VERVOLG EXPLOITATIE
Na verschillende onderhandelingen sinds augustus 2022, heeft de impasse in de exploitatie van het zwembad Interbad een dieptepunt bereikt. We stellen vast dat de standpunten van beide besturen rond de verdere samenwerking in het Interbad onverenigbaar zijn en de exploitatiezekerheid van het zwembad in gevaar komt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het schrijven van Stad Damme op 7 november 2023 n.a.v. het bestuurlijk overleg op 29 augustus 2023 en een vervolgstandpunt te bepalen.
Hierbij worden verschillende mogelijkheden naar voor geschoven:
Om de financiële impact te compenseren, kan de uitstapvergoeding geactualiseerd worden volgens de modaliteiten bepaald op 22 augustus 2022 (destijds 274.535,47 euro). Daarnaast kan bij een tariefwijziging voorgesteld worden om gedifferentieerde prijzen voor Brugse en niet-Brugse gebruikers uit te werken en Brugse scholen vanaf schooljaar 2024-2025 voorrang te geven bij de toewijzing van tijdssloten bij het sportzwemmen. De vraag naar zwemwater bij Brugse scholen blijft immers niet toereikend met het aanbod.
VERVOLG INVESTERINGEN
Op 6 februari 2023 werd het extra investeringsprogramma van 2.120.795,00 euro excl. btw voor uitvoering vanaf 2024 als volgt aangepast:
Stad Brugge gaf goedkeuring om het investeringsprogramma voor 2024 ten bedrage van 1.605.736,00 euro op te starten, waarvan Stad Brugge instaat voor 92,2173 % of 1.480.766,38 euro. Dit krediet is reeds voorzien. Het traject werd sinds februari 2023 gezien de ontbrekende parallelle goedkeuring van Stad Damme echter niet meer verdergezet.
Intussen zijn er drie zaken op te merken:
Als Farys een subsidie vanuit Sport Vlaanderen toegekend krijgt, stelt de sportdienst voor om dat budget aan het totale goedgekeurde investeringsbudget tot 2.120.795,00 euro excl. btw toe te voegen en als dusdanig te verrekenen.
Bijvoorbeeld: als Farys een totaalsubsidie van 669.975,00 euro toegekend krijgt en verrekent met het totale noodzakelijke investeringsbudget van 2.120.795,00 euro excl. btw, is een resterend krediet van 1.450.820,00 euro nodig om het volledige investeringsprogramma te laten uitvoeren. Hiermee zou het volledige investeringsprogramma kunnen uitgevoerd worden, binnen de reeds gevalideerde kredieten (1.480.766,38 euro). Desgevallend stelt de sportdienst voor goedkeuring te geven voor het integraal uitvoeren van het volledige investeringsprogramma.
Met kennis van bovenstaande informatie, worden volgende beslissingsmogelijkheden naar voor geschoven:
STAD BRUGGE IS – CONFORM HET BESTUURLIJK OVERLEG VAN 29 AUGUSTUS 2023 – BEREID OM 100% VAN HET BIJKOMEND INVESTERINGSPROGRAMMA OP TE NEMEN.
1. Stad Brugge keurt 100% en dus 1.605.736,00 euro van het investeringsprogramma voor 2024 goed. De meerkost voor stad Brugge bedraagt desgevallend 124.969,62 euro bovenop de reeds toegekende 1.480.766,38 euro.
2. Stad Brugge keurt 100% en dus 2.120.795,00 euro excl. btw van het totale investeringsprogramma goed. De meerkost voor stad Brugge bedraagt desgevallend 640.028,62 euro bovenop de reeds toegekende 1.480.766,38 euro of 165.055,11 euro ten opzichte van de huidige verdeelsleutel van 92,2173% (stad Brugge) / 7,7827% (stad Damme).
Het engagement om 100% te participeren in voorliggend investeringsprogramma doet desgevallend geen uitspraken over toekomstige investeringen.
STAD BRUGGE HOUDT VAST AAN DE BESTAANDE VERDEELSLEUTEL.
3. Stad Brugge houdt vast aan de goedkeuring van het investeringsprogramma voor 2024 ten bedrage van 1.605.736,00 euro, waarvan Stad Brugge instaat voor 92,2173 % of 1.480.766,38 euro. Dit krediet is reeds voorzien.
4. Stad Brugge keurt 92,2173% en dus 1.955.739,89 euro excl btw van het totale investeringsprogramma goed. De meerkost voor stad Brugge bedraagt desgevallend 474.973,51 euro bovenop de reeds toegekende 1.480.766,38 euro.
In het belang van de exploitatiezekerheid en veiligheid van het zwembad, wordt optie 2 naar voor geschoven, waarbij het volledige investeringsprogramma integraal wordt goedgekeurd. De urgentie van de werken enerzijds, en de (aangetoonde) quasi onbestaande bewegingsvrijheid om investeringsposten te schrappen/schuiven anderzijds, legitimeren deze voorkeursbeslissing.
Als Farys een subsidie vanuit Sport Vlaanderen toegekend krijgt, wordt het toegekende bedrag (tot max. 669.975,00 euro) verrekend. Stad Brugge vraagt desgevallend aan Farys om een herzieningsvoorstel van de te voorziene kredieten te bezorgen.
Indien Stad Brugge de parallelle goedkeuring voor uitstap van stad Damme toch opnieuw in overweging zou nemen (in tegenstelling tot de beslissing van 6 februari 2023), staat stad Brugge hoe dan ook 100% in voor de financiering van dit en alle toekomstige investeringsprogramma’s. Desgevallend zijn hier ook keuzes 1 en 2 van toepassing.BESCHOUWEND
Het Interbad-dossier staat symbool voor de uitdagingen in de zwembadsector. In bijna één op de vier gemeenten in Vlaanderen is de voorbije twintig jaar een gemeentelijk zwembad gesloten. De steeds toenemende exploitatie- en investeringskosten zijn hiervan de grote oorzaak. De Brugse zwembaden zijn hierop helaas geen uitzondering.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen in zowel het zwembad Interbad, J. Guilini en Lago Olympia, wordt tot slot goedkeuring gevraagd om samen met alle belanghebbenden een integrale langetermijnvisie op het zwemwaterbeleid in onze stad te ontwikkelen en hiervoor een trajectvoorstel te doen.
De gemeenteraad geeft geen parallelle goedkeuring voor de uitstap van Stad Damme uit de zwembadexploitatie volgens de huidige modaliteiten, zoals beslist in de zitting van 6 februari 2023 (2023_CBS_00573).
De gemeenteraad keurt 100% en dus 2.120.795,00 euro excl. btw van het totale investeringsprogramma goed. De meerkost voor stad Brugge bedraagt desgevallend 640.028,62 euro bovenop de reeds toegekende 1.480.766,38 euro of 165.055,11 euro ten opzichte van de huidige verdeelsleutel van 92,2173% (stad Brugge)/7,7827% (stad Damme).
Het engagement om 100% te participeren in voorliggend investeringsprogramma doet geen uitspraken over toekomstige investeringen.
Als Farys een subsidie vanuit Sport Vlaanderen toegekend krijgt, wordt het toegekende bedrag (tot max. 669.975,00 euro) verrekend. Stad Brugge vraagt desgevallend aan Farys om een herzieningsvoorstel van de te voorziene kredieten te bezorgen.
Er wordt opdracht gegeven om een integrale langetermijnvisie op het zwemwaterbeleid in onze stad te ontwikkelen en hiervoor een trajectvoorstel te doen.