Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden in totaal 21 bezwaarschriften ingediend.
Deze bezwaarschriften handelen over andere zaken dan de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
De plannen voor dit dossier werden gewijzigd waarbij de toegang voor voertuigen tot het pand nu via de Kroonstraat is te bekomen en niet via de Scheepsdalelaan N9. Fietsers en voetgangers zullen zowel vanuit de Kroonstraat als de Scheepsdalelaan het pand kunnen bereiken. Dit versterkt de uitbouw van een veilig wegennet en versterkt de fijnmazigheid op lokaal niveau. Voor de volledigheid wensen we mee te geven dat de opgeladen mobiliteitstoets hier niet op aangepast is. Het advies wordt bijgevolg gegeven op de aanpaste plannen die opgeladen werden waarbij de toegang voor de ondergrondse parking in de Kroonstraat is.
In de aangepaste visualisering wordt de doorsteek voor fietsers en voetgangers echter niet meer weergegeven. De stippellijn die op het aangepast plan terug te vinden is, geeft niet duidelijk weer of het hier een afsluiting betreft of iets anders. Voertuigen die zo het binnenplein wensen op te rijden zullen onder geen beding mogen lang parkeren. Er dient verduidelijkt te worden of deze zone zal worden afgesloten of niet. Er wordt geadviseerd dit niet af te sluiten in functie van de fijnmazigheid van het netwerk.
Aan de zijde van de Kroonstraat wordt gewerkt met een poortje. In het kader van toegankelijkheid wordt geadviseerd hier geen poortje te plaatsen. Dit zou de fijnmazigheid en de veiligheid van het netwerk ten goede komen.
Artikel 3 wordt gunstig onder voorwaarden geadviseerd.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 Het aanbrengen van dergelijk wegennet staat ten dienste van het algemeen belang. Zie verder in 4.3.
4.2 Er worden nieuwe gemeentewegen aangebracht.
4.3 Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de N9 Scheepsdalelaan. De bouwheer dient zelf in te staan voor het aanbrengen van voldoende signalisatie wanneer fietsers/voetgangers de openbare weg naderen. Conform punt 4.1 wordt geadviseerd om de wegenis voor iedereen open te stellen en de toegang aan de Kroonstraat niet af te sluiten met een poortje. Indien dit toegankelijk is voor elke fietser/voetganger dan wordt de aanleg van de nieuwe wegenis conform het algemeen belang gezien.
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 Er worden enkel nieuwe feitelijke wegenissen aangebracht. De bestaande buurtwegen worden niet aangepast. Door de extra verbinding die gecreëerd wordt komt dit de buurt ten goede, ook voor de toekomstige generaties.
Conclusie
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Suggesties:
- De bouwheer dient in te staan voor voldoende signalisatie op eigen terrein wanneer fietsers op de openbare weg komen.
- De doorgang dient mogelijk te zijn voor fietsers en voetgangers van de N9 Scheepsdalelaan naar de Kroonstraat en omgekeerd. Dit in functie van het uitbreiden van het fijnmazig netwerk. Op deze manier staan de gemeentewegen ten dienste van het algemeen belang.
- De toegang tot de Kroonstraat wordt niet afgesloten door een poortje.
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als gemeenteweg.
Voorwaarden
De voorwaarden van de dienst mobiliteit mbt. de zaak der wegen worden bijgetreden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden in de twee openbare onderzoeken samen 21 bezwaren ingediend. De bezwaren handelen niet over de zaak der wegen.
De gemeenteraad: