Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_RMW_00075 - Cel lokaal sociaal beleid - flankerend onderwijsbeleid - pilootprojecten in kader van Brede School - goedkeuring.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 23/10/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht, Voorzitter; Dirk De fauw, Burgemeester Stad Brugge; Pieter Marechal, Raadslid; Nico Blontrock, Raadslid; Joannes Logghe, Raadslid; Karel Scherpereel, Raadslid; Paul Jonckheere, Raadslid; Doenja Van Belleghem, Raadslid; Brigitte Balfoort, Raadslid; Olivier Strubbe, Raadslid; Jos Demarest, Raadslid; Wouter Bossuyt, Raadslid; Pablo Annys, Raadslid; Mathijs Goderis, Raadslid; Sandra Wintein, Raadslid; Dolores David, Raadslid; Nele Caus, Raadslid; Geert Van Tieghem, Raadslid; Martine Bruggeman, Raadslid; Raf Reuse, Raadslid; Janos Braem, Raadslid; Karin Robert, Raadslid; Stefaan Sintobin, Raadslid; An Braem, Raadslid; Sandrine De Crom, Raadslid; Barbara Roose, Raadslid; Andries Neirynck, Raadslid; Katrien Cattoor, Raadslid; Colin Beheydt, Algemeen directeur

Afwezig

Minou Esquenet, Raadslid; Franky Demon, Raadslid; Hilde Decleer, Raadslid; Alexander De Vos, Raadslid; Martine Matthys, Raadslid; Carlos Knockaert, Raadslid; Mieke Hoste, Raadslid; Pascal Ennaert, Raadslid; Florian De Leersnyder, Raadslid; Philip Pierins, Raadslid; Pol Van Den Driessche, Raadslid; Yves Buysse, Raadslid; Mercedes Van Volcem, Raadslid; Jean-Marie De Plancke, Raadslid; Jasper Pillen, Raadslid; Benedikte Bruggeman, Raadslid; Chris Marain, Raadslid; Arnold Bruynooghe, Raadslid; Ilse Coopman; Christian Fillet, Adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Colin Beheydt, Algemeen directeur

Voorzitter

Annick Lambrecht, Voorzitter
2023_RMW_00075 - Cel lokaal sociaal beleid - flankerend onderwijsbeleid - pilootprojecten in kader van Brede School - goedkeuring. 2023_RMW_00075 - Cel lokaal sociaal beleid - flankerend onderwijsbeleid - pilootprojecten in kader van Brede School - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

De pilootprojecten in het basisonderwijs moeten een Brede School-werking nastreven en implementeren en moeten in samenwerking met minstens één andere partner uit de buurt van de school uitgevoerd worden. De basisschool of het kinderopvanginitiatief is de trekker en de aanvrager maar het samenwerkingsverband is even belangrijk.

Doelstellingen

Het Brede Schoolproject:

  • Dient als aanloop naar/opstap voor een structurele samenwerking.  We willen aan de hand van deze subsidie voor een partnerschap ruimte creëren om te pionieren met het oog op een duurzame samenwerking en verbreding van het aanbod.
  • Creëert  maximale ontwikkelings- en ontplooiingskansen voor kinderen en jongeren.
  • Vormt een belangrijke hefboom in het realiseren van gelijke onderwijskansen.
  • Streeft aan de hand van samenwerkingsverbanden een integrale aanpak na om sociale ongelijkheid tegen te gaan.

Voor de kinderen:

  • Versterken van de leer- en leefomgeving door:
    • het aanbod te verruimen
    • het bestaande aanbod (financieel) te faciliteren
  • Ontwikkelingskansen verhogen door bewust in te zetten op een goede mix van formeel en informeel leren
  • Optimaal ruimte geven aan de groeiende diversiteit
  • Leer- en ontwikkelingsachterstanden verkleinen

Voor de ouders, buurtbewoners en lokale gemeenschap:

  • Drempelverlagend participeren aan (buitenschoolse of buurtgerichte) activiteiten
  • Herstellen of versterken van het sociaal weefsel van de buurt
  • Versterken van kwetsbare ouders en buurtbewoners op sociaal vlak door een rol op te nemen in de Brede-Schoolwerking
  • Participeren bij het wegwerken van leer- en ontwikkelingsachterstanden van kinderen.

Vereisten/selectiecriteria

  • Gericht op partnerschappen
    • Minstens tussen een school en een kinderopvanginitiatief
    • Bij voorkeur meerdere partners
  • Deelname aan overleg-en uitwisselingsmomenten tussen de drie projecten
  • Spreiding in deelgemeenten
  • Noden in de deelgemeenten spelen een rol in de weging van de projecten
  • Gerichtheid op het bereiken van kwetsbare doelgroepen en verlagen van drempels
  • Maximaal 50% van de subsidie mag naar personeelskosten gaan
  • Minimaal 50% van het subsidiebedrag moet naar werkingskosten gaan
  • De subsidie mag voor maximaal 20% gebruikt worden voor investeringskosten eigen aan de duurzaamheid van het Brede Schoolproject
  • Aanvullend op de subsidie geeft een erkenning van het project recht op maximaal drie tussentijdse coaching-bezoeken van een beleidsmedewerker van de dienst Flankerend Onderwijsbeleid

Beoordeling

Om een projectsubsidie binnen te halen moet er minstens één school betrokken zijn.
Het aantal andere partners die op een of andere manier (professioneel of vrijwillig) opvang en leerkansen kunnen aanbieden is in principe onbeperkt.
Bij het beoordelen van de aanvragen kijken we zowel naar de sterkte van de partnerschappen, inhoudelijke meerwaarde van de partnerschappen en het aantal partnerschappen.

Budget

Er zal een bedrag van € 24.000 voorzien worden om te investeren in deze drie verschillende pilootprojecten.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn geeft principiële goedkeuring aan de projectsubsidie en de projectoproep met betrekking tot pilootprojecten in het kader van Brede School in het basisonderwijs.

Artikel 2

Het reglement 'pilootprojecten Brede School 2024' dat aan de basis ligt van de projectsubsidie wordt goedgekeurd.

Artikel 3

De dienst Flankerend Onderwijsbeleid krijgt de opdracht om de projecten te coördineren, verder op te volgen en in te staan voor de uitbetaling.