- Overeenkomstig artikel 20 van de statuten van Audio, zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk. De dienst algemeen bestuur heeft nu deze taak op zich genomen.
- Artikel 485 van het DLB stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
- Conform artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB), wordt de jaarrekening voorgelegd ter kennisname.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 26 mei 2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de jaarrekening 2022 Audio wv.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de toetreding van de nieuwe leden OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke tot de welzijnsvereniging Audio goed.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Brugge kent een rijke geschiedenis aan sociale dienstverlening. Er zijn heel wat voordelen voor kwetsbare inwoners in Brugge, zoals het Brugs Menswaardig Inkomen, de borstvoedingspremie en babykaart voor eersteleeftijdsmelk, surpluspremie voor mantelzorgers met Verhoogde Tegemoetkoming in de ziekteverzekering (VT), de UITPAS, opknappremie,…
De doelstelling van de voordelen voor kwetsbare inwoners wordt voor een deel teniet gedaan doordat niet alle inwoners hun rechten opnemen.
Vanuit de cel Lokaal Sociaal beleid stellen we een set maatregelen voor met als doel de non-take up van rechten te verminderen.
Rechthebbenden moeten op de hoogte zijn van de bestaande rechten en voordelen om die te kunnen opnemen. We stellen voor om die bekendheid van sociale rechten te verhogen bij verschillende doelgroepen en in te zetten op de toeleiding.
Om non-take-up van sociale rechten te verlagen, moeten beleidsmakers of overheidsinstanties zich bewust zijn van de gedragsbarrières en cognitieve biases ( = voorspelbare fouten) en hierop inspelen bij het maken van nieuw beleid of bij beleidshervormingen.
Groep Brugge reflecteert bij elk nieuw of herwerkt beleid over de mate waarin het non-take up vermijdt:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de maatregelen in het kader van het verminderen van de non-take up goed.
Elk van de maatregelen wordt verder geconcretiseerd (oa met de financiële consequenties) en wordt opnieuw voorgelegd aan het Vast Bureau.
Financieel
Uit het overzicht van de gemaakte kosten blijkt dat tijdens het eerste jaar 37490 euro of 50% van de subsidie besteed is aan personeelskosten, een kleine 8% (of 5850 euro) is besteed aan werkingsmiddelen. 41% ( 30660,77 euro) van de subsidie is niet besteed in 2022. Oranje vzw vraagt om deze onbestede middelen toe te voegen aan de subsidie 2023 (totaal: 30660,7 euro).
Ze willen de niet-bestede middelen inzetten voor:
Inhoudelijk (zie jaarverslag als bijlage)
In totaal zijn 15 ouderbijeenkomsten georganiseerd in 2022 (niet in de zomervakantie) waar gemiddeld 12 ouders en 21 kinderen op aanwezig zijn per bijeenkomst.
Enkele vaststellingen:
In 2023 wil het project Ouderbruggen inzetten op:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verantwoordingsstukken (financieel en inhoudelijk) van het project Ouderbruggen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de toekenning van de subsidie van 55.500 euro voor het project "Ontmoetingsplekken voor ouders" voor 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de niet-bestede middelen van 2022 over te zetten naar 2023 (30660,77 euro). Het project Ouderbruggen gebruikt deze middelen in 2023:
Het is binnen het tijdsbestek van deze samenwerkingsovereenkomst (2021-2025) niet meer mogelijk om niet-bestede middelen te verschuiven naar een volgend projectjaar.
Coƶrdinatie: + 1 VTE stafmedewerker
De maatschappelijke dienst is een grote dienst geworden met een stafvergadering van 22 diensthoofden.
Momenteel is de adviseur halftijds ondersteund door een administratief medewerker (opmaak agendaās en verslagen bestuursvergaderingen, agendabeheer en nieuwsbrief). Daarnaast is er reeds 1 bestuurssecretaris die instaat voor financiĆ«le analyse, subsidiedossiers, inspecties en budgetvoorbereidingen.
Om inhoudelijk een aantal welzijnsdossiers voor te bereiden zoals op vandaag administratieve vereenvoudiging, nieuw administratief memorandum, verhuis naar Minnewater, werkgroep opleiding nieuwe medewerkers, denkdagen organiseren,⦠is het noodzakelijk dat de adviseur deze zaken kan delegeren.
Daarom wordt 1 VTE stafmedewerker (A1a-A1b-A2a) voorzien op de formatie.
Hoogstraat + 4,5 VTE projectbegeleider
Het laatste jaar werden een aantal gesubsidieerde projecten binnen gehaald:
Omwille van bovenstaande projecten worden 4,5 VTE projectbegeleider (B1-B2-B3) aangeworven en opgenomen op de formatie. Deze worden gesubsidieerd tot eind 2025.
Werkkracht 10
Werkkracht10 is een Inter Lokale Vereniging (ILV) van de 10 lokale besturen in de referentieregio Brugge. Werkkracht10 versterkt lokale besturen in hun activerings- en tewerkstellingsbeleid en verbindt hen met actoren om samen een inclusieve arbeidsmarkt te realiseren. Er wordt op vandaag concreet gewerkt omtrent 4 grote themaās:
De Stad Brugge is de beherende gemeente van Werkkracht10. Gezien een ILV zelf geen personeel kan in dienst nemen, wordt personeel aangeworven door Stad of OCMW Brugge en ter beschikking gesteld aan Werkkracht10. De personeelskosten worden gedragen via het budget van Werkkracht10 (zie **** op de formatie).
Vanuit OCMW Brugge zijn momenteel twee medewerkers ter beschikking gesteld aan Werkkracht10:
Daarnaast is 1 medewerker aangeworven door de Stad Brugge op A1 niveau: regisseur sociale economie en werk.
Het beheerscomitƩ van Werkkracht10 gaf op 9 februari 2023 de goedkeuring om te voorzien in een tweede contract van onbepaalde duur met loonschaal B4-B5 en de vraag aan OCMW Brugge om in te staan voor aanwervingsprocedure en tewerkstelling met ter beschikking stelling aan Werkkracht10.
De opdrachten die Werkkracht10 toegewezen krijgt vanuit de lokale besturen zijn dermate toegenomen dat een derde vaste kracht onontbeerlijk is. De loonkosten worden voorzien uit enerzijds inkomsten uit reguliere werking en subsidies en anderzijds financiƫle reserve Werkkracht10.
In functie van de toekomst van Werkkracht10, zeker gezien het stijgend belang van regiovorming, wordt onderzocht of Werkkracht10 op termijn (nieuwe legislatuur vanaf 2025) een andere rechtsvorm kan aannemen. Indien van toepassing wordt via een nieuwe rechtsvorm de mogelijkheid gecreƫerd om het personeel onder eigen beheer verder te werk te stellen.
Er wordt geopteerd voor een B4-B5 loonschaal voor de bijkomende functie om op deze wijze een gelijkschakeling te realiseren wat betreft takenpakket en verloning met het vast personeelslid die nu reeds ter beschikking wordt gesteld door OCMW Brugge aan Werkkracht10.
De personeelsdienst van OCMW Brugge adviseerde Werkkracht10 om een functiebeschrijving en bijpassende functietitel uit te werken.
Er wordt geopteerd om als functietitel āFacilitator Werkkracht10ā te weerhouden, ook voor de huidige functiehouder van āhoofdmaatschappelijk werkerā.
Formeel situeren de 2 VTE die ter beschikking worden gesteld aan Werkkracht10 onder de formatie van de Maatschappelijke Dienst OCMW Brugge.
LOI
Het Lokaal Opvanginitiatief breidt uit van 69 naar 100 plaatsen, verspreid over een 8-tal locaties. Momenteel zijn er al 74 plaatsen in gebruik.
Daarnaast wordt het LOI aangesproken om de huisvesting te regelen voor OekraĆÆne-opvang. Dit ging op zān hoogtepunt over 200 plaatsen en evolueert nu naar een 120-tal plaatsen.
De inrichting, regelmatige verhuisbewegingen, inrichtingen, proper houden, overleg TD,⦠is een complexere opdracht, waardoor een plannersfunctie op B1-B2-B3 te verantwoorden is. Bijgevolg wordt 1 VTE administratief medewerker (C1-C2-C3) niet meer ingevuld.
De vergelijking tussen de huidige formatie van OCMW ā Maatschappelijke dienst en het voorstel nieuwe formatie OCMW ā Maatschappelijke dienst kan in de bijlage beraadpleegd worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
1 VTE ICT-servicedesk medewerker => coördinator servicedesk
De servicedesk is momenteel bestaft met ervaren medewerkers die allemaal minstens 5 jaar ICT / servicedesk ervaring hebben. Dit zorgt er ook voor dat deze groep autonoom kan functioneren met een beperkte aansturing. Dit zal de komende jaren drastisch veranderen door pensioneringen. Daarom is het dan ook belangrijk dat er een nieuw team gevormd kan worden, waarbij er een continue aansturing is op de werkvloer. Daarom gaan we een coördinator servicedesk voorzien die de kwaliteit van de dienstverlening bewaakt.
We willen ook dat de medewerkers op de servicedesk meer afwisseling krijgen in de job door alle servicedesk medewerkers in te zetten op 1e en 2e lijn. De doelstelling is dat alle medewerkers flexibel inzetbaar zijn. Hierbij vermijden we dat medewerkers continue telefonische support moeten geven. Dit maakt de job uitdagender, maar we bieden vooral een job met meer afwisseling. Om deze manier van werken mogelijk te maken is het ook belangrijk dat er een coördinator functie is binnen deze groep. De coördinator zal instaan voor het verdelen en opvolgen van de opdrachten, alsook het voeren van de waarderingsgesprekken.
- 1 VTE afdelingschef
De functie afdelingschef is sinds enige tijd niet meer ingevuld en ook niet meer gebudgetteerd. Deze functie mag bijgevolg weggelaten worden.
De vergelijking tussen de huidige formatie van Mintus - Informatica en het voorstel nieuwe formatie Mintus - Informatica kan in de bijlage geraadpleegd worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
De formatiewijziging voor seniorenzorg wordt voorgelegd met de volgende wijzigingen:
Alle diensten zullen een samenwerkingsovereenkomst op dienstniveau opmaken. Zoals afgesproken zullen alle overeenkomsten beschikbaar gemaakt worden voor de vakorganisaties.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst voor de volgende diensten zoals in de bijlage beschreven:
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Er wordt positief geadviseerd op de jaarrekeningen 2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent gunstig advies op de jaarrekeningen 2022 van welzijnsverenigingen SVK, WOK, 't Sas, De Blauwe Lelie, Ons Huis, Ruddersstove en SPOOR.
Op het eerste gezicht is een dergelijke borgstelling niet nodig gezien tekorten van openbare ziekenhuizen moeten bijgepast worden door de lokale overheden die deze ziekenhuizen beheren (art. 125 gecoördineerde wet op de ziekenhuizen). Aldus blijven de lokale overheden toch verantwoordelijk voor de financiën van hun openbare ziekenhuizen. Volgens de banken is deze regelgeving niet voldoende als borgstelling: bij solvabiliteitsproblemen of samenloop schuldeisers heeft de bank geen zekerheid dat ze volledig terugbetaald wordt. Bovendien zouden, volgens het wetboek economisch recht, ziekenhuizen ook beschouwd kunnen worden als een onderneming en kunnen tegen ziekenhuizen aldus insolvabiliteitsprocedures ingesteld worden.
Banken kunnen bij kredietbeoordeling van het ziekenhuis AZ Sint-Jan rekening houden met de (zeer aantrekkelijke) toekomstige pensioenlasten (responsabiliseringspremie). De Vlaamse overheid komt echter bij het ziekenhuis tussen in de helft van deze responsabiliseringsbijdrage.
In overleg met het AZ Sint-Jan werd een document (zie bijlage bij dit besluit) opgemaakt dat de borgstelling van OCMW Brugge bepaalt. Deze wordt toegevoegd aan het bestek voor nieuwe leningen dat opgemaakt wordt door het AZ Sint-Jan. De belangrijkste elementen in dit document zijn:
De 50 Mio euro aan leningen worden opgenomen in de periode 2023-2025.
Na de gunning van de leningen zal AZ Sint-Jan AV onverwijld het OCMW Brugge verwittigen bij de effectieve opnames van de leningen en rond het jaareinde een overzicht bezorgen van de opgenomen en uitstaande leningen om te verwerken in de geconsolideerde jaarrekening Stad/OCMW Brugge.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met een borgstelling van 50 mio euro nieuwe leningen die AZ Sint-Jan zal opnemen onder de voorwaarden in bijlage van dit besluit.
In het verleden werd beslist dat het OCMW Brugge haar onvoorwaardelijke borg voor de bankleningen verleent van de verenigingen van de OCMW-groep. Dankzij deze borgstelling kan een vereniging betere kredietvoorwaarden bij de financiële instellingen verkrijgen.
In het meerjarenplan van de welzijnsvereniging Mintus werden de intresten en aflossingen voor de op te nemen lening voorzien, waardoor de financiële gevolgen voor het OCMW Brugge normaal gezien onbestaand zijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent het OCMW Brugge goedkeuring om haar onvoorwaardelijke en onherroepelijke borg te verlenen voor de lening van € 2.700.000 die wordt aangegaan door de welzijnsvereniging Mintus, middels verklaring in bijlage.
In het verleden werd beslist dat het OCMW Brugge haar onvoorwaardelijke borg voor de bankleningen verleent van de verenigingen van de OCMW-groep. Dankzij deze borgstelling kan een vereniging betere kredietvoorwaarden bij de financiële instellingen verkrijgen.
In het meerjarenplan van de welzijnsvereniging WOK werden de intresten en aflossingen voor de op te nemen lening voorzien, waardoor de financiële gevolgen voor het OCMW Brugge normaal gezien onbestaand zijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent het OCMW Brugge goedkeuring om haar onvoorwaardelijke en onherroepelijke borg te verlenen voor de lening van € 750.000 die wordt aangegaan door de welzijnsvereniging WOK, middels verklaring in bijlage.
In het verleden werd beslist dat het OCMW Brugge haar onvoorwaardelijke borg voor de bankleningen verleent van de verenigingen van de OCMW-groep. Dankzij deze borgstelling kan een vereniging betere kredietvoorwaarden bij de financiële instellingen verkrijgen.
In het meerjarenplan van de welzijnsvereniging Ruddersstove werden de intresten en aflossingen voor de op te nemen lening voorzien, waardoor de financiële gevolgen voor het OCMW Brugge normaal gezien onbestaand zijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent het OCMW Brugge goedkeuring om haar onvoorwaardelijke en onherroepelijke borg te verlenen voor de lening van € 600.000 die wordt aangegaan door de welzijnsvereniging Ruddersstove, middels verklaring in bijlage.
Er worden 8 financiële instellingen aangeschreven om een offerte in te dienen voor een lening op 25 en/of 30 jaar, vaste intrest.
- KBC Bank
- ING Bank
- BNP Parisbas
- Belfius Bank
- Argenta
- ABN Amro
- Deutsche Bank
- Triodos
Het contract wordt gegund en gesloten op basis van de aangeboden marge bovenop de nominale intrestvoet. Het bestuur baseert zich hiervoor op de economisch meest voordelige offerte op basis van de laagste aangeboden marge.
Er wordt een lening toegewezen aan de financiële instelling op 25 of op 30 jaar voor een bedrag van € 7.200.000. Aangezien de marge in basispunten het beoordelingscriterium is, kiest het bestuur voor de inschrijver met de laagste marge. Het bestuur zal de bestelling plaatsen uiterlijk 16 juli 2023.
De huidige raamovereenkomst vervalt en dient dusdanig vernieuwd te worden.
Het bestek voor het afsluiten van en raamovereenkomst inzake “Omhalen en milieutechnisch verwerken van afval binnen OCMW Brugge & Verenigingen” met als raming € 1.502.687,53 Incl. 21% btw goed te keuren, in te stemmen met deze werkwijze en de IDPBW de opdracht te geven om een openbare procedure met meerdere gunningscriteria uit te schrijven met een voorziene looptijd van 48 maanden.
De gunningscriteria voor de evaluatie van de offertes zijn de volgende:
Het bestek voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de keuringen, met als raming € 1.215.690,11 voor het ganse dossier en € 200.690,11 voor het dossier van de Zorgvereniging Brugge, wordt goedgekeurd, in te stemmen met deze werkwijze en de IDPBW de opdracht te geven om een openbare procedure met meerdere gunningscriteria uit te schrijven met een voorziene looptijd van 60 maanden.
De gunningscriteria voor de evaluatie van de offertes zijn de volgende:
- Prijs van de keuringen: 60 punten
(deze worden door ieder deelnemend bestuur zelf toegekend)
- Prijs van de opties: 10 punten
(deze worden door ieder deelnemend bestuur zelf toegekend)
- Planning en uitvoering van de keuringen: 10 punten
(deze worden in gezamenlijk overleg met de verschillende besturen toegekend (via consensus) en zijn dus voor elk bestuur gelijk)
- Vorm en opvolging van de keuringsrapporten
(deze worden in gezamenlijk overleg met de verschillende besturen toegekend (via consensus) en zijn dus voor elk bestuur gelijk)
- Bijkomende service, technische bijstand en beschikbaarheid
(deze worden in gezamenlijk overleg met de verschillende besturen toegekend (via consensus) en zijn dus voor elk bestuur gelijk)
Stad Brugge en BMCC vertonen interesse om mee in te stappen in deze opdracht. De zorgvereniging Brugge neemt de trekkersrol op zich voor dit dossier. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De publicatie, Belgisch en Europees, zal gebeuren via E-Notification. De offertes zullen elektronisch worden ingediend via E-Tendering. De Zorgvereniging Brugge bezorgt de digitale offertes aan de deelnemende besturen op de dag van de opening van de offertes.
Het addendum bouwt voort op de beheersovereenkomst uit 2019, waardoor alle clausules die hierin zijn vastgelegd ook gelden voor het erfgoed dat Musea Brugge nu in beheer neemt.
Het addendum betreft het beheer en behoud van alle kunst- en erfgoedvoorwerpen in OCMW-bezit - oftewel al het “roerende OCMW-patrimonium” – dat bewaard wordt op de zolders van WZC Minnewater, en het erfgoed van het OLV ter Potterieklooster en de O.L.V. ter Potteriekerk, met inbegrip van de objecten op deze laatste locatie die onroerend door bestemming zijn.
Aanvullend legt het de volgende voorwaarden vast:
- Inventaris van het erfgoed op de zolder van het WZC Minnewater dat overgebracht wordt naar de Erfgoedfabriek wordt in 2026 overgemaakt aan het OCMW;
- Beheer, behoud en ontsluiting van het erfgoed wordt door MB overgenomen volgens geldende museale normen (ook normen die in de toekomst ontwikkeld worden of de standaard worden);
- Het OCMW stelt eenmalig in het boekjaar 2024 €25.000 ter beschikking voor de verhuis vanuit Minnewater;
- Raad van Bestuur van het OCMW wordt in kennis gesteld van toegekende bruiklenen.
Parallel aan dit addendum wordt de overdracht van het klooster en kerk van O-L-V-ter Potterie geregeld door FaB en dienst eigendommen.
Het addendum blijft geldig zolang de beheersovereenkomst uit 2019 in voege blijft.
Het addendum heeft betrekking op de collecties aanwezig op de zolders van het WZC Minnewater en in het kerk en klooster van de O-L-V- ter Potterie. Indien er nog collecties overgedragen zullen worden, zal dit met aanvullende addenda gebeuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het addendum goed dat het beheer van de collecties van de zolders van het Minnewater en in de kerk en het klooster van de O-L-V-ter-Potterie overdraagt aan Musea Brugge.
De ontvangst van een eenmalig bijdrage van € 25.000 aan de verhuiskosten van het OCMW wordt ingeboekt als een vermindering van de werkingstoelage aan het OCMW Brugge op rekening 69410000, bi001000, SRB001000, UD007, DJ2024.
De uitgave voor de verhuis van de collectie zolder Minnewater wordt ingeboekt op rekening BI070000, SANP00739: Collectieverhuis OCMW-Minnewater, 614110100 technisch materiaal, DJ2024, UD114.
De site en gebouw van Huize Minnewater zijn eigendom van OCMW Brugge. Maar in functie van de herbestemming neemt Stad Brugge de trekkersrol op zich. Sinds begin mei wordt het gebouw niet langer als WZC geƫxploiteerd. Het gebouw wordt momenteel ontruimd en de nodige voorbereidingen worden getroffen voor de voorziene tijdelijke invullingen (periode augustus 2023-november 2024). Zowel in de tijdelijke context, als in functie van de eigenlijk grondige renovatie van het gebouw als in functie van de definitieve situatie is het belangrijk dat er goede en praktische afspraken worden gemaakt tussen Stad Brugge en de OCMW Brugge. In gezamenlijk overleg tussen Stad Brugge en OCMW en Mintus werd een beheer- en samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Voorliggende overeenkomst tussen Stad Brugge en OCMW Brugge regelt alle praktische en financiƫle modaliteiten voor het gebruik van Huize Minnewater in de geest van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd.17/10/2022 (gekoppeld besluit 2022_CBS_04158).
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de bijgevoegde "Beheer- en samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Brugge en Stad Brugge betreffende bouw, inrichting en exploitatie van Huize Minnewater" goed.