Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_GR_00150 - Openbaar domein - Gentpoort en Generaal Lemanlaan - infrastructurele aanpassingen i.k.v. dossier PCV (provinciale commissie verkeersveiligheid) - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 31/03/2025 - 18:30 stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht, Voorzitter; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Franky Demon; Minou Esquenet; Pascal Ennaert; Nico Blontrock; Pieter Marechal; Olivier Strubbe; Pablo Annys; Yves Buysse; Wouter Bossuyt; Dolores David; Sandrine De Crom; Jasper Pillen; Geert Van Tieghem; An Braem; Martine Bruggeman; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Doenja Van Belleghem; Carlos Knockaert; Brigitte Balfoort; Karel Scherpereel; Raf Reuse; Nele Caus; Maaike De Vreese; Rani Hoste; Joke Knockaert; Ellen De Smet; Elias Verrecas; Samia Helsmoortel; Liesbeth Degryse; Eva Vanhoorne; Marc Vandepitte; Jade NoĆ«; Martine Mouquet; Svitlana Musina; Marie Laeremans; Michiel Vanroose; Colin Beheydt

Afwezig

Mieke Hoste; Sandra Wintein; Pol Van Den Driessche; Barbara Roose; Tom Vandendriessche; Pragya Timilsina

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Dirk De fauw
2025_GR_00150 - Openbaar domein - Gentpoort en Generaal Lemanlaan - infrastructurele aanpassingen i.k.v. dossier PCV (provinciale commissie verkeersveiligheid) - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring. 2025_GR_00150 - Openbaar domein - Gentpoort en Generaal Lemanlaan - infrastructurele aanpassingen i.k.v. dossier PCV (provinciale commissie verkeersveiligheid) - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

1. Toelichting

Voorwerp van de opdracht:

De opdracht behelst de herinrichting van: 

  • Kruispunt R30 (Buiten Gentpoortvest / Buiten Boninvest) met Gentpoortstraat en N337 (Generaal ) Lemanlaan).
  • Kruispunt N337 (Generaal Lemanlaan)met Nijverheidsstraat en Daverlostraat.  

De uitvoeringtermijn bedraagt 175 werkdagen met een vaste deeltermijn van 62 kalenderdagen voor de werken aan de Gentpoortbrug (Art. 76).

Doel van de aanneming:

  • Heraanleg wegenis N337 (Generaal Lemanlaan) tussen kmpt. 0,00 en kmpt. 0,15 ten laste van AWV;
  • Heraanleg fietspaden N337 (Generaal Lemanlaan) tussen kmpt. 0,00 en kmpt. 0,15 ten laste van AWV; 
  • Heraanleg voetpaden N337 (Generaal Lemanlaan) tussen kmpt. 0,00 en kmpt. 0,15 ten laste van Stad Brugge;
  • Heraanleg wegenis en voetpaden Nijverheidsstraat tussen Blekerijstraat en N337 (Generaal Lemanlaan) ten laste van Stad Brugge en Farys (gedeeltelijk t.p.v. rioolsleuf); 
  • Plaatsen van trektracés VRI ten laste van AWV; 
  • Plaatsen van definitieve signalisatie ten laste van AWV; 
  • Vernieuwen toplaag R30 (Buiten Gentpoortvest / Buiten Boninvest) en plaatsen van nieuwe middeneilanden en wegmarkeringen tussen kmpt. 4,02 en kmpt. 4,35 ten laste van AWV; 
  • Heraanleg voetpaden R30 (Buiten Gentpoortvest / Buiten Boninvest) tussen kmpt. 4,02 en kmpt. 4,35 ten laste van Stad Brugge; 
  • Rioleringswerken N337 (Generaal Lemanlaan) – DWA ten laste van Farys; RWA ten laste van Farys/AWV;
  • Rioleringswerken Nijverheidsstraat + vernieuwen van bestaande huisaansluitingen ten laste van Farys; 
  • Tijdelijk afdammen en ompompen Zuidervaartje ten laste van AWV;
  • Renovatie kokers Zuidervaartje t.h.v. de Generaal Lemanlaan ten laste van AWV; 
  • Constructie van de kopmuur aan de gerenoveerde kokers Zuidervaartje ten laste van AWV; 
  • Vervangen waterdichte toegangsluiken naar brugkelder Gentpoortbrug ten laste van DVW; 
  • Renovatie- en conserveringswerken aan het bewegend brugdeel over het Kanaal van Gent naar Oostende thv de Gentpoort ten laste van DVW; 
  • Heraanleg wegenis Gentpoortstraat, gedeelte KWS ten laste van AWV; 
  • Heraanleg wegenis Gentpoortstraat, gedeelte uitgewassen beton ten laste van Stad Brugge; 
  • Plaatsen van een toegangstrap Zuidervaartje ten laste van AWV; 
  • Het onderhoud van de werken gedurende de waarborgperiode ten laste van AWV.

Toelichting ontwerp:

Generaal Lemanlaan (N337)

  • De Generaal Lemanlaan wordt een eenrichtingsstraat tussen de Nijverheidsstraat en de Brugse Ring. Linksafslaand en rechtsafslaand verkeer moet geen opstelstrook meer delen aan de verkeerslichten. 
    • Er worden 1 strook naar rechts en 2 stroken naar links voorzien.
  • Gemotoriseerd verkeer vanuit de Gentpoortstraat richting Assebroek rijdt rechtsaf naar de Brugse Ring en neemt de eerste afslag naar links, naar de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan. 
  • Fietsers en voetgangers kunnen de Generaal Lemanlaan wel in beide richtingen blijven gebruiken, ook vanuit de Gentpoortstraat. 
  • Fietsers vanuit de Gentpoortstraat krijgen samen met fietsers vanuit de Generaal Lemanlaan een afzonderlijke groenfase. Zo kunnen ze conflictvrij de Brugse Ring oversteken zonder in conflict te komen met gemotoriseerd verkeer. 

Buiten Gentpoortvest (R30)

  • Het fietspad op de buitenzijde van de Buiten Gentpoortvest (R30), tussen de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan en de Generaal Lemanlaan, wordt geschrapt. Zo wordt het conflict vermeden tussen fietsers rechtdoor en rechtsafslaand gemotoriseerd verkeer (vanuit de richting Katelijnepoort naar de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan).
  • Fietsers worden vanaf de ring geleid naar een nieuw fietspad in de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan. 
  • Op het kruispunt van de Generaal Lemanlaan met de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan en de Nijverheidsstraat komen volwaardige verkeerslichten met bijzondere aandacht voor fietsveiligheid. 

Zuidervaartje

  • Op de Generaal Lemanlaan, net boven het Zuidervaartje, komt er een ruim opstelvak voor fietsers aan het kruispunt met de Brugse Ring. Dit ruim opstelvak is nodig om fietsers vanuit de Generaal Lemanlaan apart groen te geven om de Brugse Ring te dwarsen. Om een ruim opstelvak aan te leggen moeten de kokers van het Zuidervaartje worden aangepast.

Kruispunten Nijverheidsstraat en Daverlostraat

  • Op de kruispunten van de Generaal Lemanlaan met de Daverlostraat, de Nijverheidsstraat en de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan worden verkeerslichten geplaatst. Fietsers en voetgangers kunnen zo veiliger oversteken en op die manier komen ze minder in conflict met gemotoriseerd verkeer. 
  • Vanuit de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan kan gemotoriseerd verkeer enkel rechts afslaan. Fietsers kunnen binnen de lichtenregeling vanuit de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan wel alle richtingen nemen. Ook de fietsers komende van de Gentpoort kunnen via de Generaal Lemanlaan de Nijverheidsstraat bereiken via de opstelzone voor fietsers op de hoek van de Generaal Lemanlaan met de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan.

Nijverheidsstraat

  • De Nijverheidsstraat wordt een eenrichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer, vanaf de Blekerijstraat naar de Generaal Lemanlaan. Op die manier rijdt er geen sluipverkeer meer via de Nijverheidsstraat en is er geen conflict meer tussen afslaand gemotoriseerd verkeer naar de Nijverheidsstraat en rechtdoor rijdende fietsers.
  • Ter hoogte van de aansluiting van de Nijverheidsstraat op de Generaal Lemanlaan komt er een apart opstelvak voor fietsers. Hier worden ook verkeerslichten geplaatst. 
  • In de Nijverheidsstraat worden er ook gemarkeerde fietspaden aangebracht, in beide rijrichtingen.

2. Plaatsingsprocedure:

Deze opdracht wordt geplaatst bij openbare procedure.

3. Raming:

De werken worden in totaliteit geraamd op 3.423.595,61 euro (excl. btw volgens KB 29/12/1992 art.20) of 4.012.012,73 (incl. btw) waarvan:

  • 2.559.644,73 euro (excl. btw) ten laste van AWV, of 3.097.170,12 euro (incl. btw);
  • 242.384,43 euro (excl. btw) ten laste van de Stad Brugge of  293.285,16 euro (incl. btw);
  • 418.673,50 euro (excl. btw) ten laste van Farys;
  • 202.892,95 euro (excl. btw) ten laste van de DVW.

4. Omgevingsvergunning

Voor deze werken werd een omgevingsvergunning bekomen.

5. Vooruitblik

Na goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door alle partners zal het bestek en meetstaat gepubliceerd worden. Geïnteresseerde aannemers kunnen vervolgens een offerte opmaken die een maand na publicatie ingediend dient te worden. Vervolgens zullen de offertes beoordeeld worden en kan de opdracht toegewezen worden (waarbij ook de wettelijke standstill-periode in acht te nemen zal zijn). Het is de verwachting om tegen de zomervakantie de mijlpaal voor de aanstelling van de aannemer gerond te hebben.

Als de procedure met succes doorlopen is dan is het de verwachting dat begin 2026 de werken zullen starten waarbij voorafgaand in november nog nutswerken zullen gebeuren.

Deze nutswerken zullen voor de burger dé start van de werken inluiden wat door de impact op:

  •  o.m. de Gentpoort-brug: met o.m. een harde onderbreking van 2 maanden voor alle verkeer, tussen 01/07 en 31/08, incl. 2 weken voor de scheepvaart in deze periode. Vanaf 01/09 dient de Gentpoortbrug tenminste voor voetgangers en (brom)fietsers terug toegankelijk te zijn.
  •  de Generaal Lemanlaan (en dit in bijzonder door de noodzakelijke werken aan de koker Zuidervaartje wat ook een tijdelijke knip voor alle wegverkeer zal impliceren).

ook noodzakelijkerwijze een belangrijk luik “minder hinder” zal impliceren. Voor de werken van de nutswerken zal daarom een infomarkt georganiseerd worden waarbij de fasering, de minder hinder-maatregelen, … gecommuniceerd zullen worden.

Aansluitend is op te merken dat in het voorliggend bestek reeds een voorstel van fasering zit echter dit kan nog in beperkte zin wijzigen naargelang het plan van aanpak van de aannemer. In beperkte zin d.w.z. talrijke basisprincipe (zoals het tijdsvenster van stremmen scheepvaartverkeer, zoals de werken aan het Zuidervaartje geënt op de zomerperiode met laagste waterdebieten, …) liggen al vast. Wel kan de aannemer door uitvoeringsmethodes - inzet van ploegen - e.d.m. nog optimalisaties aanbrengen. Het is daarom nog voorbarig om thans reeds in communicatie te voorzien.

Sowieso kan reeds meegedeeld worden dat:

  • de impact zwaar zal zijn echter dit is absoluut noodzakelijk omwille van de aanpak van Brugge’s zwartste punt – het verhogen van de verkeersveiligheid.
  • dé oplossing naar flankerend ‘minder hinder’-beleid niet bestaat al zal wel de boodschap gegeven worden dat best maximaal overgestapt wordt naar de fiets om zo de druk op het wegsysteem maximaal te verlichten.
  • er uiteraard ook gewaakt wordt over een afstemming op andere werven in het Brugse, zo kan fase 2 van de werf Steenbrugge (als de huidige brug afgebroken wordt) sowieso pas opstarten na de werken Gentpoort daar de omleidingsroute geënt zal zijn op o.m. de Generaal Lemanlaan.

6. Minder hinder - uitvoeringstermijn.

De uitvoeringstermijn voor deze opdracht is bepaald op 175 werkdagen, te rekenen vanaf de dag aangeduid in het dienstbevel tot aanvang der werken.

Voor de vervanging van de wegdekbekleding en de vervanging van de conservering van de onderkant van de brug zijn geschikte klimatologische omstandigheden nodig samen met maatregelen om emissie naar de omgeving te vermijden ((geklimatiseerde) tent)). Dit is voor de Gentpoortbrug niet mogelijk zonder stremming van de scheepvaart. Uitzonderlijk kan voor de uitvoering van deze werken, twee kalenderweken scheepvaartstremming toegelaten worden. Deze onderbreking is enkel toegelaten in juli en augustus. Hierbij wordt gewerkt met een bindende deeltermijn 1 van 62 kalenderdagen. Deze deeltermijn loopt van 01/07/2026 t.e.m. 31/08/2026.

Om de vermelde uitvoeringstermijn en bindende deeltermijn 1 waar te maken, én de hinder voor de omwonenden en weggebruikers te beperken, wordt in het bijzonder bestek voorzien in verlengde werkdagen.

Er mag op werkdagen slechts gewerkt worden tussen 6.00 u en 22.00 u, dit om hogervermelde redenen en teneinde de overlast voor de omwonenden te beperken. Plaatsen van bestrating is bijkomend toegelaten op zaterdagen van 7.00u tot 15.00u. Deze beperking geldt ook voor alle werfgebonden leveringen en bevoorradingen (o.a. brandstof, bouwmaterialen, machines,…).

Enkel in functie van minder hinder, beperking van overlast of beperking van verkeershinder, kan door de leidend ingenieur hierop uitzondering worden toegestaan. De vraag hiervoor dient steeds voorafgaandelijk en met schriftelijke motivatie te worden voorgelegd door de aannemer aan de leidend ingenieur.

De mobilisatie en demobilisatie van de installaties ten behoeve van de secanspalen, de vervanging van de wegdekbekleding t.p.v de Gentpoortbrug en de vervanging van de conservering van de onderkant van de brug mag er indien nodig uitzonderlijk ’s nachts, in het weekend en in het bouwverlof gewerkt worden. 

7. Dossierverloop en timing van het project.

Het volgende dossierverloop en timing voor het project worden vooropgesteld:

- maart 2025: goedkeuring ontwerpdossier en samenwerkingsovereenkomst door alle partijen.

- april 2025: publicatie van het aanbestedingsdossier (publicatietermijn = minimum 35 kalenderdagen), eventueel terechtwijzende berichten naar aanleiding van vragen door opdrachtnemers kunnen het noodzakelijk maken dat de termijn tot indienen van de offertes moet verdaagd worden.

- mei - juni 2025: ontvangst van de offertes, technisch en rekenkundig nazicht van de offertes, prijsonderzoek, eventueel opvragen van prijsverantwoording, opmaak gunningsverslag.

- juli 2025: goedkeuring gunningsverslag door alle partijen.

- augustus 2025: kennisgeving niet gunning aan niet weerhouden deelnemers, standstill periode van 14 kalenderdagen, sluiting van de opdracht.

- september 2025: als alle bovenstaande stappen gunstig verlopen, is de opdracht begin september 2025 effectief toegewezen aan de laagste, regelmatige inschrijver. Deze beschikt dan over een termijn van 4 maanden voor de voorbereiding van de werf (aanvragen en bekomen nodige vergunningen, bestellen van materialen, aansluiting werfkast, ...).

- november - december 2025: voorbereidende verplaatsingswerken nutsleidingen door de nutsmaatschappijen, waarbij de hoofdaannemer dient in te staan voor de nodige (omleidings)signalisatie.

- januari 2026: start van de infrastructuurwerken, met een bindende deeltermijn voor uitvoering van de werken t.h.v. de Gentpoortbrug in juli en augustus 2026. De totale uitvoeringstermijn bedraagt 175 werkdagen, wat ongeveer een totale uitvoeringstermijn van 14 kalendermaanden behelst. 

Uit het voorgaande blijkt dat bij het verdere dossierverloop tot aanvang van de effectieve uitvoering er geen extra ruimte is om de goedkeuringsprocedure voor het ontwerpdossier en de samenwerkingsovereenkomst nog langer uit te stellen, gezien de aannemer reeds vanaf begin november 2025 moet instaan voor de nodige (omleidings)signalisatie in kader van de voorafgaande nutswerken.

Door het moeizame voortraject met het aangewezen studiebureau blijven er momenteel nog technische opmerkingen op het voorliggende bijzonder bestek. Als dienst Openbaar Domein pleiten we er dan ook voor om deze wijzigingen nog voor publicatie van de opdracht door te laten voeren in de opdrachtdocumenten. Een oplijsting van de noodzakelijke technische wijzigingen m.b.t. het aandeel van Stad Brugge en Farys is toegevoegd in bijlage.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van de aanbesteding van de opdracht door AWV, met titel “R30/N337: Kruispunt R30 (Buiten Gentpoortvest / Buiten Boninvest) met Gentpoortstraat en N337 (Generaal Lemanlaan) - Kruispunt N337 (Generaal Lemanlaan) met Nijverheidsstraat en Daverlostraat“. Er wordt vanuit de Stad verder aangedrongen bij AWV om de wijzigingen opgenomen in bijlage door te voeren, alvorens over te gaan tot publicatie.

Het stadsbestuur Brugge geeft goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst die de participatie aan het project, de kostenverdeling, edm bevat. In deze keurt het stadsbestuur ook het ontwerp, het bestek, de meetstaat, de bijhorende bijlages en wijze van gunnen goed. 

Artikel 2

De kosten ten laste van Stad Brugge worden geraamd op 242.384,43 euro (excl. btw of  293.285,16 euro (incl. btw).

Artikel 3

Het budget voor de werken ten last van Stad Brugge wordt benomen op beleidsitem BI020002, actie SA01563 , rekening 22500007.

Artikel 4

De kosten ten laste van AWV worden geraamd op 2.559.644,73 euro (excl. btw ) of 3.097.170,12 euro (incl. btw).

Artikel 5

De kosten ten laste van Farys (Aquario-portefeuille) worden geraamd op 418.673,50 euro excl. btw en benomen op DOM-028/22/028-Z.

Artikel 6

De kosten ten laste van DVW (De Vlaamse Waterweg) worden geraamd op 202.892,95 euro excl. btw.

Artikel 7

Het stadsbestuur gaat akkoord met de organisatie van een info-markt voorafgaand aan de eigenlijke start van de werken, i.s.m. de projectpartners (AWV, Farys, DVW).

De dienst Communicatie & Citymarketing zal hierbij ondersteuning bieden.