Omschrijving van de aanvraag
De aanvraag situeert zich ten westen in Zeebrugge en ten zuiden van de Kustlaan, palend aan de hoogspanningspost Stevin en het vergunde batterijcomplex (2022105638).
Dat een procedure vanuit het Decreet Gemeentewegen dient opgestart te worden, heeft te maken met de verlegging van de noodzakelijke realisatie van een brandweertoegang welke op termijn een gecombineerd gebruik met de fietssnelweg F31 (segment ‘westelijke tangent’) zal kennen.
Het advies van de Mobiliteitsdienst dat betrekking heeft op de zaak der wegen, kadert voorliggende vraag binnen de beleidscontext, synergie met beslist beleid en juridisch met artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet. Voor de beleidscontext en de synergie met beslist beleid wijzen we naar de eerdere gemeenteraadsbeslissing inzake omgevingsvergunningsaanvraag 2022105638.
Het advies luidt als volgt:
Het dossier kent een omstandige voorgeschiedenis en betreft een beperkte wijziging aan het tracé van een brandweertoegang / fietspad welke vergund werd binnen een grotere omgevingsvergunningsaanvraag voor een batterijproject en bijhorende infrastructuurwerken te Zeebrugge.
In deze kan verwezen worden naar de eerder uitgebrachte adviezen PRO/2023/bs/012 (zaak der wegen-advies) en PRO/2023/bs/014 (OMV-advies) welke we andermaal naar de geest integraal onderschrijven en waar we – om herhaling te vermijden – naar verwijzen bij eventuele vragen.
Het voorwerp van de aanvraag bevat een kleine wijziging aan het tracé. We citeren uit de motiveringsnota:
De oorspronkelijke vergunde brandweertoegang-fietspad loopt tussen de gebouwen van een bestaande landbouwsite. Om de activiteiten van het bedrijf niet te hinderen, werd er gekozen om het zuidelijke tracé van deze infrastructuur aan te passen. De nieuwe brandweertoegang/fietspad zal ten oosten van het landbouwbedrijf aangelegd worden.
Uit deze omschrijving en de aangereikte plannenset blijkt dat:
Vanuit het beleidsdomein “mobiliteit” en met perspectief VCRO kan dan ook de conclusie gemaakt worden dat dit de goede ruimtelijke ordening ten goede komt.
Ook vanuit het perspectief Decreet Gemeentewegen kan zowel vanuit artikel 3 (en de bevestiging van de netwerkkwaliteiten naar fijnmazigheid, naar multiscalair karakter als naar multifunctioneel karakter) als vanuit artikel 4 (in bijzonder wijzend op de verbeterde verkeersveiligheid door het verplaatsen van de wegzate buiten de hoeve) een positieve toets gemaakt worden.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden evenwel op heden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan een kwalitatieve fietsontsluiting.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Motivatie – bespreking vanuit het Decreet Gemeentewegen (1)
Toets aan artikel 3
We citeren ter ingeleide het Decreet en haar artikel 3:
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
In reflectie kan een toets gemaakt worden naar gewenste kenmerken van een netwerk aan trage wegen die analoog is aan de initiële toets, gemaakt bij de oorspronkelijke vergunning en die door de beperkte wijziging die vandaag voorligt, een grotere veiligheid kan waarborgen en bijgevolg de toets doorstaat:
Motivatie – bespreking vanuit het Decreet Gemeentewegen (2)
Toets aan artikel 4
We citeren ter ingeleide het decreet en artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Ook hier kan gebruik gemaakt worden van de initiële reflectie en kan verder gemotiveerd worden dat de beperkte wijziging op zowel ruimtelijk als op vlak van verkeersveiligheid een verbetering betekent: de wegenis loopt niet meer door de aanwezige bedrijfssite, maar er langs aan oostelijke zijde.
Conclusie: voorwaardelijke gunstig advies
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De plaatselijke omlegging vermindert mogelijke conflicten met voertuigen op de landbouwsite waardoor de verkeersveiligheid vergroot. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat voorliggende vraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het rooilijnenplan voorziet de grond die opgenomen wordt in het openbaar domein.
Voorwaarden
Als voorwaarde is volgende fasering op te nemen (cfr 2022105638):
Er wordt kennis genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend.
De gemeenteraad: