Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00187 - Strategische cel - LEKP (Lokaal Energie- en Klimaatpact) rapportage 2023 - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Yves Buysse; Martine Matthys; Jean-Marie De Plancke; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins; Hilde Decleer; Paul Jonckheere; Wouter Bossuyt; Stefaan Sintobin; Arnold Bruynooghe

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2024_GR_00187 - Strategische cel - LEKP (Lokaal Energie- en Klimaatpact) rapportage 2023 - goedkeuring. 2024_GR_00187 - Strategische cel - LEKP (Lokaal Energie- en Klimaatpact) rapportage 2023 - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

De Stad Brugge heeft voldaan aan de engagementen van het LEKP 1.0 en 2.0 en heeft in 2023 het volgende gerealiseerd.

1) M.b.t. de algemene voorwaarden om in aanmerking te komen

  • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
    • voldaan
    • In de gemeenteraad van juni 2020 werd het burgemeestersconvenant 2030 goedgekeurd, en in de gemeenteraadszitting van 22 februari 2022 werd het klimaatplan 2030 goedgekeurd.
  • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 3% te realiseren in eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
    • voldaan
    • De energieambtenaar geeft in het energiejaarverslag aan dat het energieverbruik tussen 2018 en 2022 gedaald is met 24% (gemiddeld 6% per jaar). Opgelet: het gaat hier om een sterke en uitzonderlijke daling in 2022 n.a.v. de energiecrisis, die vanaf 2023 mogelijks terug stijgt)
  • Een reductie van de CO2-uitstoot van de eigen gebouwen en technische infrastructuur met 55% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
    • voldaan op basis van officiële CO2 monitoring 2022 (meest recente cijfer) is de CO2 uitstoot van onze eigen gebouwen gedaald met 29% tov 2015. Daarmee zitten we op koers om tegen 2030 een daling van 55% te realiseren, mits de nodige bijkomende maatregelen. 
  • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
    • Voldaan
    • Fluvius is volop bezig met het voorzien van openbare LED-verlichting. Eind 2023 was 43,89% al in LED omgezet. Er wordt verwacht dat de openbare verlichting tegen 2030 het ganse grondgebied omgevormd zal zijn op LED.  
  • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
    • Voldaan
    • in de gemeenteraad van mei 2021 werd een warmtezoneringskaart ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.  Deze warmtezoneringskaart wordt  als basis gebruikt voor het opmaken van renovatie- en warmtebeleid ikv. de lokale klimaatdoelen. Dit warmtebeleidsplan dient nog geregistreerd te worden in het LEKP registratiesysteem. 
    • Een sloopbeleidsplan is nog niet beschikbaar maar wordt maar verwacht tegen 2030. De voorwaarden en modaliteiten voor een dergelijk sloopplan dienen nog verder uitgewerkt te worden door de Vlaamse overheid. 
  • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
    • Voldaan
    • De Stad Brugge heeft met het Klimaatplan 2030 'BruggeNaarMorgen, samen zorgen voor een klimaatneutraal en -robuust Brugge' een heldere communicatie opgezet waarmee Bruggelingen geïnformeerd en gemobiliseerd worden voor de Brugse klimaatdoelen. In 2023 werd de klimaatalliantie 'BruggeNaarMorgen' verder uitgebouwd met  een beleidsgroep, klankbordgroep, klimaatwerkbanken en een Open Netwerk om zoveel mogelijk stakeholders te betrekken.  Er werden een uitgebreide groep van Bruggelingen bereikt (zie overzicht hieronder)

2) M.b.t. de realisaties in de 4 LEKP Klimaatwerven in 2023

Er werd een uitgebreide monitoringrapport 2023 van het Klimaatplan 2030 BruggeNaarMorgen opgemaakt, opgenomen in bijlage. Dit monitoringrapport geeft in grote lijnen weer wat in het kader van het Klimaatplan BruggeNaarMorgen gerealiseerd is eind 2023. Dit monitoringrapport werd voorgesteld op het Open Netwerk BruggeNaarMorgen van 10 oktober jl.

Naast dit eigen monitoringrapport wordt ook door Vlaanderen een LEKP-rapport opgemaakt per stad via het zogenaamde LEKP pactportaal. Dit pactportaal wordt gevoed door diverse Vlaamse en lokale databanken en probeert een zo actueel mogelijk beeld te geven van de realisaties.  Het pactportaal is in opbouw en bevat hier en daar nog een aantal onvolledig cijfers. We voegen het LEKP rapport 2023 toe in bijlage en nemen de belangrijkste realisatie en vaststellingen hieronder op.  

Voor alle duidelijkheid: het LEKP is een inspanningsverbintenis: de lokale besturen engageren zich in één of meerdere van de voorgestelde werven en dragen maximaal bij tot de vooropgestelde doelen.  Brugge heeft zich ambitieus getoond en zet in op de 4 Vlaamse klimaatwerven. We wensen de inspanningen ikv. het klimaatplan 2030 BruggeNaarMorgen maximaal af te stemmen op de inhoud van deze 4 werven.

Opgelet: De doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact zijn zeer ambitieus en voluntaristisch geformuleerd door de Vlaamse overheid. Met de beschikbare middelen en menskracht zijn een aantal doelstellingen niet haalbaar. Het LEKP is dan ook vooral te zien als een hefboom om lokale actie op te schalen, waarbij steden zelf het ambitieniveau en de focus bepalen.  



Project/werf/doelstellingRealisaties 2021Realisaties 2022Realisatie 2023aanvullende commentaar
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening)




doelstellingen LEKP 1.0 BRUGGE 




• Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (Brugge: +118.500 bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030) OPGELET: niet bosbomen, niet op natuurcompensatie1.0555888.177In Brugge zijn ondertussen meer dan 75.000 bomen geplant sedert 2018. Voor LEKP komen enkel bomen in aanmerking in stedelijke omgeving. 

• 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (Brugge: +59 km haag extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)55 m57 m158 mBrugge stimuleert Bruggelingen tot het aanleggen/aanvragen van een geveltuin met ondertussen meer dan 600 geveltuinen, waarvan een 300-tal in 2023. Er is geen actief beleid voor het aanplanten van hagen. 

• Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (Brugge: +118 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030) 1231111Brugge zet sterk in op extra groenperken in het stedelijk gebied en dat laat zich ook aflezen in de cijfers
Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie en hernieuwbare energie)

Doelstellingen LEKP 1.0 Brugge




• 50 collectief georganiseerde (=min 10 dln) energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030 = voor Brugge (50x65) = 3.250 wooneenheden betrokkengeen registratieaantal collectieve renovaties: 2 (aanvragen burenpremies Fluvius)

20 collectieve renovaties (Fluvius burenpremies)
Daarnaast collectieve initiatieven in
- St Gillis 19 renovatieadviezen
- Assebroek/'t Schuurtje: 27 renovatieadviezen en 12 renovaties
- Zeebrugge: 11 renovatieadviezen
- St Pieters:  8 renovatieadviezen 
Collectieve renovatie is bijzonder arbeidsintensief. In 2023 raakten de wijkrenovatietrajecten 'buurtkracht' op dreef, met veel meer renovatieadviezen en opgestarte renovaties tot gevolg. Dit zal in 2024 met de aanwerving van 3 wijkklimaatcoaches verder opgeschaald worden. 

Doelstellingen LEKP 2.0 




waarvan 25 fossielvrije collectieve renovaties = 1625 wooneenheden
??Stad Brugge noch Vlaanderen hebben geen zicht op de uiteindelijke resultaat van woningrenovaties. Er wordt gezocht nar een manier om zicht te krijgen hierop.

• 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de verduurzaming van de warmtevraag en de synergie tussen de vier werven) voor einde 2024.
 Voor Brugge: 65x50= 3.250 woonheden voor een wijkgerichte klimaattafel uitgenodigd...
geen registratie3 buurtklimaat-tafels renovatie (3x20 dln)
5 energie-avonden (750 dln)
infoavonden buurttrekkers (2x40 dln)

totaal 11.000 inwoners uitgenodigd
4 thema-informatie-avonden: 320 deelnemers
4 Buurtkracht infoavonden: 92 deelnemers
6 klimaattafels: 120 deelnemers
2 Open Netwerkmomenten: 250 deelnemers
4 infoavonden Coopbewust: 100 deelnemers

aantal genodigden: in principe gericht aan alle Bruggelingen...

In de wijkrenovatiestrategie wordt ook tal van 'klimaattafels' georganiseerd waarop Bruggelingen uitgenodigd worden om lokale klimaatactie op te nemen. In 2024 verwachten we een verdere toename hiervan, door de aanwerving van 3 wijkklimaatcoaches. 

• 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 Voor Brugge: 236 coöperatieve projecten- Daverlo: 0,151MWp);
- BS Ganzeveer 0,017MWp
- geen zicht op projecten niet-stad
- Maz (ism beauvent)  (0,028 MWp)
- BMCC (ism Beauvent (0,24MWp)

- geen zicht op projecten niet-stad
geen stadsprojecten in 2023
wel private coöperatieve installaties door
- St Andreasinstituut (ism. Coopstroom):
0,126 MWp
- Cactusclub (ism Coopstroom):
0,057 MWp
Er zijn in 2023 geen coöperatievee PV-projecten op stadseigendom uitgevoerd.
In 2024 zullen een aantal grotere participatieve en coöperatieve projecten (o.a. de Brugse zonnetuin) uitgevoerd worden.
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (deelmobiliteit en laadinfrastructuur)

doelstelling LEKP 1.0




• 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 = Brugge: 118 km extra of opgewaardeerd fietspad5,937 km14,26 km25,905 km

Er wordt ikv. Brugge Fietsstad en met steun van het Kopenhagenfonds ingezet op bijkomende en aangepaste fietsinfrastructuur. 

 • Per 1.000 inwoners 1 ‘toegangspunt’ voor een (koolstofvrij) deelsysteem (=deelwagen/vast of freefloating) tegen 2030 = Brugge: 118 deelwagens 53 75 93Extra inspanningen in deelwagens is duidelijk zichtbaar en maakt van Brugge één van de snelst groeiende steden qua autodelen.

• Per 100 inwoners 1 laadequivalent tegen 2030 = Brugge: 1.180 laadequivalent (CPE) 444 626 986Extra inspanningen rond laadinfra is duidelijk zichtbaar en maakt van Brugge één van de snelst groeiende steden qua laadinfrastructuur waardoor we ook de opgeschaalde doelstelling van 1,5 laadequivalenten per 100 inwoners tegen 2030 zullen realiseren. 

Doelstelling LEKP 2.0: 



• Per 100 inwoners 1,5 laadequivalenten tegen 2030: Brugge: 1.770 laadpunten (CPE)

986
Werf 4: Water het nieuwe goud (ontharding en waterbuffering)




doelstelling LEKP 1.0




• 1 m² ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 = Brugge: 118.000 m² ontharding1.675 m²6.640 m²
49.357,50m² 
Brugge heeft rond ontharding zeer sterk werk verricht wat zich laat aflezen in deze opmerkelijke stijging van het aantal m² ontharding.

• Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 = Brugge: 118.000 m³ extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratieregistratie in opmaakregistratie in opmaak
31.876,50m³
sterk werk
Overkoepelend: Brugge organiseert zich samen op de toekomst samen met de Bruggelingen 

aantal Bruggelingen geïnformeerd over Brugse klimaatdoelen en mogelijke eigen actiegeen registratie-Open Netwerk: 150+200
-nieuwsbrief: 620
-Facebook: 889
-Instagram:259
-LinkedIn: 197
-Stadsmagazine: 67.850
-Website Brugge.be/klimaat: 4.416
-Bezoekers klimaatpunt: 130
- Open Netwerk: 120+140
- abonnees nieuwsbrief BNM: 682
- volgers Facebook BNM: 1.100
- linkedIn: 362
- Instagram: 468
- lezers Stadsmagazine
- bezoekers klimaatpunt: 250



3) M.b.t. Financieel overzicht uitgaven i.k.v. LEKP 1.0 en 2.0 (budget 2022, uit te geven tot eind 2023)

Om de subsidie i.k.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 te ontvangen moet een minstens even groot bedrag door de stad zelf als 'cofinanciering' besteed worden aan klimaatgerelateerde acties en van de passende rapportagecode ABB-LEKP voorzien worden. Hieronder is een overzicht opgenomen van de bestede middelen die als LEKP als uitgave staan geboekt en de ontvangsten die daartegenover staan. Uit het overzicht mag blijken dat we de volledige subsidie 2022 kunnen verantwoorden en dus ook zullen innen. Er is een totaal van 1.513.175 Euro aan uitgaven gelinkt aan de LEKP doelstellingen, waarmee Brugge de co-financiering van minstens 50% (713.136 Euro) kan aantonen.  

De verdeling van de bestede bedragen speelt geen rol in de afrekening, enkel het totale bedrag. Ze worden dan ook indicatief vermeld. Voor alle duidelijkheid: dit betreft slechts de uitgaven die in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact werden verantwoord, vanzelfsprekend zijn er het totale Meerjarenplan veel meer acties en uitgaven die verband houden met acties i.k.v. het klimaatplan 2030.  

Besteding middelen 2023 LEKP 1.0,  2.0 én 2.1 (te besteden voor eind 2024)

De Stad Brugge ontvangt in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1 een subsidie voor lokale klimaatactie. Deze subsidie bedraagt in 2023 (bedragen via Trekkingsrechten | Lokaal Energie en Klimaat Pact (lokaalklimaatpact.be))

Wat een toelage betekent van 1.104.828 Euro, te besteden voor eind 2024. De principes van besteding van deze middelen is al eerder in college en GR goedgekeurd en leidt tot volgende overzicht van te besteden middelen in 2024. Daarbij wordt telkens een cofinanciering van de stad Brugge verwacht, deze wordt benomen van de bestaande MJP en betekent géén meeruitgave voor de stad Brugge. 

WerfProjectLEKP 1.0LEKP 2.0LEKP 2.1verantwoordelijke diensttotaal budgetfinanciering via LEKP (extra middelen)cofinanciering (bestaande middelen MJP 2020-2025)
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening)







Vergroeningstrajectenx

Cluster Openbaar domein200.000100.000100.000









Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie en hernieuwbare energie)







Deelproject 2a: wijkrenovatie en hernieuwbare energie externx

Cluster omgeving KLIMID200.000100.000100.000

extra klimaattafels/renovatieadvies/hernieuwbare energie


Cluster omgeving KLIMID400.000200.000200.000

Deelproject 2b: Miniwarmtenetten stadspatrimonium en betrekken buurtx

cluster Facilitair Beheer150.00075.00075.000









Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (deelmobiliteit en laadinfrastructuur)



Deelproject 3a: uitbouw en promotie van laadinfra, deelmobiliteitx

Dienst Mobiliteit100.00050.00050.000

Deelproject 3a: versnellen uitbouw laadinfra
x
Dienst Mobiliteit











Werf 4: Water het nieuwe goud (ontharding en waterbuffering)







Onthardingstrajectenx

Cluster Openbaar Domein250.000125.000125.000









Overkoepelend: Brugge organiseert zich samen op de toekomst samen met de Bruggelingen 



deelproject 5a: betrekken van burgers/Bruggelingen/stakeholders bij de realisatie van de lokale klimaatdoelstellingen (opstarten klimaatpanel, klimaatwerkbanken, klimaatcommunicatie) x

Strategisch cel108.30654.15354.153

uitbouw draagvlak renovatie/klimaatwerkbank renovatie
x
Strategisch cel17.9678.9838.983

aanwerving 3 VTE wijkklimaatcoach B4/5

xStrategisch cel426.000213.000213.000

opwaarderen renovatieteam KLIMID

xKlimid30.00015.00015.000

werkingsmiddelen opmaak wijkverbeteringscontract

xStrategisch cel66.00033.00033.000

ondersteuning van klimaatvrijwilligers

xStrategisch cel54.00027.00027.000

externe ondersteuning renovatie/energietraject (nog te bepalen) (enkel in 2024)

xStrategisch cel225.350112.675112.675

TOTAAL571.638198.949 334.142
2.209.6561.104.8281.104.828


Deze extra subsidies zullen voorzien worden via de 5de aanpassing van het Meerjarenplan 2019-2025. Om deze financiële middelen nu reeds beschikbaar te maken voor de betrokken diensten wordt een principieel akkoord gevraagd om deze nu reeds aan te wenden via interne (krediet)aanpassing (IA of IKA) of via prefinanciering.  Deze bedragen moeten uiterlijk 31/12/2024 effectief uitgegeven zijn

Hoe volgen we het LEKP op ? 

De opvolging van het LEKP wordt verdeeld over de betrokken diensten en cluster en is een gedeelde verantwoordelijkheid. 

  • De betrokken en vermelde diensten en cluster staan zelf in voor het bepalen waar deze middelen optimaal op ingezet worden voor het realiseren van de na te streven doelstellingen. Dit kan zowel gaan om personeels-, werkings- of investeringsmiddelen, steeds na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. 
  • De betrokken diensten staan in voor de co-financiering van deze extra middelen door in het bestaande MJP aan te duiden welke middelen (minstens hetzelfde bedrag) ingezet kunnen als cofinanciering, ook hier kan het gaan om personeels-, werkings- of investeringsmiddelen. Indien een dienst over te weinig middelen beschikt om deze cofinanciering op eigen budget te voorzien wordt in de ruimere stadsorganisatie gezocht naar relevante uitgaven die als co-financieringsbewijs kunnen gelden. 
  • De betrokken diensten staan in voor de (minimale) rapportage via BBC (toevoegen van een projectcode ABB-LEKP).
  • De strategisch cel staat, naast het uitvoeren van de eigen projecten, in voor de algemene opvolging van het LEKP, in nauwe samenwerking met de betrokken diensten. 
  • De realisaties i.k.v. het LEKP worden regelmatig gecommuniceerd en ingepast in de opvolging en communicatie van het klimaatplan 2030. De jaarlijkse rapportage aan de gemeenteraad wordt voorzien tegen mei 2024.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage van de middelen 2022 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 voor het werkjaar 2023. Het volledige subsidiebedrag kan verantwoord worden en is besteed aan klimaatacties die kaderen in het Klimaatplan 2030 BruggeNaarMorgen en de specifieke werven van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de subsidiebedragen 2023 voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact: in totaal 1.104.828 euro, (LEKP 1.0: 571.638, LEKP 2.0: 198.986, LEKP 2.1 334.242), te besteden voor eind 2024. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het voorstel van besteding van deze middelen goed. Deze middelen worden via de 5de aanpassing van het meerjarenplan voorzien, via IA, IKA of prefinanciering worden deze middelen reeds beschikbaar gesteld van de betrokken diensten, om tijdige uitgave ervan in 2024 mogelijk te maken.