Omschrijving van de aanvraag
Met voorliggende aanvraag wenst men de recent verworven gronden langs het Veltembos aan te leggen als een openbaar park. In de aanvraag wordt ook de (her)aanleg van het fietspad dat langs het Veltembos loopt, over het volledige traject van de Veltemweg ter hoogte van camping Memling tot de Veltemweg ter hoogte van SASK.
Het park bestaat uit verschillende onderdelen en is voornamelijk een uitbreiding van het bos waarop wordt aangesloten.
Aan de noordelijke zijde wordt een natte zone aangelegd met een vlonderpad. Het bestaande bosje aan deze zijde van het terrein wordt voor een stuk uitgebreid. Op deze manier is er een ruime groene buffer ten opzichte van de woningen in de Fortuinstraat. Aan de zijde van de school wordt een verhoogde berm met beplanting aangelegd.
Meer naar het zuiden, in de richting van de bestaande speeltuin aan Mispelbilk wordt een boomgaard aangeplant. De boszone die aanwezig is ter hoogte van de Blauwvoetstraat wordt in oostelijke richting uitgebreid. Op het uiteinde wordt met reliëfwijzigingen gespeeld en wordt ook een aanplant van bomen voorzien.
Langs de zuidzijde wordt een fietspad aangelegd dat loopt van Ijzerland tot aan Mispelbilk. Er wordt voor alle straten die hierop uitkomen een aantakking voorzien. Verder wordt ook het fietspad dat langs de volledige contour van het bos loopt verhard zodat het gebruiksvriendelijker is voor de vele fietsers. Er wordt een aansluiting gemaakt vanuit Zandtiende op dit fietspad.
De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:
Er wordt een fietspad aangelegd dat loopt vanaf de bestaande aansluiting op de Veltemweg ter hoogte van Camping Memling tot de bestaande aansluiting op de Veltemweg ter hoogte van SASK. Het fietspad loopt langs de contouren van het bos. Verder wordt een tweede fietspad aangelegd aan de zuidzijde van het terrein, waarop de verschillende doodlopende straten op aantakken, zoals Ijzerland, Felix Timmermansstraat, Blauwvoetstraat en Mispelbilk. Er wordt een aansluiting voorzien op Zandtiende met een keerpunt voor de vuilniswagen.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de nieuwe rooilijnen toegevoegd: “BA-Zandtiende Sint-Kruis-Uitbreiding Veltem-Park Veltem_I_N”. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen. De volledige site wordt opgenomen in het openbaar domein.
De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van de nieuw te delven gracht naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur, … (zie MvT, Parl.St. Vl.Parl. 2018-19, nr. 1847/1, 43).
Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site, wordt ingericht als volgt:
Aan de noordelijke zijde wordt een natte zone aangelegd met een vlonderpad. Het bestaande bosje aan deze zijde van het terrein wordt voor een stuk uitgebreid. Op deze manier is er een ruime groene buffer ten opzichte van de woningen in de Fortuinstraat. Aan de zijde van de school wordt een verhoogde berm met beplanting aangelegd.
Meer naar het zuiden, in de richting van de bestaande speeltuin aan Mispelbilk wordt een boomgaard aangeplant. De boszone die aanwezig is ter hoogte van de Blauwvoetstraat wordt in oostelijke richting uitgebreid. Op het uiteinde wordt met reliëfwijzigingen gespeeld en wordt ook een aanplant van bomen voorzien.
Langs de zuidzijde wordt een fietspad aangelegd dat loopt van Ijzerland tot aan Mispelbilk. Er wordt voor alle straten die hierop uitkomen een aantakking voorzien. Verder wordt ook het fietspad dat langs de volledige contour van het bos loopt verhard zodat het gebruiksvriendelijker is voor de vele fietsers. Er wordt een aansluiting gemaakt vanuit Zandtiende op dit fietspad.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, de diverse detailplannen en het ontwerp bestek.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het Gemeentwegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden diverse bezwaren ingediend die betrekking hebben op het openbaar domein en bijgevolg onder de bevoegdheid van de gemeenteraad vallen. Deze worden hieronder beoordeeld.
Er worden diverse suggesties gedaan voor aanpassingen aan het voorliggende ontwerp:
In kader van de inrichting van park Steevens werd er ingezet op natuurherstel en het behoud en versterken van bestaande elementen en de identiteit van het terrein. Genieten tussen bos en natuur staat centraal in het ontwerp en de inrichting van het park. In kader hiervan is de invulling van het park vrij. Het is een zone met open ruimtes waar mensen kunnen genieten. Er wordt bewust de keuze gemaakt om weinig/geen verplichte invullingen te voorzien.
Zo wordt de zone aan Zandtiende ingericht als boomgaard. Ten noorden van de boomgaard komt een zone natte natuur met een vlonderpad. Bosuitbreiding van Veltembos, het geboortebos en bestaand bosje aan Fortuinstraat.
Het openbaar domein oordeelde dat er geen behoefte was voor het voorzien van petanque plein gelet op de aanwezigheid van petanque pleinen in de directe omgeving
Zone II wordt conform het beplantingsplan aangeplant met heesterplanting Corylus avelana (hazelaar) Crataegus monogyna (éénstijlige meidoorn) Virburnum opulus (Gelderse roos), Cornus sanguinea (rode kornoelje) en enkele vrijstaande linden bomen die op ruim voldoende afstand ten opzichte van private eigendommen worden aangeplant.
Tussen de private perceelsgrens en de heesterbeplanting zal er een vrije onderhoudsstrook worden voorzien van 2 meter breedte.
Park Steevens is ten noorden van de woningen in de Felix Timmermansstraat gelegen, de uitbreiding van het bestaande geboortebos zone III is op meer dan 12 meter van het dichtste perceel gelegen en op meer dan 15 meter van de gevel van de woning. Gelet op de oriëntatie van de woningen ten opzichte van Park Steevens en de afstand tussen de eigendommen en de uitbreiding van het geboortebos (zone III) zal deze aanplanting geen impact hebben op de lichtinval op/in de woningen.
De aanleg van een hondenloopweide past niet in het concept van het park dat door de aanleg aansluit op het bos. In kader van een veilige schoolomgeving voor de scholen in de buurt is een hondenloopweide niet wenselijk. Er wordt ook verwezen naar de bestaande hondenloopweides aan Ryckeveldebos en aan de Gulden Kamer in de Geralaan. Er is geen directe behoefte of nood om een hondenloopweide aan te leggen in park Steevens.
De keuze om een keerpunt aan te leggen op het einde van Zandtiende is puur verkeerstechnisch. Dit keerpunt is noodzakelijk voor de vuilniswagen. Standaard rijdt de vuilnisophaling achterwaarts een doodlopende straat in. Het kruispunt Zandtiende – Fortuinstraat – Sint-Kruisstraat – Collegestraat is echter niet geschikt om Zandtiende achterwaarts in te rijden. Dit zou tot gevaarlijke situaties en een onnodige opstopping op het kruispunt leiden.
Momenteel is dit keerpunt ook reeds aanwezig. Met de nieuwe aanleg wordt dit beter georganiseerd en beperkt. Verder zal er parkeerverbod gelden op dit punt, zodat dit steeds autovrij blijft.
Dolomiet is ook verharding, na verloop van tijd is dit ook niet langer waterdoorlatend. Er is voor betonverharding gekozen omdat dit naar beheer en onderhoud beter is dan dolomiet. De betonverharding verhoogt ook het fietscomfort, wat een belangrijke meerwaarde en een noodzaak is voor een fietspad dat dagelijks veelvuldig gebruikt wordt.
De keuze van de locatie voor de fietsenstallingen vloeit voort uit de bestaande situatie. Op deze locatie is reeds verharding aanwezig. Met een zeer beperkte uitbreiding van de verharding hier wordt er ruimte gecreëerd voor de fietsenstallingen. Indien deze op een andere locatie worden voorzien, heeft dit tot gevolg dat er meer verharding noodzakelijk zal zijn wat niet wenselijk is. Het plaatsen van een vuilbak naast de fietsenstallingen zal mogelijk sluikstort tegengaan.
De zone op het einde van de straat maakt geen deel uit van de rijweg, maar van het voetpad. Deze zone dient dus niet om op de manoeuvreren. Het plaatsen van fietsenstallingen heeft geen impact op de ligging van de bestaande rijweg.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
In het voorliggende dossier worden enkele nieuwe trage wegen uitgebouwd. Door deze nieuwe wegenissen op het bestaand wegennetwerk aan te sluiten wordt de uitbouw van een lokaal, veilig wegennet gegarandeerd. Hierbij werd een goed fiets- en wandelnetwerk uitgebouwd, waarbij rekening gehouden werd met alle noodzakelijke aspecten, zoals een comfortabele ondergrond, een voldoende brede wegenis, wenselijke bochtstralen e.d.m. Deze wegenissen beschermen het lokaal fijnmazig netwerk van trage wegen en betekenen een grote meerwaarde voor de omgeving. De aanvraag beantwoordt dan ook positief aan artikel 3 van het decreet gemeentewegen.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De nieuwe paden zorgen voor een veilige doorwaadbaarheid, waardoor de voorziene werken zeker ten dienste van het algemeen – publiek belang dienen (punt 1). Bij de detailuitwerking werd ook aandacht besteed aan het ontvlechten van gemotoriseerd verkeer en zacht verkeer, dit zowel binnen het domein als naar de aansluiting op het bestaand openbaar domein – de omliggende straten. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede (punt 3). De andere principes zijn bij voorliggend dossier niet van toepassing. Op basis van de afgetoetste criteria wordt artikel 4 van het decreet gemeentewegen positief beantwoord.
Wij adviseren deze aanvraag gunstig, op voorwaarde dat de nodige aanpassingen nog gebeuren op het plan (plaatsen van een extra E1-bord en aanpassen van twee ingetekende E1-borden aan de kant van Zandtiende, zie bijgevoegd plan).
Deze aanpassingen zullen niet op het plan worden ingetekend, maar worden als voorwaarde opgelegd.
Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Er wordt kennis genomen van de bezwaren die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden 5 bezwaarschriften ingediend.
Bezwaren waarin de zaak der wegen en de toetsing aan het gemeentewegendecreet zijn opgenomen dienen beoordeeld te worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad