Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_GR_00135 - Hoofdcoördinator - hernieuwing "Kaderovereenkomst" Stad Brugge en Cercle Brugge - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Nele Caus; Raf Reuse; Doenja Van Belleghem; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Andries Neirynck; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Annick Lambrecht; Philip Pierins; Minou Esquenet; Yves Buysse; Martine Matthys; Dolores David; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Carlos Knockaert; Karel Scherpereel; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Florian De Leersnyder; Chris Marain; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Colin Beheydt
2023_GR_00135 - Hoofdcoördinator - hernieuwing "Kaderovereenkomst" Stad Brugge en Cercle Brugge - goedkeuring. 2023_GR_00135 - Hoofdcoördinator - hernieuwing "Kaderovereenkomst" Stad Brugge en Cercle Brugge - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

De ambitie van Stad Brugge en van beide voetbalploegen met betrekking tot de stadionprojecten is nog niet gewijzigd, waardoor het afsluiten van een nieuwe kaderovereenkomst tussen de Stad Brugge en Cercle Brugge zich opdringt. De belangrijke globale uitgangspunten van de 'Kaderovereenkomst' blijven dezelfde als bij de initiële beslissing van eind 2021. Inhoudelijk werd er dus zo weinig mogelijk gewijzigd aan de eerder goedgekeurde overeenkomst. Hieronder worden de wijzigingen ten opzichte van de eerder overeenkomst duidelijk opgelijst.

AANPASSINGEN

Onderstaande passages worden aangepast ten opzichte van de initiële overeenkomst.

2.1 "WORDT VOORAFGAANDELIJKE UITEENGEZET"

Uit de oude overeenkomst verdwijnen:

e. CERCLE BRUGGE overweegt om een schorsings- en vernietigingsberoep tegen voormelde omgevingsvergunningsbeslissing bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te dienen;

f. CERCLE BRUGGE is evenwel bereid om van enig initiatief tot het instellen van een schorsings- en vernietigingsberoep tegen de Omgevingsvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen afstand te doen, voor zover de STAD BRUGGE bereid is om CERCLE BRUGGE in haar zoektocht naar een eigen speellocatie of eigen voetbalstadion te ondersteunen, dit zowel tijdens als na de uitvoering van de Omgevingsvergunning;

In de nieuwe overeenkomst is dan het volgende toegevoegd:

g. de Oude Kaderovereenkomst omvatte tevens een ontbindende voorwaarde in het geval dat de Oude Omgevingsvergunning vernietigd zou worden.

h. Aangezien de Oude Omgevingsvergunning door de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigd werd op 2 februari 2023, is de Oude Kaderovereenkomst als ontbonden te beschouwen. Derhalve wensen partijen een nieuwe overeenkomst te ondertekenen die de principes van de Oude Kaderovereenkomst eerbiedigt.

i. Club Brugge zal trachten een nieuwe gunstige Omgevingsvergunningsbeslissing te bekomen bij de Vlaamse Minister binnen de 5 maand volgend op het vernietigingsarrest van 2 februari 2023.

2.2. "1. BETREFFENDE EEN NIEUWE SPEELLOCATIE"

Uit de oude overeenkomst verdwijnen:

1.3. Indien het GRUP Blankenbergse Steenweg zou komen te worden vernietigd ingevolge het lopende vernietigingsberoep bij de Raad van State, zal de STAD BRUGGE op eigen kosten binnen een termijn van uiterlijk 3 maanden na hieromtrent door CERCLE BRUGGE te zijn verzocht, CERCLE BRUGGE ervan in kennis stellen dat een haalbaarheidsstudie zal worden opgemaakt met betrekking tot een alternatieve locatie, dan wel zal worden nagegaan of in een nieuw planningsinitiatief met betrekking tot hetzij de Blankenbergse Steenweg, hetzij een alternatieve locatie kan worden voorzien. Hierbij engageert STAD BRUGGE zich ertoe om alle valabele alternatieve locaties mee in rekening te nemen voor zover blijkt dat de Blankenbergse Steenweg geen realistische optie meer is. CERCLE BRUGGE zal hierbij nauw betrokken worden en minstens maandelijks een update verslag ontvangen.

1.4. CERCLE BRUGGE heeft het recht om de door de STAD BRUGGE voorgestelde speellocatie te weigeren, mits opgave van een gegronde reden. Indien CERCLE BRUGGE dergelijke weigering om gegronde reden inroept, ontlast dit de STAD BRUGGE niet om een andere werkbare en volwaardige speellocatie voor CERCLE BRUGGE te vinden. 

2.3. "3.1. TIJDELIJKE REGELING GELDEND TOT AAN DE INGEBRUIKNAME VAN HET NIEUW STADION CLUB BRUGGE"

In de nieuwe overeenkomst zijn alle verwijzingen naar de 'oefenvelden 2, 3, 4, 5 en 12' (uit de oude overeenkomst) aangepast naar de 'oefenvelden 2, 3, 4 en 5'.

2.4. "3.2. EIGEN OEFENVELDEN EN JEUGDACCOMODATIE OP HET SPORTPARK GULDEN KAMER"

Uit de passage uit de oude kaderovereenkomst:

De STAD BRUGGE heeft de intentie om het bestaande Sportpark GULDEN KAMER uit te breiden met de aanleg van nieuwe voetbalvelden en sportaccommodatie. De gronden daartoe werden inmiddels reeds door de STAD BRUGGE verworven.  

Voor zover daartoe de nodige uitvoerbare vergunningen tijdig kunnen worden bekomen, zal de STAD BRUGGE deze nieuwe accommodatie  realiseren uiterlijk tegen het ogenblik waarop het nieuwe stadion Club Brugge in gebruik kan worden genomen.

Een gedeelte van deze nieuwe sportinfrastructuur zal tot gebruik door CERCLE BRUGGE worden bestemd.

Is 'een gedeelte van' in de nieuwe kaderovereenkomst weggelaten.

Artikel 3.2.3. uit de oude overeenkomst:

Partijen bevestigen dat ook het gebruik van de sportinfrastructuur op het Sportpark GULDEN KAMER een principieel tijdelijk karakter kent en in ieder geval van toepassing zal zijn tot op het ogenblik dat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatieve sportaccommodatie beschikt.

Dienaangaande zal met het oog op de aanleg en oprichting ervan door STAD BRUGGE in twee afzonderlijke omgevingsvergunningen worden voorzien: een vergunning voor de aanleg van de oefen- en jeugdvelden en een vergunning voor de voorziene tijdelijke infrastructuur.

is in de nieuwe overeenkomst als volgt herschreven:

Partijen bevestigen dat ook het gebruik van de sportinfrastructuur op het Sportpark GULDEN KAMER een principieel tijdelijk karakter kent en in ieder geval van toepassing zal zijn tot op het ogenblik dat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatieve sportaccommodatie beschikt. STAD BRUGGE erkent evenwel dat de investering van CERCLE BRUGGE in deze nieuwe sportaccommodatie de investeringstoelage zoals bepaald in artikel 3.2.0 substantieel overstijgt, waardoor STAD BRUGGE bereid is de accommodatie te Sportpark GULDEN KAMER ook verder ter beschikking van CERCLE BRUGGE te stellen nadat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatief stadion beschikt, indien CERCLE BRUGGE dit zou wensen.

CERCLE BRUGGE engageert zich ertoe de nodige inspanningen te leveren om de vergunningsaanvragen voor het Sportpark GULDEN KAMER op korte termijn in te dienen. CERCLE BRUGGE kan, bij het bekomen van de vergunningen opteren om de werkzaamheden onmiddellijk op te starten of tijdelijk uit te stellen, waarbij CERCLE BRUGGE zich evenwel engageert om, indien mogelijk, de werkzaamheden afgerond te hebben op het ogenblik dat Club Brugge een definitieve en uitvoerbare bouwvergunning bekomt voor het nieuwe stadion op de Olympiasite.

2.5. "6. AFSTAND VAN BEROEP- EN OPSCHORTENDE VOORWAARDE"

Hoofdstuk 6 uit de oude overeenkomst:

6.1. CERCLE BRUGGE zal op het ogenblik van de definitieve goedkeuring van de voorliggende Overeenkomst door de Gemeenteraad onherroepelijk en definitief afstand doen van ieder recht om een schorsings- en / of vernietigingsberoep tegen de Omgevingsvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te stellen.

Tevens zal CERCLE BRUGGE zich vanaf dat ogenblik onthouden van ieder ander gerechtelijk of buitengerechtelijk initiatief hetwelk de rechtskracht of de tenuitvoerlegging van de Omgevingsvergunning kan tenietdoen of schaden, alsook zal CERCLE BRUGGE zich uitdrukkelijk onthouden van het direct of indirect aanmoedigen of ondersteunen van derden om dergelijke initiatieven te ontwikkelen.

Een inbreuk op deze verplichtingen in hoofde van CERCLE BRUGGE wordt beschouwd als een grove tekortkoming welke tot de onmiddellijke verbreking van voorliggende Overeenkomst leidt, onverminderd de verplichting tot het vergoeden van alle hieruit voortvloeiende schade.

6.2. Zo dergelijke procedure op het ogenblik van de ondertekening van voorliggende Overeenkomst reeds zou zijn ingesteld, treedt voorliggende Overeenkomst slechts in werking op het ogenblik dat de afstand van procedure op bewijskrachtige wijze definitief door CERCLE BRUGGE is gesteld (opschortende voorwaarde).

Is in de nieuwe overeenkomst als volgt opgenomen:

6.1. Volgend op de vernietiging van de Oude Omgevingsvergunning zal Club Brugge trachten om een nieuwe gunstige Omgevingsvergunningsbeslissing van de Vlaamse Minister te bekomen binnen de 5 maand volgend op het vernietigingsarrest van 2 februari 2023.

6.2. CERCLE BRUGGE zal op het ogenblik van de definitieve goedkeuring van de voorliggende Overeenkomst door de Gemeenteraad onherroepelijk en definitief afstand doen van ieder recht om een schorsings- en / of vernietigingsberoep tegen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te stellen tegen deze Omgevingsvergunning, in zoverre hij verleend wordt.

Tevens zal CERCLE BRUGGE zich vanaf dat ogenblik onthouden van ieder ander gerechtelijk of buitengerechtelijk initiatief hetwelk de rechtskracht of de tenuitvoerlegging van de Omgevingsvergunning kan tenietdoen of schaden, alsook zal CERCLE BRUGGE zich uitdrukkelijk onthouden van het direct of indirect aanmoedigen of ondersteunen van derden om dergelijke initiatieven te ontwikkelen.

Een inbreuk op deze verplichtingen in hoofde van CERCLE BRUGGE wordt beschouwd als een grove tekortkoming welke tot de onmiddellijke verbreking van voorliggende Overeenkomst leidt, onverminderd de verplichting tot het vergoeden van alle hieruit voortvloeiende schade.  

2.6. "7. ONTBINDENDE VOORWAARDE"

De ontbindende voorwaarde uit de oude overeenkomst:

7. Indien de Omgevingsvergunning van Club Brugge NV zoals bepaald in punt a van de voorafgaandelijke overwegingen van deze Overeenkomst zou worden vernietigd, komt deze Overeenkomst, inclusief alle in uitvoering daarvan gesloten overeenkomsten zoals vermeld onder de artikelen 3 en 4 van deze overeenkomst integraal te vervallen, met dien verstande dat:

  • de speellocatie van CERCLE BRUGGE en Club Brugge op de Jan Breydelsite gegarandeerd blijft tot op het ogenblik van het verstrijken van de huidige Gebruiksovereenkomst, en
  • de STAD BRUGGE zich engageert om na die datum in samenspraak met beide voetbalploegen een oplossing te zoeken voor beide voetbalploegen.

is in de nieuwe overeenkomst volledig weggelaten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt er kennis van dat de ‘Kaderovereenkomst’ tussen Stad Brugge en Cercle Brugge, zoals eerder goedgekeurd in zitting van 20 december 2021, niet langer van toepassing is.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de bijgevoegde ‘Kaderovereenkomst’ tussen Stad Brugge en Cercle Brugge goed. De ‘Kaderovereenkomst’ wordt als bijlage gevoegd bij deze beslissing en vormt er dan ook een onsplitsbaar onderdeel van.

Artikel 3

In uitvoering van de kaderovereenkomst en conform het financieel visum wordt een nominatieve toelage van 2.750.000 euro voorzien aan Cercle Brugge.