Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00517 - Hoofdcoördinator - omvorming N31 ten Noorden en ten Zuiden van Lissewege tot Vlaamse Hoofdweg: goedkeuring studiebestek (startnota) en goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met AWV.

Gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Franky Demon; Philip Pierins; Jasper Pillen; Yves Buysse; Pol Van Den Driessche; Ilse Coopman

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2023_GR_00517 - Hoofdcoördinator - omvorming N31 ten Noorden en ten Zuiden van Lissewege tot Vlaamse Hoofdweg: goedkeuring studiebestek (startnota) en goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met AWV. 2023_GR_00517 - Hoofdcoördinator - omvorming N31 ten Noorden en ten Zuiden van Lissewege tot Vlaamse Hoofdweg: goedkeuring studiebestek (startnota) en goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met AWV.

Motivering

Motivatie

Omschrijving procedure mini-competitie

AWV heeft een raamovereenkomst in de markt gezet voor toekomstige studies en ontwerpen van infrastructuurprojecten. Hierdoor werd een poule van studiebureaus aangesteld welke de startnota kunnen opmaken en is bij de offerte "slechts" een budgetraming en procesnota op te maken door de geïnteresseerde studiebureaus (en is bvb. een voorstelling van het studiebureau en het projectteam niet te maken).

Via een zogenaamde "mini-competitie" zal door AWV uit bovenstaande poule een definitieve opdrachtnemer worden aangesteld.

Enkele kanttekeningen ter volledigheid : 

  • dat het stadsbestuur meegaat in deze procedure maakt dat met AWV een occasioneel gezamenlijke opdracht zal worden geworden geplaatst (via bovenstaande "mini-competitie"), waarbij AWV zal instaan voor het voeren van de procedure, vandaar is een samenwerkingsovereenkomst (zie bijlagegoed te keuren via voorliggend besluit 
    • praktisch zal dit ook betekenen dat AWV de leidend ambtenaar aanreikt, maar dat naar analogie met andere studies (als Bloedput, Krakelebrug, Kruispoort,... en infeite zoals thans ook gebeurde bij de opmaak van de technische beschrijving van het studiebestek) ook het stadsbestuur via de projectcoördinator mobiliteit bij de opvolging van de eigenlijke studie de co-lead op zich neemt (o.m. door participatie in het kernteam)
    • de andere stadsdiensten (Mobiliteit, Openbaar Domein, Ondernemen en Werk, Omgeving) en de lokale politie zullen betrokken worden via de ambtelijke projectstuurgroep alsook desgevallend via bilaterale overleggen (waarbij deze vanzelfsprekend ook nauw betrokken werden bij de opmaak van de technische beschrijving)
  • als reflex naar (het respecteren van) de vigerende wetgeving inzake overheidsopdrachten kan gewezen worden naar de reeds door AWV genomen stappen (we verwijzen naar de formele documenten in bijlage ter extra ondersteuning)
    • Publicatiedatum van de opdracht:
      • Nationaal op 24 september 2021 met BDA nr. 2021-537150;
      • Europees op 29 september 2021 met nr. 2021/S 189-492191.
    •  Publicatiedatum wijzigingsberichten: nvt
    • Uiterste tijdstip ontvangst inschrijvingen: 26/10/2021 om 11u15
    • Gunningsverslag : 23 maart 2022.

Inhoudelijke omschrijving : definiëring projectgebied - definiëring onderzoeksopgave 

We verwijzen naar de bijlage voor een omstandige omschrijving. Hieronder in abstractie. 

De onderzoeksopgave is dubbel: enerzijds de omvorming van de N31 tot Vlaamse Hoofdweg (waaromtrent de Vlaamse overheid recent nieuwe inrichtingsprincipes goedgekeurde), anderzijds de realisatie van kwalitatieve fietsinfrastructuur (cfr. "ladder-concept" als omschreven in de Startnota Fietsinfrastructuur N31 en Westelijke Tangent F31). Randvoorwaarden behelzen o.m. het bewaken van de bereikbaarheid van woningen, bedrijven en landbouwpercelen (omwille van dat laatste zal ook een landbouwverkeerstructuurschets op te maken zijn). 

Wordt het projectgebied geografisch omschreven : 

  • de Noordelijke N31 is gesitueerd tussen (en inclusief) het hollands complex Zwankendamme (ter vervanging van de actuele inrichting met verkeerslichten Wulfsberge x N31) als (en inclusief) het kruispunt met het bedrijventerrein kazerne Raedemakers 
  • de Zuidelijke N31 is gesitueerd tussen (doch exclusief - want gevat in een reeds opgeleverde PPS-DBFM) de A11 verkeersknoop alsook (doch exclusief - want gevat in de Startnota Spoordoortocht Lissewege) het kruispunt Canadezenstraat x N31 

De ambitie is om op 8 maanden te komen tot een startnota met bijhorende plannenset én een raming. Het is zo de ambitie om volgende legislatuur (én Vlaamse Regering én provinciebestuur én stadsbestuur) een momentum en alzo een window of opportunity te creëren (zoals eertijds ook gebeurde voor de N31-doortocht Sint-Andries en Sint-Michiels begin jaren 2000) voor én de realisatie van de Vlaamse Hoofdweg én kwalitatieve fietsinfrastructuur. 

Wordt een beleidsmatige abstractie gemaakt als een stand van zaken / vooruitblik inzake de fietssnelweg F31: 

  • deze legislatuur (2019 - 2024) van het stadsbestuur zal de realisatie van de F31 tussen Krakelebrug en Spie een feit zijn of zal (in casu van de herinrichting zwart punt Krakeleweg x R30 en de fietsersbrug Kolvestraat) de uitvoering geïnitieerd zijn;
  • komende legislatuur (2025 - 2030) kan dan de "noordelijke F31" gerealiseerd worden, dankzij voorbereidend strategisch werk deze legislatuur (naast deze studie kunnen we ook verwijzen naar o.m. de studies 1° spoordoortocht Lissewege, 2° de oostelijke tangent en 3° de westelijke tangent). 

Of hoe kortom een tien jaar na de goedkeuring van de Visienota F31 (2018, als erfenis van de vorige legislatuur) de fietssnelweg Brugge - Zeebrugge een feit zou kunnen zijn. Dit is een gebruikelijke doorlooptermijn, zeker als rekening gehouden wordt met de uitermate complexiteit (inhoudelijk én procesmatig), dit vooral in het noorden - dit in en op de rand van het havengebied (met o.m. interferentie met andere planprocessen zoals een landinrichtingsproject en een complex proces (NSZ) ). 

Het college wenst als insteek voor de studie reeds haar zienswijze op de verkeersknoop kazerne Raedemakers te herhalen. We citeren het collegebesluit (2021_CBS_01728) inzake de westelijke tangent F31 – de fietsinfrastructuur N31 (college 28 06 2021):

aan weerszijden van het dorp Lissewege is het wenselijk om 2 rotondes als schakel / uitwisselingspunt te realiseren, nl. in omgeving kruispunt Canadezenstraat en in omgeving kazerne / bedrijventerrein, niet alleen onderschrijft dit de visie van de startnota F31 W, dit kruispunttype zal ook zorgen voor een zeer eesbare verkeerskundige structuur waarbij een rotonde telkens in nadering van het dorp Lissewege een lager snelheidsregime (50 km/u) aankondigt maar ook afdwingt, bovendien onderschrijft dit ook - zoals omstandig geduid in de Startnota - de studies Streefbeeld N31 (2008) en Doortocht N31 (2011) en zijn deze investeringen dan ook als no regret maatregel te beschouwen die een latere insleuving niet onmogelijk maken, integendeel ze kunnen zelfs als eerste stap (en dit op korte termijn) beschouwd worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het stadsbestuur keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid) goed. De bijdrage aan de studie voor de omvorming van de N31 tot Vlaamse Hoofdweg bedraagt 50.000 EUR (incl. btw). 

Artikel 2

Het stadsbestuur keurt de occasioneel gezamenlijke opdracht met AWV goed alsook het studiebestek in het kader van de "mini-competitie" voor de studie van de omvorming van de N31 ten Noorden als ten Zuiden van Lissewege tot Vlaamse Hoofdweg goed. 

Het college haar visie op het kruispunt kazerne Raedemakers is om deze als een rotonde in te richten daar dit zo een sterke verkeerskundige poort op de doortocht van Lissewege zal impliceren.