Kosten en opbrengsten
Om een correct beeld te schetsen over de toekomstige kosten en opbrengsten zijn objectieve cijfergegevens heel belangrijk.
Omdat we ons moeten baseren op beperkte cijfergegevens, moeten die geëxtrapoleerd worden (een voorspelling maken) voor het verkrijgen van een totaalbeeld op jaarbasis. Belangrijk is om rekening te houden met een aantal onzekere factoren waar we nu nog geen zicht op hebben, zoals de kans op een eventuele zomerpiek of een daling van de inbreuken in de wintermaanden, het toekomstig rijgedrag van de bestuurders, de invloed van preventieve en bijkomende infrastructurele maatregelen, de betalingsbereidheid van rechtspersonen en buitenlandse overtreders en de betalingsgraad in het algemeen, enz.
De cijfers in de tabel hierboven tonen een theoretische ontvangst van 3.785.428,00 euro per jaar (4 camera’s: 12.698 inbreuken tussen 01/07/23 en 10/09/23 à via extrapolatie: 65.266 inbreuken op jaarbasis).
Personeelskosten
Het is belangrijk om een correcte personeelsbezetting te voorzien in alle betrokken diensten.
Binnen de dienst Mobiliteit wordt 1 VTE administratief medewerker (C) gevraagd voor het dagelijks beheer van de Whitelist (voorheen gebeurde dit slechts wekelijks). Het correct bijhouden van de Whitelist is essentieel om het aantal betwistingen zo veel mogelijk te vermijden.
De unit Verkeersafhandeling binnen de PZ Brugge heeft reeds 2 extra Calog-personeelsleden aangeworven voor de verwerking van de vaststellingen (2022_CBS_04122).
Het GAS-team vraagt 4 extra personeelsleden: 1 VTE sanctionerend ambtenaar (A), 1 VTE deskundige (B) en 2 VTE administratieve medewerkers (C). Dit personeel is noodzakelijk voor de verwerking van de GAS-dossiers vanaf het ontvangen van de vaststellingen door politie t.e.m. de herinnering bij niet betaalde GAS-dossiers, en dit zowel administratief als inhoudelijk.
Belangrijke opmerking: enkel een sanctionerend ambtenaar heeft handtekenbevoegdheid; d.w.z. dat enkel die ambtenaar GAS-boetes kan uitsturen en dat binnen een wettelijk bepaalde termijn van slechts 15 dagen na het ontvangen van de vaststelling. Dit betekent dat de aanwerving van een sanctionerend ambtenaar prioritair is.
De dienst financiën (incasso) vraagt 2 VTE administratief medewerkers (C) voor het opvolgen van niet-betaalde GAS-dossiers vanaf de laatste waarschuwing.
Personeelskosten
| |||||||
Niveaus | Individuele loonkost per niveau |
| Mobiliteit | Politie | GAS | Financiën
| Totale loonkost per niveau |
A-niveau | 74.845,01 |
|
| 1 |
| 74.845,01 | |
B-niveau | 59.304,35 |
|
| 1 |
| 59.304,35 | |
C-niveau | 50.009,41 | 1 | 2* | 2 | 2 | 250.047,05 | |
TOTAAL LOONKOST ALLE NIVEAUS ALLE DIENSTEN
| 384.196,41 | ||||||
*reeds aangesteld voor handhaving autoluw gebied 1 juli 2023: in onderlinge afspraak met het stadsbestuur om de personeelskost los te zien van de jaarlijkse dotatie
|
Softwarekosten
Binnen alle betrokken diensten zal er bijkomende software, of een uitbreiding ervan, nodig zijn.
Bij de dienst mobiliteit werd reeds de vraag gesteld tot het uitbreiden van hun bestaande software geleverd door de firma Q2C (cf. nota 2023_CBS_04049 dd.18-09-2023). De eenmalige kost hiervan bedraagt 6.233,92 euro incl. btw. Dit betekent dat er jaarlijks 8.472,13 euro incl. btw bij het jaarlijks bedrag komt van 21.780,00 euro incl. btw(cf. nota 2020_CBS_04140 dd. 09-11-2020).
De verwerking binnen de unit verkeersafhandeling bij de politie gebeurt met het softwarepakket Myriade van de gelijknamige firma voor wat betreft de captatie en exploitatie van de beelden. Tradelec/InTouch levert het pakket Autoticket dat hen in staat stelt om de ontvangen beelden te valideren en de kentekens te koppelen aan een eigenaar via DIV of Eucaris. Om te werken binnen GAS 4 moet hier een extra licentie Autoticket GAS 4 voor aangekocht worden à rato van 2.933,61 euro excl. btw jaarlijks. De configuratie kost eenmalig 939,05 euro excl. btw.
Binnen het GAS-team is er een uitbreiding nodig van het bestaande GAS-programma GAS.net van Cevi NV. Binnen deze uitbreiding wordt ook opleiding en consultancy voorzien. Een eenmalige kost bedraagt 8.354,94 euro incl. btw. Jaarlijks spreken we over 23.814,24 euro incl. btw.
Softwarekosten
| |||
Dienst | Type software | Kostprijs excl. BTW | Kostprijs incl. BTW |
Mobiliteit | Uitbreiding Q2C (jaarlijks)
| 7.001,76 | 8.472,13 |
Eenmalige kost incl. opleiding Q2C
| 5.152,00 | 6.233,92 | |
Politie | Extra licentie Autoticket GAS 4
| 2.933,61 | 3.549,67 |
Eenmalige kost
| 939,05 | 1.136,25 | |
GAS | Uitbreiding GAS.net Cevi NV (jaarlijks)
| 19.681,19 | 23.814,24 |
Eenmalige kost incl. opleiding en consultancy
| 6.904,91 | 8.354,94 | |
Financiën | /
| / | / |
TOTAAL SOFTWARE ALLE DIENSTEN
| 42.612,52 | 51.561,15 |
Opleidingskosten
Het KB van 21 december 2013 bepaalt dat de sanctionerende ambtenaar moet beschikken over een universitair diploma van de tweede cyclus of een gelijkgesteld diploma, een opleiding moet volgen over de algemene principes van het strafrecht en over de wetgeving van de gemeentelijke administratieve sancties, met focus op de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de sanctionerend ambtenaar, aangevuld met een module conflictbeheersing. Ook de deskundigen moeten gelijkaardige opleiding volgen.
Opleidingskosten
| ||||
Dienst | Type opleiding | Opleidingscentrum of intern | Kostprijs excl. BTW | Kostprijs incl. BTW |
Mobiliteit | / | / | / | / |
Politie | / | / | / | / |
GAS | Sanctionerend ambtenaar | Opleidingscentrum (POV, PIVO, …) 20u | 500 | 605 |
Interne opleiding voor 1 deskundige | Intern: lesgever moet voorzien worden | 500 | 605 | |
Financiën | /
| / | / | / |
TOTAAL OPLEIDING ALLE DIENSTEN
|
| 1.210 |
ICT-kosten
Voor het GAS-team wordt bijkomend materiaal gevraagd, zoals een extra printer (2 in totaal) en een briefplooimachine. Beide toestellen moeten grote hoeveelheden kunnen verwerken.
Locatie en infrastructuur
Een uitbreiding van het GAS-team genereert bijkomende huisvestingsnoden. Het soort werk dat verricht wordt, vraagt aanwezigheid op kantoor. Dit team zal dus honkvast zijn en nood hebben aan voldoende bureauruimte. Een herschikking van de dienst Preventie & Samenleven en het GAS-team, binnen de huidige locatie in de Blinde Ezelstraat, dient vóór de aanwerving te gebeuren zodat het GAS-team de nodige ruimte heeft om te werken.
Werkwijze GAS 4 (Inbreuken op C3 verkeersbord, vastgesteld door ANPR-camera's) + relaties tussen de samenwerkende diensten
Stap 1: Mobiliteit
De dienst Mobiliteit van de Stad Brugge staat in voor het beheer van de vergunninghouders die toegang krijgen tot de autoluwe zone. Die vergunninghouders worden opgenomen op een zogenaamde Whitelist. Een aantal diensten krijgen daarbij permanente toegang. Stadsdiensten, diensten van Mintus, hulpdiensten van zowel Brandweer als Lokale politie en reinigingsdiensten horen onder andere tot de vaste vergunningshouders. Personen die beschikken over een digitale bewonersvergunning parkeren in het autoluwe gebied, krijgen eveneens toegang. Verder kunnen eigenaars of huurders van een garage die enkel bereikbaar is via de autoluwe zone een doorgangsvergunning krijgen.
Ook hotels die over parkeergelegenheid beschikken die enkel bereikbaar is via de autoluwe zone kunnen de kentekens van hun hotelgasten overmaken aan de dienst Mobiliteit voor retroactieve opname op de Whitelist à rato van het aantal parkeerplaatsen waarover ze beschikken. Dagelijks wordt door de dienst Mobiliteit de puzzel van gegevens verwerkt en overgemaakt aan de dienst Verkeersafhandeling van de Lokale politie Brugge.
We verwijzen hierbij naar de collegenota’s van de dienst Mobiliteit inzake doelgroepenbeleid (2022_CBS_04122 en 2023_CBS_03615).
Stap 2: politie
De dienst verkeersafhandeling maakt gebruik van het softwarepakket Myriade die de geregistreerde beelden van de ANPR-camera’s ontvangt en exploiteert. De geregistreerde kandidaat-overtreders worden getoetst aan de ons overgemaakte Whitelist. Dat resulteert in een serie foto’s van voertuigen die een overtreding begingen en tevens geen vergunninghouder zijn.
De serie foto’s worden vervolgens via een manuele handeling opgeladen in de politionele verwerkingssoftware Tradelec/Autoticket. Daar worden alle foto’s manueel gecontroleerd op de leesbaarheid van de kentekenplaat en op de correcte lezing ervan. Eventuele dubbele registraties of foutieve registraties worden gecorrigeerd of verwijderd.
De geregistreerde kentekenplaten worden in Tradelec/Autoticket getoetst aan de databanken DIV voor wat betreft de Belgische nummerplaten, en de databanken CBE en ABL binnen Eucaris voor wat betreft de buitenlandse nummerplaten.
De geverifieerde overtredingen worden vervolgens overgezet door middel van een batchbestand naar de politionele software ISLP. Politie zet de ISLP-bestanden klaar in GAS.net.
Stap 3: GAS-team
De ISLP-bestanden worden vervolgens binnengetrokken om verder te verwerken. In eerste instantie wordt er gecontroleerd of alle gegevens aanwezig zijn voor het samenvoegen van de achterliggende velden die noodzakelijk zijn voor het opmaken van de effectieve GAS-boete. Zodra de gegevens compleet zijn, wordt het eigenlijke GAS-dossier opgemaakt en worden de brieven klaargemaakt voor verzending naar de overtreders. Dit moet gebeuren binnen de vijftien dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk. De brief vermeldt de vastgestelde feiten, de inbreuk en het bedrag van de administratieve geldboete.
Deze administratieve geldboete moet betaald worden door de overtreder binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij de overtreder binnen deze termijn een verweerschrift indient.
Indien het verweer gegrond verklaard wordt, dan wordt de overtreder hiervan ingelicht. Wordt het verweer als niet gegrond verklaard, dan ontvangt de overtreder een gemotiveerde beslissing met daarin een verwijzing naar de te betalen administratieve geldboete die binnen de bepaalde termijn moet betaald worden.
De overtreder kan, bij niet akkoord met de beslissing, een verzoekschrift indienen bij de politierechtbank, binnen een termijn van één maand na de kennisgeving van de beslissing.
Wordt de administratieve geldboete niet betaald binnen de eerste termijn, dan wordt er een herinnering verstuurd.
Teruggekeerde brieven, voor om het even welke reden, worden gecontroleerd en kunnen na eventuele aanpassingen opnieuw verstuurd worden.
Betalingen worden geregistreerd in UBW. Het is belangrijk dat de connectie UBW naar GAS.net wordt geactiveerd, zodat dit proces voortaan automatisch gebeurt i.p.v. manueel.
Opmerking: het vermelden van een QR-code op de brieven kan bijdragen tot het sneller betalen van de geldboetes, wat de kans op foutieve betalingen vermijdt.
Stap 4: Financiën
Bij niet-betaling volgt de dienst Financiën (Incasso) verder op. Een laatste waarschuwing wordt verstuurd en er kan eventueel een deurwaarder ingeschakeld worden.
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor het sanctioneren via Gemeentelijke Administratieve Sancties van inbreuken inzake het verkeersbord C3, vastgesteld door automatisch werkende toestellen (ANPR).
De voorgestelde werkwijze van samenwerking tussen de diensten Mobiliteit, Politie, GAS en Financiën wordt goedgekeurd.
De aanwerving van het gevraagde personeel wordt goedgekeurd, in volgorde van prioriteit met voorrang voor:
Aanwervingen gebeuren in eerste orde met tijdelijke contracten.
De uitbreiding van de softwarepakketten wordt goedgekeurd.
ICT staat in om de nodige omkadering van de werknemers binnen deze diensten te voorzien.
De streefdatum van 01/01/2024 is afhankelijk van de aanwervingen, installatie software en opleidingen (prioritair GAS-team).
De uitgaven en inkomsten vermeld in deze nota worden nog voorzien met de 4de AMJP: BI 048000, SA 00237.
Personeelskost wordt afgedekt door ontvangsten en deze worden dus ten belope van de personeelskosten in het personeelsbudget ingeschreven.
De lokalen in de Blinde Ezelstraat dienst Preventie & Samenleven/GAS-team worden herschikt.