1. Toelichting
Voorwerp van de opdracht:
De opdracht behelst de herinrichting van:
De uitvoeringtermijn bedraagt 175 werkdagen met een vaste deeltermijn van 62 kalenderdagen voor de werken aan de Gentpoortbrug (Art. 76).
Doel van de aanneming:
Toelichting ontwerp:
Generaal Lemanlaan (N337)
Buiten Gentpoortvest (R30)
Zuidervaartje
Kruispunten Nijverheidsstraat en Daverlostraat
Nijverheidsstraat
2. Plaatsingsprocedure:
Deze opdracht wordt geplaatst bij openbare procedure.
3. Raming:
De werken worden in totaliteit geraamd op 3.423.595,61 euro (excl. btw volgens KB 29/12/1992 art.20) of 4.012.012,73 (incl. btw) waarvan:
4. Omgevingsvergunning
Voor deze werken werd een omgevingsvergunning bekomen.
5. Vooruitblik
Na goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door alle partners zal het bestek en meetstaat gepubliceerd worden. Geïnteresseerde aannemers kunnen vervolgens een offerte opmaken die een maand na publicatie ingediend dient te worden. Vervolgens zullen de offertes beoordeeld worden en kan de opdracht toegewezen worden (waarbij ook de wettelijke standstill-periode in acht te nemen zal zijn). Het is de verwachting om tegen de zomervakantie de mijlpaal voor de aanstelling van de aannemer gerond te hebben.
Als de procedure met succes doorlopen is dan is het de verwachting dat begin 2026 de werken zullen starten waarbij voorafgaand in november nog nutswerken zullen gebeuren.
Deze nutswerken zullen voor de burger dé start van de werken inluiden wat door de impact op:
ook noodzakelijkerwijze een belangrijk luik “minder hinder” zal impliceren. Voor de werken van de nutswerken zal daarom een infomarkt georganiseerd worden waarbij de fasering, de minder hinder-maatregelen, … gecommuniceerd zullen worden.
Aansluitend is op te merken dat in het voorliggend bestek reeds een voorstel van fasering zit echter dit kan nog in beperkte zin wijzigen naargelang het plan van aanpak van de aannemer. In beperkte zin d.w.z. talrijke basisprincipe (zoals het tijdsvenster van stremmen scheepvaartverkeer, zoals de werken aan het Zuidervaartje geënt op de zomerperiode met laagste waterdebieten, …) liggen al vast. Wel kan de aannemer door uitvoeringsmethodes - inzet van ploegen - e.d.m. nog optimalisaties aanbrengen. Het is daarom nog voorbarig om thans reeds in communicatie te voorzien.
Sowieso kan reeds meegedeeld worden dat:
6. Minder hinder - uitvoeringstermijn.
De uitvoeringstermijn voor deze opdracht is bepaald op 175 werkdagen, te rekenen vanaf de dag aangeduid in het dienstbevel tot aanvang der werken.
Voor de vervanging van de wegdekbekleding en de vervanging van de conservering van de onderkant van de brug zijn geschikte klimatologische omstandigheden nodig samen met maatregelen om emissie naar de omgeving te vermijden ((geklimatiseerde) tent)). Dit is voor de Gentpoortbrug niet mogelijk zonder stremming van de scheepvaart. Uitzonderlijk kan voor de uitvoering van deze werken, twee kalenderweken scheepvaartstremming toegelaten worden. Deze onderbreking is enkel toegelaten in juli en augustus. Hierbij wordt gewerkt met een bindende deeltermijn 1 van 62 kalenderdagen. Deze deeltermijn loopt van 01/07/2026 t.e.m. 31/08/2026.
Om de vermelde uitvoeringstermijn en bindende deeltermijn 1 waar te maken, én de hinder voor de omwonenden en weggebruikers te beperken, wordt in het bijzonder bestek voorzien in verlengde werkdagen.
Er mag op werkdagen slechts gewerkt worden tussen 6.00 u en 22.00 u, dit om hogervermelde redenen en teneinde de overlast voor de omwonenden te beperken. Plaatsen van bestrating is bijkomend toegelaten op zaterdagen van 7.00u tot 15.00u. Deze beperking geldt ook voor alle werfgebonden leveringen en bevoorradingen (o.a. brandstof, bouwmaterialen, machines,…).
Enkel in functie van minder hinder, beperking van overlast of beperking van verkeershinder, kan door de leidend ingenieur hierop uitzondering worden toegestaan. De vraag hiervoor dient steeds voorafgaandelijk en met schriftelijke motivatie te worden voorgelegd door de aannemer aan de leidend ingenieur.
De mobilisatie en demobilisatie van de installaties ten behoeve van de secanspalen, de vervanging van de wegdekbekleding t.p.v de Gentpoortbrug en de vervanging van de conservering van de onderkant van de brug mag er indien nodig uitzonderlijk ’s nachts, in het weekend en in het bouwverlof gewerkt worden.
7. Dossierverloop en timing van het project.
Het volgende dossierverloop en timing voor het project worden vooropgesteld:
- maart 2025: goedkeuring ontwerpdossier en samenwerkingsovereenkomst door alle partijen.
- april 2025: publicatie van het aanbestedingsdossier (publicatietermijn = minimum 35 kalenderdagen), eventueel terechtwijzende berichten naar aanleiding van vragen door opdrachtnemers kunnen het noodzakelijk maken dat de termijn tot indienen van de offertes moet verdaagd worden.
- mei - juni 2025: ontvangst van de offertes, technisch en rekenkundig nazicht van de offertes, prijsonderzoek, eventueel opvragen van prijsverantwoording, opmaak gunningsverslag.
- juli 2025: goedkeuring gunningsverslag door alle partijen.
- augustus 2025: kennisgeving niet gunning aan niet weerhouden deelnemers, standstill periode van 14 kalenderdagen, sluiting van de opdracht.
- september 2025: als alle bovenstaande stappen gunstig verlopen, is de opdracht begin september 2025 effectief toegewezen aan de laagste, regelmatige inschrijver. Deze beschikt dan over een termijn van 4 maanden voor de voorbereiding van de werf (aanvragen en bekomen nodige vergunningen, bestellen van materialen, aansluiting werfkast, ...).
- november - december 2025: voorbereidende verplaatsingswerken nutsleidingen door de nutsmaatschappijen, waarbij de hoofdaannemer dient in te staan voor de nodige (omleidings)signalisatie.
- januari 2026: start van de infrastructuurwerken, met een bindende deeltermijn voor uitvoering van de werken t.h.v. de Gentpoortbrug in juli en augustus 2026. De totale uitvoeringstermijn bedraagt 175 werkdagen, wat ongeveer een totale uitvoeringstermijn van 14 kalendermaanden behelst.
Uit het voorgaande blijkt dat bij het verdere dossierverloop tot aanvang van de effectieve uitvoering er geen extra ruimte is om de goedkeuringsprocedure voor het ontwerpdossier en de samenwerkingsovereenkomst nog langer uit te stellen, gezien de aannemer reeds vanaf begin november 2025 moet instaan voor de nodige (omleidings)signalisatie in kader van de voorafgaande nutswerken.
Door het moeizame voortraject met het aangewezen studiebureau blijven er momenteel nog technische opmerkingen op het voorliggende bijzonder bestek. Als dienst Openbaar Domein pleiten we er dan ook voor om deze wijzigingen nog voor publicatie van de opdracht door te laten voeren in de opdrachtdocumenten. Een oplijsting van de noodzakelijke technische wijzigingen m.b.t. het aandeel van Stad Brugge en Farys is toegevoegd in bijlage.
Er wordt kennis genomen van de aanbesteding van de opdracht door AWV, met titel “R30/N337: Kruispunt R30 (Buiten Gentpoortvest / Buiten Boninvest) met Gentpoortstraat en N337 (Generaal Lemanlaan) - Kruispunt N337 (Generaal Lemanlaan) met Nijverheidsstraat en Daverlostraat“. Er wordt vanuit de Stad verder aangedrongen bij AWV om de wijzigingen opgenomen in bijlage door te voeren, alvorens over te gaan tot publicatie.
Het stadsbestuur Brugge geeft goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst die de participatie aan het project, de kostenverdeling, edm bevat. In deze keurt het stadsbestuur ook het ontwerp, het bestek, de meetstaat, de bijhorende bijlages en wijze van gunnen goed.
De kosten ten laste van Stad Brugge worden geraamd op 242.384,43 euro (excl. btw of 293.285,16 euro (incl. btw).
Het budget voor de werken ten last van Stad Brugge wordt benomen op beleidsitem BI020002, actie SA01563 , rekening 22500007.
De kosten ten laste van AWV worden geraamd op 2.559.644,73 euro (excl. btw ) of 3.097.170,12 euro (incl. btw).
De kosten ten laste van Farys (Aquario-portefeuille) worden geraamd op 418.673,50 euro excl. btw en benomen op DOM-028/22/028-Z.
De kosten ten laste van DVW (De Vlaamse Waterweg) worden geraamd op 202.892,95 euro excl. btw.
Het stadsbestuur gaat akkoord met de organisatie van een info-markt voorafgaand aan de eigenlijke start van de werken, i.s.m. de projectpartners (AWV, Farys, DVW).
De dienst Communicatie & Citymarketing zal hierbij ondersteuning bieden.