Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

2024_GR_00042 - Ruimtelijke ordening - Evendijk-West 56 - Storm 67 - Batterijsite Zeebrugge - wijzigen van het tracé van vergunde brandweertoegang-fietspad - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/01/2024 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins; Wouter Bossuyt; Martine Bruggeman; An Braem; Joannes Logghe

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2024_GR_00042 - Ruimtelijke ordening - Evendijk-West 56 - Storm 67 - Batterijsite Zeebrugge - wijzigen van het tracé van vergunde brandweertoegang-fietspad - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring. 2024_GR_00042 - Ruimtelijke ordening - Evendijk-West 56 - Storm 67 - Batterijsite Zeebrugge - wijzigen van het tracé van vergunde brandweertoegang-fietspad - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Omschrijving van de aanvraag

De aanvraag situeert zich ten westen in Zeebrugge en ten zuiden van de Kustlaan, palend aan de hoogspanningspost Stevin en het vergunde batterijcomplex (2022105638).

Dat een procedure vanuit het Decreet Gemeentewegen dient opgestart te worden, heeft te maken met de verlegging van de noodzakelijke realisatie van een brandweertoegang welke op termijn een gecombineerd gebruik met de fietssnelweg F31 (segment ‘westelijke tangent’) zal kennen. 

Het advies van de Mobiliteitsdienst dat betrekking heeft op de zaak der wegen, kadert voorliggende vraag binnen de beleidscontext, synergie met beslist beleid en juridisch met artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet. Voor de beleidscontext en de synergie met beslist beleid wijzen we naar de eerdere gemeenteraadsbeslissing inzake omgevingsvergunningsaanvraag 2022105638.

Het advies luidt als volgt:

Het dossier kent een omstandige voorgeschiedenis en betreft een beperkte wijziging aan het tracé van een brandweertoegang / fietspad welke vergund werd binnen een grotere omgevingsvergunningsaanvraag voor een batterijproject en bijhorende infrastructuurwerken te Zeebrugge. 

In deze kan verwezen worden naar de eerder uitgebrachte adviezen PRO/2023/bs/012 (zaak der wegen-advies) en PRO/2023/bs/014 (OMV-advies) welke we andermaal naar de geest integraal onderschrijven en waar we – om herhaling te vermijden – naar verwijzen bij eventuele vragen. 

Het voorwerp van de aanvraag bevat een kleine wijziging aan het tracé. We citeren uit de motiveringsnota: 

De oorspronkelijke vergunde brandweertoegang-fietspad loopt tussen de gebouwen van een bestaande landbouwsite. Om de activiteiten van het bedrijf niet te hinderen, werd er gekozen om het zuidelijke tracé van deze infrastructuur aan te passen. De nieuwe brandweertoegang/fietspad zal ten oosten van het landbouwbedrijf aangelegd worden.

Uit deze omschrijving en de aangereikte plannenset blijkt dat:

  • de aard en de functionaliteit van de brandweerweg / het fietspad niet wijzigt;
  • het om een kleine wijziging gaat die én het goed nabuurschap én de verkeersveiligheid ten goede zal komen. 

Vanuit het beleidsdomein “mobiliteit” en met perspectief VCRO kan dan ook de conclusie gemaakt worden dat dit de goede ruimtelijke ordening ten goede komt. 

Ook vanuit het perspectief Decreet Gemeentewegen kan zowel vanuit artikel 3 (en de bevestiging van de netwerkkwaliteiten naar fijnmazigheid, naar multiscalair karakter als naar multifunctioneel karakter) als vanuit artikel 4 (in bijzonder wijzend op de verbeterde verkeersveiligheid door het verplaatsen van de wegzate buiten de hoeve) een positieve toets gemaakt worden. 

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Er werden evenwel op heden geen bezwaren ingediend.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan een kwalitatieve fietsontsluiting.

Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Motivatie – bespreking vanuit het Decreet Gemeentewegen (1) 

            Toets aan artikel 3 

We citeren ter ingeleide het Decreet en haar artikel 3: 

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
 

In reflectie kan een toets gemaakt worden naar gewenste kenmerken van een netwerk aan trage wegen die analoog is aan de initiële toets, gemaakt bij de oorspronkelijke vergunning en die door de beperkte wijziging die vandaag voorligt, een grotere veiligheid kan waarborgen en bijgevolg de toets doorstaat:

  •  de fijnmazigheid van het netwerk, deze is bewaakt: 
    • Heden wordt de connectie Evendijk-West - Strandwijk gewaarborgd  door de N31 welke ook een afgeschermd dubbelrichtingsfietspad kent:
    • In de toekomst zal – zo de F31 in gebruik genomen wordt en dit geënt op de brandweerweg – deze connectiviteit als volgt verlopen:
      • Voor het gemotoriseerd verkeer: de combinatie van de nieuwe Stevin-wegenis en de aftakking naar de Transportzone (welke een aftakking naar Evendijk-West zal kennen voor het lokale verkeer);
      • Voor het fietsverkeer: de nieuwe fietssnelwegverbinding geënt op de brandweerweg .
  • het multiscalair karakter, ook deze werd bewaakt, het project functioneert immers op meerdere schaalniveaus:
    • als vandaag: op het lokale niveau, de connectie Evendijk-West – Zeebrugge Strandwijk, zie vorig punt;
    • in de toekomst zal en plus bij realisatie van de integrale F31 deze ook als bovenlokaal niveau fungeren, een fietssnelweg fungeert immers als dé ruggengraat van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk.
  • het multifunctioneel karakter, ook dit werd in dit project bewaakt:
    • als vandaag kent de connectie Evendijk-West – Strandwijk voor voetgangers en fietsers reeds een lokaal functioneel (zie analyse fijnmazigheid) en een recreatief (zie o.m. Strandfietsroute en de opname in recreatieve routes) gebruik;
    • in de toekomst zal en plus bij de realisatie van de integrale F31 deze ook een functioneel bovenlokaal gebruik kennen;
    • tevens is - we verwijzen naar de omstandige analyse van de andere gebruikers als hoger neergepend - te wijzen op een gebruik als:
      • brandweerweg en toegang tot het batterijproject Storm;
      • lokale agrarische weg (incl. waterloopbeheerder);
        • lokale bedieningsweg voor de site Fluxys.
  • het dynamisch karakter blijkt uit de reconstructie van het beslist beleid waaruit een nieuwe visie op deze oostelijke zone van de Oudemaarspolder (als landschappelijk gedefinieerd en niet in de betekenis van SBZ V), dit an sich uitvoering gevend aan de visie die de beleidsmakers destijds hadden bij de opmaak van het gewestplan.

Motivatie – bespreking vanuit het Decreet Gemeentewegen (2) 

            Toets aan artikel 4 

We citeren ter ingeleide het decreet en artikel 4:

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

Ook hier kan gebruik gemaakt worden van de initiële reflectie en kan verder gemotiveerd worden dat de beperkte wijziging op zowel ruimtelijk als op vlak van verkeersveiligheid een verbetering betekent: de wegenis loopt niet meer door de aanwezige bedrijfssite, maar er langs aan oostelijke zijde.

  • lid 1: dat voorliggend project ten dienste staat van het algemeen belang is triviaal:
    1. het project in de enge betekenis (slaand op het voorwerp van de zaak der wegen): voorliggend project draagt bij aan de ambities naar mobiliteit en klimaat om via fietssnelwegen meer werknemers op de fiets te krijgen;
    2. het project in de brede betekenis (slaand op het voorwerp van de omgevingsvergunning, i.e. de batterij): zoals omstandig geduid in de nota Storm (o.m. verwijzend naar de CMR-veiling en derhalve het federale én Europese beleid) draagt voorliggend project bij aan de doelstellingen inzake energie- en klimaatbeleid.
  • lid 2 : een dubbele – genuanceerde analyse is te maken:
    1. tijdens fase 1 zou dit als nieuwe wegenis bestempeld kunnen worden echter dan is het statuut Gemeenteweg de iure nog niet van toepassing daar slechts bij fase 2 en derhalve de inkanteling in de F31 het beheer bij het stadsbestuur komt en kortom (zie artikel 1 van het Decreet) dan pas sprake is van een Gemeenteweg;
    2. tijdens fase 2 zal dit – zo gekoppeld aan de werken NSZ waardoor het bestaande fietspad langsheen de N31 verdwijnt – een vervanging van een bestaand tracé betekenen, welke korter - intuïtiever - attractiever is dan heden.
  • lid 3 : er wordt geopteerd voor een vrij liggend dubbelrichtingsfietspad, het aanwezige gemotoriseerd verkeer is (zie hoger voor een omstandige analyse) dermate weinig in aantal en eigen aan de wegenis dat - dit mede in combinatie met een relatieve rechtstand van de wegenis en derhalve een goede conflictpresentatie en een vergevingsgezind ontwerp (o.m. aanwezigheid zachte groenberm aan oostzijde) - een veilige inrichting gewaarborgd is.
  • lid 4 : an sich is het statuut F31 een indicatie van een bovenlokaal (op Vlaams niveau) functionerende wegenis al kan in de feiten (cfr. Visienota F31) aangestipt worden dat het integrale tracé van de F31 gevat is op Brugs grondgebied.
  • lid 5 : zoals omstandig betoogd in deze nota als in de begeleidende nota van de aanvrager draagt dit project bij aan een duurzame ontwikkeling:
    1. het project draagt als F31-wegenis (enge betekenis) en als batterij (brede betekenis) bij aan o.m. de klimaatdoelstellingen;
    2. de uitwerking van het project is door het geïntegreerd ontwerpproces (zie hoger en in bijzonder de ruimtelijk – landschappelijke bundeling van infrastructuren) ook trouw aan de principes van een goede ruimtelijke ordening als gedefinieerd in de VCRO en uitvoeringsbesluiten – Omzendbrieven - …   

Conclusie: voorwaardelijke gunstig advies

Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

De plaatselijke omlegging vermindert mogelijke conflicten met voertuigen op de landbouwsite waardoor de verkeersveiligheid vergroot. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat voorliggende vraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.  

Opname in het openbaar domein

De ruimte aangeduid op het rooilijnenplan voorziet de grond die opgenomen wordt in het openbaar domein.

Voorwaarden

Als voorwaarde is volgende fasering op te nemen (cfr 2022105638): 

  • fase 1: wegenis ten dienste van het project van Storm:
    1. wanneer? bij aanvang – bij realisatie van het batterijproject;
    2. voor wie? de weg kent een gebruik als wegenis voor de brandweer - de urgentiediensten als voor de werknemers -aannemers van de aanvrager/exploitant;
    3. status? private wegenis en derhalve onder beheer van Storm, de wegenis kan derhalve afgesloten worden als voorzien in de OMV-aanvraag (cfr. aanvraag poorten e.d.m.).
  • fase 2 : gemeenteweg:
    1. wanneer? (hetzij d.w.z. OF OF, geen cumulatieve voorwaarde) 
      • hetzij bij start van de werkzaamheden van het Complex Project Nieuwe Sluis Zeebrugge en dit wanneer het fietspad langsheen de N31 niet langer beschikbaar zal zijn;
      • hetzij bij einde van de actuele agrarische exploitatie (bvb. door einde omgevingsvergunning, bvb. door pensionering van de huidige landbouwer).
    2. voor wie? de weg kent een gebruik als publieke wegenis dienstbaar voor de brandweer – de urgentiediensten als voor de werknemers – aannemers van de aanvrager / exploitant als voor de gebruikers van het fietspad als voor de werknemers – aannemers van de Fluxys-site als voor lokaal agrarisch verkeer (incl. de waterloopbeheerder).
    3. status? gemeenteweg in de betekenis van het Decreet en derhalve onder beheer van het stadsbestuur Brugge.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend.

Artikel 2

De gemeenteraad:

  • gaat over tot goedkeuring van het rooilijnenplan.
  • stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV 2023124709.
  • verzoekt de volgende voorwaarden op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag en volgende fasering op te nemen (cfr OMV 2022105638):
  • fase 1: wegenis ten dienste van het project van Storm
    1. wanneer? bij aanvang – bij realisatie van het batterijproject;
    2. voor wie? de weg kent een gebruik als wegenis voor de brandweer – de urgentiediensten als voor de werknemers – aannemers van de aanvrager / exploitant; 
    3. status? private wegenis en derhalve onder beheer van Storm, de wegenis kan derhalve afgesloten worden als voorzien in de OMV-aanvraag (cfr aanvraag poorten edm). 
  • fase 2 : gemeenteweg 
    1. wanneer? (hetzij d.w.z. OF OF, geen cumulatieve voorwaarde):
      • hetzij bij start van de werkzaamheden van het Complex Project Nieuwe Sluis Zeebrugge en dit wanneer het fietspad langsheen de N31 niet langer beschikbaar zal zijn;
      • hetzij bij einde van de actuele agrarische exploitatie (bvb. door einde omgevingsvergunning, bvb. door pensionering van de huidige landbouwer);
    2. voor wie? de weg kent een gebruik als publieke wegenis dienstbaar voor de brandweer – de urgentiediensten als voor de werknemers – aannemers van de aanvrager / exploitant als voor de gebruikers van het fietspad als voor de werknemers – aannemers van de Fluxys-site als voor lokaal agrarisch verkeer (incl. de waterloopbeheerder); 
    3. status? gemeenteweg in de betekenis van het Decreet en derhalve onder beheer van het stadsbestuur Brugge.