Omschrijving procedure mini-competitie
AWV heeft een raamovereenkomst in de markt gezet voor toekomstige studies en ontwerpen van infrastructuurprojecten. Hierdoor werd een poule van studiebureaus aangesteld welke de startnota kunnen opmaken en is bij de offerte "slechts" een budgetraming en procesnota op te maken door de geïnteresseerde studiebureaus (en is bvb. een voorstelling van het studiebureau en het projectteam niet te maken).
Via een zogenaamde "mini-competitie" zal door AWV uit bovenstaande poule een definitieve opdrachtnemer worden aangesteld.
Enkele kanttekeningen ter volledigheid :
Inhoudelijke omschrijving : definiëring projectgebied - definiëring onderzoeksopgave
We verwijzen naar de bijlage voor een omstandige omschrijving. Hieronder in abstractie.
De onderzoeksopgave is dubbel: enerzijds de omvorming van de N31 tot Vlaamse Hoofdweg (waaromtrent de Vlaamse overheid recent nieuwe inrichtingsprincipes goedgekeurde), anderzijds de realisatie van kwalitatieve fietsinfrastructuur (cfr. "ladder-concept" als omschreven in de Startnota Fietsinfrastructuur N31 en Westelijke Tangent F31). Randvoorwaarden behelzen o.m. het bewaken van de bereikbaarheid van woningen, bedrijven en landbouwpercelen (omwille van dat laatste zal ook een landbouwverkeerstructuurschets op te maken zijn).
Wordt het projectgebied geografisch omschreven :
De ambitie is om op 8 maanden te komen tot een startnota met bijhorende plannenset én een raming. Het is zo de ambitie om volgende legislatuur (én Vlaamse Regering én provinciebestuur én stadsbestuur) een momentum en alzo een window of opportunity te creëren (zoals eertijds ook gebeurde voor de N31-doortocht Sint-Andries en Sint-Michiels begin jaren 2000) voor én de realisatie van de Vlaamse Hoofdweg én kwalitatieve fietsinfrastructuur.
Wordt een beleidsmatige abstractie gemaakt als een stand van zaken / vooruitblik inzake de fietssnelweg F31:
Of hoe kortom een tien jaar na de goedkeuring van de Visienota F31 (2018, als erfenis van de vorige legislatuur) de fietssnelweg Brugge - Zeebrugge een feit zou kunnen zijn. Dit is een gebruikelijke doorlooptermijn, zeker als rekening gehouden wordt met de uitermate complexiteit (inhoudelijk én procesmatig), dit vooral in het noorden - dit in en op de rand van het havengebied (met o.m. interferentie met andere planprocessen zoals een landinrichtingsproject en een complex proces (NSZ) ).
Het college wenst als insteek voor de studie reeds haar zienswijze op de verkeersknoop kazerne Raedemakers te herhalen. We citeren het collegebesluit (2021_CBS_01728) inzake de westelijke tangent F31 – de fietsinfrastructuur N31 (college 28 06 2021):
aan weerszijden van het dorp Lissewege is het wenselijk om 2 rotondes als schakel / uitwisselingspunt te realiseren, nl. in omgeving kruispunt Canadezenstraat en in omgeving kazerne / bedrijventerrein, niet alleen onderschrijft dit de visie van de startnota F31 W, dit kruispunttype zal ook zorgen voor een zeer eesbare verkeerskundige structuur waarbij een rotonde telkens in nadering van het dorp Lissewege een lager snelheidsregime (50 km/u) aankondigt maar ook afdwingt, bovendien onderschrijft dit ook - zoals omstandig geduid in de Startnota - de studies Streefbeeld N31 (2008) en Doortocht N31 (2011) en zijn deze investeringen dan ook als no regret maatregel te beschouwen die een latere insleuving niet onmogelijk maken, integendeel ze kunnen zelfs als eerste stap (en dit op korte termijn) beschouwd worden.
Het stadsbestuur keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid) goed. De bijdrage aan de studie voor de omvorming van de N31 tot Vlaamse Hoofdweg bedraagt 50.000 EUR (incl. btw).
Het stadsbestuur keurt de occasioneel gezamenlijke opdracht met AWV goed alsook het studiebestek in het kader van de "mini-competitie" voor de studie van de omvorming van de N31 ten Noorden als ten Zuiden van Lissewege tot Vlaamse Hoofdweg goed.
Het college haar visie op het kruispunt kazerne Raedemakers is om deze als een rotonde in te richten daar dit zo een sterke verkeerskundige poort op de doortocht van Lissewege zal impliceren.