Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Eén bezwaar heeft betrekking op de zaak der wegen en valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad:
Bezwaar:
… (eerste deel van bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen en bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.)
Brandweer heeft geen toegang met een bluswagen vanuit de Gistelse Steenweg door de beperkte breedte van 1,7m.
…
Beoordeling bezwaar:
De Brandweer zal geen toegang nemen via de Gistelse Steenweg, maar via de Korte Molenstraat, zoals aangegeven op het inplantingsplan voor de Brandweer. Het feit dat de Brandweer uitsluitend via de Korte Molenstraat doorgang zal krijgen, werd reeds vergund in de verkaveling en goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 september 2023 en college van 16 oktober 2023 (OMV_2022138110). In het kader van deze omgevingsaanvraag werd advies ingewonnen bij de Brandweer, die een voorwaardelijk gunstig advies heeft verleend. Onder het punt 'inplanting en toegangswegen' is het volgende opgenomen: ‘De toegangswegen en de stelplaats van de voertuigen van de Brandweer dienen aan de bovenstaande eisen te voldoen. Is OK’.
Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies Mobiliteit:
Artikel 3
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Het dossier voorziet in de bouw van enkele woningen met nieuwe gemeentewegen rond de woningen. De voorgestelde gemeentewegen vormen een extra ontsluiting met westelijk de Korte Molenstraat en oostelijk de Kosterijstraat. Op deze manier wordt het fijnmazige netwerk tussen deze straten en de achterliggende wijk zowel recreatief als functioneel versterkt. Inzake het veiligheidsaspect wordt hierop dieper ingegaan in artikel 4.3.
Artikel 3 wordt gunstig onder voorwaarden geadviseerd.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies Mobiliteit:
Artikel 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
4.1 Het functioneel en recreatief netwerk wordt hier uitgebreid waarbij er extra verbindingen gemaakt worden tussen de Korte Molenstraat, de Kosterijstraat en de Gistelse Steenweg.
4.2 Er worden extra gemeentewegen gecreëerd
4.3 Verkeerstechnisch worden de volgende opmerkingen gegeven:
- Bij oplevering ook te dubbelchecken of er alsnog een wegneembaar paaltje moet komen om richting lot 1 – 10 te rijden;
- P12 en P11 dienen parking deelwagens te zijn, P10 dient parking kortparkeren te worden, P9 dient reguliere parkeerplaats te worden;
- Pakjesautomaat met Bpost af te stemmen (mogelijks elektriciteit 230V hiervoor nodig);
- Alle oversteken dienen drempelloos te zijn. Site dient maximaal toegankelijk te zijn;
- Afstand tussen de inzinkbare afzetpaal en de brandpalen ter hoogte van lot 10 dienen maximaal conform fietsvademecum te worden geplaatst, dit wil zeggen minimaal 1,60m tussenafstand, maximaal 1,80m à 1,90m tussenafstand. Bij oplevering site met de dienst Mobiliteit af te toetsen;
- Signalisatieplan in tandem met Mobiliteit en Politie af te kloppen.
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 De aangebrachte wegenis houdt rekening met de toekomstige ontwikkelingen en generaties.
Aan artikel 4 wordt onder voorwaarden voldaan.
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het plan ‘bijlage Zaak der wegen’ binnen de rooilijn zal opgenomen worden als openbaar domein.
Voorwaarden
De voorwaarden van de dienst Mobiliteit met betrekking tot de zaak der wegen worden bijgetreden:
De voorwaarden van de dienst Openbaar Domein met betrekking tot de zaak der wegen worden bijgetreden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden 2 bezwaarschriften ingediend in het openbaar onderzoek. Één bezwaar heeft betrekking op de zaak der wegen en valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. Het bezwaar ontvankelijk en ongegrond verklaren cf. het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De gemeenteraad: