Terug Gemeenteraad

ma 27/09/2021 - 18:30 Stadhuis

Open zitting

Dirk De fauw

Politie/personeelsbeheer

Politie/middelenbeheer

Politie/financieel beheer

Mobiliteit

  • In het kader van de opvolging van verschillende mobiliteitsdossiers is het noodzakelijk om over objectieve telgegevens te beschikken. Met deze overheidsopdracht (raamcontract) voorzien we voor de komende vier jaar jaarlijkse cordon- en fietstellingen, maar ook de mogelijkheid tot ad-hoctellingen voor individuele dossiers. 

    Raming: 600.000 euro (btw incl.).
    Wijze van gunnen: openbare procedure.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het ontwerp bestek en de wijze van gunnen.

PBB

Strategische cel

  • In het decreet lokaal bestuur wordt bepaald dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester voorgelegd moet worden, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.

    In de opvolgings- en beleidsrapporten die in 2020 werden voorgelegd, hebben we vooral gefocust op het actieplanniveau: Wat is de stand van zaken van deze actieplannen? Zitten de actieplannen op schema, of doen er zich problemen voor en moet er bijgestuurd worden?
    We zijn ondertussen bijna halverwege deze legislatuur en daarom willen we in dit opvolgingsrapport wat dieper ingaan op de resultaten op doelstellingenniveau. We willen vooral nagaan of we de gewenste effecten bereiken.

     We doen dit hoofdzakelijk aan de hand van de gemeente- en stadsmonitor die in juni gepubliceerd werd. De Gemeente-Stadsmonitor is een beleidsinstrument van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Deze monitor bevat meer dan 300 omgevingsindicatoren, waarvan er ruim 100 worden verzameld door middel van een driejaarlijkse burgerbevraging.

     Het Agentschap Binnenlands Bestuur verwerkte de resultaten van deze bevraging tot een rapport Gemeente-Stadsmonitor, dat samen met andere cijfers een unieke kijk geeft op de staat van elke gemeente of stad in Vlaanderen. Deze monitor is net bedoeld om het beleid van steden en gemeenten te analyseren, te evalueren en beleidsplannen eventueel bij te sturen.

     Het rapport geeft uiteraard geen volledig (gedetailleerd) beeld over de realisatie van al onze beleidsdoelstellingen, maar het geeft zeker een indicatie waar beleid en administratie verder mee aan de slag kunnen. Waar mogelijk (en wenselijk) werden de gegevens van de stadsmonitor nog aangevuld met andere data of eigen informatie.

    Op het niveau van de actieplannen wordt aangegeven of deze op schema zitten of een aandachtspunt vormen. Aandachtspunten worden ook telkens toegelicht. Belangrijk is hierbij te vermelden dat het om een globale indicatie gaat over de stand van zaken van het actieplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het opvolgingsrapport.

Hoofdcoördinator

  • De gemeenteraad keurde in zitting dd. 25/01/2021 de gunning van de 'design & build'-opdracht voor het 'Ontwerpen en realiseren van een nieuwe museum- en kunstsite te Brugge' aan opdrachtnemer CIT BLATON REAL ESTATE DEVELOPMENT nv goed. De gunning van de opdracht was enerzijds procedureel de afsluiter van een intensieve 'design & build'-wedstrijdprocedure maar anderzijds ook het startschot voor een nieuw traject waarbij de voorbije maanden veelvuldig overlegd werd met alle omwonenden en andere betrokken (interne en externe) stakeholders. Als gevolg van deze vele overlegmomenten werden de plannen ook verder verfijnd en concreet uitgewerkt richting omgevingsvergunningsaanvraag. De plannen werden ondertussen ook al voorgelegd aan de noodzakelijke adviesinstanties: zowel de Experten Commissie Unesco (ECU), de Raadgevende Commissie Stedenschoon (RCS) als de GECORO gaven ondertussen gunstig advies op de ontwerpplannen. Maar vooraleer de omgevingsvergunningsaanvraag kan ingediend worden moeten, ten gevolge van de gevoerde besprekingen, door het bestuur nog enkele beslissingen genomen worden. In deze nota wordt dan ook enerzijds een actuele stand van zaken van het dossier gegeven en anderzijds worden ook een aantal zaken ter goedkeuring voorgelegd.

    In concreto is het aangewezen om de gegunde opdracht aan opdrachtnemer CIT BLATON REAL ESTATE DEVELOPMENT nv uit te breiden met een aantal specifieke deelprojecten (die ook al van bij aanvang deel uitmaken van het totaalproject zoals gesubsidieerd door de Vlaamse overheid). Eerst en vooral werd juridisch aanbevolen om onmiddellijk een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen voor de volledige site (en dus niet uitsluitend voor de gegunde opdracht voor de bouw van BRUSK) om zo eventuele vragen en onduidelijkheden weg te werken. Op vraag van Stad Brugge heeft het consortium de voorbije maanden het masterplan en verschillende deelelementen die in de praktijk samenhangen aan BRUSK verder gedetailleerd uitgewerkt. Op deze manier kan binnenkort een inhoudelijk sterker en juridisch robuuster dossier ingediend worden. Maar daarnaast zijn er ook zowel praktische als financiële voordelen en baten naar timing. 

    De in deze nota gemotiveerde uitbreiding van de opdracht heeft betrekking op:

    1. de sloop/afbraak van het volledige bovengrondse deel van de bestaande schoolgebouwen nodig voor de realisatie van BRUSK;
    2. de realisatie van het 'Centrum voor Collectieonderzoek' door de volledige renovatie van het schoolgebouw waar momenteel een groot deel van het basisonderwijs gehuisvest is, kant Eekhoutpoort (voormalige werktitel: "Kloefenpoort"), evenals de fysieke connectie tussen BRUSK en het 'Centrum voor Collectieonderzoek';
    3. de realisatie van de logistieke verbinding tussen BRUSK en het Groeningemuseum;
    4. de uitvoering van een gedeelte van de omgevingsaanleg dat deel uitmaakt van het masterplan van de museumsite (zone tussen BRUSK en 'Centrum voor Collectieonderzoek').

    Deze aanpassing van de eerder gegunde opdracht met bovenstaande uitbreidingen die reeds voorzien waren in het initiële masterplan is mogelijk conform de bepalingen van de wetgeving overheidsopdrachten en de besprekingen werden juridisch begeleid door het projectsecretariaat (Rasschaert Advocaten) en de Opdrachtencentrale van Stad Brugge. 

    De financiële raming van de verschillende onderdelen maakt deel uit van de nota en er werd gezocht naar oplossingen binnen de voorziene budgetten om alles te kunnen financieren. De financiële verschuivingen binnen het totaalbudget werden afgestemd en afgedekt in de stuurgroep met de vertegenwoordigers van de Vlaamse regering. 

    Ingevolge het delegatiereglement dd. 15/01/2019 (gekoppeld besluit 2019_GR_00010) dienen deze uitbreidingen van de opdracht formeel goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

    Tevens wordt in deze nota voorgesteld om de bestaande dienstenopdracht voor de veiligheidscoördinatie ook uit te breiden voor de onderdelen renovatie 'Centrum voor Collectieonderzoek', de afbraakwerken van de af te breken gebouwen en de realisatie van de logistieke passerelle tussen BRUSK en het Groeningemuseum.

    Tot slot wordt in deze nota ook nog een aantal andere zaken behandeld zoals o.a. de stand van zaken rond het eventueel voorzien van tuinpoortjes in de aanpalende tuinmuren (met bijhorende modaliteiten) en worden ook een aantal openstaande vragen voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen om principiële keuzes in te maken.

    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

  • Interparking, parkingexploitant die in Brugge o.m. de parkings Biekorf, Centrum-Zand, Katelijne, Zilverpand en Pandreitje uitbaat, vraagt aan Stad Brugge om de duur van deze concessies en bijhorende zakelijke rechten voor deze parkings -die nu lopen tot 31/05/2055- te verlengen met een looptijd van 18 maanden, dus tot 01/12/2056. Dit als compensatie voor het aanzienlijk inkomstenverlies door de COVID-19-crisis.

    Passage uit de brief van Interparking dd. 16/08/2021:

    "Net als elders in de wereld heeft de Belgische regering tijdens de periode van de pandemie noodmaatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Deze maatregelen bestonden oa. uit een verbod op niet-essentiële verplaatsingen, verplicht telewerk, reisverbod (binnen- en buitenland), quarantaineverplichtingen, samenscholingsverbod, verplichte sluiting van scholen, universiteiten, ‘niet-essentiële’ winkels, horecazaken, culturele en toeristische sector enz.

    Deze drastische maatregelen hebben uiteraard ook ernstige gevolgen voor de activiteiten van Interparking. Sedert 18 maart 2020 (datum van ingang van de eerste lockdown), wordt Interparking geconfronteerd met een enorme daling van de bezettingscijfers in al onze parkings, en in het bijzonder in onze parkings te Brugge.

    Rekening houdend met al deze elementen alsook met de financiële schade die daaruit voortvloeit, zou Interparking u willen verzoeken om een verlenging van de concessie toe te staan voor een termijn die gelijk is aan de duurtijd van de pandemie, die op heden kan geschat worden op 18 maanden."

    Aan de brief van Interparking werd een juridische onderbouwing toegevoegd van advocatenkantoor Stibbe.

    Om de vraag van Interparking en de juridische nota van advocatenkantoor Stibbe objectief te laten onderzoeken stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 juli 2021 raadsman Neil Braeckevelt van advocatenkantoor Crivits en Persyn advocaten aan. Het juridisch advies, aangeleverd op 31 augustus 2021, maakt integraal deel uit van dit dossier.

    Op basis van alle elementen zoals in extenso beschreven in voorliggende nota wordt in voorliggende nota voorgesteld om in te gaan op de vraag van Interparking. 

    Aan de Gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor dit voorstel.

Openbare gezondheid en veiligheid

  • Sinds 25 mei 2021 moet, door een wetswijziging aan de wet op de kansspelen,  bij een vergunningsaanvraag voor een wedkantoor (of kansspelinrichting klasse IV), ingediend bij de kansspelcommissie,  een convenant afgesloten met de Stad/gemeente worden gevoegd. 

    Het wedkantoor, Never Ending Story, in de Havenstraat 5 is een bestaande zaak, waarvan de huidige vergunning voor een wedkantoor vervalt eind oktober. De uitbater wil een hernieuwing aanvragen bij de kansspelcommssie. 

    Voorafgaandelijk moet een convenant worden afgesloten met de Stad. 

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor dit convenant.

Communicatie en citymarketing

Mathijs Goderis

Preventiedienst

  • Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd van het actieplan drugbeleid, dat werd opgesteld ter uitvoering van het lokale drugbeleidsplan 2021-2025 dat in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 werd goedgekeurd. Waar het drugbeleidsplan de missie, visie en doelstellingen bevat dat de basis legt voor het lokale drugbeleid, is het actieplan een concrete uitwerking van de acties die zullen worden uitgevoerd om alle doelstellingen uit het drugbeleidsplan te kunnen verwezenlijken.

Mercedes Van Volcem

Algemeen bestuur

Eigendommen

Hoogdringende punten toe te laten op de zitting

Fiscaliteit

Franky Demon

Omgevingsvergunning en planning

Monumentenzorg

Sportdienst

Philip Pierins

Toerisme

  • Er werd opdracht aan Brugge Plus gegeven om het nieuwe concept van de kerstmarkt te realiseren. Brugge Plus zal de constructies aankopen en en de aankoopprijs recupereren dmv de jaarlijkse verhuur aan de organisator van de kerstmarkt.   

    Er waren verschillende overlegmomenten tussen de stad, Brugge Plus en BHC. Tijdens het laatste overlegmoment dd 31 augustus kwamen de partijen overeen om de kost van de kerstmarkt te spreiden over 6 jaar.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangepaste overeenkomst tussen BHC en stad Brugge goed te keuren.

Jasper Pillen

Bevolking

  • Op 11 februari 2021 kwam de Commissie voor Toponymie en Straatnamen samen. Hierbij werden voorstellen gedaan voor de toekenning van nieuwe straatnamen voor verkavelingen in aanleg.  Deze voorstellen werden principieel goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021.

    Na een principiële beslissing van de gemeenteraad volgt altijd een openbaar onderzoek. Tijdens een periode van 30 dagen kunnen burgers of organisaties opmerkingen maken. Het openbaar onderzoek leverde geen reacties op. 

    Aan de gemeenteraad wordt definitieve goedkeuring gevraagd voor de nieuwe straatnamen.

Nico Blontrock

Cultuurbeleidscoördinator

Minou Esquenet

Gebouwen

  • Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het ontwerp en wijze van gunnen voor de renovatie van de kaarsenfabriek Hautekiet naar een regionaal erfgoeddepot voor Musea Brugge en Raakvlak en een atelier en bewaring voor het Kostuumatelier.

    Gelet op de huidige verstoorde marktwerking van constructiehout en het maximaal voorziene bouwbudget wordt  gevraagd om de toevoeging van een verplichte variante voor deze constructie in het ontwerp, goed te keuren.

Elektromechanica

Pieter Marechal

Personeelsdienst

Interpellaties

  • 28
    2021_GR_00400 - Interpellaties

    Volgende interpellaties worden aan de agenda toegevoegd:

    1. Evaluatie van het seizoen in Zeebrugge. – door raadslid An Braem.
    2. Verdwenen zeehavens, een opportuniteit voor Brugge. – door raadslid Sandra Wintein.
    3. a. Nieuwe Brugse beleidsvisie inzake winkel en horeca-aanbod. – door raadslid Nele Caus.
       b. Brugs winkelplan. – door raadslid Stefaan Sintobin.
    4. Beslissing om uitgebreide terrassen te laten staan. - door raadslid Stefaan Sintobin.
    5. Aankoop van CO2 meters. – door raadslid Karin Robert.
    6. a. Eerste evaluatie van het WK tijdrijden. – door raadslid Stefaan Sintobin.
       b. WK tijdrijden. – door raadslid Nele Caus.
    7. Fietspaden Moerkerksesteenweg Sint-Kruis. – door raadslid Annick Lambrecht.
    8. Nieuw gewelddadig incident in Brugge. – door raadslid Stefaan Sintobin.
    9. Fietsroltapijten ’t Zand. – door raadslid Annick Lambrecht.
    10. Tunnel voor voetgangers en fietsers Diksmuidse Heirweg. – door raadslid Andries Neiryck.
    11. Hoe pakken we de overlast bij voetbalmatchen aan? – door raadslid Andries Neirynck.
    12. NMBS. – door raadslid Janos Braem.

Akten en mededelingen

Dirk De fauw

Politie/verkeerszaken

Mercedes Van Volcem

FA

Besloten zitting