Raadsleden Janos Braem en Stefaan Sintobin komen tussen.
Schepen Pablo Annys en Burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Zoals aangegeven wordt de vzw volledig gerund door vrijwilligers. De vrijwilligers die de meeste verantwoordelijkheden voor hun rekening nemen zijn veelal 70-plussers. Dit is voor hen op termijn niet houdbaar.
Bovendien krijgt de vzw het steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden, maar stijgt de nood aan vrijwilligers (gezien het groeiend aantal woningen).
De vzw huurt zelf al 129 woningen in. Deze werking is vergelijkbaar met de werking van een klein “sociaal verhuurkantoor”. (Ter vergelijking Vivendo heeft 440 woningen en appartementen overgenomen van SVK Brugge, SVK Sovekans en SVK JOGI samen.)
De financiële en inhoudelijke verantwoordelijkheden die hier bij komen kijken, gaan ons inziens een vrijwilligersorganisatie te boven.
De vzw is nog een vrij jonge organisatie, maar als de huur door onderverhuurders voor langere periode niet wordt betaald, of als de woningen in slechte staat worden achtergelaten door gewezen huurders, dan is dit een enorm financieel risico voor de vzw. De vzw haalt wel aan dat ze ook inkomsten hebben uit onroerende goederen in eigendom, maar dan nog lijkt het financieel risico niet te onderschatten.
Bovendien staat de vzw zelf in voor de toewijzing van de woningen. Dit lijkt ons echter geen sinecure, gezien de vzw niet kan terugvallen op een regelgevend kader.
De verantwoordelijkheden die de vrijwilligers nu opnemen, zonder een professionele omkadering, zijn niet min. Ze ondersteunen de nieuwkomers in heel wat aspecten van het wonen en maatschappelijke integratie, helpen hen bij administratieve taken en zijn een aanspreekpunt voor de verhuurders.
Daarom stellen we volgende voor:
Er werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt waarin de engagementen van zowel de vzw Huizen van Vrede als deze van het lokaal bestuur werden opgenomen.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord om een financiële tussenkomst te geven in de loonkost van een coördinator voor de vzw Huizen van Vrede, voor een periode van 1 jaar en voor een maximum bedrag van 25.000 euro.
De samenwerkingsovereenkomst hierover wordt goedgekeurd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn duidt een vertegenwoordiger van het stadsbestuur aan, nl. Jos Demarest, die zetelt in het bestuursorgaan en de algemene vergadering van de vzw Huizen van Vrede en dit voor de duur van de overeenkomst.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Er wordt positief geadviseerd op de jaarrekening 2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent gunstig advies op de jaarrekening 2023 van welzijnsvereniging 't Sas.
De vergelijking tussen de huidige formatie van OCMW Brugge – Cel lokaal sociaal beleid en het voorstel nieuwe formatie OCMW Brugge – Cel lokaal sociaal beleid kan in de bijlage geraadpleegd worden.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist akkoord te gaan met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
Hoogstraat 9
Er worden twee verschuivingen voorzien naar Hoogstraat 9:
Het budget wordt telkens mee verschoven.
Trajectwerking niet-Belgen: + 3,80 VTE maatschappelijk werkers
In de trajectwerking niet-Belgen stromen de Oekraïners door die niet langer in opvang verblijven, maar een eigen huurcontract hebben.
Daarnaast zien we ook een toename van andere erkend vluchtelingen of subsidiaire beschermden met leefloon.
Er zijn 13 maatschappelijk werkers aan het werk in dit team, die 11,4 VTE in dossiers werken en 0,8 VTE voor coaching nieuwe medewerkers en project Taallent.
1 VTE maatschappelijk werker werkt gemiddeld in 36 dossiers. Op vandaag zijn er in dit team 404 lopende dossiers en gemiddeld 35-tal nieuwe aanvragen per maand. Met de huidige groep zouden we in principe 410 dossiers behandelen.
De uitbreiding met 3,80 VTE maatschappelijk werker is noodzakelijk om kwaliteitsvol werk te kunnen leveren. Op vandaag werken er reeds tijdelijke medewerkers bovenop de bestaande formatie (van 8,2 VTE).
Trajectwerking jongeren: + 1 VTE jongerencoach en - 2 VTE projectmedewerkers
Het ESF-project Parcourage werkt via casemanagement met kwetsbare jongeren tot 30 jaar. Het project loopt voor 6 jaar en er is 0,75 VTE MW gesubsidieerd en 0,25 VTE co-financiering vanuit het OCMW (tot 31/12/2030). Er is een multidisciplinair samenwerkingsverband met medewerkers van CAW, De Sleutel, Groep Intro,...
Daarnaast worden de 2 VTE projectmedewerkers geschrapt van de formatie, aangezien dit project ten einde is gelopen.
LOI: + 1 VTE sociaal en logistiek assistent
In het Oekraïne-team waren er 2 VTE medewerkers voorzien. Eén VTE is verschoven naar de LOI-werking, aangezien het aantal Oekraïnewoningen is verminderd. In het LOI zijn er meer startwoningen na LOI-opvang bijgekomen, waar er logistieke opvolging nodig is. In deze woningen verblijven de cliënten 1 tot maximum 3 maanden.
BSHV en energieloket
Er gaat 1 VTE maatschappelijk werker van het team BSHV naar CSR, omwille van de reorganisatie intake. Deze medewerker wordt ingeschakeld in CSR om de verzoekschriften in te dienen.
Omwille van een daling in het aantal dossiers, wordt het aantal VTE maatschappelijk werkers verminderd met 1,5 VTE.
Bijkomend wordt de vermelding *** mee overgedragen naar het energieloket. De subsidies (***) die liepen tot 31/12/2023 werden met 1 jaar verlengd. Dit wordt op die manier aangepast in de formatie.
Collectieve schuldenregeling: -0,2 VTE bestuurssecretaris en + 1 VTE MW
In de werking van Collectieve schuldenregeling zijn er 2 juristen-leidinggevenden aanwezig. Gezien de daling van het aantal dossier CSR is het haalbaar om definitief naar een 4/5 VTE tewerkstelling te gaan voor een van de juristen.
Zoals hierboven aangegeven komt 1 VTE maatschappelijk werker over van het team BSHV naar CSR.
Formatie team Oekraïne
-1 VTE toeleider in diversiteit
Sinds de start van de Oekraïne-crisis in maart 2022 was er nood aan een tolk en persoon die Oekraïne en de cultuur goed kende. Er is een medewerker gevonden voor 2 jaar en maakte deel uit van het team van de Diversiteitsdienst van de stad.
Deze toeleider kiest zelf om de overeenkomst niet meer te verlengen.
Er was een subsidie voorzien vanuit GBO Oekraïne (tot eind 2023) om deze loonkost te dekken.
-1 VTE maatschappelijk werker
Oekraïners stromen door naar trajectwerking niet-Belgen doordat ze niet langer in opvang verblijven. Hierdoor wordt 1 VTE maatschappelijk werker geschrapt.
-1 VTE sociaal en logistiek assistent
1 VTE sociaal en logistiek assistent wordt ingeschakeld in het LOI (zie motivatie bij team LOI).
De vergelijking tussen de huidige formatie en het voorstel nieuwe formatie kan in de bijlage geraadpleegd worden.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist akkoord te gaan met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
Zie hierboven.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist akkoord te gaan met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
1 VTE ICT-front end developer => ICT-tester
De kennis voor front end developing is momenteel aanwezig bij de huidige ICT – Architecten. Hierdoor is de noodzaak aan een front end developer minder dan 3 jaar geleden. Om de ICT – Architecten te ondersteunen in het opleveren van kwalitatieve producten wensen we de functie ICT-front end developer te vervangen door een functie ICT – tester. Het doel van de functie is om testen te automatiseren via testlijsten en ook om aan digitaliseringsprojecten mee te werken in de test fase. We stellen vast dat er projecten vertraging oplopen door een gebrek aan testen. Hoe sneller een fout ontdekt kan worden hoe lager de kost ook is om deze recht te trekken, tevens lever je ook een beter product af en zorg je ervoor dat projecten minder vertraging oplopen.
De vergelijking tussen de huidige formatie van Mintus - Informatica en het voorstel nieuwe formatie Mintus - Informatica kan in de bijlage geraadpleegd worden.
Wijzigingen in de formatie worden in kleur aangeduid. Indien het aantal VTE daalt, wordt dit in het groen aangeduid. Indien het aantal VTE stijgt in het rood. Als er iets inhoudelijk wijzigt (bv: een nieuwe functietitel of een nieuwe functie) wordt dit in het geel aangeduid.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist akkoord te gaan met het voorstel tot formatiewijziging, onder voorbehoud van officiële budgettaire goedkeuring door het daartoe bevoegd orgaan.
In de huidige context met war for talent is het niet langer evident om de positie van ingenieur in te vullen. Daarenboven blijkt dat voor onze organisatie ook mensen zonder diploma van ingenieur, maar die kunnen buigen over een ruime ervaring in de sector, vaak ook in aanmerking komen voor het invullen van deze functie. Het aanpassen van de omschrijving naar projectleider technieken is dan ook een weloverwogen keuze om ruimer op de markt te kunnen gaan aanwerven. Door te opteren voor projectleider technieken kunnen immers zowel ingenieurs, als personen die gegroeid zijn in hun job binnen deze sector in aanmerking komen. Dat maakt dat de slaagkans om de positie in te vullen met geschikte profielen een stuk groter kan worden.
Op vandaag zien we dat het deel bouw voldoende is afgedekt, maar door de steeds stijgende hoeveelheid technieken binnen gebouwen in functie van de verstrengde klimaateisen zien we een al dan niet tijdelijke stijging in het deel van de technische opvolging. Gezien we maximaal binnen ons eigen toebedeelde contingent van medewerkers willen blijven, wijzigen we daarom de niet ingevulde functie van assistent architect naar projectleider. Op vandaag is vooral nood aan technische ondersteuning, maar ook dit kan in de toekomst weer wijzigen. Het aantal VTE voor de functies projectleider technieken en projectleider bouw worden daarom samen genomen. Zo kan er meer ingespeeld worden op specifieke behoeften aan een projectleider op vlak van technieken of op vlak van bouw. Zo kan het voorvallen dat een projectleider bouw uit dienst gaat en vervangen wordt door een projectleider technieken.
Wijziging functietitels
Om de functies binnen het atelier aantrekkelijk te houden op de arbeidsmarkt, werden de titels onder de loep genomen. Hierdoor willen we de functies als volgt wijzigen:
Daarnaast spreken we niet meer over horticultuur, maar over groen.
De functie technisch assistent vervoer wordt weggelaten, aangezien dit een fout is die geslopen is in de vorige wijziging.
Bosarbeider: -0,40 VTE
Voor wat betreft het bosbeheer zijn op vandaag niet alle vacatures ingevuld. Er werd geopteerd om voor een aantal jaar te kijken of uitbesteding van een aantal werken, vooral deze waarbij gespecialiseerd materiaal voor nodig is waar wij zelf niet over beschikken, niet meer armslag heeft om de verwachte resultaten te bereiken. Deze functie wordt dan ook licht afgebouwd.
** wordt weggelaten
De vermelding bij ** wordt weggelaten, aangezien dit niet meer relevant is en wordt aangepast zoals de andere *, waarbij er een flexibele inzet is rekening houdend met de actuele noden op de werkvloer.
De vergelijking tussen de huidige formatie en het voorstel nieuwe formatie kan in de bijlage geraadpleegd worden.
Wijzigingen in de formatie worden in kleur aangeduid. Indien het aantal VTE daalt, wordt dit in het groen aangeduid. Indien het aantal VTE stijgt in het rood. Als er iets inhoudelijk wijzigt (bv: een nieuwe functietitel of een nieuwe functie) wordt dit in het geel aangeduid.
De formatiewijziging voor seniorenzorg wordt voorgelegd met de volgende wijzigingen:
Gezien bovenstaande aanpassingen daalt het aantal VTE in de formatie van 1030,25 naar 997,45. Dit betekent een daling van ongeveer 2 miljoen euro als men de oude met de nieuwe formatie vergelijkt.
De vergelijking tussen de huidige formatie en het voorstel nieuwe formatie kan in de bijlage geraadpleegd worden.
Wijzigingen in de formatie worden in kleur aangeduid. Indien het aantal VTE daalt, wordt dit in het geel aangeduid. Indien het aantal VTE stijgt en/of indien iets inhoudelijk wijzigt (bv een nieuwe functietitel), wordt dit in het groen aangeduid.
CPBW:
Huidige samenstelling:
Artikel 62:
Werkgeversafvaardiging:
Werknemersafvaardiging:
Technici:
Preventiedienst:
Voorstel gewijzigde samenstelling:
Artikel 62:
Werkgeversafvaardiging:
Werknemersafvaardiging:
Technici:
De afvaardiging van de overheid enerzijds en de representatieve vakorganisaties anderzijds kunnen zich laten vergezellen door technici.
Preventiedienst:
Aanpassing artikel 11:
Huidig artikel:
Paragraaf 1
4 dagen van de extra-legale vakantie mogen naar het volgend kalenderjaar overgebracht worden, met dien verstande dat ze voor 1 februari van dat jaar dienen genomen te worden. De overgedragen dagen extra[1]legale vakantie die op uiterlijk 31 januari niet werden opgenomen, gaan definitief verloren. Bij gemotiveerd verzoek kan de OCMW-secretaris een afwijking toestaan.
Paragraaf 2
De regeling opgenomen in paragraaf 1 is slechts van toepassing vanaf overdracht van het jaar 2017-2018. Voor de overdracht van extra-legale vakantie 2015-2016 en 2016-2017 geldt volgende overgangsregeling: 7 dagen van de extra-legale vakantie mogen naar het volgend kalenderjaar overgebracht worden, met dien verstande dat ze voor 1 mei van dat jaar dienen genomen te worden. De overgedragen dagen extra-legale vakantie die op uiterlijk 30 april niet werden opgenomen, gaan definitief verloren. Bij gemotiveerd verzoek kan de Algemeen Directeur of zijn gedelegeerde een afwijking toestaan.
Voorstel wijziging artikel:
4 dagen van de extralegale vakantie mogen naar het volgend kalenderjaar overgebracht worden, met dien verstande dat ze voor 1 april van dat jaar dienen opgenomen te worden. De overgedragen dagen extralegale vakantie die op uiterlijk 31 maart niet werden opgenomen, gaan definitief verloren. Bij gemotiveerd verzoek kan de Algemeen Directeur of zijn gedelegeerde een afwijking toestaan.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de wijziging van het arbeidsreglement zoals hierboven beschreven.
/
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst voor de volgende diensten zoals in de bijlage beschreven:
Raadslid Raf Reuse komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
De feitelijke onverdeeldheid die thans bestaat voor bovengenoemd perceel, kan tenietgedaan worden door de verkoop van alle eigenaars aan één enkele eigenaar.
Overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur, dient elke verkoop van onroerend goed door het OCMW in principe openbaar te gebeuren. Hiervan kan enkel gemotiveerd worden afgeweken.
In casu is er perceel gewoon in mede-eigendom en is een afpaling van het aandeel van de verschillende eigenaars de facto onmogelijk.
Aangezien de andere eigenaars hun onverdeeldheid verkopen aan de BV Meat Big Distribution, zal het feitelijk onmogelijk worden voor het OCMW om haar aandeel in deze onverdeeldheid aan iemand anders te verkopen.
Het komt dus gepast voor om het aandeel van 14a 75ca van het OCMW Brugge in deze onverdeeldheid, te verkopen aan de BV Meat Big Distribution, voor een prijs van €10.974,00.
Notaris Van Hoestenberghe maakte de ontwerpakte over op 29/07/2024. Deze werd nagezien door de administratie van de technische dienst en er werden geen opmerkingen geformuleerd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om het perceel landbouwgrond gelegen te Brugge (Lissewege), aan de Uitkerkestraat en ter plaatse genaamd ’55 Begin’, ten kadaster bekend onder Brugge, 14de afdeling (Lissewege), sectie D, volgens titel deel van nummer 444 en volgens huidig kadaster sectie D, nummer 0444P0000 met een oppervlakte van 75a 20ca, waarvan 60a 45ca eigendom is van andere eigenaars en 14a 75ca aldus eigendom is van het OCMW Brugge, te verkopen aan de BV Meat Big Distribution, voornoemd, tegen een prijs van €10.974,00.
De ontwerpakte, zoals overgemaakt door notaris Van Hoestenberghe wordt goedgekeurd.
Notaris Van Hoestenberghe wordt aangesteld als notaris van het OCMW Brugge in deze.
Aangezien de ondertekening van de authentieke akte zal gebeuren op de studie van notaris Van Hoestenberghe te Jabbeke, wordt om praktische redenen volmacht/delegatie verleend aan volgende personen om de akte te ondertekenen namens het OCMW Brugge (ondertekening kan rechtsgeldig door elk afzonderlijk, de ene bij afwezigheid van de andere):
Het beschikken over een PEFC certificaat is een meerwaarde die niet alleen garanties biedt inzake de duurzame exploitatie van de bossen, maar ook een bevestiging naar derden toe dat de bossen van OCMW Brugge op een duurzame manier worden beheerd.
Om het certificaat te vernieuwen wordt onderstaande charter ter goedkeuring voorgelegd:
Hierbij vragen wij u om deel te nemen aan de PEFC-boscertificering zoals beschreven in de PEFC-normen voor duurzaam bosbeheer voor het Waalse Gewest.
Door het charter te ondertekenen, verbinden wij ons ertoe, voor al onze percelen:
[1]. Dit punt over PEFC-erkende bosbouwaannemers is momenteel niet van toepassing.
* Dit punt is momenteel niet van toepassing, het zal zijn wanneer de door PEFC Belgium vastgestelde termen zijn gedefinieerd of zijn geïntegreerd in de Belgische regelgeving.
Aanvullende maatregelen die van toepassing zijn op eigenaren met een oppervlakte van meer dan 50 ha aan één stuk:
Naam van de eigenaar |
|
Naam van de ondertekenaar |
|
Titel of functie |
|
Adres |
|
Postcode en plaats |
|
Oppervlakte van de bossen |
|
Datum:........./........./..................
Handtekening
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het hierboven weergegeven charter inzake CHARTER VAN ENGAGEMENT VOOR PEFC DUURZAAM BOSBEHEER IN WALLONIË goed en is akkoord om de aanvraag voor vernieuwing van het PEFC attest in te dienen.
Een administratieve rechtzetting dient dus te gebeuren d.m.v. de opmaak van een addendum.
Er is geen netto meerkost voor de Stad of inhoudelijke wijziging.
Met het voorliggende addendum wordt artikel 3 aangepast, waarbij de subsidie van het 'Buurtgericht Netwerk' in mindering wordt gebracht van het te betalen bedrag aan de Stad.
Was voorzien:
2023:
50.000 euro door de Stad te betalen aan SPOOR
25.000 euro door SPOOR te betalen aan Stad
2024:
51.000 euro door de Stad te betalen aan SPOOR
2025:
52.000 euro door de Stad te betalen aan SPOOR
wordt met het addendum aangepast
2023:
25.000 euro door de Stad te betalen aan SPOOR
2024 en 2025 blijven ongewijzigd.
Als bijlage de oorspronkelijke overeenkomst, het addendum en het advies van Algemeen Bestuur.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het addendum aan de 'Samenwerkingsovereenkomst tussen welzijnsvereniging Spoor, de Stad Brugge en het OCMW Brugge in het kader van het wijkverbeteringscontract en het Buurtgericht Netwerk Zeebrugge' goed.