigen voor de voorlopige oplevering van de werken van zone 2. Bij haar aanvraag tot oplevering zal de ontwikkelaar de attesten van goede uitvoering voegen zoals opgemaakt door de diverse nutsmaatschappijen, alsook het as-builtdossier.
Artikel 4.
De voorlopige oplevering wordt tegensprekelijk vastgesteld, met vermelding van de punten die nog door de ontwikkelaar moeten worden uitgevoerd en met vermelding binnen welke termijn deze gebreken of tekortkomingen moeten worden verholpen.
Voor wat betreft zone 1 zal er gelijktijdig met de voorlopige oplevering van zone 2 een rondgang gebeuren waarbij de Stad Brugge haar eventuele opmerkingen kan geven.
Artikel 5.
Na ondertekening van het proces-verbaal van voorlopige oplevering zal de Vereniging van Mede-eigenaars van het project Abdijbeke nog minstens 3 jaar instaan voor het onderhoud van de werken alvorens over te gaan tot de overdracht inzake het onderhoud door de Stad Brugge. Deze waarborgperiode alsook de overdracht van onderhoud van de VME aan Stad Brugge geldt voor beide zones.
Tot die datum zal de VME dus verder instaan voor het onderhoud van het publiek toegankelijke domein (zone 1) én het door Caaap heraangelegde openbaar domein (zone 2), alsook het inzonderheid wat betreft het periodiek onderhoud en desgevallend de vervanging van bomen, struiken en andere groene voorzieningen.
Artikel 6.
De ontwikkelaar verklaart uitdrukkelijk de in onderhavige overeenkomst opgelegde verplichtingen te aanvaarden en verbindt zich zowel voor zichzelf als voor haar rechtverkrijgenden, die hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijn voor de stipte uitvoering ervan.
Afstand van omgevingsvergunning, samen met de gronden waarop zij betrekking heeft, aan en in voordeel van een derde, zonder tussenkomst van de Stad Brugge, doet geen afbreuk aan onderhavige overeenkomst.
Voor wat zone 1 betreft kan de ontwikkelaar of haar rechtsopvolgers op elk moment eenzijdig beslissen om het beheer opnieuw voor haar rekening nemen.
De beheersovereenkomst met de Stad Brugge wordt stilzwijgend verlengd en dit minstens voor de eerste 7 jaar na de definitieve oplevering. Daarna kan in onderling overleg met de VME de Stad afstand doen van deze overeenkomst mits zij de VME hiervan minstens één jaar op voorhand op de hoogte brengt.
Artikel 7.
Aldus opgemaakt, in tweevoud, te Brugge op ***2022 en na lezing door beide partijen voor akkoord ondertekend.
Elke partij verklaart een exemplaar van deze onderhandse overeenkomst ontvangen te hebben.
De beheersovereenkomst tot onderhoud van het private binnengebied wordt goedgekeurd.
De cluster Openbaar Domein staat in voor het onderhoud.
Raadslid Chris Marain komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De studie wordt gekenmerkt door én een hoge ambitie én een hoge complexiteit. Illustratief kan zo gewezen worden op de grootte van het studiegebied, de nood aan interdisciplinair onderzoek (op het raakvlak van mobiliteit, stadsontwikkeling, erfgoed – landschap, …). Weliswaar vond in 2019 een omstandige verkennende studie plaats waardoor het bestek zeer strak gedefinieerd kon worden, in de start- en projectnota-fase is het inherent dat meerdere scenario’s onderzocht worden om doelstellingen en randvoorwaarden aan te scherpen en te vertalen in een preferente oplossing. Gelet op het ambitieniveau en de complexiteit is het onvermijdelijk dat nieuwe gegevens opduiken die een meerkost betekenen welke niet voorzien konden worden in het bestek.
In casu werden volgende meerwerken noodzakelijk bevonden:
Naast kunstwerken ter hoogte van het stationsplein (waarop geanticipeerd werd in het bestek door 2 peilbuizen op te nemen) werd ook een kunstwerk ten noorden van de Unesco-rotonde als preferente oplossingsrichting bestempeld. I.f.v. een correcte inschatting van het grondwaterniveau bleek een bijkomende peilbuis noodzakelijk.
Kunstwerken Unesco en onderdoorgang Vaartdijkstraat: werd in het bestek uitgegaan van één kunstwerk, werd in de startnota geopteerd vanuit o.m. het principe “ontvlechten van het voetgangers en fietsersnetwerk” voor meerdere kunstwerken, i.f.v. het definiëren van een programma van eisen tijdens de huidige projectnota-fase en dit anticipatief op de vervolgopdracht (detailontwerp) is bijkomend studiewerk noodzakelijk.
Het kunstwerk ‘Vestenpassage’ is ook gesitueerd ter hoogte van de Begijnevest, daar het wenselijk is om de ruimtelijk – landschappelijke impact in beeld te brengen werd een bijkomende visualisatie noodzakelijk bevonden (in het bestek werd gefocust op visualisaties ter hoogte R30 en Stationsplein).
Binnen het projectgebied, dat afgebakend werd in de startnota, staan er heel veel waardevolle bomen. Om duidelijkheid te krijgen over de toestand waarin deze bomen zich bevinden wordt er een VTA uitgevoerd. Hierbij analyseert men de uiterlijke signalen die kunnen wijzen op interne mechanische defecten en symptomen van biotische of abiotische problemen.
De input van de VTA wordt gebruikt om de exacte inplanting van de kunstwerken te bepalen, om later ook aangepaste uitvoeringsmethodes te kunnen voorschrijven voor het behoud van de bomen, om beslissingen te nemen rond al dan niet te verplanten bomen, ...
De VTA wordt opgemaakt volgens de criteria die gehanteerd wordt door COD. Op die manier kan ze ook in het GIS-systeem ingelezen worden.
In offertefase was reeds een post opgenomen voor de uitvoering van een VTA voor 10 bomen, maar dat bleek te beperkt. Op basis van de afbakening van het studiegebied (situering van de diverse kunstwerken in de Vesten alsook ter hoogte van groene (midden)bermen van de R30) gaat het om ongeveer 139 bomen.
Het betreft in abstractie studies die zorgen dat de randvoorwaarden van het project beter gedefinieerd kunnen worden. Zo worden kortom onaangename verrassingen in het vervolgtraject vermeden wat tijdsverlies en hogere uitgaven vermijdt.
Aan te stippen is:
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen.
We verwijzen voor meer duiding naar de change orders in bijlage.
De meerwerken bedragen in totaal 103.202,43 euro incl. btw (+ 20,97% t.o.v. het gunningsbedrag van 492.058,60 euro incl. btw). Met de verdeelsleutel bedraag het stadsaandeel 32.263,45 euro incl. btw en het aandeel AWV 70.938,98 euro incl. btw.
De meerwerken cfr. Artikel 38/1 van het KB Uitvoering op de studieopdracht gegund aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34 – 36 te 1000 Brussel (vestigingszetel : Esplanada Oscar Van de Voorde 1 te 9000 Gent), zijnde:
- change order 01 plaatsing bijkomende peilbuis ten bedrage van €1.598,81 incl. btw;
- change order 02 bijkomend studiewerk voorontwerp aftakking Vaartdijkstraat en tunnels Unesco rotonde ten bedrage van €74.376,28 incl. btw;
- change order 03 Overzichtsbeeld/visualisatie met Minnewaterkliniek ten bedrage van €1.861,03 incl. btw;
- change order 04 Uitbreiding VTA (visual tree assessment) ten bedrage van €17.946,72 incl. btw + in vermoedelijke hoeveelheden eventueel noodzakelijk tomografisch onderzoek, trekproef, krooninspectie en bewortelingsonderzoek;
- change order 05 Archeologie vervolgonderzoek ten bedrage van € 7.419,59 incl. btw;
worden goedgekeurd.
Conform de afspraak in de samenwerkingsovereenkomst valt 30% van het totaalbedrag van de meerwerken (met uitzondering van change order 3 die 100% ten laste van Stad Brugge is), zijnde 32.263,45 euro incl. 21% btw, ten laste van Stad Brugge. De overige 70%, 70.938,98 euro incl. btw, van change order 1, 2, 4 en 5 wordt gefactureerd aan en betaald door het Vlaamse Gewest (AWV).
De kosten voor het stadsaandeel worden benomen via beleidsitem BI011915, actie SA01351- Stadsaandelen projecten andere overheden, rekening: 22500000.
Raadsleden Andries Neirynck en Jos Demarest komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De fractie Groen vraagt een hoofdelijke stemming.
Er wordt gestemd over het al dan niet hoofdelijk stemmen.
De fracties CD&V, Vooruit, Open VLD, N-VA en Vlaams Belang stemmen tegen de hoofdelijke stemming.
Bijgevolg wordt er per fractie gestemd.
Het aanbestedingsdossier werd na de principiële goedkeuring en de inspraakvergadering met de bewoners opgemaakt.
Volgende wijzigingen werden doorgevoerd t.o.v. het voorontwerpdossier:
Wijze van gunnen: openbare procedure - aanbesteding.
Raming: € 1.281.056,98 (excl. btw), hetzij € 1.318.251,05 incl. btw, waarvan:
In bijlage is de volledige raming, alsook een samenvattend overzicht van de raming opgenomen.
Uitvoeringstermijn: 125 werkdagen
De gemeenteraad keurt het ontwerp en de wijze van gunnen – openbare procedure – voor de opdracht “Uitvoeren van wegeniswerken- en rioleringswerken in de straat Van Leeg Tot Zand” goed.
De opdracht wordt gegeven aan de cluster Openbaar Domein en studiebureau Lobelle om de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de straat Van Leeg Tot Zand in te dienen.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raming perceel 1: Bleekweide: € 156.903,50 (excl. btw) - € 189.853,24(incl. btw).
Raming perceel 2: Langerei : € 87.066,50 (excl. btw) - € 91.866,21(incl. btw).
Totaal perceel 1 en perceel 2: € 243.970,00 (excl. btw) - € 281.719,45 (incl. btw).
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt het ontwerp voor de gedeeltelijke heraanleg van de Langerei (gedeelte tss. huisnrs. 38 en 46) en de aanleg van de Bleekweide voorgelegd.
Hierbij wordt rekening gehouden met de reeds goedgekeurde princiepsbeslissing (CBS nota 02137) en de goedkeuring van het ontwerpdossier (nota GR_00456).
Aangezien er geen wijzigingen aan het dossier werden aangebracht, blijven de adviezen die voor het vorige dossier werden gegeven, van toepassing.
De werken omhelzen twee percelen:
Perceel 1: dit perceel omvat de volledige aanleg van de voormalige Bleekweide, gesitueerd Langerei/Julius en Maurits Sabbestraat/Baliestraat.
Hier wordt een braakliggend stuk grond omgevormd tot een parkje.
Infrastructuur:
Dit park wordt ontsloten via de Langerei en via de openbare wegenis dat langs het woonproject ‘De Blekerie’ en het co-housing project ‘Stoer Huus’. Er wordt een pad aangelegd dat de voormalige Bleekweide doorkruist waarbij op twee punten zones zijn met zitgelegenheid.
Het pad (platineverharding) wordt 10 cm hoger aangelegd dan het maaiveldniveau. Op deze manier wordt de grond minder verstoord.
Dit pad sluit NIET aan op het verlengde van de Langerei. Ter hoogte aan de grens met de Langerei komt een heestermassief en een kastanjehouten afsluiting.
Tijdens de inspraakprocedure en de bezwaarschriften die werden ingediend voor dit project, was er een uitdrukkelijke vraag om geen doorgang te voorzien via de Langerei naar het parkje.
Groenaanleg:
De bestaande notelaars blijven behouden. Enkele andere weinig waardevolle of dode bomen worden verwijderd.
Er is een compenserende aanplanting voorzien met 14 sierbomen en hoogstammige appelbomen.
Verder worden sierheesters voorzien aan de randen en wordt een vaste-plantenbegroeiing aangeplant als eilandjes tegenaan het woningencomplex.
Het biodivers gazon wordt beheerd als extensief gazon. Het gazon langs de paden wordt beheerd als intensief gazon.
In het gazon en rond de bomen worden zones voorzien met bloembollen.
Bleekweidegracht:
De bleekweidegracht wordt op z’n oorspronkelijk plaats behouden. Langs één zijde wordt een houten oeverbeschoeiing geplaatst. Langs de andere zijde wordt een flauwe oever voorzien met een oeverbeplanting.
De gracht wordt gebaggerd.
Parkmeubilair/speeltoestellen:
Aansluitend op het pad wordt een terras met twee zitbanken voorzien. Tussen en rond de notelaars komt een houten terras met twee niveaus.
Er is bewust gekozen om geen spelelementen te voorzien in het park. Enkel een wiebelbrug bevestigd aan grote keien over de gracht wordt geïntegreerd.
Toegankelijkheid
Voor mindervaliden is het park ook toegankelijk. Het podium zal toegankelijk zijn door middel van het verbindingspad dat in helling zal aangelegd worden.
Perceel 2: Langerei - gedeelte huisnummer 38 tot 46
Deze openbare rijweg is in feite een zijstraat van de Langerei en ontsluit enkele woningen en een garagecomplex.
De straat is zowel boven- als ondergronds aan vervanging toe.
Een volledige vernieuwing van de bovenbouw en riolering/nutsleidingen is voorzien.
Er zijn geen wijzigingen wat betreft materiaalgebruik en aantal m² verharding.
Het gedeelte ter hoogte van huisnrs. 38A-40 tot aan de Bleekweide was voormalig privatief. Met de overname van de Bleekweide is deze zone ook mee overgedragen. Hierdoor kan een doorgang naar het nieuwe park gerealiseerd worden.
Omgevingsvergunning:
Een omgevingsvergunning (OMV 2021174197) voor de geplande werken is verleend.
Veiligheidscoördinatie:
De veiligheidscoördinatie ontwerp gebeurde door Preveneco binnen het raamcontract veiligheidscoördinatie.
Bedrag: 129,21 euro excl. btw of 156,34 euro incl. btw.
De veiligheidscoördinatie uitvoering gebeurde door Struktuur aan 0,17% van het aanbestedingsbedrag.
Som dient binnen dit krediet voorzien te worden.
Bedrag: 243,97 euro excl. btw of 295,20 euro incl. btw.
Het ontwerp voor de gedeeltelijke heraanleg van de Langerei en de aanleg van ‘de Bleekweide’ wordt goedgekeurd.
De werken worden gegund door middel van een openbare procedure.
De kosten ten laste van Stad Brugge worden geraamd op € 179.759,28 excl. btw of € 217.508,73 incl. btw:
De kosten ten laste van Stad Brugge worden benomen op beleidsitem BI068000, actie SA00801 - Stoerhuus - de bleekweide wordt ingericht, rekening: 22010007.
De kosten ten last van TMVW worden geraamd op € 64.210,72 excl. btw.
De veiligheidscoördinatie ontwerp gebeurt door Preveneco binnen het raamcontract veiligheidscoördinatie.
De veiligheidscoördinatie uitvoering gebeurde door Struktuur aan 0,17% van het aanbestedingsbedrag.
Bedrag: 243,97 euro excl. btw of 295,20 euro incl. btw.
De kosten ten bedrage van 243,97 euro excl. btw of 295,20 euro incl. btw. voor de veiligheidscoördinatie worden goedgekeurd.
Voor de goede werking van dienst Openbaar Domein is het noodzakelijk een raamovereenkomst voor verkeerspalen op te stellen. Op deze manier wordt een vlotte levering van materialen en uniformiteit ervan verzekerd.
De overeenkomst wordt opgesteld voor 1 jaar met mogelijkheid tot 3 stilzwijgende verlengingen. We voorzien jaarlijks de aankoop van een 2.700-tal paaltjes van verschillende types met daarnaast nog enkele specifieke toebehoren. De overeenkomst laat ook de mogelijkheid om andere items uit de catalogus van de gegunde aan te spreken.
Wijze van gunnen: openbare procedure – Europese aanbesteding.
Raming:
246.305,00 euro excl. btw of 261.083,30 euro incl. btw per dienstjaar.
985.220,00 euro excl. btw of 1.044.333,20 euro voor 4 dienstjaren.
De opdracht wordt verdeeld in 5 percelen:
De maximale waarde van de opdracht (over de ganse looptijd) wordt bepaald op 600.000 euro excl. btw of 726.000, 00 euro incl. btw.
Gunningscriteria: prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte, vastgesteld op basis van de prijs.
Het ontwerp en de wijze van gunnen, openbare procedure – Europese aanbesteding, voor de raamovereenkomst verkeerspalen worden goedgekeurd.
De geraamde kosten ten bedrage van 246.305,00 euro excl. btw of 261.083,30 euro incl. btw worden benomen via beleidsitem BI020002, actie SA00718 (De regieploegen beschikken over het juiste verbruiksmateriaal voor het uitoefenen van hun taak), rekening 22410007.
Raming kosten per perceel:
Raming: € 194.046,8 excl. btw - € 205.689,6 incl. btw.
2022: € 48.511,7 excl. btw - € 51.422,4 incl. btw.
2023: € 48.511,7 excl. btw - € 51.422,4 incl. btw.
2024: € 48.511,7 excl. btw - € 51.422,4 incl. btw.
2025: € 48.511,7 excl. btw - € 51.422,4 incl. btw.
Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Prijs is het enige gunningscriterium.
De gemeenteraad keurt het voorstel en de wijze van gunnen, nl. via vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, goed voor een geraamd bedrag van € 194.046,8 excl. btw - € 205.689,6 incl. btw.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raming: € 349.906,75 excl. btw - € 423.387,17 incl. btw.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt het ontwerp voor de boomaanplanting op diverse locaties voorgelegd.
Hieronder een overzicht van de betreffende locaties + het aantal bomen dat wordt aangeplant.
In totaal worden 372 bomen aangeplant. 30 bomen zijn een vervangende aanplant voor gerooide bomen.
Dit komt op een totaal van 342+ bomen.
Brugge Centrum
A. hoek Keizer Karelstraat / Lauwerstraat (3 bomen)
B. Mortierstraat (3 bomen)
C. Stil Ende (zijde Gulden Vlieslaan) (5 bomen)
D. Komvest/Koningin Elisabethlaan (5 sierkersen)
E. Astridpark (2 bomen)
extra: pleintje Drukkersstraat
Sint-Kruis
A. Polderstraat (14 bomen)
B. Brieversweg (Freinetschool) (21 bomen)
C. Akkerstraat/Altenastraat / ‘t Veld (46 bomen)
D. Gulden Kamer (9 fruitbomen + 1 hoogstam)
E. rotonde Doornhut (3 bomen)
extra: fietspad Dekenstraat
Assebroek
A. Canadaring (kinderboerderij) (3 bomen)
B. Maalse steenweg (5 bomen) (1st als vervangende aanplant)
C. Matmeers (5 bomen) (2st als vervangende aanplant)
D. TIR (5 bomen)
Sint-Michiels
A. Veeweide (31 bomen)
B. Albert Dyserynckpark (11 bomen)
C. Kraaienhof (17 bomen)
D. Parklaan (16 bomen) (8st als vervangende aanplant)
E. Edgard de Smedtplantsoen (13 bomen) (10st als vervangende aanplant)
F. Heidelbergstraat (5 bomen)
G. Titecastraat / Joseph Wautersstraat (7 bomen)
extra: School 'De Passer'
Sint-Andries
A. Doornstraat (15 bomen)
B. Hazenpad (3 bomen)
C. Hertsvelde (4 bomen)
D. Koude keuken + Bloemenoord (15 bomen) (7st als vervangende aanplant)
E. Les Acacias (1 boom) (1st als vervangende aanplant)
Sint-Jozef/Koolkerke/Kruisabele
A. Zagersweg / Leenweg / Scheurestraat (51 bomen)
B. Ghandiplein / Bommelbekestraat (16 bomen)
extra: Graaf de Muêlenaerelaan: invulling
Sint-Pieters
A. parking Waggelwaterstraat – fase 1 (18 bomen)
B. Steenkaai (10 sierkersen/magnolia)
Zeebrugge
A: Westhinderstraat (9 bomen)
In bijlage is een ontwerp van technisch dossier opgenomen. In dit aanbestedingsdossier is een onderverdeling gemaakt per gemeente-afdeling. Per locatie is er een situeringsplan en wordt het aantal bomen, de boomsoort, de plantmaat en het type onderbeplanting opgegeven.
Het ontwerp en de wijze van gunnen, nl. via een openbare procedure, voor het dossier '300+ bomen 2022' wordt goedgekeurd.
De kosten worden benomen via beleidsitem BI068000, actie SA00826, rekening: 22010007.
Raadsleden Stefaan Sintobin, Annick Lambrecht en Pol Van Den Driessche komen tussen.
Schepen Franky Demon antwoordt.
Om het zwemmen in open water vlot te kunnen laten verlopen, worden de voornaamste regels vertaald in de aangepaste verordeningen.
Bij gunstig advies van de bevoegde stadsdiensten en het Agentschap Zorg en Gezondheid kunnen de afspraken om de zwemzone veilig uit te baten goedgekeurd worden.
De tijdelijke verordening recreatief zwemmen in de Coupure 2022 wordt goedgekeurd.
Zie verslag in bijlage.
Aan Lupus bv wordt een toelage van 18.750,00 euro toegekend als stadstussenkomst voor de herstellingswerkzaamheden aan de straatgevel van het pand Baron Ruzettelaan 401, 8310 Brugge.
Deze kunstige herstelling wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd wegens openbaar nut.
De stadstoelage wordt slechts uitbetaald na het verlijden van een akte van erfdienstbaarheid "non-modificandi" op de gerestaureerde delen. Deze akte zal ook voorzien dat de stad Brugge het recht heeft om de nodige werken uit te voeren op kosten van de eigenaars die hun verbintenissen niet naleven. De kosten van deze akte vallen voor de helft ten laste van het stadsbestuur.
Ingeval van verkoop van het gebouw binnen een periode van 10 jaar na datum van uitbetaling van de toelage, is deze integraal terug te betalen door de verkrijger. De erfdienstbaarheid "non-modificandi" blijft gevestigd.
Deze uitgave zal benomen worden op beleidsitem BI072000, actie SA00584, rekening 66420100.
Omschrijving van de aanvraag
De omgevingsvergunning omvat de aanvraag voor het bouwen en de exploitatie van een museum- en kunstsite.
Volgende stedenbouwkundige handelingen werden aangevraagd:
De onbebouwde ruimtes gelegen binnen de rooilijn (cfr. plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf) zullen publiek toegankelijke zone zijn voor niet-mechanisch verkeer.
De volledige zone binnen het rooilijnenplan is en blijft stadseigendom. De Stad Brugge zal instaan voor het beheer conform het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Gelet op artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet spreekt de gemeenteraad zich uit, in het kader van de zaak der wegen, over volgende elementen:
Het gaat om een uitbreiding van de bestaande gemeenteweg rond museum Groeninge. Dit is duidelijk te zien op plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf . Door het samenvoegen van beide sites zal er een ruimer doorwaadbaar gebied ontstaan.
Het gaat hier om zones die groen worden aangelegd, maar ook verharde zones.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de betrokken zones toegevoegd, het gaat om plan MSB_ZAAK DER WEGEN.pdf.
Op dit plan is het toekomstige publiek toegankelijke gebied aangeduid. De grenzen van deze zone zijn de rooilijnen.
De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van de nieuw te delven gracht naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur, … (zie MvT, Parl.St. Vl.Parl. 2018-19, nr. 1847/1, 43).
Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site, wordt ingericht als volgt:
De hele aanleg van de onbebouwde zones is een totaalverhaal dat het hele project aan elkaar breit. De verharding wordt voorzien in gevlinderde beton met diepe zaagsnedes, dit in combinatie met betontegels van 50x50cm. Hierbij is ook de nodige aandacht geven aan toegankelijk maken van de ruimtes voor bv. rolstoelgebruikers. Er worden groenzones voorzien, zowel met hoogstammigen als met heesters.
Tov de bestaande toestand wordt ingezet op ontharding. De bestaande volwassen bomen worden maximaal behouden, ter compensatie van de gerooide bomen worden nieuwe aanplantingen voorzien.
Er wordt in de ganse site sterk ingezet op een zeer gevarieerde en gelaagde beplanting: bomen (van verschillende grootte orde), struiken, vaste planten, gras… Deze beplantingsstrategie zal zorgen voor de samenhang in de ganse tuin.
Een bloeiende border met een mix van grassen, vaste planten en heesters aan de perceelsgrens van de site sluit aan bij het reeds bestaande groen buiten de site en versterkt zo de groenbeleving in de museumtuin. De beplanting zorgt ook voor voldoende privacy naar aanpalende percelen door gebruik te maken van een mix van groenblijvende en bladverliezende grassen, vaste planten en heesters in combinatie met hoogstambomen.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, de diverse detailplannen en groenplannen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het Gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
De aanvraag voldoet aan alle door het decreet houdende de gemeentewegen gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud van de gemeentelijke rooilijnplannen. Alle elementen uit artikel 16, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen werden opgenomen op het rooilijnplan.
Verder dient geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen te worden bijgevoegd aangezien de gronden reeds in eigendom zijn van de stad.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad:
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling:
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
De site van de nieuwe museumsite BRUSK wordt omringd door de Dijver – Eeckhoutpoort – Nieuwe Gentweg en Groeninge. Bij controle van de Atlas Der Buurtwegen zijn er geen officiële buurtwegen die langs of doorheen de site gaan. Er is bijgevolg geen interferentie met de officiële buurtwegen.
Het is positief om te zien dat er tussen Groeninge, de Eeckhoutpoort en de Dijver een verbinding wordt gecreëerd. Op deze manier wordt er werk gemaakt van de uitbouw van een lokaal fijnmazig netwerk die bovendien autoluw zal zijn. Dit maakt de uitbouw van het netwerk extra veilig. Door de ontwikkeling van BRUSK wordt er 1 toegang via Groeninge voorzien en worden er 2 toegangen aan de Eeckhoutpoort ontwikkeld en 1 aan de Dijver. Gezien het autoluwe karakter van de nieuwe wegenis draagt dit ook bij aan een recreatief netwerk waarbij bezoekers van het museum door een oase van groen de doorsteek kunnen maken. Ook functioneel kan deze uitbreiding van het netwerk voor bewoners een grote meerwaarde betekenen daar zij sneller hun woning kunnen bereiken. In de beschrijvende nota van de architecten op pagina 29 in het hoofdstuk inplanting en op pagina 46 in het hoofdstuk museumtuin wordt toegelicht dat fietsers op de gehele site niet welkom zijn. Het volledige binnenplein wordt een voetgangerszone. Op deze manier zal het de doorwaadbaarheid van de voetgangers sterk ten dienste komen.
Aan artikel 3 wordt tegemoet gekomen. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1: De ontwikkeling van het nieuwe wegennet met diverse wandelpaden staat ten dienste van het algemeen belang. Hiermee wordt onder meer de in artikel 3 aangehaalde doelgroepen bedoeld zijnde buurtbewoners, voetgangers gerelateerd aan het bezoek van de (museum)site zelf, voetgangers gerelateerd aan de omliggende verkavelingen, fietsers gerelateerd aan het park en/of verkaveling, functionele verplaatsingen,…). Ook de niet hierboven opgesomde doelgroepen die zich ook toegang tot de site kunnen verschaffen behoren onder de algehele noemer van het “algemeen belang”. Het is positief dat de uitbreiding van het fijnmazige netwerk op zowel recreatief als op functioneel vlak een effect zal hebben.
4.2: Op of rond de site zijn er geen officiële buurtwegen. Een verdere motivering voor het verplaatsing of wijzigen hiervan is niet meer vereist. Wel worden er nieuwe wegenissen ingetekend. Het intekenen van nieuwe wegenissen staat bovenaan de ladder van Lansink en draagt bij aan de uitbreiding van het fijnmazige netwerk die Brugge reeds rijk is. Een deel bestaande wegenis wordt ook in het nieuwe plan geïntegreerd wat positief is.
4.3: Op de locaties waar de nieuwe wegenis aantakt op de wegenis waar voertuigen kunnen rijden (Dijver, Eeckhoutpoort en Groeninge) zullen echter wel de nodige maatregelen dienen genomen te worden opdat zwakke weggebruikers erop geattendeerd worden dat zij een weg naderen waar autoverkeer kan rijden. Dit kan oa. door bebording zijn. Het is positief dat de aanleverroute voor goederen/kunststukken zo veel mogelijk van het voetgangersverkeer wordt gescheiden. Dit komt de algehele veiligheid van elke gebruiker ten goede. Door de fietser uit de site te halen zullen voetgangers echter meer vrij spel op de site krijgen. Echter wensen we de kanttekening te maken dat, zoals aangehaald in artikel 3, fietsers hier toch zullen doorrijden, maar niet aan grote snelheden gezien het groene karakter rondom de site en het bochtige tracé.
De aangrenzende percelen waar in het verleden reeds een toegang voor de school was zal nu ook gebruikt worden maar dan voor het grote publiek. Aan de aanpalende percelen worden geen wijzigingen doorgevoerd.
4.4: Er worden geen gemeentegrenzen overschreden. De site dient vooral op lokaal schaalniveau te worden gezien waarbij er toegang tot de museumsite wordt verleend en waarbij er doorwaadbaarheid voor de lokale buurtbewoners versterkt wordt.
4.5: Dit facet wordt positief geadviseerd. Het nieuwe BRUSK-museum wordt geënt in het Brugse museumkwartier waarbij de te creëren site nadeloos de aansluiting zal maken op het bestaande Groeninge museum. Door deze aansluiting wordt de museumsite groter en versterkt dit ook het culturele lint doorheen het centrum van Brugge. Mede door de creatie van nieuwe wegenissen op de gehele site komt dit de doorwaadbaarheid voor de buurt en de fijnmazigheid van het netwerk ten goede.
Aan artikel 4 wordt voldaan. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.
Conclusie:
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein:
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als openbaar domein.
Voorwaarden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend.
De gemeenteraad:
Omschrijving van de aanvraag
Met voorliggende aanvraag wenst men een bestaande ingekokerde waterloop, de Kerkebeek, open te leggen en het openbaar domein rond de (nieuwe) open waterloop op te waarderen.
Het projectgebied bevindt zich tussen de Dorpsstraat en de Alfons De Baeckestraat te Sint-Michiels en de waterloop wordt hier over de volledige lengte (310 m) in open bedding gebracht. De waterloop krijgt hierbij een licht gewijzigde inplanting.
Langs de waterloop wordt een vlonderpad aangelegd, er wordt inheemse beplanting en bomen voorzien, een amfibiepoel wordt aangelegd, petanquevelden …
Ook de verkeerscirculatie wordt aangepast: dit heeft vooral lokaal een beperkte impact, maar in het project worden de nodige maatregelen genomen om alle aanwezige functies bereikbaar te houden bv. brug over de waterloop ifv circulatie vuilniswagen.
De bestaande fietsroute langs het Kerkebeekpad blijft behouden.
De parkeerplaatsen langs Ter Beke worden weggenomen en de zone wordt bij het park gevoegd, ter compensatie wordt een nieuwe parkeercluster aangelegd.
Het deel het dichtste bij de Dorpsstraat wordt opgenomen in Ten Boomgaarde, waar een fietsstraat wordt ingericht. De bestaande verbindingen blijven behouden.
De aanvraag kadert binnen de brede context van het Europese project Nature Smart Cities (NSC). De werken zullen bijdragen tot een verhoging van de lucht- en waterkwaliteit, de biodiversiteitstoename en de aantrekkelijkheid van het openbaar domein, daarnaast zal het stroomgebied van de Kerkebeek beter beschermd worden tegen de huidige en toekomstige overstromingsrisico’s.
De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:
Het openbaar domein wordt uitgebreid (d.m.v. grondverwerving) met volgende percelen:
Bovenstaande percelen hebben op heden reeds een openbaar karakter.
De rooilijn zal hierbij wijzigen want volgens Art.2.9° van het gemeentewegendecreet geldt het volgende: de rooilijn is de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen wanneer er geen rooilijnplan is.
Bij de aanvraag is een plan met de nieuwe rooilijn toegevoegd: ‘Rooilijnplan Dorpsstraat – Ten Boomgaarde – Ter Beke – Alfons De Baeckestraat (002)’.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, het rooilijnplan en de verantwoordingsnota.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van gemeenteraad.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (volgens advies van de dienst Mobiliteit van 28/4/2022).
De dienst Mobiliteit wenst een advies uit te brengen vanuit een reflectie naar de zaak der wegen, cfr het Decreet Gemeentewegen en haar artikels 3 en 4 in bijzonder. …
Wordt de toets gemaakt aan de doelstellingen inzake de uitbouw van een trage wegen-netwerk dan kan vanuit een reflectie naar de netwerk-kwaliteiten volgend geponeerd worden:
Aan artikel 3 wordt tegemoet gekomen.
…
Wordt de toets gemaakt aan deze principes dan kan gesteld worden dat ook deze toets principieel gunstig is:
Advies: voorwaardelijk gunstig
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
Het volledige projectgebied dient op te worden genomen in het openbaar domein.
Voorwaarden
De gemeenteraad
• gaat over tot goedkeuring van het rooillijnenplan
• stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV_2022012523
• beslist tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen
• Verzoekt de volgende lasten op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag:
Deze samenwerking kadert in acties SA01051: "Voor de deelgemeenten behorend tot de macro-bestemmingen Kust en Brugse Ommeland wordt jaarlijks een afzonderlijk toeristisch actieplan opgemaakt en uitgevoerd". Als onderdeel van dit actieplan worden in budget toerisme middelen voorzien voor de organisatie van specifieke evenementen met een toeristisch potentieel in de deelgemeenten zoals: het Lichtfeest, Filmsophetstrand, Vélo Baroque en MA Festival Lissewege.
De samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en MA Festival voor de organisatie van Vélo Baroque en MA Festival Lissewege wordt goedgekeurd.
Na een principiële beslissing van de gemeenteraad volgt altijd een openbaar onderzoek. Tijdens een periode van 30 dagen kunnen burgers of organisaties opmerkingen maken. Dit openbaar onderzoek leverde geen reacties op.
De Culturele Raad keurde op 14/03/2022 de nieuwe straatnamen goed (bijlage 7).
Voor punt G dient opgemerkt te worden dat er na de principiële goedkeuring vastgesteld werd
dat zowel huidige als de voorgestelde nieuwe ligging van de Azijnstraat privaat domein betreft.
Het advies van de diensten Openbaar Domein en Burgerzaken, in samenspraak met de secretaris van de Commissie voor Toponymie en Straatnamen (de heer Jan D'hondt), is daarom om niet verder te gaan met de voorgestelde rechtzetting, het straatnaambord 'Azijnstraat' uit het straatbeeld te verwijderen en de straatnaam af te schaffen.
De gemeenteraad keurt volgende adviezen van de Commissie voor Toponymie en Straatnamen definitief goed:
A. Project Nieuw Brugge nabij het station, één nieuw plein
Straatnaambord: Marguerite Coppinplein Letterkundige en feministe (1867-1947).
B. Centrum, Verkaveling Boeveriestraat (nieuwbouw site VTI): één nieuw plein
Straatnaambord: Sint-Juliaansplein Passantenhuis en krankzinnigengesticht.
C. Sint-Andries, verkaveling nabij Hogeweg 153: één nieuwe straatnaam
Straatnaambord: Andrée Algrainstraat Kunstschilderes (1905 – 1999).
D. Sint-Kruis, verkaveling nabij Lodewijk van Malestraat: één nieuwe straatnaam
Straatnaambord: Margaretha van Brabantstraat Gravin van Vlaanderen (1323 – 1380).
E. Sint-Pieters, twee fietspaden tussen Kolvestraat en B-Park
Het fietspad dat aansluit op de Lentestraat: Lentepad.
Het fietspad dat aansluit op de Krinkelstraat: Krinkelpad.
F. Officiële schrijfwijze Hof Dejonghe/De Jonghe: Hof De Jonghe.
G. De straatnaam 'Azijnstraat' wordt afgeschaft.
Wijziging Lestijdenpakket van de stedelijke basisschool De Geluksvogel naar aanleiding van de toekenning van extra lestijden voor anderstalige nieuwkomers per 22 maart 2022.
Het lestijdenpakket van de stedelijke basisschool De Geluksvogel schooljaar 2021-2022, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 (dossier 2021_GR_00086), dient aangepast te worden naar aanleiding van de toekenning van extra lestijden voor 'anderstalige nieuwkomers'. Deze extra lestijden werden door de school ontvangen op 22 maart 2022 (zie ook de dienstbrief van AGODI in de bijlage) en kunnen worden aangewend vanaf die datum.
Aangepast lestijdenpakket:
| 2021-2022 |
Directeur zonder onderwijsopdracht |
|
KLEUTERONDERWIJS |
|
Kleuteronderwijs (schalen) | 151 |
SES-LT Kleuter | 12 |
Additionele lestijden kleuterond. | 0 |
Instaplestijden | 36 |
LAGER ONDERWIJS |
|
Lager onderwijs (schalen) | 359 |
SES-LT Lager | 20 |
Additionele lestijden lag.ond. | 2 |
OKAN-klas (vanaf 6 september ’21) | 11 + 6 vanaf 25/03/22 Totaal 17 |
PARAMEDISCH PERSONEEL |
|
Kinderverzorgster | 18 |
|
|
Aanvangsbegeleiding | 6 |
ICT | 14/36 |
Administratief medew. | 58/36 |
Beleidsondersteuning | 5/36 (met restpunt DG) |
ZORG | 46/36 (1 restpunt) |
Ondersteuning kerntaak | 6 |
Samen school maken | 2 |
LEVENSBESCHOUWING |
|
NCZ | 22 |
KGD | 22 |
ISLAMITISCHE GODSDIENST | 18 |
PROTESTANTSE GODSDIENST | 6 |
ORTHODOXE GODSDIENST |
|
Het gewijzigde lestijdenpakket werd voorgelegd en goedgekeurd in het ABOC van het Stedelijk Onderwijs Brugge (zie protocolakkoord ABOC 26 april 2022 in de bijlagen).
Aan de gemeenteraad wordt voor deze wijziging in het lestijdenpakket en voor de aanwending van deze lestijden goedkeuring gevraagd.
De wijziging van het lestijdenpakket en aanwending van de extra lestijden van de stedelijke basisschool De Geluksvogel per 22 maart 2022 naar aanleiding van de extra lestijden voor 'anderstalige nieuwkomers', worden goedgekeurd.
De kans die zich nu voordoet om een collectie tekeningen van uitzonderlijk hoog niveau toe te voegen aan de collectie van Musea Brugge, is zeer uitzonderlijk. Deze collectie betekent op vele vlakken een versterking en verrijking van de collectie van het Prentenkabinet, maar ook van de rest van de collectie. Daarnaast is het belangrijk dat een collectie van dit belang deskundig en onder goede omstandigheden bewaard wordt en aan toegankelijkheid wint voor onderzoekers en het brede publiek door deze aan een publieke collectie toe te voegen. De consultatieruimte Prentenkabinet die in het nieuwe Onderzoekscentrum op de site van BRUSK wordt gebouwd, maakt de collectie in de toekomst eenvoudig raadpleegbaar. De collectie zal daarnaast - als onderdeel van het gesubsidieerde project 'Hub! van depot naar digicollectie' - volledig worden gedigitaliseerd, geregistreerd en ontsloten online.
Musea Brugge wil ingaan op het voorstel van de stichting. De afgelopen 1,5 jaar vonden er gesprekken plaats met de stichting en de afgelopen maanden werd intensief onderhandeld over het contract. Het contract dat wordt voorgelegd, is hiervan het resultaat en legt de volgende zaken vast:
1. Het beheer van de collectie wordt voor de periode van 30 jaar vastgelegd. Het contract schept tevens de mogelijkheid tot een eenvoudige verlenging. Musea Brugge zal binnen dit contract o.a. in BRUSK een tentoonstelling organiseren en een bijgaande catalogus publiceren.
2. Musea Brugge verzekert de collectie tijdens het verblijf. Deze verzekering bestaat uit twee schijven:
A. De 182 belangrijkste tekeningen en 25 schetsboeken worden verzekerd 'all risk' 'nagel tot nagel'. Hiervoor werd een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking opgestart (2022_CBS_01907). Twee offertes werden ingediend: P&Q Financial Services nv, Zand 1, 8000 Brugge; en firma Eeckman Art and Insurance, Rue Marconistraat 167 BT 5, BE 1190 Brussels. De offerte van Eeckman Art and Insurance kwam als beste uit de bus en bedraagt €10.785,71 (incl verzekeringstaksen en kosten) in het eerste jaar en €9.273,46 in het tweede, derde en vierde jaar.
Het college besloot de opdracht aan Eeckman Art and Insurance te gunnen.
Na vier jaar zal Musea Brugge opnieuw de markt bevragen.
B. De overige 1.738 tekeningen worden voor €150 per stuk middels de brandverzekering als deel van het raamcontract van de Stad Brugge met Ethias verzekerd.
3. De Stichting Jean van Caloen waardeert het dat Musea Brugge het beheer en de zorg voor de tekeningencollectie wil overnemen van hen en wenst dit kracht bij te zetten door in 2023 een subsidie van €100.000 toe te kennen. Musea Brugge wenst dit bedrag in te zetten voor de aanwerving van personeel.
De beheersovereenkomst tussen Stichting Jean van Caloen en Musea Brugge voor het behoud en beheer van de collectie van 1.930 tekeningen en 25 schetsboeken voor een periode van 30 jaar wordt goedgekeurd.
De ontvangst van een subsidie van 100.000 euro van de Stichting Jean van Caloen aan Musea Brugge ten behoeve van het behoud en beheer van de tekeningencollectie wordt goedgekeurd.
De ontvangst van de subsidie van Stichting Jean van Caloen op rekeningnummer UD015 BI070000, AR74050000, SANP00412 wordt goedgekeurd.
De uitgaven van de subsidie van Stichting Jean van Caloen als personeelsmiddelen op UD015, BI070000, SRB070000, AR62020000, AR62120000, AR62220200 wordt goedgekeurd.
Raadslid Martine Bruggeman komt tussen.
Schepen NIco Blontrock antwoordt.
De nieuwe situatie is dan als volgt:
Voor de Algemene Vergadering: 3 leden
Schepen Nico Blontrock;
Mevr. Christie Herkenrath;
Anne Van Oosterwijk (nieuw).
Voor het Bestuur:
Schepen Nico Blontrock;
Vervanger: Anne Van Oosterwijk (nieuw).
Voor Directiecomite beeldende kunsten:
Anne Van Oosterwijk (nieuw);
Vervanger Jonathan Nowakowski.
Voor Directiecomité digitalisatie:
Anne van Oosterwijk (reeds bestaand mandaat);
Katrien Steelandt.
De gewijzigde aanduiding voor de statutair voorziene termijn om de stad Brugge te vertegenwoordigen in Vlaamse Kunstcollectie vzw wordt als volgt goedgekeurd:
Deze overeenkomst legt de onderlinge afspraken met de deelnemende regiogemeenten vast.
De overeenkomst met de deelnemende regiogemeenten aan de Uitpas Regio Brugge wordt goedgekeurd.
Deze beslissing formaliseert de samenwerking met Publiq vzw.
De overeenkomst met Publiq vzw voor de Uitpas wordt goedgekeurd.
Vanaf 2022 worden volgende verenigingen erkend en gesubsidieerd als Brugse culturele vereniging: Damp Oord vzw, B.E.E.N. vzw, International Flute Seminar Bruges vzw, BIES vzw en Play Events vzw.
Voor deze verenigingen wordt vanaf 2022 een jaarlijkse nominatieve toelage voorzien via IKA 2022 en derde herziening MJP 2020-2025:
- Damp Oord vzw: 2.500 euro;
- B.E.E.N. vzw: 1.200 euro;
- International Flute Seminar Bruges vzw: 2.000 euro;
- BIES vzw: 1.220 euro;
- Play Events vzw: 480 euro.
Budget betreffende deze nieuwe nominatieve toelagen wordt gecompenseerd.
Overzicht huidige situatie - wijziging - nieuwe situatie:
Huidige situatie waar toelage zal verminderd worden
naam vereniging | rekeningnr. / Actie | nr. nom. toelage | toelage 2022 | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Cactus | 64960100 / SA00914 | NOM0061 | 6.250 | 6.250 | 6.250 | 6.250 |
Brugge Plus | 64960100 / SA00884 | NOM0285 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Algemene werkingssubsidie | 64910100 / SA00928 | NVT | 199.960 | 199.960 | 197.910 | 197.910 |
Wijziging
naam vereniging | rekeningnr. / Actie | nr. nom. toelage | toelage 2022 | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Cactus | 64960100 / SA00914 | NOM0061 | - 6.250 | 0 | 0 | 0 |
Brugge Plus | 64960100 / SA00884 | NOM0285 | 0 | - 7.400 | - 7.400 | - 7.400 |
Algemene werkingssubsidie | 64960100 / SA00884 | NVT | - 1.150 | 0 | 0 | 0 |
Play Events vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0430 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Damp Oord vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0078 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
B.E.E.N. vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0431 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
International Flute Seminar Bruges vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0433 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
BIES vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0432 | 1.220 | 1.220 | 1.220 | 1.220 |
Nieuwe situatie
naam vereniging | rekeningnr. / Actie | nr. nom. toelage | toelage 2022 | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Cactus | 64960100 / SA00914 | NOM0061 | 0 | 6.250 | 6.250 | 6.250 |
Brugge Plus | 64960100 / SA00884 | NOM0285 | 15.000 | 7.600 | 7.600 | 7.600 |
Algemene werkingssubsidie | 64910100 / SA00928 | NVT | 198.810 | 199.960 | 197.910 | 197.910 |
Play Events vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0430 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Damp Oord vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0078 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
B.E.E.N. vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0431 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Internationa Flute Seminar Bruges vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0433 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
BIES vzw | 64900000 / SA00928 | NOM0432 | 1.220 | 1.220 | 1.220 | 1.220 |
Vanaf 2022 wordt voor de nieuwe erkende Brugse culturele verenigingen een nieuwe nominatieve toelage voorzien via IKA 2022 en derde herziening MJP 2020-2025, zie tabel in bijlage:
- Damp Oord vzw: 2.500 euro;
- B.E.E.N. vzw: 1.200 euro;
- International Flute Seminar Bruges vzw: 2.000 euro;
- BIES vzw: 1.220 euro;
- Play Events vzw: 480 euro.
Budget betreffende deze nieuwe nominatieve toelagen wordt gecompenseerd volgens gegevens tabel in bijlage.
Raadsleden Geert Van Tieghem en Pascal Ennaert komen tussen.
Schepenen Nico Blontrock en Franky Demon antwoorden.
Door dit besluit krijgt de vertegenwoordiger van de stad mandaat om de Jaarrekening 2021 van Brugge Plus vzw goed te keuren en kwijting te verlenen aan de bestuurders.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de Burgemeester om in de algemene vergadering van Brugge Plus vzw:
Het vorige reglement voorzag het verbod op privé feesten, de bewoording moet worden aangepast zodat duidelijk is dat alle privaat gebruik niet toegestaan is. Bijvoorbeeld een rouwmaaltijd voor een overledene in private sfeer, kun je niet als privé feest omschrijven naar de burger toe.
De aanpassing van het reglement voor het huren van stadszalen wordt goedgekeurd.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Schepen Minou Esquenet antwoordt.
Voor het opzetten van pilootprojecten om de renovatiesnelheid in Brugge te verhogen werd een bestek opgemaakt voor een raamovereenkomst voor een begeleidings- en ontzorgingspartner voor de inwoners in het kader van collectieve wijkrenovaties in Brugge.
De raamovereenkomst betreft een begeleidings- en ontzorgingspartner voor inwoners van Brugge in het kader van een collectieve wijkrenovatie. De partner staat in voor het organiseren van een One Stop Shop (OSS) in verschillende buurten van de stad. Een OSS voorziet in de volledige ontzorging van het renovatieproces bij de burger. De burger kan zich aanmelden aan één loket ‘one stop’ om dan door één partij ontzorgd te worden.
In de OSS wordt gevraagd om volgende taken (niet gelimiteerd) op zich te nemen:
Via deze opdracht streven we ernaar om minimum 500 woningen te renoveren met een gemiddelde CO2-besparing van 2 ton per woning en dit in een tijdspanne van maximaal 4 jaar. Hierbij streven we ernaar om zoveel mogelijk woningen tot EPC-label A te renoveren, het label dat alle woningen moeten bereikt hebben tegen 2050. In samenspraak (en opgeladen met lokale kennis van) de stad wordt een aantal wijken geselecteerd die we meenemen in een intensief OSS traject. Dit neemt niet weg dat ook andere geïnteresseerde burgers kunnen participeren in het project.
De inschrijver gaat onafhankelijk van commerciële partijen uit de bouwsector te werk en levert begeleiding op een objectieve manier. Plaats van de dienstverlening is het volledige grondgebied van stad Brugge met in hoofdzaak de (geografische) focus op de geselecteerde wijken.
De maximale waarde van de opdracht (over de ganse looptijd) wordt bepaald op 500.000 euro inclusief btw.
Via de aanpassing van het meerjarenplan kan reeds 327.500 euro worden vrijgemaakt uit middelen van de subsidie ‘wijkverbeteringscontract Zeebrugge’ en vanuit de dienst Klimid (cluster Omgeving).
De gemeenteraad keurt het bestek goed voor een raamcontract van 500.000 euro (incl. btw). Binnen dit raamcontract zal een externe partner Bruggelingen volledig ontzorgen in hun renovatietraject, te starten met Zeebrugge.
Om wateroverlast te voorkomen dient een renovatie van het pompstation Molenmeers te gebeuren. Deze werken werden door Farys toegewezen aan firma Van Hooste bv uit Stekene voor een bedrag van 324.253,30 excl. btw of 392.346,49 euro incl. btw, deze uitgave wordt benomen van het Aquario budget.
De renovatie van het pompstation Molenmeers onder beheer van Farys wordt goedgekeurd, daartoe worden de werken door Farys toegewezen aan firma Van Hooste bv uit Stekene voor een bedrag van 324.253,30 excl. btw of 392.346,49 euro incl. btw.
Het totaalbedrag van deze werken, zijnde 392.346,49 euro incl btw wordt benomen uit de Aquarioportefeuille.
De opdracht omvat het vernieuwen van onderdelen van de centrale verwarmingsinstallatie van het gemeenschapshuis te Zeebrugge (cfr. projectvoorstel in bijlage):
Posten | Bedrag excl btw | Btw tarief |
Aannemerskost – Investeringskost werken | 102.000€ | 21 % |
ABR | 625€ | 21 % |
Stelpost onvoorziene kost | 10.200€ | 21 % |
Fluvius coördinatiekost – ontwerp, gunning en werfopvolging | 26.905€ | 21 % |
De gemeenteraad keurt de renovatie van de stookplaats van het AC Zeebrugge, Marktplein 12, 8380 Zeebrugge goed via de kaderovereenkomst tussen Stad Brugge en Fluvius (verlengd bij gemeenteraadsbeslissing dd. 31 mei 2021) en ondertekent het projectcontract.
Dit krediet ten belope van 150.739 euro excl. btw of 182.394,19 euro incl. btw wordt als volgt benomen: Dienstjaar 2022, 22102007, BI011907, SANP00705, UD043.
Gezien geen enkele offerte als regelmatig kon worden beschouwd, wordt de opdracht stopgezet en wordt opnieuw aanbesteed.
Er wordt aanbesteed via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking (lijst aannemers in bjilage); de overige lastvoorwaarden blijven identiek.
De opdracht "vernieuwen van de HVAC-installatie in het Brugse Vrije, Burg 11, 8000 Brugge" wordt stopgezet omwille van het feit dat geen enkele van de ingediende offertes als regelmatig kon worden beschouwd.
Er wordt overgegaan tot een heraanbesteding van de opdracht. Er wordt goedkeuring gegeven voor de wijziging van de procedure naar een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking; de overige lastvoorwaarden blijven ongewijzigd.
De lijst van de aan te schrijven aannemers in bijlage wordt goedgekeurd.
De uitgave is voorzien in het MJP BU2022 - AR 22102007 - BI011907 - UD045 - SANP00107.
De minderuitgave ten gevolge de energiebesparing dient terug te vloeien naar budgetten potPAT.
Alvorens intern extra budget te zoeken om de compensatie aan 't Sas te kunnen verhogen werd nagegaan of er andere LDE-projecten zijn die hun contingent niet ingevuld krijgen en wensen af te bouwen om welke reden dan ook. De toelage van Stad Brugge zou dan kunnen verschoven worden. Echter, doordat de impact van de inkanteling van LDE in individueel maatwerk nog steeds onvoldoende duidelijk is, vooral wat betreft de nieuwe financieringsmodaliteiten, lijkt behoud van alle contingent binnen de verschillende LDE-initiatieven momenteel de beste optie.
Om tegemoet te komen aan de vraag van Vereniging 't Sas om de compensatie aan te passen ten gevolge van de uitbreiding van het contingent conform de samenwerkingsovereenkomst, vragen we aan de gemeenteraad de goedkeuring voor een interne verschuiving van € 8.034,56 van SA00997 naar SA01000 voor de periode 2022 tot en met 2025.
Bijgevolg zou de jaarlijkse compensatie voor 't Sas opgetrokken worden van € 32.539,98 naar € 40.574,55 voor de periode 2022 tot en met 2025.
Bij deze wordt ook een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst 2021-2025 waarin de nieuwe compensatie vanaf 2022 tot en met 2025 wordt vastgelegd ter goedkeuring voorgelegd.
De verhoging van de jaarlijkse compensatie aan vereniging 't Sas met € 8.034,56 voor de periode 2022 tot en met 2025 via interne verschuiving wordt goedgekeurd.
Het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met 't Sas van 01/03/2021 wordt goedgekeurd.
Brugge kent een tekort aan kinderopvangplaatsen. Het Loket Kinderopvang van Huis van het Kind registreerde 112 onbeantwoorde vragen naar kinderopvang in 2021. Nieuwe organisatoren ondersteunen en adviseren is essentieel om deze tekorten weg te werken, zodat elk Brugs gezin een plekje kan vinden dat beantwoord aan hun noden. Agentschap Opgroeien geeft via Kind & Gezin meer en meer bevoegdheden aan het lokaal bestuur inzake regie kinderopvang. Het opportuniteitsadvies is daar een onderdeel van.
Via lokaal sociaal beleid en de regisseur kinderopvang levert het lokaal bestuur een opportuniteitsadvies af bestaande uit twee factoren (geografie en samenwerking met het lokaal bestuur) aan alle organisatoren die vallen binnen de criteria van Kind & Gezin.
Het lid van het College van Burgemeester en Schepenen dat de Stad Brugge in de vereniging vertegenwoordigt, dient door de Gemeenteraad te worden gemandateerd om de punten die aan de Algemene Vergadering worden voorgelegd goed te keuren.
De Gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten die ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering van vzw Beurs-, Meeting- en Congrescentrum worden voorgelegd:
1. Verslag Algemene Vergadering 18/01/22;
2. Jaarverslag 2021;
3. Jaarrekening, revisorenverslag 2021, verlenen van kwijting aan de bestuurders.
Burgemeester De fauw wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van 22/6/21 de voorgestelde punten (zie artikel 1) goed te keuren.
Raadslid Stefaan Sintobin interpelleert over vraag van de Boerenbond.
Raadslid Raf Reuse komt tussen.
Schepenen Minou Esquenet en Pablo Annys antwoorden.
Raadslid Andries Neirynck interpelleert over een Materialenbank voor Brugge.
Schepen Minou Esquenet antwoordt.
De interpellatie van Martine Bruggeman over voltijds secundair muziekonderwijs in Brugge wordt uitgesteld naar de volgende zitting op 27 juni 2022, gezien de onvoorziene afwezigheid van schepen Jasper Pillen.
a) Raadslid Yves Buysse interpelleert over de toekomst van AZ St.-Jan.
b) Raadslid Pol Van Den Driessche interpelleert over fusie AZ St.-Jan en AZ St.-Lucas.
Raadsleden Raf Reuse, Doenja Van Belleghem en Benedikte Bruggeman komen tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Raadslid Stefaan Sintobin interpelleert over de eensgezindheid binnen de meerderheid.
Raadslid Jean-Marie De Plancke komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw en Schepen Pablo Annys antwoorden.
Raadslid Janos Braem interpelleert over actualisatie Kadastraal Inkomen.
Raadsleden Geert Van Tieghem en Sandrine De Crom komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Karin Robert interpelleert over ZGS, Roeselare en lokale aanpak seksueel geweld.
Burgemeester Dirk De fauw en Schepen Mathijs Goderis antwoorden.
Raadslid Andries Neirynck interpelleert over saneren munitiestort op de Paardenmarkt.
Raadslid Jean-Marie De Plancke komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Martine Bruggeman interpelleert over gidsenpool Musea.
Raadsleden Karin Robert en Stefaan Sintobin komen tussen.
Schepen Nico Blontrock antwoordt.
Raadslid Annick Lambrecht interpelleert over Veloveilig Brugge.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Doenja Van Belleghem interpelleert over Robinpas en het flankerend onderwijsbeleid rond armoedebestrijding.
Raadslid Yves Buysse komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
De gemeenteraad neemt kennis van de documenten met betrekking tot het boekjaar 2021, zoals goedgekeurd in de Algemene Vergadering van Concertgebouw Brugge vzw d.d. 29 maart 2022:
▪ Jaarrekening 2021;
▪ Waarderingsregels 2021;
▪ Jaarverslag per 31.12.21;
▪ Proef- en saldibalans 2021;
▪ Commissarisverslag 2021;
▪ Begrotingsopvolging 2021 (cijfers, commentaar bij de begrotingsopvolging en toelichting bij de rubrieken van de begrotingsopvolging);
▪ Analytisch kostenoverzicht infrastructuurkosten 2021: eigenaarslasten gebouw.
Er wordt kennisgenomen van de jaarrekening 2021 van de vzw Concertgebouw Brugge en de bijhorende documenten en toelichting.
De huidige toestand laat nog toe om een renovatie van binnenuit uit te voeren waardoor de levensduur terug met 50 jaar verlengd kan worden. De renovatietechniek van binnenuit biedt het voordeel dat de straat niet opgebroken moet worden waardoor de hinder en impact op de omgeving zeer beperkt blijven. Zie haalbaarheidsstudies in bijlage.
Voor deze opdracht zal TMVW optreden als aanbestedende overheid. Alle kosten vallen 100% ten laste van TMVW-Aquario.
Raming :
Totaal 843.000,00 euro excl. btw
De gemeenteraad neemt kennis van de geplande rioolrenovatie in de Peterseliestraat en Leestenburg.
De kosten worden geraamd op 843.000,00 euro excl. btw en vallen 100% ten laste van TMVW – Aquario.
Het huishoudelijk reglement van de Gecoro, meer bepaald artikel 12, voorziet dat het verslag van de vergadering aan de gemeenteraadsleden ter kennis wordt gebracht via het agendapunt "akten en mededelingen".
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de Gecoro-vergaderingen van 12 januari 2022, 9 februari 2022 en 9 maart 2022.
Inhoudelijk
Werkkracht10 versterkt de 10 lokale besturen uit regio Brugge in hun activerings- en tewerkstellingsbeleid en verbindt hen met actoren om samen een inclusieve arbeidsmarkt te realiseren. Het team van Werkkracht10 bestaat uit 3 medewerkers, waarvan 2 fulltime vanuit OCMW Brugge ter beschikking worden gesteld en 1 medewerker voor 75% vanuit Stad Brugge. Zij staan in voor de organisatie van wijk-werken i.s.m. VDAB, de uitvoering van de regierol sociale economie, werkgeversbenadering i.f.v. TWE art.60 en het jongerenproject Kzienvantel, de uitbouw van een versterkte samenwerking met VDAB, de opstart van projecten rond digitalisering en e-inclusie, enzovoort.
Voor een uitgebreid overzicht van alles acties in 2021 verwijzen we naar het activiteitenverslag in bijlage 1.
Financieel
De acties en budgetten van de regierol sociale economie maken deel uit van het meerjarenplan van de beherende gemeente Brugge. Daarnaast is er een aparte boekhouding en financiële rekening voor de andere activiteiten. Hiervan leggen we de jaarrekening 2021 en begroting 2022 ter kennisgeving voor.
Jaarrekening Werkkracht10 - 2021:
Zie bijlage 2
Begroting Werkkracht10 - 2022:
Zie bijlage 3
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening en het jaarverslag 2021 van Werkkracht10 ILV en de door het beheerscomité van Werkkracht10 goedgekeurde begroting 2022.