Het aanbestedingsdossier werd na de principiële goedkeuring en de inspraakvergadering met de bewoners opgemaakt.
Ten opzichte van het voorontwerp werd, op vraag van het bestuur, de materiaalkeuze van de voetpaden en de parkeerstroken gewijzigd naar natuursteen. De parkeerstroken worden voorzien in kasseien en de voetpaden in bruin getinte graniet. Bijgevolg werden ook de boordstenen aangepast naar natuursteen, namelijk blauwe hardsteen. Dit verklaart de meerkost ten opzichte van het voorontwerpdossier.
Gezien de omvang van het project werd het project in 2 fases gesplitst, rekening houdende met de technische mogelijkheden en de voorbereidende nutswerken.
In de eerste fase zijn volgende straten opgenomen: Karel van Manderstraat en alle straten ten westen ervan, namelijk:
De werken omvatten:
In oktober 2020 werd vanuit de VMM een oproep gedaan bij de rioolbeheerders om investeringsdossiers met gescheiden rioleringsstelsels in te dienen, waarvoor dan ook een subsidie van 75% vanuit de VMM kon worden toegezegd. Belangrijk hierbij is dat voor alle woningen langsheen het tracé er voorzien wordt in een optimale afkoppeling. Dankzij de collegebeslissing m.b.t. de afkoppelingswerken bij investeringsprojecten was het mogelijk om dit dossier op te laten nemen.
Het voorontwerpdossier voor de heraanleg van het Dampoortkwartier Fase 1 werd hiervoor, in samenspraak met cluster Openbaar Domein en de rioolbeheerder, geselecteerd. Het voorontwerpdossier werd voor het eind van december 2020 ingediend bij de VMM. Na beoordeling van dit dossier door de ambtelijke commissie werd een gunstige evaluatie bekomen. Bijgevolg mocht het aanbestedingsdossier worden opgemaakt.
Om de subsidies alsnog toegekend te krijgen, dient een strikte timing te worden gerespecteerd. Het dossier moet aanbesteed en gegund worden uiterlijk eind oktober 2021. Na goedkeuring van het dossier in de gemeenteraad van juni zal de aanbestedingsprocedure worden opgestart, zodat eind september – begin oktober 2021 het gunningsverslag ter goedkeuring kan worden voorgelegd, teneinde tijdig de opdracht te kunnen gunnen. De subsidies worden toegekend op de rioleringswerken en zullen bij verwezenlijking van de opdracht aan de rioolbeheerder, TMVW-Aquario worden toegekend. Dit zal de TMVW-Aquario portefeuille van Stad Brugge ten goede komen en zo mede de toekomstige investeringen in rioleringsdossiers verder mogelijk maken.
Wijze van gunnen: openbare procedure – Europese aanbesteding
Raming: €7.488.404,82 excl. btw, hetzij €8.166.757,36 incl. btw, waarvan:
(*) het effectieve subsidiebedrag zal op basis van het aanbestedingsbedrag worden vastgelegd.
In bijlage is de volledige raming, alsook een samenvattend overzicht van de raming opgenomen.
Uitvoeringstermijn: 320 werkdagen
Fasering: De werken worden gefaseerd uitgevoerd.
- Fase 1A: Karel van Manderstraat (deel tussen Zuidervaartje & Geralaan)Het ontwerp en de wijze van gunnen – openbare procedure – Europese aanbesteding – voor de opdracht “Heraanleg Dampoortkwartier Fase 1” worden goedgekeurd.
De kosten ten laste van de stad Brugge worden geraamd op €3.230.250,18 excl. btw, hetzij €3.908.602,72 incl. btw (btw-verlegd).
Het krediet voor het stadsaandeel wordt benomen via beleidsitem BI020002, actie SA00641, rekening 22400007.
De kosten voor de rioleringswerken, geraamd op €4.258.154,64 excl. btw (waarvan €1.786.977,00 subsidieerbaar), worden ten laste genomen van de TMVW-AquaRio portefeuille. Het dossier wordt na aanbesteding en gunning ingediend bij de VMM, zodat de subsidieaanvraag voor de rioleringswerken verder kan opgevolgd worden.