Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

2024_GR_00083 - Ruimtelijke ordening - Kathelijne Idestraat ZN en Blekerijstraat ZN - Mapie Invest - groepswoningbouwproject 6 woningen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 26/02/2024 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Jean-Marie De Plancke; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins; Paul Jonckheere; Wouter Bossuyt; Nele Caus; Brigitte Balfoort

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2024_GR_00083 - Ruimtelijke ordening - Kathelijne Idestraat ZN en Blekerijstraat ZN - Mapie Invest - groepswoningbouwproject 6 woningen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring. 2024_GR_00083 - Ruimtelijke ordening - Kathelijne Idestraat ZN en Blekerijstraat ZN - Mapie Invest - groepswoningbouwproject 6 woningen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Tijdens het 1ste openbaar onderzoek werden er 4 bezwaren ingediend. Enkel de aspecten uit de bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen worden hier besproken.

Bezwaar 1

Vrees dat er toegang tot de percelen zal zijn via de Blekerijstraat en dat zo ook het fietspad gekruist zal worden door wagens.

Bezwaarschrijver wil dat de toegang tot de percelen voor gemotoriseerd verkeer enkel mogelijk zal zijn via de Kathelijne Idestraat. 

Evaluatie:

Het dossier bevat plannen waarbij duidelijk is dat er enkel toegang zal zijn voor voetgangers en fietsers via de Blekerijstraat, niet voor wagens. De toegang tot de percelen voor gemotoriseerd verkeer verloopt via de Kathelijne Idestraat. Het bezwaar is ongegrond.

Bezwaar 2

Huizen zullen te dicht bij het fietspad gebouwd worden.

Evaluatie

Naast het bestaand fietspad wordt een voetpad aangelegd om een scheiding te krijgen tussen het fietsverkeer en de wandelaar. De woningen sluiten met hun voorgevel aan op het nieuw voetpad. Dit pad maakt een aansluiting op de Blekerijstraat waardoor voetgangers vanaf de Kathelijne Idestraat de publiek toegankelijke groenzone makkelijk en veilig kunnen bereiken. Er wordt dus niet tot aan het fietspad gebouwd, het aan te leggen voetpad vormt een buffer. Het bezwaar is ongegrond.

Bezwaar 3

De inplanting van de haakse parkeerplaatsen op het openbaar domein beperkt de inritbreedte tot amper 4m, wat een hypotheek legt op een mogelijke ontwikkeling van garages verderop in de straat. 

Inplantingsplan oude toestand

Gewijzigd inplantingsplan

Evaluatie

Naar aanleiding van bovenstaand bezwaarschrift werd contact opgenomen met de aanvrager waarbij de haakse parkeerplaatsen werden aangepast, hierdoor vermeerdert de inritbreedte naar een aanvaardbare afstand van ca 5,73m. De gewijzigde plannen komen tegemoet aan het bezwaar.

De gewijzigde projectinhoud komt tegemoet aan één bezwaar, maar niet aan de overige bezwaren, waardoor het wijzigingsverzoek aanleiding geeft tot een nieuw openbaar onderzoek.

Tijdens het 2de openbaar onderzoek werd er 1 bezwaar ingediend.

Voorkant woningen staan heel dicht bij het fietspad wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. 

Evaluatie 

Naast het bestaand fietspad wordt een voetpad aangelegd om een scheiding te krijgen tussen het fietsverkeer en de wandelaar. De woningen sluiten met hun voorgevel aan op het nieuw voetpad. Dit pad maakt een aansluiting op de Blekerijstraat waardoor voetgangers vanaf de Kathelijne Idestraat de publiek toegankelijke groenzone makkelijk en veilig kunnen bereiken. Er wordt dus niet tot aan het fietspad gebouwd, het aan te leggen voetpad vormt een buffer.

Het bezwaar is ongegrond.

De overige aspecten van de bezwaren worden behandeld in de beoordeling van de omgevingsaanvraag.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.

Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

  • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

Door de bouw van de woningen wordt een betere aansluiting gecreëerd met de Kathelijne Idestraat. Dit komt het fijnmazige netwerk ten goede op lange termijn. Het is dan ook positief om deze evolutie te zien.

Aan artikel 3 wordt voldaan.

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

  • Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  • Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  • Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  • Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

4.1 De uitbreiding staat ten dienste van het algemeen belang waarbij de aansluiting naar de Kathelijne Idestraat geoptimaliseerd wordt. Dit komt het fiets- en wandelcomfort van de bewoners ten goede. 

4.2 Er worden geen wijzigingen aan de officiële buurtwegen doorgevoerd. 

4.3 De verkeersveiligheidsaspecten ter hoogte van Lot 5 en 6 werden besproken op 4 december 2023. De bouwheer paste de plannen conform de gestelde voorwaarden aan. 

4.4. Er worden geen gemeentegrenzen overschreden. 

4.5 Door het optimaliseren van de voetpaden en het fietsnetwerk komt dit de algemene gemeenteweg ten goede.

Conclusie:

  • Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Opname in het openbaar domein

De ruimte aangeduid op het plan over te dragen grond dient op te worden genomen in het openbaar domein.

Voorwaarden

  • De voorwaarde van de dienst Openbaar Domein m.b.t. de zaak der wegen wordt bijgetreden:
    1. De scheiding tussen openbaar en privédomein dient duidelijk te zijn bv door een ander materiaal. ID1 boordstenen dienen aangebracht te worden, grenzend aan groen- en parkeerzones.

 Last

  • De kosteloze aanleg van de wegenis en de groenzone wordt als last aan de aanvrager opgelegd.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 4 bezwaren ingediend tijdens het 1ste openbaar onderzoek en 1 bezwaar tijdens het 2de openbaar onderzoek.

Bezwaren waarin de zaak der wegen en de toetsing aan het gemeentewegendecreet zijn opgenomen dienen beoordeeld te worden door de gemeenteraad.

Conform het verslag worden de bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ontvankelijk doch ongegrond verklaard.

Artikel 2

De gemeenteraad:

  • Gaat over tot goedkeuring van het rooilijnenplan.
  • Stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV_2023097094.
  • Beslist tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen.
  • Verzoekt de kosteloze aanleg van de wegenis en de groenzone als last aan de aanvrager op te leggen.
  • Verzoekt de volgende voorwaarden op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag:
    • De scheiding tussen openbaar en privédomein dient duidelijk te zijn bv door een ander materiaal. ID1 boordstenen dienen aangebracht te worden, grenzend aan groen- en parkeerzones.