Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden tijdens het openbaar onderzoek 9 bezwaarschriften ingediend.
Volgende bezwaren wordt geuit op de zaak der wegen:
De ontsluiting kant Anjerstraat zou beter rechtstreeks via de Weidestraat gebeuren via de bestaande ingang van het voormalige tuinbedrijf. Het blijft een vraagteken waarom dit niet via deze (logische) bestaande uitweg gebeurt, een extra te verkopen bouwkavel,… ? Uit de studie blijkt dat per dag 50 extra inkomende of uitgaande autobewegingen zullen zijn in de Anjerstraat, dit is onverantwoord in deze kleine smalle straat die daar niet op voorzien is. De druk voor de per dag 50 extra inkomende of uitgaande autobewegingen lijkt niet evenwichtig verdeeld te zijn tussen de uitgang Anjerstraat en de uitgang Begoniastraat, temeer ook dat het zwaartepunt van de parkings, afvalpark,.. zich allemaal kant Anjerstraat bevinden. Een betere ontsluiting via de Begoniastraat is wenselijk in het kader van een billijke verdeling van de extra mobititeitslasten tussen de Anjerstraat en de Begoniastraat. Door het aanleggen van een verbinding (Anjerstraat – Begoniastraat) voor het zacht verkeer wordt nogmaals het uniek rustig karakter van de Anjerstraat als woonerf opgeheven. Conclusie: ontsluiting via de Anjerstraat is te belastend voor de huidige bewoners en er wordt een einde gesteld aan het rustige woonerf.
Behandeling bezwaar
De plannen voor de verkaveling voorzien in het verwijderen of verplaatsen van twee volwassen hoogstammige bomen op openbaar terrein om ruimte te maken voor een nieuw fietspad. Wij willen benadrukken dat het behoud van deze bomen noodzakelijk is, om meerdere redenen.
Ten eerste is het onduidelijk waarom een extra ontsluiting naar de Anjerstraat nodig is. Er is al een voetpad voorzien dat aansluit op het bestaande trottoir van de straat. Voor fietsers is er bovendien een alternatieve toegang aan het begin van de Anjerstraat, waar ook auto’s de verkaveling kunnen betreden. Deze bestaande infrastructuur lijkt ruim voldoende om voetgangers en fietsers te bedienen zonder de noodzaak om bomen te verwijderen. Daarnaast is het voorgestelde fietspad met een breedte van 3 meter overdreven breed voor deze locatie. In een rustige woonwijk, waar het verkeer hoofdzakelijk bestaat uit bewoners en recreatieve fietsers, volstaat een smaller fietspad. Dit zou de impact op het bestaande groen minimaliseren en de bomen behouden, terwijl het straatbeeld en de leefomgeving ongeschonden blijven. Wij verzoeken daarom het ontwerp van het fiets- en wandelpad te herzien. Alternatieve routes en aanpassingen, zoals het behouden van de bomen en het versmallen van het pad, moeten worden overwogen om de impact op de omgeving te beperken.
Behandeling bezwaar
De bezwaren met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn ontvankelijk. Op basis van bovenstaande motivering kunnen deze evenwel ongegrond worden verklaard.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein, met name een invulling die een waardevol sluitstuk vormt voor de nieuwe bewoners alsook voor de omliggende woonomgeving.
De dienst Openbaar Domein heeft het volgende advies uitgebracht:
Het advies van Openbaar Domein is ongunstig. Volgende zaken hebben betrekking op de zone bestemd voor openbaar domein:
Opmerking/ evaluatie advies door de omgevingsambtenaar met betrekking tot de ligging van het fietspad:
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Voorliggend dossier vraagt het advies op de zaak der wegenis waarbij een bestaand perceel verkaveld wordt. Het advies is enkel van toepassing op het voorgestelde projectgebied. Conform de Atlas der Buurtwegen heeft het gebied geen Buurtwegen die het perceel doorkruisen of langs het perceel gelegen zijn. Dit advies bouwt verder op het reeds eerder gegeven advies met kenmerkt MO/2024/rc/n274.
Voorliggend dossier wordt inhoudelijk op artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen getoetst. Het advies op het mobiliteitsprofiel wordt in een aparte adviesvraag overgemaakt.
Artikel 3
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Advies dienst mobiliteit hierop:
Voorliggend dossier deelt een bestaand perceel op in 12 loten. Ruimtelijk wordt hierbij een connectie gemaakt tussen de Anjerstraat en de Begoniastraat. In het kader van de uitbreiding van het trage netwerk is dit een positief element. De hoofdontsluiting is voorzien via de Anjerstraat en de Begoniastraat. Het binnenplein is autoluw. Hierdoor wordt het wegennet op lokaal niveau uitgebreid. Doordat er een doorsteek is voor de trage weggebruiker komt dit zowel op recreatief als functioneel vlak het netwerk ten goede.
Aan artikel 3 wordt voldaan.
Artikel 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
Advies dienst mobiliteit hierop:
4.1 De wijzigingen staan ten dienste van het algemeen belang.
4.2 Er worden extra wegenissen gecreëerd.
4.3
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 De extra gemeentewegen zijn de missing link tussen verschillende percelen en worden dan ook positief onthaald. Dit komt de toekomstige generaties ten goede.
Aan artikel 4 wordt voldaan.
Advies: Gunstig
Conclusie
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen onder de voorwaarden van de opmaak van een signalisatieplan, noodzakelijke bebording en drempelloze toegang voor de zwakke weggebruiker.
Opname in openbaar domein
De ruimte aangeduid op het plan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als gemeenteweg en openbaren groenzone. De gronden worden overgedragen in het openbaar domein.
Aan de omgevingsvergunning wordt een overeenkomst voor overdracht gekoppeld.
Voorwaarden
Volgende voorwaarden worden bijgetreden:
Lasten
De kosteloze aanleg van het park wordt als last aan de aanvrager opgelegd.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 9 bezwaarschriften ingediend. Een aantal van de bezwaren hebben betrekking op de bevoegdheid van de gemeenteraad. Deze bezwaren zijn ontvankelijk, maar kunnen ongegrond worden verklaard.
De gemeenteraad: