Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_RMW_00021 - OCMW Personeel & Organisatie - wijziging rechtspositieregeling - goedkeuring.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 27/03/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Rechtspositieregeling (RPR).

Samenstelling

Aanwezig

Dirk De fauw, Burgemeester Stad Brugge; Franky Demon, Raadslid; Hilde Decleer, Raadslid; Nico Blontrock, Raadslid; Alexander De Vos, Raadslid; Paul Jonckheere, Raadslid; Doenja Van Belleghem, Raadslid; Olivier Strubbe, Raadslid; Jos Demarest, Raadslid; Wouter Bossuyt, Raadslid; Pablo Annys, Raadslid; Mathijs Goderis, Raadslid; Sandra Wintein, Raadslid; Nele Caus, Raadslid; Geert Van Tieghem, Raadslid; Raf Reuse, Raadslid; Janos Braem, Raadslid; Karin Robert, Raadslid; Stefaan Sintobin, Raadslid; An Braem, Raadslid; Mercedes Van Volcem, Raadslid; Sandrine De Crom, Raadslid; Jean-Marie De Plancke, Raadslid; Jasper Pillen, Raadslid; Benedikte Bruggeman, Raadslid; Andries Neirynck, Raadslid; Katrien Cattoor, Raadslid; Ilse Coopman; Colin Beheydt, Algemeen directeur

Afwezig

Annick Lambrecht, Voorzitter; Minou Esquenet, Raadslid; Pieter Marechal, Raadslid; Martine Matthys, Raadslid; Joannes Logghe, Raadslid; Karel Scherpereel, Raadslid; Carlos Knockaert, Raadslid; Brigitte Balfoort, Raadslid; Mieke Hoste, Raadslid; Pascal Ennaert, Raadslid; Dolores David, Raadslid; Florian De Leersnyder, Raadslid; Philip Pierins, Raadslid; Pol Van Den Driessche, Raadslid; Martine Bruggeman, Raadslid; Yves Buysse, Raadslid; Barbara Roose, Raadslid; Chris Marain, Raadslid; Arnold Bruynooghe, Raadslid

Secretaris

Colin Beheydt, Algemeen directeur
2023_RMW_00021 - OCMW Personeel & Organisatie - wijziging rechtspositieregeling - goedkeuring. 2023_RMW_00021 - OCMW Personeel & Organisatie - wijziging rechtspositieregeling - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Huidig versie:

Artikel 75 

Als het personeelslid, met relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige, een beroep binnen OCMW of welzijnsverenigingen bekleedt, wordt graadanciënniteit, niveauanciënniteit en dienstanciënniteit toegekend, als die beroepservaring relevant is voor de functie waarin het personeelslid in aanwerving wordt aangesteld:

  • Indien het om een knelpuntberoep gaat: voor de gehele duur van de relevante beroepservaring;
  • Indien het niet om een knelpuntberoep gaat: voor maximum 6 jaar relevante beroepservaring

Hiertoe wordt minstens jaarlijks een lijst van knelpuntberoepen vastgesteld door de aanstellende overheid na onderhandeling met de representatieve vakorganisaties.

Die administratieve anciënniteiten worden toegekend op basis van een vergelijking van die diensten met de voorwaarden en met het functieprofiel voor de functie waarin het personeelslid aangesteld wordt.

Het personeelslid levert zelf de bewijsstukken voor de diensten die in de privésector of als zelfstandige gepresteerd werden. Als bewijsstukken worden aanvaard:

1° attesten van de vroegere werkgever die bevestigen dat een personeelslid een bepaalde functie heeft uitgeoefend en hoelang, en die weergeven wat die functie concreet inhield;

2° de functiebeschrijving van de vroeger uitgeoefende functie;

3° evaluaties/waardering over de uitoefening van de vroegere functie;

4° zo nodig, attesten of getuigschriften van aanvullende vorming voor de functie.

De selectiecommissie beoordeelt de relevantie van privé-anciënniteit.

Voorstel wijziging:

Artikel 75

Als het personeelslid, met relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige, een beroep binnen OCMW of welzijnsverenigingen bekleedt, wordt graadanciënniteit, niveauanciënniteit en dienstanciënniteit toegekend, als die beroepservaring relevant is voor de functie waarin het personeelslid in aanwerving wordt aangesteld:

  • Indien het om een knelpuntberoep gaat: voor de gehele duur van de relevante beroepservaring;
  • Indien het niet om een knelpuntberoep gaat: voor maximum 6 jaar relevante beroepservaring

Hiertoe wordt minstens jaarlijks een lijst van knelpuntberoepen vastgesteld door de aanstellende overheid na onderhandeling met de representatieve vakorganisaties.

Die administratieve anciënniteiten worden toegekend op basis van een vergelijking van die diensten met de voorwaarden en met het functieprofiel voor de functie waarin het personeelslid aangesteld wordt.

Als relevante beroepservaring worden de maanden waarin men een onkostenvergoeding heeft ontvangen als onthaalouder sui generis in rekening gebracht.

Het personeelslid levert zelf de bewijsstukken voor de diensten die in de privésector of als zelfstandige gepresteerd werden. Als bewijsstukken worden aanvaard:

1° attesten van de vroegere werkgever die bevestigen dat een personeelslid een bepaalde functie heeft uitgeoefend en hoelang, en die weergeven wat die functie concreet inhield;

2° de functiebeschrijving van de vroeger uitgeoefende functie;

3° evaluaties/waardering over de uitoefening van de vroegere functie;

4° zo nodig, attesten of getuigschriften van aanvullende vorming voor de functie.

De selectiecommissie beoordeelt de relevantie van privé-anciënniteit.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel wijziging rechtspositieregeling zoals hierboven en in de bijlage beschreven.