Om een stock van verouderd ICT-materiaal te vermijden zal de lokale politie Brugge het ICT-materiaal dat vervangen of aangevuld moet worden pas aankopen wanneer dit nodig is.
Voor de aankoop van informatica hardware met bijhorende software zal de lokale politie Brugge gebruik maken van de aankoopcentrale inzake ICT-infrastructuur van de stad Brugge.
De gemeenteraad keurt de aankoop van informatica hardware met bijhorende software goed. Dit zal aangekocht worden via de aankoopcentrale van de stad Brugge bij de firma Real Dolmen (BE 0429037235), Industriezone Zenneveld, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen.
De uitgave van 150.000,00 euro, btw inbegrepen, zal benomen worden op begrotingsartikel 33030/742-53/2023 BU en wordt gefinancierd met eigen middelen.
De tijdelijke politieverordening dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening betreffende het verkeer en de handhaving van de openbare orde en rust naar aanleiding van de Heilig Bloedprocessie goed.
Raadslid Nele Caus komt tussen. Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Voorstel aanpassing gebruiksvergoedingen en aansluitkosten goedkeuren. Het reglement voor elektriciteitsafname van een stedelijke stroomkast ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad.
Alle adviezen van betrokken diensten zijn verwerkt in het voorstel actuele tarifering en het reglement. Er vonden ook meerdere overlegmomenten plaats (hierdoor dateren bepaalde adviezen al van een tijd terug).
De gemeenteraad keurt het reglement voor elektriciteitsafname van een stedelijke stroomkast goed.
De nieuwe aansluitkost en de forfaitaire gebruiksvergoeding voor evenementen die gebruik maken van een stroomkast zonder teller wordt goedgekeurd.
De nieuwe aansluitkost voor evenementen die gebruik maken van een stroomkast met teller wordt goedgekeurd.
De nieuwe aansluitkost voor langere manifestaties die gebruik maken van een stroomkast met teller wordt goedgekeurd.
Raadsleden Jos Demarest, Geert Van Tieghem, Stefaan Sintobin en Raf Reuse komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De ambitie van Stad Brugge en van beide voetbalploegen met betrekking tot de stadionprojecten is nog niet gewijzigd, waardoor het afsluiten van een nieuwe kaderovereenkomst tussen de Stad Brugge en Cercle Brugge zich opdringt. De belangrijke globale uitgangspunten van de 'Kaderovereenkomst' blijven dezelfde als bij de initiële beslissing van eind 2021. Inhoudelijk werd er dus zo weinig mogelijk gewijzigd aan de eerder goedgekeurde overeenkomst. Hieronder worden de wijzigingen ten opzichte van de eerder overeenkomst duidelijk opgelijst.
AANPASSINGEN
Onderstaande passages worden aangepast ten opzichte van de initiële overeenkomst.
2.1 "WORDT VOORAFGAANDELIJKE UITEENGEZET"
Uit de oude overeenkomst verdwijnen:
e. CERCLE BRUGGE overweegt om een schorsings- en vernietigingsberoep tegen voormelde omgevingsvergunningsbeslissing bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te dienen;
f. CERCLE BRUGGE is evenwel bereid om van enig initiatief tot het instellen van een schorsings- en vernietigingsberoep tegen de Omgevingsvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen afstand te doen, voor zover de STAD BRUGGE bereid is om CERCLE BRUGGE in haar zoektocht naar een eigen speellocatie of eigen voetbalstadion te ondersteunen, dit zowel tijdens als na de uitvoering van de Omgevingsvergunning;
In de nieuwe overeenkomst is dan het volgende toegevoegd:
g. de Oude Kaderovereenkomst omvatte tevens een ontbindende voorwaarde in het geval dat de Oude Omgevingsvergunning vernietigd zou worden.
h. Aangezien de Oude Omgevingsvergunning door de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigd werd op 2 februari 2023, is de Oude Kaderovereenkomst als ontbonden te beschouwen. Derhalve wensen partijen een nieuwe overeenkomst te ondertekenen die de principes van de Oude Kaderovereenkomst eerbiedigt.
i. Club Brugge zal trachten een nieuwe gunstige Omgevingsvergunningsbeslissing te bekomen bij de Vlaamse Minister binnen de 5 maand volgend op het vernietigingsarrest van 2 februari 2023.
2.2. "1. BETREFFENDE EEN NIEUWE SPEELLOCATIE"
Uit de oude overeenkomst verdwijnen:
1.3. Indien het GRUP Blankenbergse Steenweg zou komen te worden vernietigd ingevolge het lopende vernietigingsberoep bij de Raad van State, zal de STAD BRUGGE op eigen kosten binnen een termijn van uiterlijk 3 maanden na hieromtrent door CERCLE BRUGGE te zijn verzocht, CERCLE BRUGGE ervan in kennis stellen dat een haalbaarheidsstudie zal worden opgemaakt met betrekking tot een alternatieve locatie, dan wel zal worden nagegaan of in een nieuw planningsinitiatief met betrekking tot hetzij de Blankenbergse Steenweg, hetzij een alternatieve locatie kan worden voorzien. Hierbij engageert STAD BRUGGE zich ertoe om alle valabele alternatieve locaties mee in rekening te nemen voor zover blijkt dat de Blankenbergse Steenweg geen realistische optie meer is. CERCLE BRUGGE zal hierbij nauw betrokken worden en minstens maandelijks een update verslag ontvangen.
1.4. CERCLE BRUGGE heeft het recht om de door de STAD BRUGGE voorgestelde speellocatie te weigeren, mits opgave van een gegronde reden. Indien CERCLE BRUGGE dergelijke weigering om gegronde reden inroept, ontlast dit de STAD BRUGGE niet om een andere werkbare en volwaardige speellocatie voor CERCLE BRUGGE te vinden.
2.3. "3.1. TIJDELIJKE REGELING GELDEND TOT AAN DE INGEBRUIKNAME VAN HET NIEUW STADION CLUB BRUGGE"
In de nieuwe overeenkomst zijn alle verwijzingen naar de 'oefenvelden 2, 3, 4, 5 en 12' (uit de oude overeenkomst) aangepast naar de 'oefenvelden 2, 3, 4 en 5'.
2.4. "3.2. EIGEN OEFENVELDEN EN JEUGDACCOMODATIE OP HET SPORTPARK GULDEN KAMER"
Uit de passage uit de oude kaderovereenkomst:
De STAD BRUGGE heeft de intentie om het bestaande Sportpark GULDEN KAMER uit te breiden met de aanleg van nieuwe voetbalvelden en sportaccommodatie. De gronden daartoe werden inmiddels reeds door de STAD BRUGGE verworven.
Voor zover daartoe de nodige uitvoerbare vergunningen tijdig kunnen worden bekomen, zal de STAD BRUGGE deze nieuwe accommodatie realiseren uiterlijk tegen het ogenblik waarop het nieuwe stadion Club Brugge in gebruik kan worden genomen.
Een gedeelte van deze nieuwe sportinfrastructuur zal tot gebruik door CERCLE BRUGGE worden bestemd.
Is 'een gedeelte van' in de nieuwe kaderovereenkomst weggelaten.
Artikel 3.2.3. uit de oude overeenkomst:
Partijen bevestigen dat ook het gebruik van de sportinfrastructuur op het Sportpark GULDEN KAMER een principieel tijdelijk karakter kent en in ieder geval van toepassing zal zijn tot op het ogenblik dat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatieve sportaccommodatie beschikt.
Dienaangaande zal met het oog op de aanleg en oprichting ervan door STAD BRUGGE in twee afzonderlijke omgevingsvergunningen worden voorzien: een vergunning voor de aanleg van de oefen- en jeugdvelden en een vergunning voor de voorziene tijdelijke infrastructuur.
is in de nieuwe overeenkomst als volgt herschreven:
Partijen bevestigen dat ook het gebruik van de sportinfrastructuur op het Sportpark GULDEN KAMER een principieel tijdelijk karakter kent en in ieder geval van toepassing zal zijn tot op het ogenblik dat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatieve sportaccommodatie beschikt. STAD BRUGGE erkent evenwel dat de investering van CERCLE BRUGGE in deze nieuwe sportaccommodatie de investeringstoelage zoals bepaald in artikel 3.2.0 substantieel overstijgt, waardoor STAD BRUGGE bereid is de accommodatie te Sportpark GULDEN KAMER ook verder ter beschikking van CERCLE BRUGGE te stellen nadat CERCLE BRUGGE over een definitieve eigen volwaardige alternatief stadion beschikt, indien CERCLE BRUGGE dit zou wensen.
CERCLE BRUGGE engageert zich ertoe de nodige inspanningen te leveren om de vergunningsaanvragen voor het Sportpark GULDEN KAMER op korte termijn in te dienen. CERCLE BRUGGE kan, bij het bekomen van de vergunningen opteren om de werkzaamheden onmiddellijk op te starten of tijdelijk uit te stellen, waarbij CERCLE BRUGGE zich evenwel engageert om, indien mogelijk, de werkzaamheden afgerond te hebben op het ogenblik dat Club Brugge een definitieve en uitvoerbare bouwvergunning bekomt voor het nieuwe stadion op de Olympiasite.
2.5. "6. AFSTAND VAN BEROEP- EN OPSCHORTENDE VOORWAARDE"
Hoofdstuk 6 uit de oude overeenkomst:
6.1. CERCLE BRUGGE zal op het ogenblik van de definitieve goedkeuring van de voorliggende Overeenkomst door de Gemeenteraad onherroepelijk en definitief afstand doen van ieder recht om een schorsings- en / of vernietigingsberoep tegen de Omgevingsvergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te stellen.
Tevens zal CERCLE BRUGGE zich vanaf dat ogenblik onthouden van ieder ander gerechtelijk of buitengerechtelijk initiatief hetwelk de rechtskracht of de tenuitvoerlegging van de Omgevingsvergunning kan tenietdoen of schaden, alsook zal CERCLE BRUGGE zich uitdrukkelijk onthouden van het direct of indirect aanmoedigen of ondersteunen van derden om dergelijke initiatieven te ontwikkelen.
Een inbreuk op deze verplichtingen in hoofde van CERCLE BRUGGE wordt beschouwd als een grove tekortkoming welke tot de onmiddellijke verbreking van voorliggende Overeenkomst leidt, onverminderd de verplichting tot het vergoeden van alle hieruit voortvloeiende schade.
6.2. Zo dergelijke procedure op het ogenblik van de ondertekening van voorliggende Overeenkomst reeds zou zijn ingesteld, treedt voorliggende Overeenkomst slechts in werking op het ogenblik dat de afstand van procedure op bewijskrachtige wijze definitief door CERCLE BRUGGE is gesteld (opschortende voorwaarde).
Is in de nieuwe overeenkomst als volgt opgenomen:
6.1. Volgend op de vernietiging van de Oude Omgevingsvergunning zal Club Brugge trachten om een nieuwe gunstige Omgevingsvergunningsbeslissing van de Vlaamse Minister te bekomen binnen de 5 maand volgend op het vernietigingsarrest van 2 februari 2023.
6.2. CERCLE BRUGGE zal op het ogenblik van de definitieve goedkeuring van de voorliggende Overeenkomst door de Gemeenteraad onherroepelijk en definitief afstand doen van ieder recht om een schorsings- en / of vernietigingsberoep tegen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen in te stellen tegen deze Omgevingsvergunning, in zoverre hij verleend wordt.
Tevens zal CERCLE BRUGGE zich vanaf dat ogenblik onthouden van ieder ander gerechtelijk of buitengerechtelijk initiatief hetwelk de rechtskracht of de tenuitvoerlegging van de Omgevingsvergunning kan tenietdoen of schaden, alsook zal CERCLE BRUGGE zich uitdrukkelijk onthouden van het direct of indirect aanmoedigen of ondersteunen van derden om dergelijke initiatieven te ontwikkelen.
Een inbreuk op deze verplichtingen in hoofde van CERCLE BRUGGE wordt beschouwd als een grove tekortkoming welke tot de onmiddellijke verbreking van voorliggende Overeenkomst leidt, onverminderd de verplichting tot het vergoeden van alle hieruit voortvloeiende schade.
2.6. "7. ONTBINDENDE VOORWAARDE"
De ontbindende voorwaarde uit de oude overeenkomst:
7. Indien de Omgevingsvergunning van Club Brugge NV zoals bepaald in punt a van de voorafgaandelijke overwegingen van deze Overeenkomst zou worden vernietigd, komt deze Overeenkomst, inclusief alle in uitvoering daarvan gesloten overeenkomsten zoals vermeld onder de artikelen 3 en 4 van deze overeenkomst integraal te vervallen, met dien verstande dat:
is in de nieuwe overeenkomst volledig weggelaten.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat de ‘Kaderovereenkomst’ tussen Stad Brugge en Cercle Brugge, zoals eerder goedgekeurd in zitting van 20 december 2021, niet langer van toepassing is.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde ‘Kaderovereenkomst’ tussen Stad Brugge en Cercle Brugge goed. De ‘Kaderovereenkomst’ wordt als bijlage gevoegd bij deze beslissing en vormt er dan ook een onsplitsbaar onderdeel van.
In uitvoering van de kaderovereenkomst en conform het financieel visum wordt een nominatieve toelage van 2.750.000 euro voorzien aan Cercle Brugge.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen. Schepen Mercedes Van Volcem en Burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Door middel van een uitbreiding van de bruikleenovereenkomst wil AGC Glass Europe het benodigde perceeltje grond voor de aanleg en openstelling van de verbinding richting Zwankendammestraat ter beschikking stellen van de stad Brugge.
Bijgevolg werd een ontwerp van uitbreiding opgemaakt die op de finale goedkeuring van AGC Glass Europe kan rekenen met volgende (verkort weergegeven) voorwaarden:
Voorwerp van uitbreiding:
STAD BRUGGE 12 AFD
Een oppervlakte grond gelegen Lisseweegse Steenweg, 281 m² groot, gekadastreerd sectie P, deel van perceelnummer 161W2, zoals afgebeeld in gele kleur op een plan opgemaakt dd. 14/10/2022 door Landmeter-Expert Steven De Smet.
Bestemming:
Het Recht van Bruiklening op de grond wordt toegestaan en aanvaard voor redenen van openbaar nut.
Verbouwingen - Aanpassingen - Verbeteringen:
De Lener heeft het recht om verbeterings-, veranderings- of aanpassingswerken uit te voeren of te laten uitvoeren aan of op de Grond of gebouwen en constructies en-of beplantingen op de Grond op te richten en of aan te brengen. Alle door de Lener ondernomen werken geschieden onder zijn uitsluitende verantwoordelijkheid en risico en op zijn kosten.
Alle overige bepalingen uit voormelde akte dd. 22/06/2020 blijven onverkort van toepassing.
Alle kosten en lasten naar aanleiding van deze uitbreiding zijn ten laste van de lener. Er zullen geen bijkomende lasten op de uitlener worden gelegd, zo zal o.m. de thans bestaande bufferzone tussen de fabriek en het dorp niet worden verplaatst of uitgebreid ten nadele van de uitlener.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de uitbreiding van de bruikleenovereenkomst dd. 22/06/2020, akte verleden voor notaris Steven Fieuws, met oppervlakte grond gelegen Lisseweegse Steenweg, 281 m² groot, gekadastreerd sectie P, deel van perceelnummer 161W2, zoals afgebeeld in gele kleur op een plan opgemaakt dd. 14/10/2022 door landmeter-expert dhr. Steven De Smet en verder volgens de voorwaarden van bijgaand ontwerp van overeenkomst.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen. Schepen Mercedes Van Volcem antwoordt.
De Stad is eigenares van het onroerend goed, halfopen bebouwing, gelegen te 8000 Brugge, Lane 50/52, gekend bij het kadaster in de 4e afdeling Brugge, sectie D, met het perceelnummer 1086 V P0000, om deze te hebben aangekocht in het kader van stadskernvernieuwing, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 1980, blijkens akte verleden op 29 augustus 1980, verleden voor notaris Frans Bouckaert.
In dit pand was het halfweghuis "De Lane" gevestigd, een opvanghuis voor jongeren met psychologische en sociale problemen, waarvan destijds vzw Oikonde de exploitant was en sinds 2008 de vzw CAW De Poort, thans CAW Noord-West-Vlaanderen.
Het onroerend goed is volgens het gewestplan “Brugge-Oostkust” (K.B. 07/04/1997) gelegen in woongebied en is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed als vastgestelde archeologische zone “Historische stadskern van Brugge” en “Brugge – Oudste kern”. Het is ook gelegen binnen het UNESCO-werelderfgoed Kernzone en UNESCO-werelderfgoed Bufferzone, doch niet gekend als “beschermd onroerend erfgoed”.
De huur werd door CAW Noord-West-Vlaanderen opgezegd, waardoor het pand sinds 1 maart 2023 vrij is van gebruik.
Op 17 januari 2023 werd voor dit goed door Vinçotte een verslag afgeleverd van de keuring van de elektrische installaties op laagspanning.
Op 18 januari 2023 werd een EPC met certificaatnummer 20230118-0002695793-RES-1 opgemaakt. De woning kreeg een energielabel C (300 kWh/m² jaar).
Op 7 februari 2023 werd een schattingsverslag opgemaakt door het landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert, waarbij de venale waarde werd geraamd op € 548.000.
Op 17 februari 2023 werd van de OVAM een asbestinventarisattest verkregen met attestnummer 20230217-000160.000.
Op 23 februari 2023 werd door de OVAM een blanco bodemattest afgeleverd met attestnummer ABA_31804D108600V000_20230127013.
Het pand voldoet niet aan de woningkwaliteiteisen voor verhuur als woning conform de Vlaamse Wooncode en dient zo spoedig mogelijk - na renovatie - een nieuwe bestemming te krijgen.
De gemeenteraad dient akkoord te gaan met de voorgestelde wijze en voorwaarden van verkoop.
Er zal worden overgegaan tot de verkoop via het online biedplatform Biddit van het onroerend goed, gelegen te 8000 Brugge, Lane 50/52, gekend bij het kadaster in de 4e afdeling Brugge, sectie D, met perceelnummer 1086 V P000, met een kadastrale oppervlakte perceel van 339 m², mits het behalen van de prijs van € 548.000 te verhogen met de kosten van de verkoopsprocedure, zijnde het verschil tussen de werkelijke kosten en de forfaitaire bijdrage in de kosten.
De verkoop zal dienen te gebeuren met volgende bijzondere voorwaarden:
De Voorzitter van de Gemeenteraad, de Algemeen Directeur, de Financieel Directeur en desgevallend hun vervangers worden gemachtigd om alle stukken in verband met voormelde verkoop te ondertekenen en om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de authentieke akte.
Raadsleden Ilse Coopman, Andries Neirynck en Stefaan Sintobin komen tussen. Schepen Mercedes Van Volcem antwoordt.
De roltrappen maken voor de bezoekers aan de stad Brugge deel uit van het Openbaar Domein. Deze roltrappen geven ook comfortabele toegang tot de passarelles op niveau +1 (Huis van de Bruggeling, Basic Fit, Radisson Blue, Proximus, ...). Daarnaast is een substantieel aandeel van de gebruikers afkomstig van de geparkeerde wagens op parkeerdek +1 van Parking Station. Interparking is bereid om in opdracht van de stad het beheer, toezicht en herstellingen op die technische installaties uit te voeren omdat zij over de technische kennis beschikken en er voldoende personeel kunnen voor vrijmaken. Daarnaast zijn werkende roltrappen ook voor Interparking een service dewelke bijdraagt aan de uitbating van de parking Station.
De opdracht van Interparking omvat het beheer en het toezicht op alle onderhoud en herstellingen en desgevallend vernieuwing van de roltrappen volgens de volgende modaliteiten:
- visuele controle van de roltrappen;
- eerstelijnsinterventie;
- doormelden van defecten aan een gespecialiseerde onderhoudsfirma;
- planning van curatief onderhoud;
- planning en opvolging van keuringen door gecertifieerd organisme;
- planning van de herstellingen en/of vernieuwingen van de roltrappen;
- toezicht houden op de uitvoering van het onderhoud en herstellingen door de gespecialiseerde firma;
- aanvragen/vernieuwen van de veiligheidsattesten bij een erkend keuringsmechanisme.
Het onderhoud en de herstellingen zelf dienen uiteraard te gebeuren door een gespecialiseerde firma.
Interparking zal deze kosten voor onderhoud en herstellingen verrekenen in de exploitatierekening van de parkings die opgenomen zijn in haar concessieovereenkomst.
Stad Brugge zal zelf blijven instaan voor:
- het in goede staat van onderhoud en properheid houden van de betegeling van het door haar gehuurde goed van de VME Globaal Hart van Brugge, (verwijderen van alle zwerfvuil en onkruid).
- de kosten van het elektriciteitsverbruik van de roltrappen.
Duurtijd:
De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van drie jaar die begint te lopen op 1 januari 2023, en zal worden verlengd op de vervaldag voor een of meerdere nieuwe periodes van 1 jaar, behoudens ontbinding door een van de partijen, mits een opzeg via een aangetekend schrijven verstuurd via de post drie (3) maanden voor de vervaldag van de lopende periode.
Indien de huurovereenkomst, waar de roltrappen deel van uitmaken, tussen Stad Brugge en de VME Globaal Hart van Brugge voortijdig wordt beëindigd, zal ook dit contract tussen Stad Brugge en Interparking voortijdig beëindigd worden.
Het dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad ingevolge de verrekening in de exploitatierekening van Interparking (aanpassing/aanvulling op concessie-overeenkomst).
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan bijgaand ontwerp van overeenkomst met Interparking waarbij Interparking instaat voor het onderhoud, herstel, desgevallend vernieuwing van de ingehuurde roltrappen aan het Stationsplein te Brugge.
Raming: € 707.370 excl. btw - € 855.917,70 incl. btw (basisopdracht en 1 verlenging). (Basisopdracht loopt vanaf gunning tot en met december 2024. Verlenging loopt van januari 2025 tot en met december 2026.)
Wijze van gunnen: openbare procedure.
De gemeenteraad keurt het voorstel en de wijze van gunnen goed voor de raamovereenkomst voor nazicht en onderhoud van hydranten en identificatieplaten (2023-2026).
Raming: € 855.917,70 incl. btw.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
De buitengewone algemene vergadering van 19 april 2023 om 20u omvat ondermeer een statutenwijziging en uitbreiding van de raad van bestuur.
Hier wordt de statutenwijziging die gepland was op de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 hernomen. Die statutenwijziging kon toen niet doorgaan omdat het verslag betreffende de creatie van de aandelen D en de wijziging van de rechten van aandelen C en het verslag betreffende de wijziging van het voorwerp ontbraken op de agenda van de algemene vergadering. Na overleg met de notaris werd de vergadering uitgesteld omdat deze verslagen niet waren bijgevoegd.
De statutenwijzigingen zijn noodzakelijk om tegemoet te komen aan bepaalde situaties en nieuwe wettelijke vereisten.
1. Statutenwijziging en uitbreiding raad van bestuur.
IVBO wordt geconfronteerd met een dalende aanvoer van huishoudelijk restafval en een toename van aanvoer van hoogcalorisch bedrijfsafval. Door het stijgende aandeel van deze laatste fractie wordt de installatie meer en meer op de proef gesteld en zijn er veelvuldig stilstanden ten gevolge van vuilopbouw nodig die een zware negatieve impact hebben op de financiële situatie.
De directie wil meer huishoudelijk restafval aantrekken door het deelnemen aan bestekken van intercommunales die deze afvalfractie op de markt zetten. Bovendien is het mogelijk om via een participatie als vennoot en beheersoverdracht voor de verwerking van het huishoudelijk restafval volgens het in-house principe samen te werken waardoor de verwerking van het afval en bijhorende facturatie buiten de BTW-sfeer kan gebeuren. Hiervoor moet aan 3 voorwaarden voldaan zijn:
IVBO voldoet aan de eerste twee voorwaarden. Op basis van de huidige statuten is het twijfelachtig of ook is voldaan aan de derde voorwaarde.
De intercommunale vennoten die voor de verwerking van hun afval een beroep doen op IVBO, zijn tot op heden immers enkel vertegenwoordigd in de algemene vergadering en dit orgaan wordt niet aanzien als controlerend op de dagdagelijkse werking.
Om ook aan de derde voorwaarde te voldoen, wordt voorgesteld om een extra vertegenwoordiger van de intercommunale vennoten die een beheersoverdracht hebben gedaan naar IVBO te voorzien in de raad van bestuur. De raad van bestuur breidt dan uit van 9 naar 10 leden die allen over 1 stem beschikken en dagdagelijkse controle uitoefenen. De voorziene uitbreiding van de raad van bestuur brengt een wijziging van de statuten met zich mee die door de algemene vergadering van IVBO dient goedgekeurd te worden.
2. Invulling beheersoverdracht
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2022 de beheersovereenkomst goed waarbij de exploitatie van de recyclageparken van de Stad Brugge wordt overgedragen aan de opdrachthoudende vereniging IVBO.
Vandaar wordt ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bijlage 2 aan de statuten inzake de "invulling beheersoverdracht" te actualiseren.
3. Regiovorming
Onderhavig voorstel van statutenwijziging houdt nog geen rekening met de impact van de door de Vlaamse regering aangekondigde regiovorming. Deze regiovorming heeft immers een impact op de vennootgemeenten.
In zitting dd. 31/08/2022 keurde de raad van bestuur het definitief voorstel aan de algemene vergadering dd. 14/12/2022 goed van de voorliggende statutenwijziging.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVBO d.d. 19 april 2023 om 20u:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Samenstelling van de vergadering.
3. Voorafgaandelijke goedkeuringen:
Verslag betreffende de wijziging van het voorwerp.
Verslag betreffende de creatie van de aandelen D en de wijziging van de rechten van de aandelen C.
4. Statutenwijziging:
1. Wijziging van het voorwerp.
2. Kennisname en bespreking van het verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Creatie van aandelen D, vaststelling van de rechten, voorrechten en verplichtingen aan aandelen D en aanpassing van artikel 9, 14 en 21 van de statuten en creatie van een nieuw artikel 24bis betreffende de ontslagregeling voor de bestuurder benoemd door de aandelen C.
4. Schrapping van de laatste paragraaf van artikel 10 van de statuten over de alternatieve mogelijkheden voor aanpassing van de inbreng.
5 Aanpassing van artikel 11 van de statuten met toevoeging van een forfaitaire vergoeding bij niet tijdige betaling van alle betalingen aan de vereniging.
6. Aanvulling van het woord "infrastructuur" op het einde van de eerste zin van artikel 13 van de statuten.
7. Vervanging van het woord "samenwerkingsovereenkomst" door "beheersoverdracht" in artikel 14 van de statuten.
8. Schrapping van de toepasselijke correctiefactoren en toevoeging van indexatie van plafondtarieven in artikel 15 van de statuten.
9. Toevoeging van de modaliteiten van uittreding in artikel 19 van de statuten.
10. Correctie van het jaar vermeld in artikel 25 van de statuten.
11. Aanpassing van artikel 28 van de statuten betreffende het plaatsen van stukken op een voor alle bestuurders toegankelijke locatie op een intra- of extranet ipv het IVBO-intranet.
12. Aanpassing van artikel 30 van de statuten betreffende aanstelling van gevolmachtigden.
13. Aanpassing van de laatste alinea van artikel 32 en de eerste alinea van artikel 35 van de statuten door toevoeging van de "bijzondere" algemene vergaderingen, naast de algemene en buitengewone algemene vergaderingen.
14. Aanvulling van artikel 42 met de vermelding dat de documentatie betreffende de op de aanvankelijk op de agenda ingeschreven punten bij de uitnodiging tot de vergadering wordt gevoegd.
15. Aanpassing van artikel 44 van de statuten.
16. Schrapping van de artikelen 27, 58 en 59 van de statuten betreffende de overgangsbepalingen gezien deze achterhaald zijn.
17. Opdracht aan het bestuursorgaan tot materiële uitvoering van de genomen beslissingen, alsook tot opmaak van de gecoördineerde tekst van de statuten.
5. Goedkeuring toetreding Incovo als vennoot C.
6. Goedkeuring toetreding Interza als vennoot C.
7. Goedkeuring toetreding Intradura als vennoot C.
8. Goedkeuring toetreding IVBO als vennoot B bij Intradura.
9. Varia.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijziging en de uitbreiding van de raad van bestuur.
De gemeenteraad duidt dhr. Olivier Strubbe aan als vertegenwoordiger en geeft mandaat aan zijn vertegenwoordiger om in te stemmen met alle punten op de dagorde van deze buitengewone algemene vergadering.
Raadsleden Nele Caus en Andries Neirynck komen tussen. Schepen Franky Demon antwoordt.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden in totaal 21 bezwaarschriften ingediend.
Deze bezwaarschriften handelen over andere zaken dan de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
De plannen voor dit dossier werden gewijzigd waarbij de toegang voor voertuigen tot het pand nu via de Kroonstraat is te bekomen en niet via de Scheepsdalelaan N9. Fietsers en voetgangers zullen zowel vanuit de Kroonstraat als de Scheepsdalelaan het pand kunnen bereiken. Dit versterkt de uitbouw van een veilig wegennet en versterkt de fijnmazigheid op lokaal niveau. Voor de volledigheid wensen we mee te geven dat de opgeladen mobiliteitstoets hier niet op aangepast is. Het advies wordt bijgevolg gegeven op de aanpaste plannen die opgeladen werden waarbij de toegang voor de ondergrondse parking in de Kroonstraat is.
In de aangepaste visualisering wordt de doorsteek voor fietsers en voetgangers echter niet meer weergegeven. De stippellijn die op het aangepast plan terug te vinden is, geeft niet duidelijk weer of het hier een afsluiting betreft of iets anders. Voertuigen die zo het binnenplein wensen op te rijden zullen onder geen beding mogen lang parkeren. Er dient verduidelijkt te worden of deze zone zal worden afgesloten of niet. Er wordt geadviseerd dit niet af te sluiten in functie van de fijnmazigheid van het netwerk.
Aan de zijde van de Kroonstraat wordt gewerkt met een poortje. In het kader van toegankelijkheid wordt geadviseerd hier geen poortje te plaatsen. Dit zou de fijnmazigheid en de veiligheid van het netwerk ten goede komen.
Artikel 3 wordt gunstig onder voorwaarden geadviseerd.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 Het aanbrengen van dergelijk wegennet staat ten dienste van het algemeen belang. Zie verder in 4.3.
4.2 Er worden nieuwe gemeentewegen aangebracht.
4.3 Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de N9 Scheepsdalelaan. De bouwheer dient zelf in te staan voor het aanbrengen van voldoende signalisatie wanneer fietsers/voetgangers de openbare weg naderen. Conform punt 4.1 wordt geadviseerd om de wegenis voor iedereen open te stellen en de toegang aan de Kroonstraat niet af te sluiten met een poortje. Indien dit toegankelijk is voor elke fietser/voetganger dan wordt de aanleg van de nieuwe wegenis conform het algemeen belang gezien.
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 Er worden enkel nieuwe feitelijke wegenissen aangebracht. De bestaande buurtwegen worden niet aangepast. Door de extra verbinding die gecreëerd wordt komt dit de buurt ten goede, ook voor de toekomstige generaties.
Conclusie
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Suggesties:
- De bouwheer dient in te staan voor voldoende signalisatie op eigen terrein wanneer fietsers op de openbare weg komen.
- De doorgang dient mogelijk te zijn voor fietsers en voetgangers van de N9 Scheepsdalelaan naar de Kroonstraat en omgekeerd. Dit in functie van het uitbreiden van het fijnmazig netwerk. Op deze manier staan de gemeentewegen ten dienste van het algemeen belang.
- De toegang tot de Kroonstraat wordt niet afgesloten door een poortje.
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als gemeenteweg.
Voorwaarden
De voorwaarden van de dienst mobiliteit mbt. de zaak der wegen worden bijgetreden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden in de twee openbare onderzoeken samen 21 bezwaren ingediend. De bezwaren handelen niet over de zaak der wegen.
De gemeenteraad:
Raadsleden Martine Bruggeman en Andries Neirynck komen tussen. Schepenen Franky Demon en Mercedes Van Volcem en Burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
Door de opwaardering van het park worden er extra verbindingen gecreëerd waarbij het lokale wegennet wordt uitgebouwd. De uitbreiding van dit fijnmazig netwerk zorgt voor de uitbreiding van de wegenis van het park die zowel het functionele als het recreationeel ten goede komt.
Artikel 3 wordt gunstig geadviseerd.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 De wijzigingen van het wegennetwerk staan ten dienste van het algemeen belang.
Er wordt wel geadviseerd om eveneens het pad door te trekken zoals hieronder gesuggereerd wordt.
Bijkomend is te onderzoeken of er extra gemeentewegen door het park dienen aangebracht te worden. In voorliggend plan wordt enkel een pad voorzien langs de contouren van het park.
4.2 Er worden extra gemeentewegen gecreëerd bovenop de bestaande buurtweg uit de Atlas der Buurtwegen.
4.3 De site is vooral autovrij. In functie van de beweging van de potentiële fietsers werd hiermee rekening gehouden.
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
Artikel 4 wordt gunstig onder voorwaarden geadviseerd.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Aanleg nieuwe gemeentewegen
De nieuwe padenstructuur zoals voorzien op de plannen ‘BA_Katelijnepark-inrichting_I_N’ en ‘BA_Katelijnepark-inrichting_P_N’ wordt aangelegd als nieuwe gemeenteweg.
Voorwaarden
Conform de suggesties in 4.1 bij de toetsing aan het gemeentewegendecreet wordt geadviseerd om te onderzoeken of er een extra ontsluiting mogelijk is (zie afbeelding) en wordt er geadviseerd om te onderzoeken of er doorheen het park geen gemeentewegen kunnen aangebracht worden gezien nu enkel de contour voorzien wordt van een gemeenteweg.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad:
Conform de suggesties in 4.1 bij de toetsing aan het gemeentewegendecreet wordt geadviseerd om te onderzoeken of er een extra ontsluiting mogelijk is (zie afbeelding) en wordt er geadviseerd om te onderzoeken of er doorheen het park geen gemeentewegen kunnen aangebracht worden gezien nu enkel de contour voorzien wordt van een gemeenteweg.
Raadsleden Ilse Coopman, Nele Caus, Alexander De Vos, Raf Reuse, Pascal Ennaert, Stefaan Sintobin en Sandrine De Crom komen tussen. Schepen Franky Demon antwoordt.
Het Beleidsplan Ruimte wordt een beleidsdocument dat, als opvolger van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, een actueel kader zal vormen voor de ruimtelijke toekomst van de stad. Het zal voor de komende decennia de leidraad zijn voor keuzes in de manier waarop we de ruimte in Brugge verder gaan gebruiken, inrichten, organiseren, ordenen.
Het ontwerpvoorstel BRB is strategisch en uitvoeringsgericht
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikel 2.1.1) bepaalt dat een Beleidsplan Ruimte een strategisch plan is en tegelijk uitvoeringsgericht. Het bestaat uit een strategische visie en beleidskaders. Zo bestaat het ontwerpvoorstel BRB (in bijlage) uit een strategische visie en 5 beleidskaders.
De strategische visie kijkt op lange termijn: 2050. Ze brengt met 5 ambities één verhaal over de stad die Brugge in 2050 wil zijn:
… In 2050 is Brugge (nog steeds) een leefbare en beleefbare stad, aantrekkelijk om er te wonen, te werken, te ondernemen en om er te investeren. De Stad stelt open ruimte centraal in haar ruimtelijk beleid: een groen blauw open ruimte raamwerk bepaalt de maat voor een kwaliteitsvolle stadsontwikkeling. Er wordt plaats gemaakt om te wonen, te werken, te ondernemen zonder daarvoor open ruimte in te nemen. Zo groeit de stad in kwaliteit.
De Stad waardeert (nog steeds) wat ze overerfde uit het verleden. Ze houdt erfgoed in al zijn diversiteit (bouwkundig én landschappelijk) levendig door het te ‘ontwikkelen’ ten dienste van de stad en haar inwoners in de eerste plaats.
In 2050 zijn Bruggelingen ‘thuis’ in hun stad. Ze wonen in aangename woonbuurten waar voorzieningen nabij zijn en kwaliteitsvolle publieke ruimte uitnodigt tot wandelen en fietsen en spontaan ontmoeten. Ook multifunctionele centrale plaatsen waar ruimte gedeeld wordt zijn plekken voor ontmoeting. Buurten en wijken werken samen in een netwerk waarbinnen ook meer gespecialiseerde voorzieningen, die niet in elke buurt te vinden zijn, vlot bereikbaar zijn. Zo ook voor de regio.
Want de stad is ook in 2050 (nog steeds) magneet voor de regio. Hoog dynamische activiteiten (grote ruimtevragers, publiekstrekkers, …) liggen gebundeld en geclusterd, waar de stad goed regionaal, nationaal tot internationaal ontsloten is. Dit in goed nabuurschap en versterkende relaties aangaand met de stad of met de open ruimte …
De 5 ambities leveren het Brugse maatwerk op de Vlaamse strategische visie die de Vlaamse Regering voor het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen goedkeurde in 2018.
De 5 beleidskaders kijken op middellange termijn: 2035. Ze stippelen uit hoe we het beeld van Brugge 2050 gaan waarmaken (in doelstellingen) en wat we daarvoor gaan doen tegen 2035 (in acties).
Elke beleidskader landt met het strategisch verhaal ergens in de Brugse ruimte: de open ruimte, de wijk, het woonweefsel, de gespecialiseerde campussen en plekken waar de stad in verandering is. Allemaal types omgevingen waar het debat over de bouwshift speelt, over ruimtelijk rendement, over het vrijwaren van open ruimte en over het versterken van een groenblauw netwerk. De 5 beleidskaders geven richting aan dat debat, en vormen een integraal verhaal in lijn met de strategische visie.
Met de 5 beleidskaders brengen we de stad stapsgewijs dichter bij het beeld van Brugge 2050. Beleidskaders kunnen aangepast worden of er kunnen nieuwe beleidskaders goedgekeurd worden naarmate er stappen genomen zijn of volgende stappen moeten voorbereid worden. De Vlaamse wetgever heeft beleidskaders namelijk opgevat als een ‘aanbouwmodel’; de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening maakt het mogelijk om aanvullende beleidskaders vast te stellen die vervolgens integraal deel uitmaken van het beleidsplan ruimte.
Elk beleidskader vertaalt en concretiseert het verhaal over de stad die we in 2050 willen zijn – de strategische visie – in doelstellingen.
Om de doelstellingen te bereiken worden acties geformuleerd. Die acties zijn velerlei. Ze kunnen gaan over een houding, reflex of mentaliteitswijziging. Soms is het nodig om te sleutelen aan de ruimtelijke ordening van de stad zoals die regelgevend is vastgelegd in bestemmingsplannen (RUP’s of het gewestplan – BPA) of een verordening. Vaak is het nodig om gebiedsgericht visie ontwikkelen. Via onderhandelingsstedenbouw of een dialogerend vergunningenbeleid kunnen partners gevonden worden in projecten. En er zijn ook sleutels die de Stad zelf in handen heeft of kan nemen, bijvoorbeeld door pionier of voortrekker te willen zijn, als beheerder van het openbaar domein … . En tot slot, monitoring, omdat continu meten, weten is en de Codex Ruimtelijke Ordening dat ook oplegt.
Het beleidskader ‘groenblauw raamwerk activeren’ speelt zich af de in de open ruimte. Enerzijds zoals die planologisch verankerd zit in ‘zachte bestemmingen’, anderzijds zoals open ruimte, in werkelijkheid wordt beleefd in de stad.
Dit beleidskader formuleert 2 doelstellingen tegen 2035 om een groenblauw open ruimte raamwerk uit te bouwen dat cruciaal is voor de (be)leefbare stad die Brugge in 2050 nog steeds wil zijn. Het zorgt voor een waterveilige stad waar we water kunnen opvangen en houden, waar hitte gemilderd wordt, waar gespeeld kan worden in groene en blauwe snippers en grotere gehelen. Stads(nabije)landsbouw biedt kansen om actief aan het raamwerk te bouwen en het raamwerk kan drager zijn voor zachte verbindingen. Eens dit raamwerk goed zit, kan en zal de stad ook toekomstgericht en complementair ontwikkelen. Het groenblauw raamwerk bepaalt dus, de maat voor de ontwikkeling van de stad.
Het beleidskader ‘wijkdynamiek concentreren’ zoomt in op stadswijken en dorpscentra.
Dit beleidskader formuleert 3 doelstellingen tegen 2035 om er levendige centrale plaatsen te maken die samenwerken in een netwerk van stads- en wijkknopen. Door wijkdynamiek te concentreren zorgen we voor een nabijheid van voorzieningen, waar mogelijk collectief georganiseerd en bereikbaar te voet of met de fiets. Brugge wil er zijn ambitie van fietsstad verder mee waarmaken en versterken. Door wijkdynamieken samen te brengen, meer ruimte en voorzieningen te delen, ontstaan plekken voor ontmoeting. Die plekken zijn nodig voor een warme of inclusieve stad.
Het beleidskader ‘woonweefsel transformeren’ speelt zich af in de stadswijken en dorpen, binnen de ruimte die we al beslaan om te wonen, te werken, te ontspannen en daar ook voor planologisch is bestemd.
Dit beleidskader formuleert 3 doelstellingen tegen 2035 om slimmer, zuinig en efficiënter plaats te maken om te wonen en hoe we dat verweven met ruimte om te ondernemen en te ontspannen. Stads”uitbreiding” door planologisch in te nemen op open ruimte is niet langer aan de orde. We moeten er verder plaats voor maken binnen de ruimte die we vandaag al beslaan. Het woonweefsel staat voor verschillende transformatie-opgaven die om een geïntegreerde aanpak vragen. Er is nood aan meer woningentypes in een gevarieerd palet aan woonomgevingen waar elkeen (volgens zijn budget) een betaalbare woonst vindt. Waar we kunnen koppelen we dit aan opgaven als een duurzame mobiliteit, een meer sociaal zorgende stad, een klimaatrobuuste stad.
Het beleidskader ‘campussen intensiveren’ speelt zich af op de gespecialiseerde terreinen of ‘campussen’ die afgebakend en bestemd zijn of worden voor specifieke vormen van bedrijvigheid die niet verweefbaar zijn in een woonomgeving en daarom gescheiden of afgezonderd worden op specifieke terreinen. Dit zijn de regionale bedrijventerreinen Chartreuse, Waggelwater, Blauwe Toren en het gebied ten westen van de Blankenbergse Steenweg (cfr. beslist beleid), het havengebied, de socio-medische campus AZ Sint Jan en campus Sint-Lucas, de Hoge scholen campussen, Sport Vlaanderen - regionale sportcampus.
Dit beleidskader formuleert 2 doelstellingen tegen 2035 om deze campussen, binnen de daarvoor bestemde ruimte, maximaal ruimte-efficiënt en ruimtezuinig en in goed nabuurschap in te zetten in een stad die blijft aantrekken als werkgeverspool, een sterk regionale rol blijft spelen in zorg en onderwijs en dus in 2050 nog steeds ‘magneet voor de regio wil’ zijn.
Het beleidskader ‘transformatieplekken regisseren’ heeft betrekking op strategische plekken in de stad waar de kans ligt om het beeld van Brugge 2050 in geconcentreerde vorm te realiseren en in die zin aan de structuur van de stad te sleutelen. Plekken die vandaag voor zich spreken zijn: de stationsomgeving, het kaaidistrict en Zeebrugge. Maar naast deze 3, zijn er nog (ongekende) plekken waar de stad ‘transformeert’ of zal ‘transformeren’, waar de kans ligt – of waar we vooral moeten zorgen dat we kans niet missen – om met de 5 ambities voor 2050 ‘aan de slag te gaan’.
Het beleidskader formuleert handvaten om op die plekken aan het roer te zitten en als Stad een actieve partner te zijn in transformatieprocessen die het beeld van Brugge 2050 doelgericht op strategische plekken realiseert.
Het ontwerpvoorstel BRB wordt ondersteund door de nota Brugge Vandaag
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikel 2.1.1) bepaalt dat een Beleidsplan Ruimte door onderzoek wordt ondersteund en de uitvoering ervan gemonitord wordt. Zo wordt het voorontwerp BRB ondersteund door de nota ‘Brugge Vandaag 2022’.
‘Brugge Vandaag 2022’ (in bijlage) is een toestandsrapport, dat informatie bevat over trends, kansen en uitdagingen die vandaag relevant zijn in de stad. Met die informatie onderbouwt het de beleidskeuzes die in het BRB worden gemaakt. Tegelijk is het een instrument voor monitoring. Na “Brugge Vandaag 2022” zullen ook versies 2026, 2032, … volgen, waarin opnieuw wordt gerapporteerd over de actuele toestand. Door opeenvolgende versies met elkaar te vergelijken, beslist stad Brugge tot eventuele aanpassingen aan het BRB.
Het ontwerp MER beoordeelt de keuzes in het ontwerpvoorstel BRB
Het ontwerp MER (in bijlage) beoordeelt de beleidskeuzes in de strategische visie en de beleidskaders op hun effecten op het milieu voor de volgende milieu- en omgevingsthema ‘s: bodem en water, mobiliteit, luchtkwaliteit, geluid, biodiversiteit, landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie, ruimte, klimaat, gezondheid.
Uit de globale milieubeoordeling blijken er geen sterk negatieve effecten te verwachten en zijn er dus geen milderende maatregelen nodig.
De strategische keuzes of ambities in de strategische visie (open ruimte centraal, groeien in kwaliteit, levend en divers erfgoed, netwerk van buurten, magneet voor de regio) zijn globaal genomen gunstig voor de onderzochte milieuthema’s en zullen een positieve impact hebben op de leefomgevingskwaliteit in het algemeen en het welzijn en de gezondheid van de bevolking in het bijzonder.
Het ontwerp MER beoordeelt ook de mate waarin de beleidskaders bijdragen aan het bereiken van beleidsdoelstellingen voor de onderzochte milieuthema’s. De effecten blijken overwegend neutraal tot positief te zijn, met zelfs een aantal sterk positieve effecten. Negatieve effecten blijken evenwel voor het beleidskader ‘campussen intensiveren’ op het vlak van biodiversiteit, landschap en gezondheid en voor het beleidskader ‘groenblauw raamwerk activeren’ op het vlak van biodiversiteit. Dit komt omdat de open ruimte mal uitgaat van (gewenste) bestemmingen i.p.v. feitelijke open ruimte. De Spie, Chartreuse, de Blankenbergse Steenweg, de Dudzeelse polder zijn niet opgenomen in de open ruimte mal, maar wel als campus, voortwerkend op regionale of bovenlokale keuzes die op vandaag gemaakt of beleidsmatig beslist zijn in bovenlokale planningsprocessen en procedures cfr. de afbakening regionaal stedelijk gebied, de afbakening zeehavengebied. Deze keuzes zijn nog steeds compatibel met de regionale rol die Brugge wil opnemen cfr. de ambitie magneet voor de regio.
Het ontwerp MER formuleert aanbevelingen (dit zijn geen milderende maatregelen) om een negatieve bijdrage te milderen of om een positieve bijdrage te versterken. Aanpassing of nuancering van het BRB op basis van deze aanbevelingen wordt samen bekeken met de resultaten van het openbaar onderzoek over het ontwerp BRB en het ontwerp MER.
Volgende stappen
Na definitieve vaststelling van het ontwerp BRB door de Gemeenteraad zijn de volgende wettelijke stappen volgens het Besluit ‘Ruimtelijke Beleidsplannen’:
Met de verzamelde reacties wordt het ontwerp BRB aangepast tot een definitief BRB. De definitieve vaststelling van het BRB door de Gemeenteraad wordt dan de vierde en laatste formele stap.
De gemeenteraad stelt het ontwerp Beleidsplan Ruimte Brugge, waarvan de milieueffecten zijn onderzocht in het ontwerp MER, voorlopig vast. Het ontwerp BRB en het ontwerp MER worden onderworpen aan een openbaar onderzoek.
In overleg tussen de Stad Brugge, Club Brugge en Cercle Brugge werd een addendum opgemaakt bij de bestaande gebruiksovereenkomst. Inhoudelijk worden de bestaande afspraken (die in de praktijk goed werken) behouden en bekrachtigd. Maar er wordt, anticiperend op de situatie met de omgevingsvergunningsaanvraag voor het stadionproject van Club Brugge voor de Olympiasite, voor gekozen om in een addendum ook het scenario van een eventuele nieuwe omgevingsvergunning en een eventuele uitvoering van werkzaamheden te voorzien. Maar komt er geen nieuwe vergunning of worden de werkzaamheden niet uitgevoerd, dan blijven de afspraken naar verantwoordelijkheden en beheer enz. zoals het op vandaag is.
Het algeheel doel van het addendum dat nu voorligt ter goedkeuring is dat de afspraken tussen de partijen uit de gebruiksovereenkomst verder van kracht blijven tot aan de voorlopige oplevering van het beoogd nieuw stadion op de Olympiasite en om enkele nieuwe/bijkomende afspraken vast te leggen in hoofdzaak over het gebruik van de oefenvelden van zodra de werkzaamheden aan het beoogd nieuw stadion worden aangevat. Zo wordt onmiddellijk geanticipeerd op alle mogelijke scenario’s.
Voor Cercle Brugge was de goedkeuring van deze verlenging van de gebruiksovereenkomst met gekoppeld addendum ook verbonden aan de afspraken die gemaakt zijn in de ‘Kaderovereenkomst’ tussen Stad Brugge en Cercle Brugge. Ook de noodzakelijke hernieuwing van de ‘Kaderovereenkomst’ wordt, in dezelfde zitting van de gemeenteraad, ter goedkeuring voorgelegd (via hoofdcoördinator).
Hieronder worden de belangrijkste wijzigingen aan de bestaande gebruiksovereenkomst, zoals gespecifieerd in het addendum dat ter goedkeuring voorligt, verder toegelicht.
De wijzigingen in artikel 3 brengen met zich mee dat de einddatum niet langer een exacte einddatum is, maar stelt de effectieve ingebruikname van een nieuw Club Brugge stadion als einddatum voor de gebruiksovereenkomst.
De wijzigingen in hoofdstuk 4 (artikels 14 tot en met 18) van de overeenkomst betreffende ‘de oefenvelden’ zijn in het addendum aangepast aan 2 mogelijke scenario’s, zijnde:
Scenario 1
Indien de werkzaamheden voor het nieuwe stadion van Club Brugge op de Olympiasite worden aangevat, en Cercle Brugge op dat ogenblik haar jeugdcomplex en oefenvelden nog niet heeft verhuisd naar het bestaande sportpark Gulden Kamer, zullen de gebruiksrechten van Club Brugge op 4 oefenvelden in het Olympiapark, een einde nemen ten voordele van Cercle Brugge die exclusief, en op haar kosten mag beschikken over deze oefenvelden en dit jeugdcomplex (waarbij hun containers naar deze oefenvelden zullen worden verplaatst in functie van de zich alsdan aandienende noodwendigheden) en zal het Stadsbestuur gebruik kunnen maken van veld 4 indien het veld niet in gebruik is door Cercle Brugge. Tevens zal het Stadsbestuur in dit scenario alle nodige inspanningen leveren om ervoor te zorgen dat Cercle Brugge voor haar jeugdwerking nog over bijkomende velden/capaciteit kan beschikken gelet op het verminderde aantal velden ter beschikking van Cercle Brugge op de Olympiasite.
Wat betreft deze oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex zullen de gebruiksrechten van Cercle Brugge op deze 4 oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex van rechtswege een einde nemen op het ogenblik waarop de nieuwe sportinfrastructuur op het bestaande sportpark Gulden Kamer speelklaar is conform de huidige kwaliteit van de infrastructuur van Cercle Brugge en zal Club Brugge opnieuw exclusief mogen beschikken over deze 4 oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex in overeenstemming met deze gebruiksovereenkomst. In dit scenario zullen de Partijen te goeder trouw samenzitten om de mogelijkheid na te gaan of Cercle Brugge een beperkt aantal van deze velden nog tijdelijk verder in gebruik kan houden tot wanneer de werkzaamheden voor de aanleg van deze velden als park(ing) worden aangevat.
Wat betreft deze oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex, zal deze gebruiksovereenkomst van rechtswege een einde nemen op het ogenblik waarop volgende cumulatieve voorwaarden voldaan zijn: (i) de gebruiksrechten van Cercle Brugge op deze 4 oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex hebben een einde genomen zoals hierboven vermeld en (ii) de werkzaamheden voor de aanleg van deze 4 oefenvelden als park(ing) zijn aangevat.
en
Scenario 2
Indien Cercle Brugge echter op het ogenblik waarop de werkzaamheden voor het nieuwe stadion van Club Brugge worden aangevat haar jeugdcomplex en oefenvelden reeds heeft verhuisd naar het bestaande sportpark Gulden Kamer, of indien Cercle Brugge, na dat ogenblik, tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor het nieuwe stadion van Club Brugge haar jeugdcomplex en oefenvelden verhuist naar het bestaande sportpark Gulden Kamer, zullen de gebruiksrechten van Cercle Brugge op de 4 oefenvelden in het Olympiapark, en dit jeugdcomplex op dat respectieve ogenblik van rechtswege een einde nemen, en zal Club Brugge opnieuw exclusief mogen beschikken over deze 4 oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex in overeenstemming met deze gebruiksovereenkomst.
Wat betreft de oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex, zal deze gebruiksovereenkomst van rechtswege een einde nemen op het ogenblik waarop volgende cumulatieve voorwaarden voldaan zijn: (i) de gebruiksrechten van Cercle Brugge op deze 4 oefenvelden in het Olympiapark en dit jeugdcomplex hebben een einde genomen zoals hierboven vermeld en (ii) de werkzaamheden voor de aanleg van deze 4 oefenvelden als park(ing) zijn aangevat.
De wijziging in artikel 30 van de overeenkomst betreft de nutsvoorzieningen, werkt de in de oorspronkelijke gebruikte afspraken meer in detail uit.
Daarnaast wordt nog volgende passage toegevoegd aan de gebruiksovereenkomst:
Bij aanvang van de werkzaamheden van het nieuwe stadion van Club Brugge op de Olympiasite zal Club Brugge een ‘minder hinder’-coördinator aanstellen, welke tijdens de werken verbonden met de tenuitvoerlegging van de definitieve, volledig uitvoerbare omgevingsvergunning(en) (waaronder maar niet beperkt tot een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en een omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten) met betrekking tot de ontwikkeling van het nieuwe stadion van Club Brugge met zowel de Stad als met Cercle Brugge in verbinding zal staan. Deze ‘minder hinder’-coördinator moet nagaan in welke mate eventuele hinder volgend uit deze werkzaamheden kan worden vermeden of worden beheerst, opdat Cercle Brugge (in functie van de verderzetting van de normale voetbalactiviteiten) zo min mogelijk wordt gehinderd. Tijdige en duidelijke afstemming en communicatie is hierbij cruciaal.
De overige niet-gewijzigde bepalingen die werden overeengekomen in de gebruiksovereenkomst blijven ongewijzigd en onverminderd van toepassing.
De gemeenteraad keurt de verlenging goed van de gebruiksovereenkomst voor het Jan Breydelstadion en bijhorende sportinfrastructuur op de Olympiasite, vanaf 1 juli 2023 gekoppeld aan het addendum bij deze gebruiksovereenkomst die bepaalde passages uit de initiële gebruiksovereenkomst wijzigt.
Raadsleden Geert Van Tieghem en Arnold Bruynooghe komen tussen. Schepen Franky Demon antwoordt.
OVEREENKOMST VAN DADING
Partijen zijn in onderling overleg en tot slot van alle rekeningen middels een dading een compensatievergoeding overeengekomen tot het herstel van het financieel nadeel ontstaan door de Covid-19-pandemie en de daaraan gekoppelde overheidsmaatregelen. Het sluiten van de dading houdt echter geen erkenning van fout of aansprakelijkheid door de stad in, evenmin kan er uit het sluiten van de dading een standpunt omtrent contractuele verhoudingen afgeleid worden.
De stad Brugge en de provincie West-Vlaanderen, met bevrijding van TMVW kennen aan de NV S&R Brugge een compensatievergoeding toe ten bedrage van 737.790,00 euro. Een compensatievergoeding valt buiten de werkingssfeer van de btw, aangezien er geen tegenprestatie voor de levering van een goed of dienst wordt geleverd.
Dit bedrag wordt voor een derde door de stad Brugge en voor twee derde door de Provincie West-Vlaanderen betaald. De stad Brugge verbindt zich tot het betalen van een vergoeding ten bedrage van 245.930,00 euro.
De provincie West-Vlaanderen heeft reeds een bedrag van 250.000,00 euro aan NV S&R Brugge betaald, waardoor dit in mindering van het aandeel van de provincie West-Vlaanderen wordt gebracht. De provincie West-Vlaanderen verbindt zich tot de betaling van een vergoeding ten bedrage van 491.860,00 euro minus 250.000,00 euro, saldo 241.860,00 euro.
De NV S&R Brugge doet na uitvoering van de verplichtingen door de provincie en de stad zoals vermeld in artikel 2.2 van de Dading, definitief, onherroepelijk en onvoorwaardelijk afstand van de zaak ingeleid bij de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge, gekend onder het rolnummer 22/3470/A.
De NV S&R Brugge doet alzo afstand van voormeld geding evenals afstand van het recht op het instellen van een vordering tot enige compensatievergoeding tot het herstel van het financieel nadeel ontstaan door de Covid-19-pandemie en de daaraan gekoppelde overheidsmaatregelen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoud van de dadingsovereenkomst.
Goedkeuring voor uitbetaling van een vergoeding van 245.930,00 euro tot slot van alle rekeningen voor het herstel van het financieel nadeel ontstaan door de COVID-19-pandemie en de daaraan gekoppelde overheidsmaatregelen, volgens de modaliteiten opgenomen in de overeenkomst.
Voor het schooljaar 2023-2024 wil de Kunsthumaniora aansluiten bij Leersteuncentrum Noord (vrije net).
Aansluiting van de Kunsthumaniora bij het leersteuncentrum Boost is niet meer bepalend voor de tewerkstelling van het personeel van de Ganzenveer. Bijgevolg vervalt de motivatie om hierbij aangesloten te blijven.
Aansluiting bij leersteuncentrum Boost betekent dat de stabiliteit en continuïteit voor onze leerlingen met ondersteuning Type 4 en 7 verdwijnt. Alleen voor Type 6 (visuele beperking) blijft deze behouden via de structurele samenwerking, maar daar is binnen het kunstonderwijs net het minst vraag naar. De leerlingen met specifieke ondersteuningsnoden T4-7 vragen echter nog meer expertise en ervaring dan de brede basistypes, waardoor dergelijke verandering ongetwijfeld zijn neerslag zal hebben op onze leerlingen die momenteel een goede ondersteuning krijgen. Expertise en ervaring opdoen vraagt nu éénmaal tijd.
De Kunsthumaniora wil aansluiten bij een leersteuncentrum dat wel expertise en ervaring heeft in het secundair onderwijs voor de brede types en dat een structurele samenwerking voor de types 4, 6 en 7 met Dominiek Savio en Spermalie.
Leersteuncentrum Noord is gegroeid uit zowel scholen buitengewoon basisonderwijs als buitengewoon secundair onderwijs. Voor het secundair onderwijs is deze gegroeid uit een samenwerking tussen 3 scholen:
Deze samenwerking biedt een gedegen expertise en ervaring voor de brede types op niveau secundair onderwijs. Voor de specifieke types 4, 6 en 7 is er een structurele samenwerking met Spermalie-De Kade (T4) en Dominiek Savio (T6-T7), waardoor we ook deze hoogstaande en kwalitatieve ondersteuning voor onze leerlingen kunnen behouden. De jarenlange stabiliteit en continuïteit blijft op deze manier bestaan.
Het schoolbestuur Brugge sluit met de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (KSO) aan bij het Leersteuncentrum Noord van het vrije net.
Het huidige ondersteuningsnetwerk (ONW) is gegroeid uit een samenwerking van 4 scholen buitengewoon basisonderwijs:
De stedelijke leerplichtige scholen waren hier reeds bij aangesloten. Drie van deze vier gemeentes verenigen nu opnieuw hun expertise in het nieuwe leersteuncentrum ILOV Boost (zie intentieverklaring college dd. 23/12/22). Gezien de scholen gewoon basisonderwijs een goede samenwerking met het ondersteuningsnetwerk achter de rug hebben en continuïteit voorop plaatsen, sluiten zij graag aan bij dit leersteuncentrum.
Het schoolbestuur Brugge sluit met de drie stedelijke scholen voor gewoon basisonderwijs (De Triangel, De Geluksvogel en Brugge-Noord) aan bij leersteuncentrum ILOV Boost vanaf 1 september 2023.
De huidige gebruiksovereenkomst dateert van 30 juni 2020. De verhoging van de huurprijs per uur en per gebruikt lokaal van 13,50 euro naar 17,50 euro, en dit voor onbepaalde duur, geeft aanleiding tot een vernieuwde gebruiksovereenkomst. De gebruiksvergoeding bedraagt 17,50 euro/uur/lokaal. De kost met betrekking tot de verzekering van 114,57 euro blijft ongewijzigd (verzekering burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid 1j: 97,67 euro en verzekering brand- en waterschade 1j: 16,90 euro). Er wordt een bijkomend forfaitaire energiekost (1/10 tem 31/3) aangerekend: prijs per dag 30 euro. Dit komt op een meerprijs van 1.260 euro nl 600 euro meer voor gebruik lokaal en 660 euro bijkomende energiekost.
De aangepaste gebruiksovereenkomst wordt aangegaan voor de periode van 1 september 2023 tot 30 juni 2024 en wordt daarna telkens stilzwijgend verlengd voor een schooljaar.
Indien één van beide partijen de geldigheidsduur van de overeenkomst niet wenst te verlengen, moet hij dit kenbaar maken met een aangetekend schrijven vóór 1 februari van het lopende schooljaar, onverminderd het recht van één van beide partijen om de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen omwille van ernstige inbreuken op de bepalingen ervan.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de gebruiksovereenkomst goed tussen de Stedelijke Academie en het bestuur van de Basisschool Paalbos, met adres Gemeneweideweg Zuid 121 Assebroek, en dit met stilzwijgende verlenging.
De gebruiksvergoeding bedraagt vanaf 01 september 2023 17,50 euro/uur/lokaal en een bijkomende forfaitaire energiekost van 30 euro per dag voor de periode van oktober tot en met maart.
De uitgaven worden geraamd op 1.380 euro voor de periode van 1 september tot 31 december 2023 en 1.870 euro voor de periode van 1 januari tot 30 juni 2024. Deze worden benomen op BI082000, actie SRB082000, rekening 61001000, waarop voldoende krediet aanwezig is.
VZW Kunstroute.
VZW Kunstroute, mevrouw Bernadette Becue, berichtte via mail op 14 februari 2023 dat de werking van de vereniging wordt stopgezet. Voor deze vereniging (NOM0188) is een jaarlijkse nominatieve toelage van 1.800 euro voorzien via BI070901 - UD053 - SA00928 - rek.nr. 64900000. Dit bedrag zal worden aangewend ter compensatie van de nominatieve toelage aan vzw Chamber Music Wauters (1.250 euro). Het resterend bedrag van 550 euro wordt bijgevoegd bij budget werkingstoelage luik projectsubsidie - BI070901 - UD053 - SA00928 - rek.nr. 64910100.
VZW Chamber Music Wauters.
Op 28 december 2022 werd via het Huis van de Bruggeling de digitale aanvraag tot erkennen als Brugse culturele vereniging en subsidiëren van “VZW Chamber Music Wauters” ontvangen.
Deze vzw vraagt erkenning als Brugse culturele vereniging en subsidiëring voor de organisatie van het jaarlijks terugkerend festival “Kamermuziekdagen” in Brugge.
Overeenkomstig de statuten neergelegd ter griffie op 21 maart 2021 werd de vereniging opgericht op 27 februari 2021 en heeft als belangeloos doel:
Voor het verwezenlijken van dit belangeloos doel kan zij bijvoorbeeld:
Daarnaast kan de vzw alle activiteiten ontplooien die bijdragen tot de verwezenlijking van haar belangeloos doel met inbegrip van winstgevende activiteiten waarvan de opbrengsten altijd volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van het belangeloos doel van de vzw. De vzw mag rechtstreeks noch onrechtstreeks enig vermogensvoordeel uitkeren of bezorgen aan de oprichters, de leden, de bestuursleden of enig ander persoon, behalve voor het in de statuten bepaald belangeloos doel. Elke verrichting in strijd met dit verbod is nietig. Zij kan subsidies verwerven, zowel van de overheid als van private instellingen, aan sponsoring doen en vertegenwoordigers uitzenden in binnen- en buitenland en zelf als vertegenwoordiger optreden.
Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. Mevrouw Astrid Wauters (voorzitter) en mevrouw Emma Wauters (secretaris) zijn woonachtig in Brussel. De penningmeester mevrouw Mathilde Wauters en bestuurslid Ruth Wauters wonen in Brugge. Het correspondentieadres is gevestigd in Brugge, Brieversweg 160 8310 Sint-Kruis (= adres penningmeester).
In 2021 en 2022 werd door vzw Chamber Music Wauters een projectsubsidie aangevraagd voor het organiseren van de "Kamermuziekdagen" in Brugge. Het college van burgemeester en schepenen besliste, cf. het advies van de stedelijke culturele raad, om in 2021 1.000 euro toe te kennen, voor de tweede editie in 2022 werd 500 euro toegekend.
Het Bureau van de S.C.R. besprak tijdens zijn bijeenkomst van 13 februari 2023 de vraag van 28 december 2022 voor erkenning en subsidiëring van vzw Chamber Music Wauters en verleende volgend advies:
"Op 09.01.2023 ontvingen we de aanvraag tot erkennen als Brugse culturele vereniging en subsidiëren van VZW Chamber Music Wauters voor de organisatie van het jaarlijks terugkerend festival “Kamermuziekdagen” in Brugge.
Overeenkomstig de statuten neergelegd ter griffie op 21 maart 2021 werd de vereniging opgericht op 27 februari 2021 en heeft als belangeloos doel:
- het creëren, uitvoeren, organiseren, verspreiden en promoten van artistieke projecten;
- het begeleiden, aanmoedigen en ondersteunen van zowel amateur- als professionele muzikanten in hun artistieke ontwikkeling;
- het financieel ondersteunen van artiesten in het uitbouwen van hun carrière.
Voor het verwezenlijken van dit belangeloos doel kan zij bijvoorbeeld:
- workshops voor amateur-muzikanten organiseren;
- festivals organiseren;
- concerten en performances uitvoeren;
- jonge muzikanten financieel ondersteunen;
- muziek digitaal verspreiden enz.
Het dossier wordt als volledig en subsidiewaardig bevonden door de SCR.
Na bespreking is de meerderheid van het Bureau akkoord om de vereniging te erkennen als Brugse culturele vereniging en stelt een subsidie voor via contract: 1.250 euro (voor de organisatie van het project Kamermuziekdagen in Brugge).
Advies: contractsubsidie van 1.250€ voor de organisatie van Kamermuziekdagen in Brugge".
Dienst Cultuurbeleid volgt het advies van de Stedelijke Culturele Raad:
- vzw Chamber Music Wauters wordt erkend als "concertorganisator" en betreffende de subsidiëring vanaf werkjaar 2023 gecatalogeerd in de categorie "verenigingen met contract".
- er wordt een contract opgesteld tussen het Stadsbestuur en de vereniging voor de periode 1 januari 2023 tot 31 december 2025 met als opdracht: jaarlijks organiseren van het project "Kamermuziekdagen in Brugge". Bedrag jaarlijkse nominatieve toelage: 1.250 euro. Zie contract in bijlage.
- vanaf 2023 wordt een jaarlijkse nominatieve toelage voorzien van 1.250 euro via IKA 2023 en 4de herziening MJP 2020-2025. Budget betreffende deze nominatieve toelage wordt gecompenseerd (1.250 euro). Zie overzicht en lijst in bijlage. Voor 2023 wordt de nominatieve toelage van 1.250 euro vastgelegd via bestelaanvraag nr. 602303581.
Overzicht huidige situatie - wijziging - nieuwe situatie (tabel in bijlage):
Huidige situatie waar toelage zal verminderd worden:
Naam vereniging | rekeningnr./actie | nr. nom. toelage | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Kunstroute | 64900000 / SA00928 | NOM0188 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Huidige situatie waar toelage zal vermeerderd worden:
Naam vereniging | rekeningnr./actie | nr. nom. toelage | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Algemene werkingssubsidie | 64910100 / SA00928 | NVT | 199.300 | 197.250 | 197.250 |
Wijziging:
Naam vereniging | rekeningnr./actie | nr. nom. toelage | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Kunstroute | 64900000 / SA00928 | NOM0188 | - 1.800 | - 1.800 | - 1.800 |
Music Chamber Wauters | 64900000 / SA0928 | NOM0467 | + 1.250 | + 1.250 | + 1.250 |
Algemene werkingssubsidie | 64910100 / SA00928 | NVT | + 550 | + 550 | + 550 |
Nieuwe situatie:
Naam vereniging | rekeningnr./actie | nr. nom. toelage | toelage 2023 | toelage 2024 | toelage 2025 |
Kunstroute | 64900000 / SA00928 | NOM0188 | 0 | 0 | 0 |
Music Chamber Wauters | 64900000 / SA00928 | NOM0467 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Algemene werkingssubsidie | 64910100 / SA00928 | NVT | 199.850 | 197.800 | 197.800 |
De gemeenteraad keurt goed:
Betreffende vzw Music Chamber Wauters wordt het krediet voor 2023 t.b.v. 1.250 euro via een interne kredietaanpassing verschoven van BI070901 - UD053 - SA00928 - rek.nr. 64900000 - NOM0188 (VZW Kunstroute: 1.800 euro) naar BI070901 - UD053 - SA00928 - NOM0467 (vzw Music Chamber Wauters) - rek.nr. 64900000.
Het resterend bedrag van 550 euro (VZW Kunstroute) wordt verschoven naar BI070901 - UD053 - SA00928 - rek.nr. 64910100 (budget werkingstoelage - luik projectsubsidie).
Voor 2023 wordt de nom. toelage voor vzw Music Chamber Wauters t.b.v. 1.250 euro vastgelegd via bestelaanvraagnr. 602303581.
Voor 2024 en 2025 wordt via 4de herziening MJP:
- telkens 1.250 euro voorzien op BI070901 - UD053 - SA00928 - NOM0467 (vzw Music Chamber Wauters) - rek.nr. 64900000.
- telkens 550 euro voorzien (bijgevoegd) op BI070901 - UD053 - SA00928 - rek.nr. 64910100 (budget werkingstoelage - luik projectsubsidie).
- gecompenseerd (1.250 euro en 550 euro = 1.800 euro) via BI070901 - UD053 - SA00928 - rek. nr. 64900000 - NOM0188 (vzw Kunstroute).
Cf. het advies van de Stedelijke Culturele Raad wordt "vzw Chamber Music Wauters" vanaf 2023 erkend als "concertorganisator" en betreffende de subsidiëring vanaf 2023 gecatalogeerd in de categorie "verenigingen met contract".
Vanaf 2023 wordt een nominatieve toelage voorzien van 1.250 euro voor het jaarlijks organiseren van het project "Kamermuziekdagen in Brugge".
"VZW Chamber Music Wauters" wordt vanaf 2023 bijgevoegd contract periode 1/1/2023 tot 31/12/2025 aangeboden voor het jaarlijks organiseren van het project "Kamermuziekdagen in Brugge".
Van "vzw Kunstroute" wordt vanaf 2023 de erkenning als Brugse culturele vereniging ingetrokken. Bijgevolg wordt vanaf 2023 geen nominatieve toelage meer toegekend wegens stopzetting van de werking.
Musea Brugge vroeg aan het raamcontract IT bij Inetune-Realdolmen prijs, maar zij wensen hier niet op in te tekenen. Daarom wenst Musea Brugge de opdracht toe te wijzen na een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende leveranciers worden aangeschreven:
Volgende criteria zijn van toepassing bij de gunning van de opdracht:
De gemeenteraad keurt de opdracht voor de levering van de hardware/software voor het Museum Sint-Janshospitaal, geraamd op € 140.000 (excl. btw) ofwel € 169.400 (incl. btw) - te benemen van BI070000 – SA01410 – 24020001– UD115, goed.
De levering wordt toegewezen na een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raadslid Martine Bruggeman komt tussen. Schepen Minou Esquenet antwoordt.
Als wijze van gunnen wordt de openbare procedure toegepast met publicatie op nationaal niveau.
De raming van het dossier is als volgt:
Het bedrag van 87.097,33 euro (incl.btw) is als volgt samengesteld:
- sloopopvolgingsplan (Abesco) 2.286,90 euro
- technieken (Maarten Dobbelaere) 49.725,09 euro
- ingenieur stabiliteit (AV Engineering) 22.579,99 euro
- EPB (Maarten Dobbelaere) 1.742,40 euro
- Veiligheidscoördinator (Struktuur) 1.687,95 euro
- Archeologisch onderzoek 9.075,00 euro
Dit resulteert in een totale geraamde projectkost van 1.421.312,50 euro (incl. btw). Dit bedrag ligt 467.502,04 euro boven de initiële raming.
Deze meerprijs is grotendeels te verklaren door de ongeziene prijsstijgingen (+-25%) tov de raming in 2021. Daarnaast zijn er ook enkele kosten bijgekomen ten opzichte van de initiële raming.
Fab heeft al een bijkomend krediet vastgelegd op dit project van 120.000 euro, wat tot een totaal reeds beschikbaar krediet leidt van 1.073.810,46 euro incl btw. Voor het tekort van 347.502,04 euro vragen we bijkomende kredieten.
Het ontwerp en de lastvoorwaarden van het dossier "het verbouwen van de gelijkvloers noordvleugel + plaatsen van een lift in de Stedelijke Academie, Katelijnestraat 86-88", geraamd op 1.421.312,50 euro euro incl. btw wordt goedgekeurd.
De uitgave wordt benomen op MJP BU2023 - AR 22102007 - BI081000 - UD045 - SA01082.
Er wordt voor het dossier "het verbouwen van de gelijkvloers noordvleugel + plaatsen van een lift in de Stedelijke Academie, Katelijnestraat 86-88" een extra krediet voorzien van 200.000 euro via vierde aanpassing MJP.
Raadsleden Geert Van Tieghem, Jean-Marie De Plancke en Pascal Ennaert komen tussen. Schepen Minou Esquenet antwoordt.
Volgens de aangestelde Ingenieur Abicon is het noodzakelijk voor de stabiliteit van het gebouw om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verrekening 1 voor restauratie van gevels en daken, politiecommissariaat, Kartuizerinnenstraat 4 te 8000 Brugge, t.b.v. 601.791,22 euro (btw niet inb.) of 728.167,38 euro (btw inb.).
Dit zal benomen worden op: dienstjaar 2023 - BI072001 - SRB072001 - 27000007 - UD045.
Er wordt een bijkomend ereloon van 2.899,79 euro, excl. btw of 3.508,75 euro, incl. btw. voorzien voor de veiligheidscoördinator Vekmo.
Dit zal benomen worden op: dienstjaar 2023 - BI072001 - SRB072001 - 27000007 - UD045.
De meeruitgave zal opgevangen worden vanuit de politiebegroting.
Er zal een bijkomende restauratiepremie aangevraagd worden t.b.v. 66.369,59 euro. Deze ontvangst staat echter nog niet vast. Dit zal geregistreerd worden op: dienstjaar 2023 - BI072001 - SRB072001 - 15000000 - UD045.
Dit project sluit aan bij de volgende beleidsdoelstellingen:
Bijdrage Stad Brugge:
De bijdrage van Stad Brugge is als volgt omschreven:
Budget:
Het project werd door Stad Roeselare ingediend en positief geadviseerd door VLAIO.
Het totale project wordt geraamd op 1.105.219,54 euro met een netto eigen te financieren bedrag (20%) van 225.515,51 euro door de drie steden, voor het volledige project. De goedgekeurde subsidie voor dit project bedraagt 879.704,03 euro.
Voor Stad Brugge specifiek:
Ontvangst (doorstorting subsidie vanuit Roeselare):
Uitgaven:
In bijlage is een overzicht van de geschatte kosten te vinden voor beide steden, zowel qua personeelsinbreng als voor externe prestaties.
Duur samenwerkingsovereenkomst:
De samenwerkingsovereenkomst is gestart op op 01/09/2022 en loopt uiterlijk tot en met 31/03/2025.
Aktename en ratificatie verlenen voor de deelname aan het door Stad Roeselare ingediende City of Things project ‘MLaaS: Machine Learning as a Service'.
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met Stad Roeselare en Gemeente Knokke-Heist.
Dit project sluit aan bij de volgende beleidsdoelstellingen:
Bijdrage Stad Brugge:
De bijdrage van Stad Brugge is als volgt omschreven:
Budget:
Het project werd door Stad Roeselare ingediend en positief geadviseerd door VLAIO.
Het totale project wordt geraamd op 1.067.599,64 euro met een netto eigen te financieren bedrag (20%) van 178.450,98 euro door de drie steden, voor het volledige project. De goedgekeurde subsidie voor dit project bedraagt 850.441,46 euro.
Voor Stad Brugge specifiek:
Ontvangst (doorstorting subsidie vanuit Roeselare):
Uitgaven:
In bijlage is een overzicht van de geschatte kosten te vinden voor beide steden, zowel qua personeelsinbreng als voor externe prestaties.
Duur samenwerkingsovereenkomst:
De samenwerkingsovereenkomst is gestart op op 01/09/2022 en loopt uiterlijk tot en met 31/05/2025.
Er wordt akte genomen en ratificatie verleend voor de deelname aan het door Stad Roeselare ingediende City of Things project ‘Mobiele Sensor Units'.
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met Stad Roeselare en Gemeente Knokke-Heist.
Voorgesteld plan van aanpak voor deze voornoemde uitdagingen:
De gemeenteraad keurt de nieuwe tarieflijst voor het stadslabo goed.
In 2022 kregen de fracties 100 euro per raadslid.
In bijlage de verklaringen van de huidige fractieleiders over de besteding van deze toelagen vorig jaar.
In 2023 krijgen de fracties 100 euro per raadslid.
Dat betekent 4.700 euro in totaal, te verdelen als volgt:
De aanwending van de uitbetaalde fractietoelagen 2022 wordt goedgekeurd en de toelagen voor 2023 mogen worden uitbetaald als volgt:
Raadslid Nele Caus interpelleert over vluchtelingenponton in Zeebrugge.
Raadsleden Stefaan Sintobin en Raf Reuse komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Pascal Ennaert interpelleert over maatregelen tegen drugssmokkel in de haven van Zeebrugge.
Raadslid Nele Caus interpelleert over drugs in de Zeebrugse haven.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Karin Robert interpelleert over kinderen en jongeren meer stem geven in het beleid.
Raadsleden Ilse Coopman en Karel Scherpereel komen tussen.
Schepen Mathijs Goderis antwoordt.
Raadslid Andries Neirynck interpelleert over omgevingsvergunning betonfabrieken in de Moeren.
Schepen Franky Demon antwoordt.
Raadslid Stefaan Sintobin interpelleert over Queer was here Arts-festival.
Raadsleden Barbara Roose, Karin Robert, Sandrine De Crom en Doenja Van Belleghem komen tussen.
Schepenen Nico Blontrock en Mathijs Goderis en Burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Raadslid Stefaan Sintobin interpelleert over kraken in Brugge.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Barbara Roose interpelleert over bankautomaten.
Raadsleden Olivier Strubbe, Nele Caus en Stefaan Sintobin komen tussen.
Schepenen Franky Demon en Pablo Annys antwoorden.
Raadslid Martine Bruggeman interpelleert over station Brugge: muurschildering lokettenzaal.
Schepen Franky Demon antwoordt.
Raadslid Ilse Coopman interpelleert over safety drones.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De genomen beslissingen dienen goedgekeurd te worden door het college van burgemeester en schepenen. Het verslag wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt kennisgenomen van het verslag van het MOVE-overleg van 1 maart 2023, met uitzondering van punt 6 dat wordt verdaagd gelet op het advies van de Stedelijke Raad voor Personen met een Handicap en punt 19 dat verdaagd wordt i.f.v. verder overleg.
Sinds de oprichting van het Schadefonds Zeebrugge op 30/06/2020 werden in 2020 4 collegenota's, in 2021 7 collegenota's en in 2022 1 collegenota met aanvragen tot financiële tussenkomst voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Hierin waren in totaal 32 schade-aangiftes opgenomen.
31 aangiftes werden positief geadviseerd door de politie en resulteerden in een totale uitbetaalde tussenkomst sinds de oprichting medio 2020 van 11.047,26 euro. 1 aangifte werd in 2020 negatief geadviseerd door de politie en negatief beslist door het College van Burgemeester en Schepenen.
In de overeenkomst is opgenomen dat het fonds jaarlijks, voor de helft door de stad Brugge en voor de helft door de MBZ wordt aangevuld tot het bedrag van 20.000 euro in dezelfde verhouding als bij de ondertekening. Bijgevolg werd het fonds na 1 jaar, in juli 2021, aangevuld voor een bedrag van 6.431,88 eur tot 20.000 euro. Dit gebeurde nogmaals in oktober 2022 met een bedrag van 4.615,38 euro tot 20.000 euro.
Het saldo van het schadefonds bedroeg op 31/12/2022 20.000 euro.
In bijlage van het dossier wordt een overzicht meegegeven van 1 dossier van 2022.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering 2022 van het Schadefonds Zeebrugge.
Het huishoudelijk reglement van de Gecoro, meer bepaald artikel 12, voorziet dat het verslag van de vergadering aan de gemeenteraadsleden ter kennis wordt gebracht via het agendapunt "akten en mededelingen".
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de Gecorovergaderingen van 11 mei 2022, 14 september 2022, 14 december 2022 en 8 februari 2023.