Raadsleden Karin Robert en Sandrine De Crom komen tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Groep Brugge wil jongeren maximale ontwikkelings- en ontplooiingskansen geven en mee menstruatiearmoede aanpakken in de Brugse secundaire scholen. Eind 2022 werd vanuit de cel Lokaal Sociaal Beleid een bevraging georganiseerd in de secundaire scholen en hieruit bleek dat de scholen vooral geïnteresseerd zijn in een financiële ondersteuning bij de aankoop van menstruatiemateriaal. De cel Lokaal Sociaal Beleid ontwikkelde een reglement dat scholen zal ondersteunen die menstruatie-armoede willen aanpakken en bespreekbaar maken.
Reglement
Het reglement voorziet een subsidie voor secundaire scholen op Brugs grondgebied zodat geen enkel meisje dat schoolloopt in Brugge school moet missen uit gebrek aan menstruatiemateriaal.
Groep Brugge voorziet een budget voor:
Scholen die intekenen op de subsidieaanvraag, tekenen in op een traject van 3 schooljaren:
Complementaire maatregelen ter bestrijding van menstruatiearmoede in Groep Brugge
Raming van het budget
Budgettair betekent dat maximaal (als ieder jaar 11 secundaire scholen instappen in het traject)
jaar | budget reglement | maximaal budget boxen en vorming | actie 't Sas en Rebelle | Totaal |
---|---|---|---|---|
jaar 1 | € 10.065 | € 3.305,5 | €300 | € 13.670,5 |
jaar 2 | € 14.465 | € 3.305,5 | € 17.770,5 | |
jaar 3 | € 18.865 | € 3.305,5 | € 22.170,5 | |
vanaf jaar 4 | € 13.200 | € 13.200 |
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de subsidie en de oproep voor scholen op Brugs grondgebied ter bestrijding van menstruatiearmoede.
Het subsidiereglement in het kader van de bestrijding van menstruatiearmoede voor scholen op het Brugs grondgebied wordt goedgekeurd.
De cel Lokaal Sociaal beleid krijgt de opdracht om de subsidie (van oproep tot uitbetaling) te coördineren.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst voor de volgende diensten zoals in de bijlage beschreven:
- Intern meldingskanaal voor klokkenluiders
Bij beslissing d.d. 27.04.2023 van de Algemeen Directeur van Brugge en bij beslissingen d.d. 01.05.2023 van de Adjunct-algemeendirecteur van OCMW Brugge, van de Algemeen Directeur van Mintus en van de Secretaris van de overige welzijnsverenigingen werd de bevoegdheid betreffende het ontvangen en behandelen van meldingen in het kader van de klokkenluidersregeling gedelegeerd aan de Ombudsman van Brugge. Teneinde dit correct te kunnen organiseren wordt het reglement betreffende de ombudsdienst aangepast.
Aangezien het bestuur transparantie voor haar medewerkers belangrijk vindt, wordt een nieuw hoofdstuk in het arbeidsreglement opgenomen. Hierdoor worden de medewerkers geïnformeerd over de wettelijke bepalingen en over de concrete toepassing ervan binnen het bestuur.
Er wordt bewust gekozen om dit niet op te nemen in een apart document omdat dit tot een wildgroei zou leiden aan documenten waarbij de transparantie verloren dreigt te gaan.
Er wordt daarom een nieuw hoofdstuk 17 opgenomen in het arbeidsreglement, het huidige hoofdstuk 17 wordt daarbij hoofdstuk 18 maar blijft inhoudelijk ongewijzigd.
- Collectieve sluiting
Jaarlijks worden voor bepaalde diensten een aantal collectieve sluitingsdagen bepaald. Er wordt hierbij telkens gestreefd naar een optimale balans tussen het welzijn van de medewerkers, en het minimaliseren van de impact op de dienstverlening, en dit binnen de wettelijke normen.
Er wordt daarom een artikel 9bis opgenomen:
"Indien er een collectieve sluiting bepaald wordt, dan wordt de periode hiervan jaarlijks meegedeeld en ter kennis gebracht van de werknemers door een bijlage bij het arbeidsreglement. De vrije keuze van vakantiedagen voor de medewerker zoals bepaald in artikel 9 geldt enkel voor het saldo aan vakantiedagen na aftrek van deze vereist om de collectieve sluiting te kunnen overbruggen. De regel in artikel 9 betreffende de vrije keuze van vakantiedagen geldt niet voor de spreiding voor 1 juli voor de medewerkers in deze diensten."
- Wijziging welzijnswet
Gelet op de nieuwe wetgeving betreffende discriminatie en betreffende welzijn van de werknemer werden een aantal aanpassingen voorzien in het arbeidsreglement.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn beslist het arbeidsreglement te wijzigen zoals opgenomen in bijlage.
Aangezien de wijzigingen enkel om functies gaan die specifiek in de zorg bestaan en dus niet bij Stad en kern-OCMW, is een afwijking van de rechtspositieregeling tav stad Brugge noodzakelijk.
1. Wijziging IFIC
De keuze voor de best passende IFIC-schaal is afhankelijk van 3 factoren:
de reeds uitgevoerde IFIC-inschaling van de N-1 (bijvoorbeeld IFIC 17, 18 of 19).
de verloning van de N+1. Hier mag immers geen nieuwe negatieve spanning ontstaan.
de verantwoordelijkheden die aan de functie van woonzorgdirecteur toegekend zijn, zoals mate van eindverantwoordelijkheid, grootte en veelheid van de diensten, al of niet verantwoordelijkheden voor ondersteunende diensten
Voor OCMW Brugge wordt daarbij ook rekening gehouden met de functieclassificatie die uitgevoerd werd onder begeleiding van Hudson.
Op grond van deze 4 factoren werd IFIC 19+ als de correcte loonschaal weerhouden.
Huidig versie:
artikel 78
...
3° voor de graden van rang Ax:
A4a-A4b: van A4a naar A4b na 9 jaar schaalanciënniteit in A4a;
...
Voorstel wijziging:
Artikel 78
...
3° voor de graden van rang Ax:
A4a-A4b: van A4a naar A4b na 9 jaar schaalanciënniteit in A4a, indien de directeur van een WZC ervoor gekozen heeft in te stappen in IFIC zal deze in IFIC 19+ worden ingeschaald, deze loonschaal heeft als basis IFIC 19 en wordt verhoogd met 5%;
...
2. Instap structureel instroomkanaal
Teneinde te kunnen instappen in het structureel instroomkanaal ter uitvoering van het 'Intersectoraal kaderakkoord betreffende het structureel instroomkanaal voor de zorg- en welzijnssectoren" zullen het protocolakkoord en kaderakkoord die hierrond werden opgesteld een integraal onderdeel uitmaken van de rechtspositieregeling.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met het voorstel wijziging rechtspositieregeling betreffende de invoer van IFIC voor directeurs zoals hierboven beschreven. Deze wijziging gaat in na goedkeuring door zowel de Raad van Maatschappelijk Welzijn als de Raad van Bestuur Mintus en ten vroegste op 01.09.2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de opname van het protocolakkoord en kaderakkoord in bijlage als integraal onderdeel van de rechtspositieregeling.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepenen Pablo Annys en Pieter Marechal antwoorden.
A. principiepsbeslissing theoretisch budget
art. 32 van het BVR dd 20.01.2023 stelt:
"De raad kan in de rechtspositieregeling bepalen dat het personeelslid volledig of gedeeltelijk afstand kan doen van de volgende looncomponenten ten voordele van een theoretisch budget waarbinnen het andere voordelen kan kiezen:
1° de eindejaarstoelage, vermeld in artikel 36;
2° de fietsvergoeding, vermeld in artikel 40, § 1, 2° ;
3° de vakantiedagen die per kalenderjaar boven het minimum van vierentwintig dagen jaarlijkse vakantie toegekend worden.
De toewijzing van het theoretische budget wordt opgenomen in een individueel akkoord tussen het hoofd van het personeel en het personeelslid.
Als er geen individueel akkoord is, behoudt het personeelslid het recht op voormelde looncomponenten.
De voordelen die het personeelslid kan kiezen en die gefinancierd worden met het theoretische budget, zijn maatschappelijk verantwoord en hebben geen betrekking op de aanvulling van het wettelijk pensioen. De raad bepaalt daarvoor in de rechtspositieregeling de nadere regels."
Bij het mogelijk maken om een theoretisch budget aan te wenden, dienen dus 2 belangrijke keuzes gemaakt te worden, namelijk welke looncomponenten mogen worden ingezet en voor welke maatschappelijk verantwoorde voordelen mag dit budget worden aangewend.
1. welke looncomponenten mogen worden ingezet:
- eindejaarstoelage: dit component is interessant omdat er fiscale voordelen worden bekomen omdat het brutobedrag kan gespendeerd worden, terwijl men bij uitbetaling van de eindejaarstoelage enkel netto ontvangt. Er worden op de ingezette bedragen geen sociale zekerheid of belastingen meer geheven.
- fietsvergoeding: de mogelijkheid om dit component in te zetten is niet opportuun omdat er geen fiscaal voordeel is. Daarenboven zet men een bedrag in dat gemakkelijk kan overschat worden.
- vakantiedagen: het inzetten van de waarde van een aantal vakantiedagen zorgt praktisch voor veel problemen bij de berekening. Daarenboven kan een contractwijziging grote verschillen uitmaken. De voornaamste reden waarom beter niet op deze optie wordt ingegaan is omdat vakantie een belangrijk aspect is voor het welzijn van een medewerker, het zou getuigen van een slecht HR-beleid om dit mogelijk te maken.
2. Waarvoor mag het theoretisch budget worden aangewend?
Er is reeds geruime tijd een grote vraag naar de mogelijkheid om aan te sluiten bij een fietslease. Dit zou dan ook als (voorlopig) enige optie worden voorgesteld.
B. raamovereenkomst: aansluiting aankoopcentrale
De provincieraad besliste op 24 maart 2022 om een systeem van fietslease op te zetten voor hun personeelsleden. Op 5 mei 2022 besliste de deputatie om het bestek van de openbare procedure als plaatsingsprocedure met Europese bekendmaking voor de opdracht, levering van fietsen (leasing), via een raamovereenkomst goed te keuren. In zitting van 1 september 2022 werd op basis van het gunningsverslag HRM, de gunning aan Cyclis Bike Lease uit Hasselt, tegen de eenheidsprijzen zoals vermeld in de offerte, goedgekeurd door de Provincie-West Vlaanderen.
Het provinciebestuur West-Vlaanderen treedt hierbij op als aankoopcentrale voor de fietslease, en biedt onder andere aan lokale overheden die gesitueerd zijn in West-Vlaanderen de mogelijkheid om tegen dezelfde voorwaarden deel te kunnen nemen aan het raamcontract fietslease (titel I.2 van het bestek voor de aanbesteding van dit raamcontract).
Het dossier met betrekking tot de fietslease werd grondig onderzocht door provincie West-Vlaanderen en op correcte wijze uitgevoerd. De grote administratieve last en de ruime tijd die een aanbesteding in beslag nemen kunnen door een aansluiting bij de aankoopcentrale uitgespaard worden. Het is dan ook opportuun de raamovereenkomst in bijlage mee te onderschrijven.
C. wijziging rechtspositieregeling
De mogelijkheid om de eindejaarstoelage aan te wenden voor een theoretisch budget, en dit in te zetten voor fietslease, dient opgenomen te worden in de rechtspositieregeling.
Er dient hiervoor een nieuw artikel te worden ingevoerd onder titel VII, Hoofdstuk II, Afdeling III De eindejaarstoelage:
artikel 152bis
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van de eindejaarstoelage. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn/haar keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan.
Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretisch budget hoger is dan het bedrag dat jaarlijks dient afgehouden te worden voor de fietslease, dan wordt het resterende bedrag aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen, uiterlijk op 31 december van het betrokken jaar.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in het reglement fietslease, een bijlage aan de rechtspositieregeling.
D. Reglement fietslease
dit reglement omvat alle juridische en praktische modaliteiten om aan de slag te gaan met de fietslease. Het document is voor grote delen onderhevig aan de overeenkomst met het fietsleasebedrijf. De zaken waarin vrij kon worden gekozen werden overgenomen van het gelijkaardige document dat de provincie heeft opgesteld, met volgende voornaamste verschillen:
De Raad voor Maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel wijziging rechtspositieregeling betreffende de inzet van de eindejaarstoelage ten voordele van een theoretisch budget dat kan worden ingezet voor de fietslease vanaf 01.10.2023.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het reglement fietslease in bijlage.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn beslist zich aan te sluiten bij de aankoopcentrale van Provincie West-Vlaanderen betreffende de fietslease.
Raadsleden Ilse Coopman, Stefaan Sintobin, Geert Van Tieghem en Pascal Ennaert komen tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Zie hierboven.
Er werd een bestek opmaakt met als raming € 411.186.60 excl. btw voor 4 jaar.
€ 249.778,62 voor Mintus en € 161.407,98 voor Stad Brugge.
Gezien het bedrag van de raming wordt geopteerd om een prijsvraag te organiseren via een openbare procedure.
De opdracht zal gegund worden aan de firma met de meeste punten volgens onderstaande gunningscriteria:
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist het bestek met als raming € 249.778,62 excl. btw goed te keuren en hiervoor een prijsvraag te organiseren via een openbare procedure met meerdere gunningscriteria.
De opdracht zal gegund worden aan de firma met de meeste punten volgens onderstaande gunningscriteria:
Er werd een bestek opmaakt met als raming € 358.761,00 euro excl. btw voor 4 jaar voor Mintus.
Stad Brugge heeft momenteel nog een raamcontract lopen tot en met 31.12.2024. Zij zullen vanaf 01.01.2025 mee instappen en dit voor een periode van 3 jaar, met een raming van € 179.380,50 excl. btw.
Het dossier werd opgedeeld in 2 percelen:
Perceel 1: Ruimen van septische putten € 210.284,00 excl. btw (Mintus)
€ 105.142,00 excl. btw (Stad Brugge)
Perceel 2: Ontstoppen € 148.477.00 excl. btw (Mintus)
€ 74.238,50 excl. btw (Stad Brugge)
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring voor het bestek met als raming € 358.761,00 excl. btw voor Mintus en € 179.380,50 excl. btw voor Stad Brugge goed te keuren en hiervoor een prijsvraag te organiseren via een openbare procedure met als enigste gunningscriteria ‘Prijs’.
De opdracht zal gegund worden aan de firma met de laagste prijs.
Dossier enkel op te starten mits goedkeuring van subsidie.
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt in met het principe om van Potterierei 80 een noodwoning te mak, onder de uitsluitende voorwaarde van het verkrijgen van bovenvermelde subsidie.
Aan de technische dienst wordt opdracht gegeven dit project verder uit te werken en de nodige procedures te organiseren voor het aanstellen van een studiebureau technieken, een bureau voor EPB en ventilatieverslaggeving, een veiligheidscoördinator.
De garages behoren feitelijk bij de woningen van de site Moutstraat en vormen één onlosmakelijk geheel.
Het komt dan ook opportuun voor om bij de verplichte overdracht naar Vivendo van de woningen, eveneens de garages te verkopen aan Vivendo.
Normaliter dient elke verkoop van onroerende goederen eigendom van het OCMW Brugge, te gebeuren via openbare verkoop, tenzij omwille van het gemotiveerd algemeen belang.
In casu is een verkoop aan Vivendo ontegensprekelijk omwille van het algemeen belang. Vivendo is immers een wettelijk opgerichte woonmaatschappij met een sociaal doel, waarvan het algemeen belang niet kan ontkend worden.
Het OCMW dient te verkopen tegen minimaal de prijs vastgesteld in de schatting en Vivendo kan niet aankopen tegen een prijs die hoger ligt dan deze vastgestelde schattingsprijs, waardoor de verkoopprijs aldus vaststaat op de geschatte venale waarde.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om over te gaan tot de verkoop aan Vivendo van de percelen gelegen te Brugge 31ste Afdeling/ Sint-Andries 5de Afdeling, Sectie C, nrs. 207f en 208d2, met 18 opgerichte garages en aanhorigheden, tegen de prijs van € 432.000,00.
Notaris Francis Moeykens, met standplaats te Brugge, die tevens werd aangesteld als notaris van de verkoop van de woningen van SVK Brugge aan Vivendo, wordt aangesteld als notaris van het OCMW Brugge voor de verkoop van bovenvermelde onroerende goederen.
Raadsleden Ilse Coopman en Janos Braem komen tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
De financiering van het project gebeurt d.m.v. een erfpacht, waardoor de OCMW’s een zakelijk gebruiksrecht of genotsrecht verwerven. De eigendom blijft in handen van de Federale Staat. Alvorens de aankoop te starten wil de Regie der Gebouwen zekerheid dat de OCMW's meestappen in de erfpachtovereenkomst.
In bijlage zitten de templates van de erfpachtovereenkomst en het KB dat hiervoor moet opgemaakt worden. De opmaak en ondertekening van deze documenten zal na de aankoop nog wat tijd vragen. Daarom stelt de Regie der gebouwen voor om vanaf de datum van de ondertekening van de akte, een overeenkomst tot bezetting ter bede af te sluiten waardoor het OCMW reeds de sleutel kan ontvangen en al de nodige stappen kan zetten naar beheer, verhuur of renovatie.
In afwachting van de publicatie van het koninklijk besluit tot regeling van de terbeschikkingstelling van een gebouw, eigendom van de Staat en beheerd door de Regie der Gebouwen, aan het OCMW en voorafgaand aan de ondertekening van de erfpachtovereenkomst, zijn de partijen overeengekomen om de woning reeds ter beschikking te stellen aan het OCMW via een overeenkomst tot bezetting ter bede.
De woonbegeleiding van de Housing First zal gebeuren door 't Sas. OCMW Brugge wordt verhuurder.
Het OCMW van Brugge gaat principieel akkoord met het ondertekenen van de ‘overeenkomst tot bezetting ter bede’ en de ‘erfpachtovereenkomst’ voor het project HF4Y voor de woning gelegen in Hoogstuk 3, 8000 Brugge en zal erover waken om de cruciale delen van deze overeenkomsten niet anders te wijzigen, dan volgens de reglementering van de projectoproep.
Raadslid Nele Caus komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Er zijn verschillende subsidiedossiers in uitrol, momenteel zijn er 4 subsidieprojecten lopende.
Sabine Van Overloop en haar team zorgen ervoor dat de middelen op een goede manier worden ingezet. In dit besluit proberen we een duidelijk overzicht te brengen.
Piet Dupan en Ian Defever, Werkkracht10 , zorgen ervoor dat er afstemming is met de 9 gemeenten rond Brugge ivm de dossiers e-inclusie.
Samenwerking tussen 13 Vlaamse centrumsteden en Vlaams kenniscentrum om te werken aan het ontwikkelen van manieren om digitale dienstverlening gebruiksvriendelijker te maken.
Totale subsidie bedraagt €136.500 voor de periode 01/05/2022 t.e.m. 28/02/2025
Via dit dossier wordt er kennis binnengebracht in ons lokaal bestuur (zowel Stad Brugge als OCMW Brugge, Mintus en de verenigingen).
Er werden reeds 2 basisopleidingen Human Centered Design gegeven in Brugge. Het bureau Knight Moves maakte een vorming op maat voor het personeel van Stad Brugge, OCMW Brugge en welzijnsverenigingen.
Tijdens deze vorming werd Human Centered Design duidelijk uitgelegd als de benadering waarbij je je zoveel mogelijk moet inleven in de gebruiker en zijn context bij de ontwikkeling van diensten en producten. Dit concept werd praktisch toegepast met opdrachten in kleine groepjes. We leerden een probleem kaderen en kregen methodieken aangereikt om ideeën en oplossingen vorm te geven. We mochten een prototype ontwikkelen op papier en uittesten. Daarbij viel het op hoe de gebruiker vaak nog te weinig centraal staat in onze maatschappij en dienstverlening. Een gepaste oplossing aanreiken, doe je best door eerst grondig naar noden en verwachtingen te polsen bij de gebruiker.
Naast de vormingen worden we intensief begeleid bij twee trajecten die gebaseerd zijn op Human Centered Design. Voor Brugge hebben we besloten om als eerste de sociale kruidenier "De Kaba" onder de loep te nemen. Het tweede experiment zal plaats vinden binnen het Brugs Netwerk Vrijetijdsparticipatie.
Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via drie doelstellingen:
Duur: minimaal 24 maanden (uiterlijk tot 31 december)
Subsidiebudget: €500.000
Het project Digibanken is in samenwerking met Werkkracht 10, Digibank Brugge-Noord (Blankenberge, Damme, Zuienkerke en Knokke-Heist) en Digibank Brugge-West (Beernem, Jabbeke, Oostkamp, Zedelgem en Torhout).
De voornaamste uitdaging voor Digibank Brugge is om de bestaande e-inclusieve acties op een effectieve manier te integreren en te versterken. Om dit te bereiken is een duidelijke communicatiestrategie noodzakelijk.
Sinds het begin van de digitale transformatie hebben OCMW Brugge, Stad Brugge en verschillende hulpverleningsinstanties in Brugge het belang ingezien van e-inclusieve acties. Als gevolg daarvan zijn er vandaag de dag diverse succesvolle e-inclusieve initiatieven gaande:
DOELSTELLING 1: GELIJKE TOEGANG TOT DIGITALE TECHNOLOGIE
Er werden meer dan 1000 gratis laptops gegeven aan kwetsbare personen die een opleiding volgen. Voor financiëel kwetsbare personen is er ook de tussenkomst bij aankoop van een laptop (via Brugs Netwerk Vrijetijdsparticipatie).
Via Digibanken zal er ook een uitleensysteem hardware uitgewerkt worden. Eerste uitleenmogelijkheden zullen aangeboden worden in Welzijnsvereniging 't Sas. Ook de starterscursussen bij Ligo en Miras zullen voorzien worden van ICT-materiaal. Daarnaast zal ook de Digihulp aan Huis van de buurtcentra nieuwe tablets ter beschikking krijgen om uit te lenen.
DOELSTELLING 2: VIA OPLEIDING EN KENNISDELING DIGITALE VAARDIGHEDEN VERSTERKEN
Het project Digi-Welcome is initieel opgestart met middelen van de Koning Boudewijnstichting. Dankzij de middelen van het project Digibanken kan dit succesvolle project voortgezet worden. In het lesjaar 2023-2024 zal de lessenreeks voor vrouwen van een andere origine worden uitgebreid met een versie voor mannen van een andere origine. Bovendien zullen we ons ook richten op het aanbieden van een lessenreeks voor autochtone vrouwen.
Op verzoek van Digipunten zullen er cursussen op maat worden aangeboden. Welzijnsvereniging 't Sas had behoefte aan een digitale opleiding voor hun cliënten. Als gevolg daarvan hebben we in samenwerking met Ligo een passende opleiding ontwikkeld.
Om een duidelijke planning te hebben van bestaande opleidingen wordt er geïnvesteerd in een ‘Digiwijzer’. Het doel van de tool is vierledig:
DOELSTELLING 3: VIA BEGELEIDING ZORGEN VOOR EEN VERBETERDE DIGITALE TOEGANG TOT ESSENTIËLE DIENSTEN
Naast het versterken van de reeds bestaande Digidokters en Digibuddy's zal er intensief ingezet worden op een goede verspreiding van nieuwe digitale hulp op het Brugs grondgebied. Naast bibliotheken én buurtcentra, bekijken we ook de mogelijkheden binnen het Huis van de Bruggeling en Hoogstraat 9. Het doel is om een weekkalender op te stellen, zodat de inwoners van Brugge gedurende de werkweek altijd ergens terecht kunnen voor digitale hulp.
Om de Bruggeling op de hoogte te stellen van de Digipunten, digitale opleidingen en digitale ondersteuning wordt er samen met relevante partners een communicatieplan opgesteld. De opmaak van een communicatiecampagne staat hier centraal.
In het "beleidsplan digibanken Brugge" in bijlage is er meer informatie in detail opgenomen.
De uitrol van het ‘e-inclusiebeleid: trekkingsrechten’ kadert binnen ‘Iedereen Digitaal’ en onder het relanceplan Vlaamse Veerkracht.
Het steunt op 3 categorieën:
CATEGORIE 1. ACTIES ROND INDIVIDUELE TOEGANG TOT HET INTERNET
CATEGORIE 2. ACTIES ROND UITROL VAN OVERKOEPELEND E-INCLUSIEBELEID
CATEGORIE 3. ACTIES ROND DEELASPECTEN VAN E-INCLUSIE
Het lokale bestuur moet zich richten op minstens één actie die valt onder categorie 1. Enkele voorbeelden van acties binnen categorie 1 zijn onder andere betaalbaar internet, sociaal tarief, communicatieacties, financiële tussenkomst, enzovoort. Daarnaast kan het ook worden ingezet voor andere acties die vallen onder categorie 2 of 3.
Duur: minimaal 24 maanden (uiterlijk tot 31 december 2024)
Subsidiebudget: €408.649
ACTIES
De doelstellingen van het project Iedereen Digitaal samengevat:
De kosten van vormingen voor digitaal kwetsbaar personeel kunnen via het project Digibanken gesubsidieerd worden. Daarnaast worden andere acties binnen dit project ondersteund door de Vlaamse subsidie "Trekkingsrecht" tot een budget van 150.000 euro.
Het project ‘Digiscan regio Brugge’ valt onder de subsidies van ‘E-inclusion For Belgium’. subsidiegever is PODMI.
OCMW Brugge is promotor van dit project. We werken samen met de 9 gemeenten uit de rand, Werkkracht 10 en Welzijnsvereniging WOK.
Duur: 15/11/2022 – 31/10/2025
Subsidiebudget: 936.311,30 voor 3 jaar (enkel het eerste jaar is reeds goedgekeurd)
Het project is drieledig:
Het project Digiscan is uniek vanuit het doorgedreven rechtstreeks outreachende contact met en de bevraging van de individuele gebruiker.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verschillende subsidiedossiers die in uitrol zijn met het oog op digitale inclusie.
Raadslid Nele Caus komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Het meerjarenplan vertrekt vanuit 19 strategische beleidsdoelstellingen. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op het Beleidsprogramma 2019-2024 van het stadsbestuur.
Daarnaast geven 61 tactische doelstellingen aan welke concrete deeldoelstellingen nagestreefd worden om de strategische doelstellingen te kunnen realiseren in Brugge. Dit tussenniveau is niet verplicht, maar Brugge koos er bewust voor om dit tussenniveau in te voeren. Immers, de concretere tactische doelstellingen maken het gemakkelijker om te sturen met het meerjarenplan en ze clusteren de vele beleidsmaatregelen op een logische en overzichtelijke manier.
Deze doelstellingen werden dan vertaald in concrete actieplannen: elk vormen ze een geheel van concrete acties binnen een bepaalde stadsdienst om bij te dragen aan de vooropgestelde doelstellingen. Er zijn 239 actieplannen die als prioritair gezien worden voor het meerjarenplan 2020 - 2025. Het is op deze actieplannen dat er in dit opvolgingsrapport gerapporteerd wordt.
Aan alle diensten werd gevraagd om één of meerdere indicator(en) te koppelen aan hun actieplannen en hierop te rapporteren via het programma ORBA.
Per beleidsdoelstelling, tactische doelstelling en actieplan worden ook de financiële gegevens opgenomen. We gaan hier in dit rapport echter niet dieper op in. Enerzijds verwijzen we hiervoor naar de kwartaalrapportering. Anderzijds verwijzen we naar de aanpassing van het meerjarenplan die later dit jaar wordt voorgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het tussentijds opvolgingsrapport (september 2023) in het kader van de meerjarenplanning.