Dit besluit werd ingetrokken met gemeenteraadsbesluit 2024_GR_00143 d.d. 25 maart 2024. Er werd een nieuwe beslissing genomen met gemeenteraadsbesluit 2024_GR_00144 d.d. 25 maart 2024.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 38 standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek, waarvan één bezwaar zowel digitaal als analoog werd ingediend. Er zijn dus 38 bezwaren.
Volgende bezwaren werden geuit op de zaak der wegen.
Inrichting van de park(ing)ruimte
Weerlegging bezwaar
De slagbomen worden in gebruik genomen op het moment dat het park als parking zal dienen. Op alle andere momenten staat de slagboom open om een vlotte doorgang voor voetgangers en fietsers te garanderen. Het is steeds mogelijk om ook in een parkomgeving verkeersborden te plaatsen.
De verschillende types verharding worden gebruikt voor de verschillende functies op de site. Ter hoogte van het stadion dient een duurzame verharding aanwezig te zijn. Omdat het grootste deel van de parkeerplaatsen zich in de parkomgeving bevindt, kan hiervoor geen monoliete verharding worden gebruikt. Hier is gekozen voor een verharding waarbij ook het groen kans heeft om zich te ontwikkelen. Er is gekozen voor een ondergrond met granulaten en niet voor grasdallen. Deze laatste zouden de groenontwikkeling in de weg staan. Omdat het park niet permanent wordt opengesteld als parking, zal er ook minder kans op schade zijn. De granulaten die worden gebruikt, zorgen ervoor dat de groene ruimte meer bestand is tegen het occasionele gebruik als parking.
Meervoudig ruimtegebruik is een vorm van zuinig ruimtegebruik die bijdraagt tot een vermindering van het ruimtebeslag. Dit is beleidsmatig gewenst en draagt bij tot een goede ruimtelijke ordening. Om meervoudig ruimtegebruik te kunnen bewerkstelligen zijn bepaalde aanpassingen nodig ten opzichte van wat bij enkelvoudig ruimtegebruik gebruikelijk is. Een doorsnee park dat niet geschikt is om te dienen als occassionele parkeergelegenheid zal inderdaad geen verstevigd gras hebben, en zal inderdaad minder verkeersborden, slagbomenen verhardingen hebben. Deze voorzieningen zijn vererist om het meervoudig ruimtegebruik te kunnen bewerkstelligen. Deze voorzieningen doen evenwel geen afbreuk aan het parkkarakter wanneer er geen gebruik is als parking. Er blijven zeer grote aaneengesloten opppervlakten aan grasveld over die buiten wedstrijddagen kunnen worden aangewend voor diverse soorten recreatie die eigen zijn aan een parkgebied zoals wandelen, lopen, spelen, sporten, picknicken of elk ander gebruik dat de bevolking aan een park kan geven. Het gaat om een vrij toegankelijke ruimte die voor het overgrote deel groen is ingericht, wat eigen is aan een park.
Bezwaar ongegrond
Openbaar domein en beschikbaarheid
Weerlegging bezwaar
Het Olympiapark behoort op heden niet tot het openbaar domein. Het heeft wel een openbaar karakter als doorsteek voor voetgangers en fietsers. Het volledige park is momenteel volledig bezet met een stadion en oefenvelden. Met uitzondering van de paden tussen het stadion en de oefenvelden is het openbaar karakter dus zeer beperkt.
In nieuwe toestand zal het Olympiapark een duidelijk doorwaadbaar park zijn, waarbij men zich vlot van de ene omliggende straat naar de andere zal kunnen verplaatsen. Verder wordt ook het grootste deel van het park beschikbaar gesteld van de omwonenden.
Het klopt dat het park op het moment van de matchen wordt afgesloten omdat het dan tijdelijk als parking wordt gebruikt. Dit kan echter in gelijk welke zone van het openbaar domein elders in de stad ook gebeuren. Vaak worden pleinen of straten afgesloten voor evenementen, waardoor het openbaar domein op die locatie tijdelijk niet toegankelijk is zoals het op andere momenten beschikbaar is.
Bezwaar ongegrond
De bezwaren met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn ontvankelijk. Op basis van bovenstaande motivering kunnen deze ongegrond worden verklaard.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein, met name een invulling die het Olympiapark zowel geschikt maakt als recreatieve voorziening voor de omliggende woonwijk als voor de parkeerbehoeften van het stadion.
De gemeenteraad treedt de beoordeling van de aanvrager bij dat het project kadert in het algemeen belang. Het ganse Olympiapark wordt voorzien van verschillende paden en wegen die het park doorkruisen. Grote toegangswegen en een verharde perimeter rond het stadion dragen bij tot de veiligheid van de site op wedstrijddagen, terwijl een fijnmazig net van paden het park doorwaadbaar maken voor buurtbewoners op niet-wedstrijddagen, waar ze kunnen wandelen, lopen of fietsen.
De voorziene paden zijn voldoende breed, verhard en bevatten geen grote hoogteverschillen zodat ook rolstoelgebruikers, ouders met kinderwagens en jonge kinderen met loopfietsjes of inline-skates of step er van kunnen genieten. Gelet op de nabijheid van enkele woonzorgcentra in de buurt is het Olympiapark ook voor hen een troef om hier te komen ontspannen.
In de parkzone aan de westzijde van het voetbalstadion worden verschillende zitbanken geïnstalleerd. Verder worden verschillende recreatieve inrichtingen voorzien. Het gaat om een loopparcours, een sprinttrack, drie mini-pitches, tien beweegstations, een ovalen piste, open grasvelden, een verkeersparcours en een speelplein.
Het gegeven dat de wegverbindingen tijdens wedstrijden niet toegankelijk zullen zijn, doet aan het voorgaande geen afbreuk: dat gebeurt slechts occasioneel en is ook op vandaag reeds het geval. De privatieve ingebruikneming van het openbaar domein kan door de wegbeheerder worden toegestaan.
Een deel van de site wordt ingenomen als permante parking, waarbij iedere bezoeker van het park of de op de site aanwezige functies kan gebruik maken van deze parking.
Het gegeven dat de inplanting van het stadion een aanleiding vormt voor de inrichting van het park, impliceert geenszins dat het project niet voldoen aan de doelstellingen en/of principes van het Gemeentewegendecreet. Net zomin als bijvoorbeeld de aanleg van een nieuwe weg in functie van een nieuwe verkaveling of bedrijvenzone dat zou doen.
In plaats van de bestaande oefenterreinen zoveel mogelijk te behouden en een klassieke parkeervoorziening (grote parking of parkeergebouw) op het terrein te voorzien, heeft men ervoor geopteerd om voor de omgeving een groene ruimte te creëren met recreatieve functies.
Deze verplaatsing van de bestaande trage wegen op de site is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de bestaande toestand en kadert in een volledig nieuwe inrichting van de Olympiasite. De wegen kunnen niet behouden worden in hun oorspronkelijk configuratie omdat (i) dat het goed functioneren van de site én het voetbalgebeuren in het gedrang zou brengen (cf. motivering inplanting voetbalstadion in project-MER) en (ii) de huidige configuratie van gemeentewegen geen logische structuur kent.
Het netwerk van verbindingen voor zachte weggebruikers (lopers, fietsers en wandelaars) dat deel uitmaakt van het toekomstige Olympiapark speelt in op de specifieke noden van de verschillende types van zachte weggebruikers. Het park vormt een verbinding tussen de vier omliggende straten in de vier windrichtingen: de Olympialaan in het noorden, de Koning Leopold III-laan in het oosten, de Doornstraat in het zuiden en de Lange Molenstraat in het westen.
Bovendien zijn de verbindingen een stuk kwalitatiever en functioneler dan de huidige verbindingen die op de Olympiasite aanwezig zijn. De huidige verbindingswegen worden immers bepaald door de ligging van de verschillende oefenvelden, hetgeen zorgt voor moeizame bochten (90°) en een weinig gestructureerd geheel. Er is geen afscheiding voorzien voor de verschillende types van zachte weggebruikers en de paden zijn slecht onderhouden.
De keuze om het ganse toekomstige openbare domein binnen de rooilijn te leggen wordt bijgetreden, nu het ganse park doorwaadbaar is met ontelbare paden en wegen en nu groenvoorzieningen, waterbuffering, afwatering, parking, enz. tot de wegenuitrusting behoren. Op die manier wordt een duidelijke en transparante grens getrokken tussen het openbare domein in zijn geheel en de aanpalende eigendommen van de omwonenden enerzijds en het terrein dat behoort bij het voetbalstadion anderzijds.
Dit is meteen ook de verantwoording voor de ‘ligging en breedte’ van de gemeentewegen, zoals weergegeven op het rooilijnenplan.
De dienst openbaar domein heeft het volgende advies uitgebracht:
Park(ing)
Het ambitieniveau ligt hier zeer hoog om van een periodiek gebruikte parking, het merendeel van de tijd, een gedeelde (recreatieve) invulling te geven. We geven onderstaand adviezen mee op verharding, beplantingskeuze, afwatering, onderhoud en medegebruik.
De inplanting van 1834 fietsbeugels in graszone brengt een hoge beheerslast en kost met zich mee gezien deze graszone tussen en rond de fietsbeugels manueel moet gemaaid worden.
Fietsbeugels voorzien in graszone is ook niet duurzaam noch comfortabel gezien deze graszone bij natte weersomstandigheden kapot zal gelopen worden.
Afwatering
Verlichting
De verlichting mag niet interfereren met de hoogstammige bomen die worden aangeplant.
Er mag geen zijdelings of opgaande pollutie optreden ten gevolge van de verlichting.
Beplanting
Het voorstel is nu om op de parking populieren aan te planten (3 soorten: 60% Marilandica populier, 20% Ratelpopulier en 20% Grauwe abeel) in de wadi’s over de gehele parking.
Uit het ontwerp is het niet duidelijk hoe de afwatering van de wadi’s gebeurt. Om wateroverlast en continue waterstagnatie aan de stamvoeten te voorkomen is een overloop van de wadi’s naar de vijvers en/of de RWA wenselijk.
Nabij het stadion worden heuvels aangelegd met Robinia (valse acacia). Deze boom wordt beschouwd als invasief. Een alternatief dient voorzien te worden. Ook de volledige beplantingslijst dient gescreend te worden op invasieve soorten.
Bomen die op minder dan 3 meter ten opzichte van het gebouw (stadion) staan worden bij voorkeur op minimum 6m plantafstand ten opzichte van het gebouw geplaatst.
Hagen die hoger zijn dan 160cm worden machinaal onderhouden, de ruimte hiervoor moet dan ook voorzien worden.
Een algemene onderhoudszone (gazon) rondom het terrein langsheen de perceelsgrens van minimum 150cm moet voorzien worden.
Lastenboek en meetstaat
De volledige omgevingsaanleg moet gedurende 3 jaar ten laste zijn van de aannemer conform het standaardbestek.
De omgevingsambtenaar ruimte beoordeelt het advies op volgende manier:
Park(ing):
De dienst openbaar domein vraagt om de zones voor waar de fietsbeugels komen te verharden met een monoliete verharding. Dit komt het onderhoud op deze plaatsen ten goede. Het verharden van de zones met fietsbeugels doet het parkkarakter van de site niet teniet. De fietsbeugels zijn een permanent gegeven in de omgeving. Het voorzien van verharding onder deze fietsbeugels zorgt voor een beter comfort en zal het fietsgebruik stimuleren. Aangezien de parkomgeving op niet-matchdagen ook toegankelijk is voor fietsers is een degelijke uitrustig voor fietsers dan ook een must.
De verharding onder de fietsbeugels moet voldoende groot zijn om de fietsen te kunnen stallen. Deze dient bijgevolg een oppervlakte te hebben van 1 m x 1.95m per fietsbeugel.
De opmerking wordt gevolgd. Daar waar op de plannen de plaszuilen, met hun verharding en ondergrondse leidingen interfereren met de bomen, moet de inplanting van de plaszuil en/of de bomen herbekeken worden
Omwille van de duurzaamheid is het beter dat de volledige zone in monolietverharding wordt aangelegd. Indien er geen aanpassing is aan voorliggend plan, zal snel schade optreden door in- en uitrijdende bussen. Indien er gebruik gemaakt wordt van twee soorten verharding zal snel schade optreden aan de overgang tussen de twee types verharding. Om dit te vermijden is een volledige monoliete verharding de beste optie. Deze locatie is ook minder geïntegreerd in de parkzone, waardoor de impact op de groene beleving eerder beperkt is. De bijkomende verharding moet wel mee worden opgenomen in het afwateringsconcept van de site om wateroverlast op aanpalende percelen te vermijden.
Er wordt niet meegegaan in de voorwaarde om een obstakel te voorzien ter hoogte van de wadi en ook niet om de parkeerplaatsen te beperken in diepte. Het voorzien van een obstakel ter hoogte van iedere parkeerplaats, zal het parkkarakter teniet doen, dergelijke elementen zijn storend in de parkomgeving. . Als de parking gebruikt wordt, dan is dit een gebruik als evenementenparking. Enkel bij het inrijden van de parkings kan er een risico zijn op het te ver doorrijden van de parkings, maar op dat ogenblik is er toezicht van parkeerwachters. Het risico op het occasioneel doorrijden van een wagen is om die reden klein, zodat dit niet verantwoordt om het hele park hiervoor aan te leggen met obstakels. Het beperken van de diepte van de parkeerplaatsen tot 5 meter is evenmin wenselijk. Enerzijds moet voor een vlotte doorstroming op de toegangspaden tot de parkeerplaatsen daar voldoende ruimte worden gegarandeerd. Indien wagens aan die zijde uitsteken wordt daar de ruimte beperkt en de doorgang belemmerd. Een standaard voertuig is tussen de 4 en 5 meter lang. Er zijn uitzonderingen in min en meer, maar er is een tendens om meer en meer langer voertuigen te voorzien. Ook een voertuig dat 5 meter of korter is zal uitsteken indien de bestuurder niet helemaal tot het einde doorrijdt. Bovendien faciliteert een dipere parkeerplaats het vlot inrijden, wat het “vullen” van de parking faciliteert. Het is bovendien ook wenselijk om langere wagens toe te laten comfortabel te parkeren, omdat dit soort voertuigen meer personen kunnen meenemen en het juist de bedoeling is te komen tot een grote bezetting van de wagens.. Kleinere wagens zullen bovendien een extra marge hebben bij het inrijden, waardoor het risico op het te ver doorrijden nog bijkomend wordt verminderd.
Kruisen wadi’s:
Om de doorwaadbaarheid van de volledige site te garanderen is het noodzakelijk dat de bezoekers op zijn minst de voorziene padenstructuur kunnen volgen. Ter hoogte van de paden moet dus een brugje worden voorzien over de wadi’s om een comfortabele kruising van deze mogelijk te maken.
Afwatering:
De dienst openbaar domein wenst deze bezorgdheid aan te kaarten. Bij uitvoering van de parkomgeving zal verder in detail gekeken worden of en waar deze bijkomende overlopen noodzakelijk zullen zijn.
Verlichting:
Deze opmerkingen vallen niet onder de zaak der wegen
Groenaanplanting:
Lastenboek en meetstaat
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
Het nieuwe stadion van Club Brugge voorziet zowel op verschillende parkings en in de onmiddellijke omgeving van het stadion in verschillende recreatieve zones (grasvelden, verkeerspark, vijvers, kleine voetbalvelden…). Bedoeling hiervan is dat wanneer Club Brugge geen wedstrijd speelt deze elementen als een recreatief element ter beschikking worden gesteld van de omwonenden/bezoekers. Ter hoogte van de westelijke ingang van het stadion wordt ook een parkzone ingericht. Het aanbrengen van deze parkzone is, in combinatie met de andere aangebrachte elementen (grasvelden, verkeerspark…) een positief element en versterkt op deze manier de sociale cohesie van de buurt.
Op deze manier wordt de verbinding tussen verschillende straten en wijken uit Sint-Andries mogelijk gemaakt waardoor het fijnmazige trage wegennetwerk een forse uitbreiding kent. Het is een positief element om dit waar te nemen. Door dergelijke inrichting wordt de toekomstige uitbreiding op zowel recreatief als functioneel vlak van het trage wegennetwerk gegarandeerd.
Aan artikel 3 wordt voldaan.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 De wijzigingen, waarbij er onder andere verschillende grasvelden, parken en een verkeerspark worden aangebracht staan ten dienste van het algemeen belang. Doordat dergelijke (groen)zones ook buiten de wedstrijduren beschikbaar zullen zijn versterkt dit alleen maar de sociale cohesie van de buurt en wordt het trage wegennetwerk zowel recreatief en als functioneel fors uitgebreid.
4.2 Er dienen geen buurtwegen verplaatst te worden binnen het projectgebied.
4.3 Het projectgebied werd in functie van het decreet gemeentewegen door de dienst mobiliteit grondig geanalyseerd.
De dienst mobiliteit geeft in het algemeen ook de volgende zaken mee:
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 In de intekening van de nieuwe wegenis wordt rekening gehouden met enerzijds de uitbreiding van het trage wegennetwerk alsook met het functioneel gebruik van de weg op lange termijn.
Aan artikel 4 wordt voldaan.
De omgevingsambtenaar ruimte beoordeelt het advies op volgende manier:
Er wordt om de hoger vermelde redenen niet meegegaan in de voorwaarde om de parkeerplaatsen te beperken in diepte.
Om de hoger vermelde redenen wordt deze opmerking bijgetreden..
Om de hoger vermelde redenen wordt deze opmerking bijgetreden.
Geen van de wandelpaden aan de westzijde heeft een breedte van 4 m. Door de paden te verbreden van 2 m naar 4 m wordt een zeer grote bijkomende hoeveelheid verharding voorzien. De inrit aan West 3 heeft een breedte van 3.50 m. Doordat hier geen kruisend verkeer voorzien is (de stromen in en uit vinden op een verschillend moment plaats), is deze breedte voldoende.
Dit valt niet onder de zaak der wegen.
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in openbaar domein
De ruimte tussen de rooilijnen dien op te worden genomen in het openbaar domein. Dit toekomstige openbaar domein wordt weergegeven op het plan “BA_Addendum_OlympiasiteRooilijnplan_N”
De grens van het openbaar domein loopt ter hoogte van het stadion over de asfaltverharding. Het is noodzakelijk dat deze grens gevisualiseerd wordt, zodat op elk ogenblik op eenvoudige wijze kan bepaald worden waar het openbaar domein stopt. Dit kan door het aanbrengen van merktekens langsheen de grens van het openbaar domein.
Voorwaarden
De gemeenteraad verzoekt de volgende voorwaarden op te leggen:
Aanduiding grens openbaar domein
Inplanting plaszuilen:
Zone fietsbeugels:
Zone shuttlebusparking oost:
Groenaanplanting:
Wandelpaden ter hoogte van wadi’s:
Wegmarkeringen:
Lasten
De kosteloze aanleg van het park wordt als last aan de aanvrager opgelegd
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 38 bezwaarschriften ingediend. Een aantal van de bezwaren hebben betrekking op de bevoegdheid van de gemeenteraad. Deze bezwaren zijn ontvankelijk, maar kunnen ongegrond worden verklaard.
De gemeenteraad: