Het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) hefboom voor de lokale klimaatdoelstellingen
De Stad Brugge heeft zich geëngageerd in het burgemeestersconvenant 2030, met de ambitie om tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uit te stoten en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Er wordt een klimaatplan 2030 uitgewerkt om deze doelstellingen in concrete actie om te zetten. Dit klimaatplan wordt nog dit jaar aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Het lokaal energie- en klimaatpact is een hefboom om extra financiële middelen te mobiliseren voor lokale klimaatactie. Het is wenselijk dat de stad Brugge deze opportuniteit aangrijpt.
Brugge voldoet aan de voorwaarden mits bijsturing
Volgende voorwaarden worden gesteld om in te kunnen stappen in het LEKP.
Wat met de belasting op pylonen en masten voor hernieuwbare energieprojecten ?
Een van de voorwaarden van het LEKP is 'Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025'.
Voor de belasting van toepassing op windmolens is het zo dat de stad Brugge in 2020 41 pylonen taxeerde. Voor het aanslagjaar 2021 en volgende stijgt dit naar 52 pylonen. De ontvangsten bedroegen dus 41 x 2.500 euro = 102.000 euro en stijgen voor de komende jaren dus naar 130.000 euro. Voor het overige vestigen we 111 taksen op de overige masten/pylonen = 277.500 euro.
Op de MJP 2020-2024 was initieel 240.000 euro per jaar voorzien. Voor 2021 tot 2025 is dit bedrag verhoogd tot 370.000 euro.
Het belastingreglement is de voorbije jaren het voorwerp geweest van diverse rechtspraak. Voorlopig lijkt de rechtspraak in het voordeel van de lokale besturen te zijn. De rechtspraak acht het verantwoordbaar dat een vrijstelling mogelijk is voor constructies die dienen voor de productie van windenergie of andere groene stroom, gelet op het milieuvriendelijk aspect ervan.
Om toch aan het LEKP te kunnen participeren wordt voorgesteld om het engagement aan te gaan om tegen 2025 te onderzoeken hoe hernieuwbare energieprojecten vrijgesteld kunnen worden van de bestaande belastingen op pylonen en masten. In de tussentijd blijft de belasting van kracht.
Waar zitten we de extra middelen van het LEKP op in ?
Met de opmaak van het klimaatplan 2030 ikv. het burgemeestersconvenant 2030 is een kader gecreëerd met 7 resultaatgebieden, concrete werkvelden en acties. Het gaat om volgende resultaatgebieden
De 4 werven van het lokaal energie- en klimaatpact sluiten sterk aan met de resultaatgebieden die met het Brugse klimaatplan 2030 worden beoogd. Deze werven vormen dan ook een hefboom om onze lokale klimaatdoelen te helpen realiseren. We stellen dan ook voor om in te zetten op de 4 vermelde werven. Daarnaast stellen we voor om een deel van de middelen in te zetten op het verhogen van de communicatie, mobilisatie van Bruggelingen, organisaties, bedrijven en het opzetten van samenwerkingsverbanden die één of meerdere werven ten goede komt.
Opgelet: bij de goedkeuring van het LEKP wordt nog geen effectieve verdeling van de middelen gevraagd. Dit wordt pas in een latere fase gevraagd, van zodra het effectieve bedrag van het trekkingsrecht beschikbaar is (vanaf 1 december 2021). Om toch een idee te hebben hoe deze middelen in Brugge zouden kunnen besteed worden is hieronder een indicatieve raming gemaakt op basis van een trekkingsrecht van 500.000 Euro. Voor de cofinanciering wordt telkens het bestaande budget (op MJP 2020-2025) van de betrokken opvolgende dienst ingezet.
Werf | Project | verantwoordelijke dienst | totaal budget | financiering via LEKP (extra middelen) | cofinanciering (bestaande middelen MJP 2020-2025 | aandeel |
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening) | ||||||
Vergroeningstrajecten | Cluster Openbaar domein | 200.000 | 100.000 | 100.000 | 20% | |
Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie en hernieuwbare energie) | ||||||
Deelproject 2a: wijkrenovatie en hernieuwbare energie extern | Cluster omgeving KLIMID, ism woon-energieloket | 200.000 | 100.000 | 100.000 | 20% | |
Deelproject 2b: Miniwarmtenetten stadspatrimonium en betrekken buurt | cluster Facilitair Beheer | 150.000 | 75.000 | 75.000 | 15% | |
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (deelmobiliteit en laadinfrastructuur) | ||||||
Dienst Mobiliteit | 100.000 | 50.000 | 50.000 | 10% | ||
Werf 4: Water het nieuwe goud (ontharding en waterbuffering) | ||||||
Onthardingstrajecten | Cluster Openbaar Domein | 250.000 | 125.000 | 125.000 | 25% | |
Overkoepelend: Brugge organiseert zich samen op de toekomst samen met de Bruggelingen | ||||||
deelproject 5a: betrekken van burgers/Bruggelingen/stakeholders bij de realisatie van de lokale klimaatdoelstellingen | Strategisch cel | 100.000 | 50.000 | 50.000 | 10% |
Hoe volgen we het LEKP op ?
De opvolging van het LEKP wordt verdeeld over de betrokken diensten en cluster en is een gedeelde verantwoordelijkheid.
De stad Brugge keurt het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed.
Daarbij engageert de stad Brugge zich om te voldoen aan volgende randvoorwaarden:
De stad Brugge verwerft een trekkingsrecht van (minstens) 491 757 Euro, op voorwaarde van cofinanciering van hetzelfde bedrag.
Deze extra middelen worden ingezet op de 4 werven van het LEKP
De invulling van de acties wordt maximaal afgestemd op het klimaatplan 2030 van de stad Brugge.
De definitieve invulling en verdeling van deze extra middelen wordt opgemaakt van zodra het definitieve bedrag van het trekkingsrecht bekend is. De indicatieve invulling vermeld in de nota wordt hierbij als vertrekpunt genomen.
Het LEKP is een inspanningsverbintenis waarmee de stad Brugge zich engageert om bij te dragen tot de realisatie van de beoogde doelstellingen. Stad Brugge verbindt er zich niet toe de vermelde Vlaamse ambitieniveaus ook effectief te realiseren, wel om een bijdrage te leveren.