Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_GR_00126 - Ruimtelijke ordening - Scheepsdalelaan 45-51 en Kroonstraat 28 - Brookville nv - verbouwen en herbouwen van bebouwing langs de Scheepsdalelaan en omvormen naar een woonproject - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Nele Caus; Raf Reuse; Doenja Van Belleghem; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Andries Neirynck; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Annick Lambrecht; Philip Pierins; Minou Esquenet; Yves Buysse; Martine Matthys; Dolores David; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Carlos Knockaert; Karel Scherpereel; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Florian De Leersnyder; Chris Marain; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Colin Beheydt
2023_GR_00126 - Ruimtelijke ordening - Scheepsdalelaan 45-51 en Kroonstraat 28 - Brookville nv - verbouwen en herbouwen van bebouwing langs de Scheepsdalelaan en omvormen naar een woonproject - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring. 2023_GR_00126 - Ruimtelijke ordening - Scheepsdalelaan 45-51 en Kroonstraat 28 - Brookville nv - verbouwen en herbouwen van bebouwing langs de Scheepsdalelaan en omvormen naar een woonproject - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Er werden in totaal 21 bezwaarschriften ingediend.

Deze bezwaarschriften handelen over andere zaken dan de bevoegdheid van de gemeenteraad.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.

Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

  • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

Advies dienst mobiliteit hierop:

De plannen voor dit dossier werden gewijzigd waarbij de toegang voor voertuigen tot het pand nu via de Kroonstraat is te bekomen en niet via de Scheepsdalelaan N9. Fietsers en voetgangers zullen zowel vanuit de Kroonstraat als de Scheepsdalelaan het pand kunnen bereiken. Dit versterkt de uitbouw van een veilig wegennet en versterkt de fijnmazigheid op lokaal niveau. Voor de volledigheid wensen we mee te geven dat de opgeladen mobiliteitstoets hier niet op aangepast is. Het advies wordt bijgevolg gegeven op de aanpaste plannen die opgeladen werden waarbij de toegang voor de ondergrondse parking in de Kroonstraat is. 

In de aangepaste visualisering wordt de doorsteek voor fietsers en voetgangers echter niet meer weergegeven. De stippellijn die op het aangepast plan terug te vinden is, geeft niet duidelijk weer of het hier een afsluiting betreft of iets anders. Voertuigen die zo het binnenplein wensen op te rijden zullen onder geen beding mogen lang parkeren. Er dient verduidelijkt te worden of deze zone zal worden afgesloten of niet. Er wordt geadviseerd dit niet af te sluiten in functie van de fijnmazigheid van het netwerk. 

Aan de zijde van de Kroonstraat wordt gewerkt met een poortje. In het kader van toegankelijkheid wordt geadviseerd hier geen poortje te plaatsen. Dit zou de fijnmazigheid en de veiligheid van het netwerk ten goede komen. 

Artikel 3 wordt gunstig onder voorwaarden geadviseerd. 

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

  1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  2. Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Advies dienst mobiliteit hierop:

4.1 Het aanbrengen van dergelijk wegennet staat ten dienste van het algemeen belang. Zie verder in 4.3.

4.2 Er worden nieuwe gemeentewegen aangebracht. 

4.3 Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de N9 Scheepsdalelaan. De bouwheer dient zelf in te staan voor het aanbrengen van voldoende signalisatie wanneer fietsers/voetgangers de openbare weg naderen. Conform punt 4.1 wordt geadviseerd om de wegenis voor iedereen open te stellen en de toegang aan de Kroonstraat niet af te sluiten met een poortje. Indien dit toegankelijk is voor elke fietser/voetganger dan wordt de aanleg van de nieuwe wegenis conform het algemeen belang gezien. 

4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden. 

4.5 Er worden enkel nieuwe feitelijke wegenissen aangebracht. De bestaande buurtwegen worden niet aangepast. Door de extra verbinding die gecreëerd wordt komt dit de buurt ten goede, ook voor de toekomstige generaties.

Conclusie 

Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Suggesties:

- De bouwheer dient in te staan voor voldoende signalisatie op eigen terrein wanneer fietsers op de openbare weg komen.

- De doorgang dient mogelijk te zijn voor fietsers en voetgangers van de N9 Scheepsdalelaan naar de Kroonstraat en omgekeerd. Dit in functie van het uitbreiden van het fijnmazig netwerk. Op deze manier staan de gemeentewegen ten dienste van het algemeen belang.

- De toegang tot de Kroonstraat wordt niet afgesloten door een poortje.

Opname in het openbaar domein

De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als gemeenteweg.

Voorwaarden

De voorwaarden van de dienst mobiliteit mbt. de zaak der wegen worden bijgetreden:

  1.  De bouwheer dient in te staan voor voldoende signalisatie op eigen terrein wanneer fietsers op de openbare weg komen.
  2.  De doorgang dient mogelijk te zijn voor fietsers en voetgangers van de N9 Scheepsdalelaan naar de Kroonstraat en omgekeerd. Dit in functie van het uitbreiden van het fijnmazig netwerk. Op deze manier staan de gemeentewegen ten dienste van het algemeen belang.
  3. De toegang tot de Kroonstraat wordt niet afgesloten door een poortje.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden in de twee openbare onderzoeken samen 21 bezwaren ingediend. De bezwaren handelen niet over de zaak der wegen.

Artikel 2

De gemeenteraad:

  • Gaat over tot goedkeuring van het rooillijnenplan.
  • Stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV 2022063776.
  • Beslist tot opname in het netwerk van gemeentewegen van de gronden binnen de rooilijnen.
  • Verzoekt de volgende voorwaarden op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag:
    • De bouwheer dient in te staan voor voldoende signalisatie op eigen terrein wanneer fietsers op de openbare weg komen;
    • De doorgang dient mogelijk te zijn voor fietsers en voetgangers van de N9 Scheepsdalelaan naar de Kroonstraat en omgekeerd. Dit in functie van het uitbreiden van het fijnmazig netwerk. Op deze manier staan de gemeentewegen ten dienste van het algemeen belang;
    • De toegang tot de Kroonstraat wordt niet afgesloten door een poortje.