Raadsleden Geert Van Tieghem, Doenja Van Belleghem, Raf Reuse, Pascal Ennaert, Arnold Bruynooghe, Stefaan Sintobin en Sandrine De Crom komen tussen.
Schepenen Pablo Annys, Mercedes Van Volcem, Pieter Marechal en Burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Zie tabellen jaarrekening 2021 in bijlage.
De jaarrekening deel OCMW heeft volgende resultaten:
• Het beschikbaar budgettair resultaat is 1.533.332 euro en de autofinancieringsmarge 2.776.038 euro (dit is inclusief tussenkomst in de werking Stad Brugge).
• De tussenkomst van de Stad in de werking van het OCMW bedraagt 17.882.081 euro.
• In de beginbalans van het OCMW bedraagt het totaal van de activa en de passiva 133.262.054 euro. In de balans op 31 december 2021 bedraagt het totaal van de activa en de passiva voor het OCMW 145.553.612 euro.
• Het resultaat van de staat van opbrengsten en kosten van het OCMW sluit op 31 december 2021 af met -16.866.441 euro (dit is voor tussenkomst in het resultaat van Stad Brugge).
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de jaarrekening 2021 van het OCMW Brugge vast.
De jaarrekening zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring, cf. artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Onmiddellijk na de definitieve vaststelling bezorgt de gemeente de gegevens over de vastgestelde jaarrekening in digitale vorm aan de Vlaamse Regering, volgens art. 250 van het decreet lokaal bestuur.
Wat doet een Digibank?
Digibanken voorzien in een open en laagdrempelig aanbod op vlak van alle drie de doelstellingen. Voorbeelden hiervan zijn:
Daarnaast dragen Digibanken bij tot een circulaire economie. Dit kunnen ze bijvoorbeeld bereiken door het herstellen en recycleren van IT-materiaal.
De structuur en samenstelling van elk Digibankproject kan lokaal of regionaal verschillen. De lokale partnerschappen kiezen zelf voor welk gebied (welke steden en/of gemeenten) hun project werkzaam is. Elk Digibankproject verbindt zich ertoe om minimaal 1.000 personen te bereiken.
In het kader van het project rond e-inclusie, waarvoor interlokale vereniging Werkkracht10 als trekker optreedt in het platform van regionale samenwerking, wordt hetzelfde kader gebruikt voor de uitrol van Digibanken.
Oproepen
Vanuit de Vlaamse Overheid worden oproepen gelanceerd om een aanvraag in te dienen. Er zijn 2 soorten oproepen om de opstart van Digibanken te ondersteunen.
Voortraject
Doel: Deze oproep voorziet de mogelijkheid aan kandidaat-partnerschappen om – voorafgaand aan een effectieve opstart van de Digibank - binnen een beperkte termijn de nodige lokale partners te zoeken. Zo hebben de partners de tijd en ruimte om toe te werken naar een inhoudelijke en operationele onderbouwing van het Digibankproject. Meer concreet verbinden de kandidaat-partnerschappen zich ertoe om:
Duur: maximaal 4 maanden.
Subsidie: maximaal 15.000 euro per project.
Implementatietraject
Doel: ondersteuning voor de effectieve opstart en uitvoering van lokale Digibankprojecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie. De lokale Digibankprojecten werken in deze fase aan alle drie de doelstellingen.
Duur: minimaal 24 maanden (tot uiterlijk 31 december 2024)
Subsidie: maximaal 500.000 euro per project.
Samen met Werkkracht10 werd gekozen om eerst in te zetten op het voortraject. De aanvraag hiervoor werd ingediend op 15 november 2021 en werd goedgekeurd op 18 januari 2022. Het voortraject liep van 1 februari 2022 tot en met 31 mei 2022. Kernpartners Damme, Oostkamp, Knokke-Heist, Brugge, CTO KU Leuven, Werkkracht10 en POM West-Vlaanderen nemen hier de leidende rol. Stad Damme is de promotor voor het voortraject.
Het uitgangspunt is om 3 implementatietrajecten voor digibanken in te dienen in het arrondissement Brugge tegen 16 juni 2022. Per regio is een lokaal bestuur de promotor.
Gemeente Knokke-Heist treedt op als promotor.
Gemeente Oostkamp treedt op als promotor.
Digibanken zetten samenwerkingsverbanden op door partners of dienstverleners te betrekken bij het project.
Partners ondertekenen een samenwerkingsovereenkomst en kunnen voor loonkosten en overhead kosten rechtstreeks beroep doen op de Vlaamse subsidie. Mogelijke partners zijn lokale besturen, onderwijs- en vormingsinstellingen en andere organisaties.
Dienstverleners worden aangeduid via een aanbesteding conform de wetgeving overheidsopdrachten.
Voor alle partners moet een samenwerkingsovereenkomst worden ondertekend, met extra bijlagen. Anders zou het niet mogelijk zijn om kosten in rekening te brengen tijdens het implementatietraject.
OCMW Brugge zorgt als promotor voor regio Brugge voor de formalisering van de partnerschappen.
Er wordt akkoord gegaan met de aanvraag van een projectsubsidie voor het implementatietraject van een digibank waar OCMW Brugge de rol van promotor opneemt voor de regio Brugge tot en met 31 december 2024.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage wordt goedgekeurd en kan gebruikt worden om partners te betrekken bij het digibankproject.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Pieter Marechal antwoordt.
Voorstel tot vervanging van hoofdstuk 2 van het arbeidsreglement zoals in de bijlage beschreven.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de wijziging van hoofdstuk 2 van het arbeidsreglement zoals beschreven in de bijlage.
Er wordt positief geadviseerd op de jaarrekeningen 2021.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent gunstig advies op de jaarrekeningen 2021 van welzijnsverenigingen Ons Huis, SPOOR, 't Sas en De Blauwe Lelie.
Er moet dus gezocht worden naar een schaalvergroting of fusie.
De Limburgse kredietmaatschappij Onesto doet nu alle aandeelhouders van WVWK een aanbod om de aandelen over te nemen, waarbij ze de werking ook verder garanderen in onze regio en het huidig personeel overnemen. Ze bieden een prijs aan van 3,06€ per volstort aandeel. Zie ook voorstelling Onesto op https://www.onesto.vlaanderen/nl/wie-zijn-we.
Voor OCMW Brugge zou dit een opbrengst van: 42.225 aandelen x 3,06 euro = 129.208,50 euro minus niet volstort (5.439,60 euro) = 123.768,90 euro. Dit betekent een boekhoudkundige meerwaarde van 129.208,50 – 63.337,50 = 65.871 euro.
Het bod van Onesto kan doorgaan onder drie voorwaarden:
1. De overnemer moet tegen 30/6/2022 in het bezit zijn van minstens 676.000 aandelen of 75% van het aantal aandelen.
2. De raad van bestuur van het West-Vlaams Woonkrediet moet zijn akkoord betuigen (is gebeurd - zie bijlage). Raad van Bestuur raadt zijn aandeelhouders aan om op het bod in te gaan.
3. De raad van bestuur van het West-Vlaams Woonkrediet moet een document "Verklaringen en Waarborgen" ondertekenen en aan de overnemer bezorgen (zie bijlage).
We adviseren om in te gaan op dit bod gezien de beperkte toekomstmogelijkheden van kleine kredietmaatschappijen en het feit dat de aandelen van NV West-Vlaams Woonkrediet sinds jaren geen dividend meer opbrengen en amper verhandelbaar zijn. Stad Brugge zal een afzonderlijk, maar gelijkaardig dossier aan de gemeenteraad voorleggen.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het bod op 42.225 aandelen NV West-Vlaams Woonkrediet in bezit van OCMW Brugge door Onesto Kredietmaatschappij, Graaf van Loonstraat 15/1 Beringen KBO 0401349970.
Artikel 2
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat in op dit bod op 42.225 aandelen NV West-Vlaams Woonkrediet.
Artikel 3
De financiële dienst van het OCMW Brugge deelt dit besluit mee aan Onesto tegen 30 juni 2022.
In 2021 is een totaal bedrag van € 30.920,98 oninvorderbaar verklaard voor het OCMW Brugge.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte van de € 30.920,98 oninvorderbaar verklaarde bedragen over het jaar 2021.