Voor de huisvesting van vluchtelingen en andere doelgroepen die kaderen binnen de werking van het OCMW, is er een hoge nood aan woongelegenheden.
Op de particuliere verhuurmarkt zijn deze zeer schaars en zeer duur.
De aankoop van het complex biedt een uitzonderlijke opportuniteit op het Brugs grondgebied om in 1x een volledig nieuwbouw wooncomplex aan te kopen, waardoor een groot deel van bovenvermelde woonnoden zouden worden opgelost.
De overeengekomen aankoopprijs ligt tevens onder de geschatte waarde.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om over te gaan tot aankoop jegens de eigenaar van het complex Matinahof, gelegen te Sint-Andries, Hogeweg 136a, kadastraal gekend als zijnde gelegen te brugge, 30ste afdeling, sectie B, nrs. 814 e-f-g, met een totale oppervlakte van 2.567m², voor een totale prijs van € 6.642.000.
Als instrumenterend notaris voor het OCMW, wordt aangesteld meester Heike Laloo, notaris te Sint-Andries.
Raadslid Katrien Cattoor komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Gelet op artikel 57 van het Waals Boswetboek (decreet van 15 juli 2008 betreffende het Boswetboek, Belgisch Staatsblad van 12 september 2008), dat bepaalt dat alle bossen en bossen van publiekrechtelijke rechtspersonen, met een oppervlakte van meer dan twintig hectare in één stuk, onderworpen zijn aan een beheersplan waarvan de minimuminhoud de beschrijving van de toestand van de bossen en bossen en de aanwijzing van prioritaire beschermings- en beschermingsgebieden omvat, instandhouding, de herinnering aan instandhoudingsmaatregelen in verband met het Natura 2000-netwerk en andere beschermde natuurgebieden, maatregelen in verband met biodiversiteit, maatregelen in verband met landschappelijk belang, de afbakening van gebieden die toegankelijk zijn voor jeugdactiviteiten en gebieden met houtafzettingen voor massieven van meer dan honderd hectare in één stuk, de vaststelling en prioritering van de beheersdoelstellingen, de planning in tijd en ruimte van de beheershandelingen, de beoogde exploitatiemethoden, de hoeveelheid te oogsten hout en een raming van de inkomsten en uitgaven;
Gezien de verbintenis van het OCMW van Brugge om zijn beboste eigendommen op een duurzame manier te beheren die het heeft geformaliseerd door zich te houden aan de PEFC-certificering onder de referentie PEFC/07/21-1/1-122;
Gelet op punt 3 van het PEFC-handvest, waarin is bepaald dat de eigenaar van het openbare bos zich ertoe verbindt een beheersplan op te stellen of te laten opstellen dat periodiek wordt herzien en dat ten minste de eerste inventaris van zijn boseigendommen omvat, rekening houdend met de verschillende functies van het bos, de aanwijzing van prioritaire gebieden voor de bescherming van water en bodem en de instandhouding van karakteristieke of zeldzame facies, het bepalen en prioriteren van doelstellingen, en het plannen in ruimte en tijd van managementhandelingen;
Gelet op artikel 59 §1 van het Waals Boswetboek, dat enerzijds bepaalt dat het beheersplan wordt opgesteld door de door de Regering als zodanig aangewezen gemachtigde, in wezen de Overheidsdienst Wallonië - Operationele Algemene Directie Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu - Departement Natuur en Bos - Directie Marche-en-Famenne, anderzijds dat dit ontwerp-ontwikkelingsplan afhankelijk is van het advies van de eigenaar;
Gelet op artikel 64 van het Boswetboek, dat bepaalt dat wanneer de bossen en bossen van publiekrechtelijke rechtspersonen binnen de omtrek van een Natura 2000-gebied vallen, het bestaande beheersplan wordt herzien om het in overeenstemming te brengen met de regels en doelstellingen van deze status. In dit geval zijn de bepalingen inzake de opstelling en vaststelling van ontwikkelingsplannen van toepassing en verzoekt de door de regering als zodanig aangewezen gemachtigde voorafgaand aan de voorbereiding van het project het advies in van de Commissie voor de instandhouding van Natura 2000-gebieden;
Overwegende dat de belangrijkste richtsnoeren van het ontwerp van bosbeheerplan van de OCMW's van Brugge aan de Raad zijn voorgelegd en dat hij op 24 maart 2017 overeenstemming heeft bereikt over deze hoofdlijnen van dit ontwerpplan;
Overwegende dat het bos van het BRUGS OCMW gelegen is binnen de omtrek van 2 Natura2000-gebieden (BE34019 "Ennal en Grand Fond" en BE34024 "Benedenbekken van de Oostelijke Ourthe";
Overwegende dat de Commissie voor de instandhouding van Natura2000-gebieden van Marche-en-Famenne een gunstig advies heeft uitgebracht over de in het kader van dit ontwerp-ontwikkelingsplan voorgestelde maatregelen door enkele aanbevelingen te doen aan beheerders en aan eigenaars;
Overwegende dat het Department for the Study of the Natural and Agricultural Environment (DEMNA) informatie over het biotische milieu heeft verstrekt;
Overwegende dat de Koninklijke Commissie voor Monumenten, Landschappen en Opgravingen een gunstig advies heeft uitgebracht (waarin zij geen bezwaar maakt tegen het goed bewaren van de elementen van het antropogene erfgoed);
Na lezing van de nieuwe versie van het ontwerp van bosbeheerplan van het OCMW van Brugge, versie gecorrigeerd door de Directie De Marche-en-Famenne van het Departement Natuur en Bos om te reageren op de opmerkingen van deze instanties;
De raad voor maatschappelijk welzijn brengt een gunstig advies uit over het ontwerp van bosbeheerplan van het OCMW van Brugge, dat is opgesteld en gecorrigeerd door de Waalse overheidsdienst - Algemene Operationele Directie Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu - Departement Natuur en Bossen - Directie Marche-en-Famenne.
Deze kennisgeving wordt in tweevoud toegezonden aan de Overheidsdienst Wallonië - Algemene Operationele Directie Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu - Departement Natuur en Bossen - Directie Marche-en-Famenne, Rue du Carmel, 1 in 6900 Marloie (Marche-en-Famenne) voor passende actie.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Voor de realisatie van het windturbineproject op en rond de bossen die eigendom zijn van o.a. het OCMW Brugge, dienen bosbouwkundige voorzieningen te worden ontwikkeld ter ondersteuning van bovenvermelde realisatie.
De ontwerpovereenkomst voorziet in een duurtijd van 30 jaar, waarbij alle verantwoordelijkheid (vergunningen, kosten, …) ten laste vallen van Eneco.
De ontwerpovereenkomst werd nagezien door de technische dienst en er werden geen opmerkingen geformuleerd.
Er wordt derhalve voorgesteld om bijgevoegde ontwerpovereenkomst goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de bijgevoegde ontwerpovereenkomst inhoudende toezegging aan de NV Eneco Wind Belgium om over te gaan tot ontwikkeling van bosbouwkundige voorzieningen die bevorderlijk zijn voor de realisatie van het windturbineproject.
Raadslid Karin Robert komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
1. Voorstel aantal cheques/bedrag per kind per schooljaar 2022-2023:
Geen wijziging t.o.v. vorig schooljaar.
2. Gedurende de voorbije schooljaren kwamen volgende items naar voren, die besproken zijn in de werkgroep Onderwijscheques:
WIE HEEFT RECHT?
In 2023 zijn er in het Kleuteronderwijs: 21, Lager onderwijs: 22 en Secundair onderwijs: 34pleegkinderen ingeschreven. Dit is samen 77.
We stellen ook vast dat, door het universeel recht op onderwijs, deze kinderen toegelaten worden op school en dat hun schoolkosten via liefdadigheid wordt betaald. Er bestaan geen cijfers over hoeveel kinderen dit gaat.
Recht op onderwijscheques:
WIE HEEFT GEEN RECHT?
WELKE KOSTEN AANVAARDEN WE?
VERKOOPMOMENTEN OP SCHOOL
De verkoopmomenten van cheques op school zijn wegvallen. We organiseerden de voorbije jaren een overleg voor de medewerkers van het secretariaat. We slagen er jaar na jaar in om iedereen vlot te bereiken. We hebben per schoolsecretariaat een correct mailadres.
Scholen die nog geen aanvraag voor cheques indienden (maart ’23) worden nog eens aangesproken of er onduidelijkheden zijn.
Scholen buiten Brugge, die vorige jaren Brugse leerlingen hadden, krijgen ook de communicatie.
3. Rechtstreekse toekenning voor ALLE scholen
Werkwijze:
Idem vorig schooljaar
4. Startdatum
De onderwijscheques voor volgend schooljaar starten we omwille van de boekenverkoop vanaf 1/7/2023. Men kan onderwijscheques aanvragen tot 30/6/2024.
5. GDPR-overeenkomst
De GDPR-overeenkomst tussen OCMW Brugge en de scholen werd geactualiseerd op 25/8/2020.
Er wordt akte genomen van de evaluatie van het huidig schooljaar i.v.m. de onderwijscheques.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de verderzetting en de modaliteiten voor onderwijscheques voor schooljaar 2023-2024, nl. rechtstreekse toekenning aan de scholen van een bedrag “onderwijscheques” van €55 of €105 of €110 per kind dat gedomicilieerd is in Brugge en naar school gaat voor resp. kleuter, lager en middelbaar onderwijs en voldoet aan de voorwaarden van verhoogde tegemoetkoming of gezin in schulden of opgevangen in een pleeggezin.
WAT WORDT ER VOORZIEN?
De babykaart voorziet de volgende gratis dosissen:
Op 20/03/2023 vond de jaarevaluatie van het proefproject plaats.
Tijdens het eerste proefjaar werden er 114 ouders (bereik: 76% van de ouders die ingeschat waren) aangemeld. Van deze aanmeldingen werden 100 aanvragen effectief opgestart. De gemiddelde leeftijd van de aangemelde ouders bedraagt 30 jaar. 42 % heeft de Belgische nationaliteit en 58 % een vreemde nationaliteit. De meeste gezinnen wonen in Brugge Centrum.
Over het algemeen zijn alle stakeholders tevreden over het verloop van het proefjaar. Er is een sterke samenwerking tussen Kind & Gezin, het Huis van het Kind en de medewerkers van het OCMW – GBO Brugge.
Het gezin kan vrij kiezen in welke apotheker de poedermelk wordt aangekocht. Van de 55 apothekers in Brugge zijn er 39 betrokken in het project. De apothersbond gaf aan dat sommige apothekers nog niet betrokken zijn, omdat het maar uitzonderlijk voorkomt (in 2022 waren er slechts 37 ouders die poedermelk ontvingen).
De grootste doorverwijzer is Kind&Gezin. We willen in de toekomst ook nog verder inzetten op ruimere bekendmaking bij andere doorverwijzers zodat ons bereik naar rechthebbenden 100% wordt.
De raad voor maatschappelijk welzijnz neemt akte van de positieve evaluatie van het project babykaart in 2022.
Het proefproject wordt na een jaar werking verder gezet en geïntegreerd in de werking van de OCMW sociale dienst in samenwerking met heel wat partners (raming € 20.000/jaar).
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Er wordt positief geadviseerd op de jaarrekening 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent gunstig advies op de jaarrekening 2022 van welzijnsvereniging Mintus.
In 2022 is een totaal bedrag van € 16.858,92 oninvorderbaar verklaard voor het OCMW Brugge.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de € 16.858,92 oninvorderbaar verklaarde bedragen over het jaar 2022.
Het jaarverslag 2022 van de dienst Ombudsman van de Stad Brugge agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De Ombudsman gaf tijdens berek 3 op 20 april 2023 reeds een toelichting over het jaarverslag.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2022 van de dienst Ombudsman van Stad en OCMW Brugge.