Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
Door het slopen van een deel van de huidige bebouwing van het voormalige justitiegebouw wordt een deel teruggegeven aan de huidige Vesten. Het fijnmazig netwerk wordt hiermee uitgebreid. Door het beschermde statuut van de Vesten zullen deze trage wegen dan ook zowel op recreatief vlak als functioneel vlak uitbreiden.
Aan artikel 3 wordt voldaan.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 Door het slopen van de betrokken gebouwen wordt er ruimte gecreëerd om de Vesten op te waarderen en het fijnmazig netwerk uit te breiden.
4.2 Er worden extra gemeentewegen gecreëerd.
4.3.
- Het projectgebied omvat de sloop van het bestaande gebouw. Op het plan wordt een dolomietpad getekend richting de Willemijnendreef. Wanneer fietsers van dit dolomietpad richting de Willemijnendreef wensen te rijden, zullen zij in conflict komen met geparkeerde voertuigen. Dit is geen gewenste situatie. Er wordt voorgesteld om deze parkeerplaatsen om te vormen naar langsparkeren en deze links van de parkeerplaatsen voor personen met een handicap te plaatsen. De (beide) oversteek (oversteken) van het dolomietpad naar de Boninvest dient (dienen) drempelloos te worden uitgevoerd.
- De fietsers dienen erop geattendeerd te worden (d.m.v. B1-bord) dat zij voorrang dienen te verlenen aan de voertuigen in de Boninvest. De overige bebording dient correct afgetoetst te worden met de lokale politie.
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden
4.5 Het fijnmazig netwerk van de Vesten wordt uitgebreid. Dit is een positief element. Echter mag men niet uit het oog verliezen dat wanneer er in de toekomst extra bebouwing gesloopt wordt, het voorliggende plan naadloos kan aansluiten op toekomstige parkplannen.
Conclusie
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De voorwaarden uit puntje 4.3. moeten meegenomen worden (eerste punt valt buiten de projectzone).
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Voorwaarden
De voorwaarde van de dienst mobiliteit m.b.t. de zaak der wegen wordt bijgetreden:
Op het plan wordt een dolomietpad getekend richting de Willemijnendreef. Wanneer fietsers van dit dolomietpad richting de Willemijnendreef wensen te rijden, zullen zij in conflict komen met geparkeerde voertuigen. Dit is geen gewenste situatie. Er wordt voorgesteld om deze parkeerplaatsen om te vormen naar langsparkeren en deze links van de parkeerplaatsen voor personen met een handicap te plaatsen. De (beide) oversteek (oversteken) van het dolomietpad naar de Boninvest dient (dienen) drempelloos te worden uitgevoerd.
Er wordt kennisgenomen van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad: